C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1376
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Venttiilien vaihdon jälkeen järjestelmä on tyhjä ja sisältää tavallista ympäröivää ilmaa. Se täytyy kunnolla tyhjiöpumpata, jotta kosteus poistuu, ja varsinkin jos aikoo noita ylihinnoiteltuja retkikaasuputeleita käyttää, että saa riittävän määrän ainetta menemään sisään.

Öljyäkin täytyy varmaan noin vanhaan lisätä, ellei niin ole jo tehty. Ilman öljyä ja vakuumikäsittelyä kompressori on kohta vainaa.

R 134 muutosta en enää itse tekisi. Kallistuu ja menee harvinaisemmaksi koko ajan, eikä sillä saavuteta mitään hyötyjä. Olen jo vuosia käyttänyt omaa R290/R600 koktailia ja mineraaliöljyn rinnalla PAO 68 öljyä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3108
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Karel kirjoitti: Pe 21.03.2025 08:10 Olen jo vuosia käyttänyt omaa R290/R600 koktailia ja mineraaliöljyn rinnalla PAO 68 öljyä.
Vaatiiko tämä jotain muutoksia järjestelmään?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1376
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Karel »

tahtoomersun kirjoitti: Pe 21.03.2025 10:50
Karel kirjoitti: Pe 21.03.2025 08:10 Olen jo vuosia käyttänyt omaa R290/R600 koktailia ja mineraaliöljyn rinnalla PAO 68 öljyä.
Vaatiiko tämä jotain muutoksia järjestelmään?
Ei minkäänlaisia.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3108
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Olikin helppo korjaus tuolle penkinsäädölle.
Piti tänään alkaa purkamaan katkaisijaa, mutta ajattelin ensin kokeilla helpompaa konstia. Kun sain napit irti niin ruiskutin niistä raoista ensin elektroniikan puhdistusainetta katkaisijan sisään, sitten varovasti paineilmaa perään ja sitten vielä kontaktispreitä, niin sillä alkoi toimimaan :thumbup:
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3108
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Karel kirjoitti: Pe 21.03.2025 08:10 Olen jo vuosia käyttänyt omaa R290/R600 koktailia ja mineraaliöljyn rinnalla PAO 68 öljyä.
Minkälaisella suhteella olet näitä sekoittanut ja minkälainen sinulla on täyttö systeemi? Entä millaisella laitteella teet tuon tyhjiönja saako noita aineita kuluttaja ostettua vai myydäänkö vain kylmäasentajille?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1376
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ihan normi R12 ja R134 huoltolaitteilla. R290/propaani on yleisesti kuluttajien ostettavissa ilman lupia, samoin R600/butaani. Butaaniin lajilla ei ole mainittavaa vaikutusta. 290/70-80% ja 600/20-30% on käypä seos riippuen mille kaasulle paisuntaventtiili on tehty. Täytösmäärä n. 1/3 vanhaan R12 verrattuna. R134 pikaliitosadapterit helpottavat työskentelyä, mutta Mersun vanhoilla varttituuman SAE-liittimilläkin onnistuu koska se on monien huoltolaitteiden perusliitin.

Niin se, että kamoja saa ostettua ei vielä tee tästä aloittelijalle helppoa nakkia, jos aiempaa kokemusta ei ole mm. manometrien tulkitsemisesta. Näitä vinkkejä jokainen kokeilee tai soveltaa omalla vastuulla. Hiilivetykaasut ovat myös räjähdysherkkiä ilmaan sekoittuessaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3108
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Karel kirjoitti: Pe 21.03.2025 16:50 Ihan normi R12 ja R134 huoltolaitteilla. R290/propaani on yleisesti kuluttajien ostettavissa ilman lupia, samoin R600/butaani. Butaaniin lajilla ei ole mainittavaa vaikutusta. 290/70-80% ja 600/20-30% on käypä seos riippuen mille kaasulle paisuntaventtiili on tehty. Täytösmäärä n. 1/3 vanhaan R12 verrattuna. R134 pikaliitosadapterit helpottavat työskentelyä, mutta Mersun vanhoilla varttituuman SAE-liittimilläkin onnistuu koska se on monien huoltolaitteiden perusliitin.

Niin se, että kamoja saa ostettua ei vielä tee tästä aloittelijalle helppoa nakkia, jos aiempaa kokemusta ei ole mm. manometrien tulkitsemisesta. Näitä vinkkejä jokainen kokeilee tai soveltaa omalla vastuulla. Hiilivetykaasut ovat myös räjähdysherkkiä ilmaan sekoittuessaan.
Ei ole kyllä näistä vehkeistä mitään kokemusta ja kaikkien välineiden hommaaminen yhtä autoa varten ei taida kovin kannattavaa olla.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3108
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tein SECiin perusteellisen kevätfiksin ulko- ja sisäpuolelle ja vaihtelin myös jarrunesteet.

Jarruja ilmatessa huomasin, että takapuskurista oli kuljettajan puolelta hävinnyt se lärpäke, joka estää kuran lentämisen puskurin sisään kromeja tuhoamaan. Olisiko kellään tuollaista ylimääräistä, tai tiedossa osanumeroa, jolla voisi etsiä uutta?

Ensi maanantaina on muutenkin asiaa marmorille, niin kyselen sieltäkin olisiko vielä saatavissa uutta. Joskus ovat kyllä yllättäneet positiivisesti joidenkin osien kanssa.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Hage »

tahtoomersun kirjoitti: Ti 08.04.2025 10:21 Jarruja ilmatessa huomasin, että takapuskurista oli kuljettajan puolelta hävinnyt se lärpäke, joka estää kuran lentämisen puskurin sisään kromeja tuhoamaan. Olisiko kellään tuollaista ylimääräistä, tai tiedossa osanumeroa, jolla voisi etsiä uutta?

Ensi maanantaina on muutenkin asiaa marmorille, niin kyselen sieltäkin olisiko vielä saatavissa uutta. Joskus ovat kyllä yllättäneet positiivisesti joidenkin osien kanssa.
Tarkoitat varmaan näitä osia?
vasen A1268852923
oikea A1268853023
Nuo on SEL:iin sopivat lärpykät, vissiin käy myös SEC:iin?

edit: piti vielä varmistaa; sopivat myös secin puskuriin.
Viimeksi muokannut Hage, Ti 08.04.2025 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1376
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Puskurien kuramuoveja, eli ”banaaneja” ei enää näy tehtaan valikoimissa. Niitä sai vielä vaihtelevalla menestyksellä vuosi sitten.

Koska noiden tarve on jatkuva, ja saatavuus alkaa olla kortilla, tein muotit alkuperäisistä, ja olen niitä omaan käyttöön tehnyt muoteilla polyesterimuovista ja lasikuidusta.

En ole niitä avoimesti tarjonnut myytäväksi, koska sehän olisi piratismia. Tosin en tiedä miten asia tulkittaisiin jos kyseessä on osa, jota ei merkkiliike enää pysty tehtaan valikoimista tarjoamaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Karel, eihän sulla satu olemaan muotteja 1.sarjalaisen kuramuoveista? Multa puuttuu muistaakseni vasen.. ei ole enää saatavilla.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1376
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ei ole muotteja vanhempiin, mutta voin katsoa mitä löytyy purkuosien seasta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kiitos, se olisi hienoa. Mulla on jomman kumman puolen muovi kakkossarjalaiseen, en muista kumpi, mutta voin tarkistaa asian ensi viikolla.

Kerran ostin ykkössarjalaisen jenkkimallin kuramuovin, mutta eihän sekään ollut oikeanlainen. Muistaakseni liian lyhyt, mutta sopi kyllä paikoilleen euromalliin. Itselläni on siis euro 1.sarjalainen.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3788
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Täytys ottaa ja mallintaa noi banaanit tai edes toinen puoli, niin sais sitten tulostettua niitä tarpeen mukaan. Mutta ei nyt ole Secciä saati banaanejakaan :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3108
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Olen aina välillä katsellut josko löytyisi purkukuntoinen SEC, josta saisi joitain osia talteen. Ennenkaikkea kiinnostaisi sellainen, jossa olisi vakkari tallella kaikkine osineen.

Yllättäen löysinkin yhden ja vielä läheltä, eli naapurihallin pihaan oli ilmestynyt ruskea 2.sarjan 420 SEC. Kävin tutkimassa lähempää, mutta tämä oli läpilaho, sisustaltaan täysin homeessa ja muutenkin valmis paaliin, mutta vakkari siitä löytyi. En tiedä sitten toimiiko tuo M116:n vakkari M117:ssa, mutta kyselin mitä suunnitelmia naapurihallin herroilla on auton suhteen, josko sen saisi siitä ostettua. No vastaus oli, että sillä on jo sadan metrin jono ostajia, että jonoon vain :lol: juu en jäänyt jonoon... olisi ollut vaan helppo lyödä vaijerilla Scanian perään ja kiskoa omaan pihaan ja tutkia löytyisikö jotain hyödynnettävää vakkarin lisäksi vastaisuuden varalle ja siitä sitten loppuraato Valtolle.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1376
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: C126 500 SEC huoltoa,fiksailua ja fiilistelyä

Viesti Kirjoittaja Karel »

M116 ja M117 tempomatit ovat vaihtokelpoisia keskenään. Sillä edellytyksellä, että kummassakin on/ei ole ASR:ää. Luistonrajoittimella varustetuissa autoissa on ihan eri palikat, käyttövipua lukuun ottamatta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin