

mitä tässä nyt on sivusta seurannu noita sun askarteluja, niin uskoisin, että tulee se 4 alkava luku. kuitenkin sen verran "ei niin räpeltämällä" tehty koko paketti. niin ja sitä videomatskua sitten kanssa!Kummeli kirjoitti:Tulee, kun saa videoitua. Penkitys pitäs ainaki tallentaa, ja jotaki muuta pätkää. Pidetään peukkuja pystyssä että kestäis ja tulis se 4 alkava lappu.
Monessako OM603:ssa olet nähnyt huippuväännön noin korkealla? Jos odotat 700Nm vääntöjä 5600rpm, niin turha jännittää 400:n rikki menemistä, silloin pitää olla jo 550 tuossa huippuväännön kohdalla. Huipputeho sitten varmaan menee yli 600...Kummeli kirjoitti:Vetävät on 5600rpm, eli huippuvääntö siihen paikkaan, ja huipputeho vähän korkeemmalle. Eikös se niin oo menny, ku kierrokset nostaa tehoa, ja syötönrajotus on vähän laiskanlainen, niin vähän huippuväännön (huippusyötön) jälkeen tulee huipputeho. Pumppu on täysin mynän sääjöissä, että ei pitäs siinäkään olla mitään. Ja ennakkokin kaikin puolin "kohallaan". Väännöt pitäs kumminki lähemmäs 700nm tulla kun kuusmukinen... Mutta saapa nähä.
Huippuvääntö tulee tasan tarkkaan siinä kohdassa missä saat sylinteriin maksimaalisen annoksen happea per työtahti ja loppu on helppoa, ruikataan perään juuri oikeaan aikaan annos sopivasti sumuttavaa polttoainetta. Yleensä se tapahtuu ahtimen avulla, eli silloin kun ahtopaine on maksimissaan ja pakopaine on minimissään. Ahtimen (ja tietysti myös moottorin) hyötysuhde näyttelee tässä leikissä pääroolia.Kummeli kirjoitti:mutta periaatteessa huippuvääntö pitäs olla siinä missä huipputeho?
Aattelin siihe sun paikalle kiilata, vois rahkeet piisata justiin siihen kohtaaTerho P kirjoitti:on sielä mörköjäki ollu .. sillon ei oo piirretty rastia peräseinään vielämahtoi olla munki tulokset vieläkin seinällä
kalajoella on mukavammin vastusta rullissa niin saa todenmukasemman lapun
Huippuvääntö: 4720rpmxr kirjoitti:elementin antama ruokamäärä per työtahti ei ole yhtään suurempi 5600rpm kohdalla verattuna vaikka 4000rpm kohtaan pikemminkin vähemmän
ahtimen koko ja käytetty ahtopaine ja syöttömäärä määrittelevät hyvin pitkälle vääntö ja teho hupun kierrokset aina kun ahtopainetta nostetaan niin vääntö ja teho huipun kierrokset putoaa edellytyksellä jotta
ahdin pysyy samana
oma kosla kiertää ilman kuormaa 6200rpm vetävät on 6150rpm katsastuksessa olevassa lapossa on maksimi vääntö 6050rpm ja maksimi teho 6150rpm mutta kun ruuvi otetaan pois sammutin vivusta ja
kone saa ja ruokaa niin ahto nousee ja arvot putoaa 1000-1500 kierrosta toki ahdinta suurentamalla arvot saa ylemmäs ja heräämisen seuraavaan aamuun
jos parikiloa ahtoa HX40 ja 603 niin vääntö on siinä 4000-4200 ja teho 500 ylempänä pölyisestä kristalli pallosta ei näkynyt onko moottorissa vakio nokka
Kun syöttömäärää lisätään tietyn rajan yli niin ruiskutusajan kasvu näkyy siinä, että huippulukemat siirtyy alemmas. Näkyy hyvin varsinkin uudemmissa "loppuun" lastutetuissa dieseleissä.Kummeli kirjoitti:xr kirjoitti:Tietysti se, että voimaa ei vielä ollu paljon. Mutta aattelis että ei ainakaan aikastu tuo huipputehon kohta, jos kytkin pitäis.