S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa käyttöentisöinnistä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Taivutin rautakangella vääntämällä reaktiotangon takaosan kiinnityspellin takaisin liki alkuperäiseen asentoon. Täytyy aloittaa hitsaus oikean puolen leikkaus saumasta ensin ja sitten vielä vääntää pellin vasenta puolta hieman auton peräpäätä kohti jolloin kiinnitysmutterin reiät saa kohdilleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hitsasin reaktiotuen takaosan kiinnityspellin, kiinnitin reaktiotuen takaosan paikalleen pulteilla ja säädin reaktiotangon pituuden. Hitsatessa oli vaikea työosento kun joutui hitsaamaan ylöspäin pään korkeudella.

Seuraavaksi täytyy käydä hitsaamaan takaa oikean puolen irtiruostunutta kallistuksen vaimentimen kiinnityspistettä kuntoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kallistuksen vakaajan kiinnityspiste ruostunut irti. Sen ympäristössä pehmeää, joten joutuu hitsaamaan kauempaa kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hitsasin kallistuksen vakaajan kiinnikkeen kiinni.

Seuraavaksi ohjelmassa oikean takalokasuojan takakulman ruostevaurion hitsaus.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hitsasin lokasuojan takakulman ja siitä taaksepäin n 25 cm tavaratilan oikeaa sivukoteloa kun oli pehmennyt. Hitsauslanka pääsi loppumaan kesken ja täytyi hakea Puuilosta lisää. Seuraavaksi auto on tarkoitus viedä huomenna katsastukseen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kahden vuoden leima tulla kopsahti. 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Fiilistelykuvia: SLC, S123, Monark ja W123 tallissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Lapualla siisti museorekattu 200T -82 kohtuuhintaan

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/13081792
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Viime aikoina olen kehitellyt ajatusta hankkia retro-asuntovaunu S123n koukkuun.

Teknisesti S123 on hyvä vetoauto: tehoa 125 hp, automaatti, perän tasonsäätö, diesel-koneisena kohtuullinen polttoaineen kulutus, kohtuu hiljainen, hyvät jarrut, jne. Tietysti kysymys on miten auto kestää veturina kun mittarissa on kuitenkin jo yli 660000 km…

Suurin vaunu on 1500 kg kokonaispainoltaan mitä saa vetää, mikä on ruhtinaallinen. Maksimissa saa vetää jopa 6-7 m telivaunuja. Katselen kuitenkin luokkaa 5-6 m yksiakselisia. Ikäluokan vm. 80-85 saksalainen tai ruotsalainen on nyt hakusessa. Mahdollisimman alkuperäisenä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Otin S123n liikennekäyttöön pitkästä aikaa, kun oli kuljetustarvetta. Noin 30 km ajon jälkeen huomasin ensimmäisessä pysähdyspaikassa että auton alle oli muodostunut lätäkkö, joka tarkemmassa syynissä näytti jäähdytysnesteeltä. Vesi valui koneen etuosasta oikealta puolelta turbon-laturin haminoilta.
Ilmeisesti joku vesiletku on antautunut. Vuoto on sen verran pieni että pystyin ajamaan suunnitellut ajot kun täytin paisuntasäiliön aina pitemmän pysäkin jälkeen. Täytyy katsoa varaosakuvastosta vesiletkujen numerot ja tilata osat.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vesivuodon lähdettä en pysynyt paikallistamaan kuumasta moottorista kun veden valumapaikka on turbon ja laturin peittämä. Epäilen pystysuunnassa kulkevaa 54x42mm - letkua, jota on noin 7 cm pätkä.

Täytyy tutkia paremmalla ajalla vielä tarkemmin mistä vuoto on ettei tule ostettua väärää letkua. Täytyy kokeilla kylmästä moottorista laittamalla paisari täyteen ja käyttää tyhjäkäyntiä kunnes vuoto alkaa. Kuituoptisella kamerapäällä varmaan pääsee näkemään vuotokohdan.
Viimeksi muokannut Sharedoc, La 30.09.2023 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vesiletku näyttää olevan mersun numerolla N900271042012 (bulk water hose 54x42). Hinta näyttää olevan 115 euron haminoilla metrin pätkä saksasta tilaamalla. Ei oikein innosta tilata metrin pätkää kun tarve on 7 cm.

Kävisiköhän tähän joku halvempi letku?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Miksei kävisi, googleen kun laittaa tuon numeron niin näyttäis olevan suora pätkä. Vähän niinkun noi jarru ja hyd putket, hemmetin kalliita ja saat putken kiepillä, hyödyttääpä tosi paljon.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilasin Saksasta metrin pätkän halvempaa 3 bar-kestoista 42x52 vesiletkua, hintaa tuli rahteineen 42 euroa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vesiletku tuli Saksasta mutta en ole päässyt asentamaan, koska autotallissa on museointiprojekti levällään ja ulkona on liian kylmää. Autolla pystyy kuitenkin ajamaan kunhan ajelee hissukseen ja täyttää paisuntasäiliön aina liikkeelle lähtiessä.

Ostin Tuontitukusta -30% tarjouksesta 210-litran polttoainesäiliön (kuva), kun tuo maailman tilanne on epävakaa ja uuden öljykriisin mahdollisuus on olemassa. Tarkoitus on asentaa säiliö toistaiseksi S123n tavaratilaan, josta voi sitten tankata muuta kalustoa letkupistoolilla, kun ajelee vaan tarpeeksi lähelle. Ennestään on ollut kymmenkunta jerrykanisteria, muttei niillä tankkaaminen tahdo onnistua sotkematta paikkoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, To 26.10.2023 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vaikuttaa siltä että jäähdytysnestevuoto tuleekin vesipumpusta. Täytyy hommata pumppu ja asentaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kävin hakemassa pumpun Motonetistä. Löytyi suoraan hyllystä Meylen pumppu 40 eur.

210 litran polttoainesäiliö mahtui juuri ja juuri tavaratilaan kun käänsin varapyörän suojakopan pystyyn. Säiliön saa liinalla tukevasti kiinni.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Yksi viidestä vesipumpun kiinnituspulteista katkesi juuresta irroittaessa. Onneksi katkennut pultti on laturin suunnassa joten se on vähiten vetorasituksen alainen pultti. Muuten vesipumpun vaihto sujui ongelmitta vaikka ulkona remppasin pakkasessa. Uusi pumppu on nyt kiinni vain neljällä pultilla. En alkanut pakkasessa poraamaan pulttia irti. Toivottavasti tämä ei häiritse täydellisyyden tavoittelijoita. Laitoin uudet pultit ja tiivisteen molemmin puolin tiivisteliimaa.

Kävin ajamassa koneen lämpimäksi eikä vuoda. Samalla reissulla tankkasin löpöä sekä autoon tankki täyteen että 210 litran säiliöön yhteensä 400 eurolla hintaan 2,014 eur/l.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Saarijärvellä myynnissä sikahintaan korinvaihto S123, jossa sama väriyhdistelmä kuin tämän säikeen autossa.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/13953235
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123Talviseisonta.jpg
Ajatus säilyttää 210-litran polttoainesäiliötä S123n tavaratilassa ei osoittautunut hyväksi. Ensinnäkin autoa ei uskalla säilyttää varastossa suuren polttoainemäärän vuoksi. Toiseksi hydraulinen tasonsäätö pystyy pitämään perän ylhäällä, kun auto on käynnissä, mutta seisonnassa perä vajoaa alas, ja kolmanneksi jopa takarenkaatkin painuu maahan, kun perä on niin raskas. Kesken auton talviseisontaa jouduin nostamaan auton perää tunkilla ja laittamaan tiilistä kannaketta vetokoukun alle. Täytyy miettiä, jos siirtäisi polttoainesäiliön peräkärryyn.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 maalipinta on kärsinyt talven ulkosäilytyksestä. Täytyy pestä auto ja vahata. Akkukin oli tyhjentynyt talven aikana. Latasin akkua päivän ja sain auton käyntiin vain vaivalloisesti. Täytyy vielä puhdistaa akun navat ja kokeilla starttaako paremmin. Muussa tapauksessa akku on entinen.
Jokohan tänä kesänä saisin korjattua ovien alareunojen ruostevauriot?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Akku oli tyhjä, joten se ei enää pidä latausta. Lainasin SLCn akkua.

Pakoputken kannatinkumeista on useampi antautunut talven aikana ja pakoputki roikkuu vähän matalalla. Kävin Motonetissa iltasella katsomassa pakoputken kannatinkumeja, mutta hylly oli tyhjä. Puuilolla näyttäisi olevan sopivaa kokoa kannatinkumi, mutta liike oli jo kiinni. Täytyy hakea joku toinen päivä. Ei sinänsä kiirettä, koska en pääse rasvamontulle, koska SLC varaa paikan, eikä se liiku minnekkään, ennenkuin saan Saksasta tilaamani starttimoottorin.

Sain tyhjättyä 210-litran dieseltankin loput löpöt W123n tankkiin ja siirsin tyhjän 210-litran dieseltankin peräkärryyn.

Kiskoin S123lla keloontuneita puita nurin kesämökillä. Liina ympäri puun niin ylös kuin yltää A-tikkailla. Sitten toinen vetoliina jatkoksi vetokoukkuun. Pikkusen vauhtia niin hyvin kaatuu pystyyn kuollut puu. SItten on turvallisempaa sahata, kun ei tarvitse pelätä että puusta tipahtaa osa päähän.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3080
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Sharedoc kirjoitti: To 13.06.2024 20:05 S123 maalipinta on kärsinyt talven ulkosäilytyksestä. Täytyy pestä auto ja vahata. Akkukin oli tyhjentynyt talven aikana. Latasin akkua päivän ja sain auton käyntiin vain vaivalloisesti. Täytyy vielä puhdistaa akun navat ja kokeilla starttaako paremmin. Muussa tapauksessa akku on entinen.
Jokohan tänä kesänä saisin korjattua ovien alareunojen ruostevauriot?
Miten säilytit talven yli?

Itsellä on tuon Satakasin vuoksi menossa lehtikuusesta tehdyn pergolan muuttaminen viherkattoiseksi ja liuskekivipohjalla olevaksi aut..monitoimikatokseksi. Monitoimikatos, sillä naisystäväni saa hepulin kun mainitsen sanaparin viherkattoinen autokatos. Noinkohan uskaltaisi säilyttää katoksessa säältä suojattuna pihalla talven yli, puolipeitteellä suojettuna?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 jäi syksyllä pihalle puolipeitteen alle. Puolipeite ei kestänyt talven myrskytuulia vaan repesi useastakin kohtaa ja irtosi osittain. Puolipeite oli vanha, todennäköisesti uusi kestäisi paremmin. Tuulen lisäksi lumi tuottaa ongelmia. Lunta joutuu poistamaan talvella katolta, muuten riskinä katon painuminen alaspäin lommolle. Myös maasta nouseva kosteus nopeuttaa auton pohjan ruostumista. Sisälle saattaa kertyä voimakkaista lämpötilavaihteluista kosteutta, joka voi tuottaa hometta verhoiluihin ja ummehtuneen hajun.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Puuilossakaan ei ollut 123n pakoputken kumikannattimia. Suuntasin pitkästä aikaa paikalliselle varaosaliikkeelle Tarviketorille. Sieltä löytyi hieman ylikokoisia kumikannattimia (Bosal). Myyjä kertoi että hän oli myynyt eilen loput 58 milliset kannatinkumit autoliikkeen huollon tyypille. Ilmeisesti kannatinkumeilla on toimitusvaikeuksia. Ostin myös uuden akun (Varta).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

:lol: Jo on pirusti lunta kun kattokin painuu lommolle
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pakoputken kannatinkumekset olivat paksummat kuin alkuperäiset mutta sai ne ängettyä paikoilleen. Uuden akun asensin ja nyt starttaa kuin palmun alta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuljetin tänään kesämökillä puukiukaita S123-mersulla. Kuvassa vanha kiuas, joka lähdössä metallinkierrätykseen. Tuhkaa ja ruostetta varisi ruumaan kun sen änkesi kyytiin. Toisessa kuvassa nostin sen taakse vielä uuden kiukaan varastosta kuljetettavaksi saunaan asennettavaksi. Luukku ei enää mahtunut kiinni ja jätin tarkoituksella lastausta varten käyttämäni lankun kiukaan alle ja tyynyjä päälle ettei lasi säry.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tänään rahtasin kaksi reissua metalliromua kierrätyspisteeseen. Eka reissulla kiuas ja kaksi vanhaa polkupyörää. Toisella reissulla vanhan puutarhajylsijän ja vanhoja autonosia (latureita, startteja, syyläri).

Kierrätyspisteellä oli "päivystäjä" paikalla, eli yksi paikalla varttonut kaveri kävi heti hakemassa kuormalavalta Datsun 100A syylärin, jonka olin pari minuuttia aikaisemmin nakannut sinne.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ke 10.07.2024 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123ssa on ollut pitkään, jo aiempien omistajien ajalta, vesivuoto kuskin puolen kattokaiteen etupään kiinnikkeen alta kattoverhoilun yläkonsoliin ja kuskin puolen A-pilaria pitkin kojelaudan alle. Tänään sain viimein aikaiseksi irroittaa kattokaiteen ja tiivistää sen ja katon liitospinta butyylimassalla. Lisäksi irroitin ja poistin käytöstä kattoverhoilun yläkonsolin, koska se oli homeessa yläpinnalta. Aurinkosuojat on nyt suoraan kattopellissä kiinni. Sisävalon poistin myös, koska se on kiinni yläkonsolissa. Täytyy seurata, jos ebayssä tulisi oikeaa väriä (muistaakseni dunkelolive) yläkonsolipaneelia myyntiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 09.07.2024 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin