Muistan jossain toisessa autossa moottori sai uuden "nuoruuden boostin" , kun siinä pakopaine anturi vaihdettiin. 6 vaihteesta tuli taas käyttökelpoinen alle 2000 kier. Siinä oli perinteinen anturi pitkän letkun päässä. Kustannus 10-20€ .Nurmituomas kirjoitti: ↑Ke 28.04.2021 12:19 ja toinen oppi että se pakopaineanturi vaikuttaa tehoon ja vaihtamisiin paljon.
Luultavasti oli nokeentunut liki tukkoon.
Ja sitten kysymys. Miten tuon vian löytää, jos vikakoodia ei (vielä) tule? Oletan siis, että moottorin ohjaus ei ole ihan tyytyväinen (ahtopaineeseen/eli vääntöön), että antaa luvan vaihtaa 7. vaihteelle.
Tai, entä jos EGR jää vain ihan hiukan auki? Niin, että ei mene vielä mene vikatilaan? Vääntö jää silloin hiukan vajaaksi. Perstuntumalla saattaa olla vaikea havaita.
Oletteko vaihtaneet pakopaine antureita varmuudeksi?
EGR kannattaisi varmaan puhdistaa ja voidella keraamisella sprayllä säännöllisesti. Taitaa vaan jäädä, kun on aika vaikea irrottaa rikkomatta.