W123 300 24v turpo diesel

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Juu eipä se kauheasti Maurilla noita lämpöongelmia tuntune olevan, tuntuu vaan siltä, että on noita liukkaita renkaita tullut tuolta pohojanmaan suunnalta, vai oliko se vaan se asvaltti liukasta :wink: :wink:

Se alkaa olla myös sinne perään aiheellista lisätä jonkinmoista jäähdytystä. Alkaa olla jo sielläkin lämmöt aika korkealla tasolla.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
pate
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 06.01.2004 00:15

Viesti Kirjoittaja pate »

joo, näky rehdin mese olevan liukkaalla mallilla. Oli kyllä se Nissan-Volvoki ku alle 14 meni... :twisted:
mullaki on mese
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

kyllä kuluki w123:nen helekatin makiasti 8)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

rehtijii kirjoitti:Joutu lopettaan kiihytys ajot vähän kesken kun rupes vaihelaatikko juonitteleen
siten että ei meinannu enää löytyä isompia vaihteita ollenkaan. :?
No loppupelissä kyse oli siitä että oli päässy laatikon öljyt liian kuumaksi.
Ajoin useita perättäisiä lähtöjä , joten siinä kun jarrua vastaan ahtopaineita
nostatteli niin luulen että turpiini lämmittää melkosesti öljyjä. (Eipä se mauri
sitte ihan turhaan tainnutkaan sitä erillistä laatikon jäähdytintä asentaa.)
Nyt kun auto oli muutaman tunnin seissy kotipihalla niin laatikko oli taas entisellään. Näin taas vähän viisaampana kantapään kautta. :D
Jep ja sitten kun teillä rupee olemaan korkeemmilla stalleilla turbiinit, niin sitten tarvii jäähdytintä jo normaaliajossakin.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

rehtijii kirjoitti:VNT 23 320 cdi:stä
RehtiJ: Oliko tuo sinun ahdin tälläisellä laipalla, eli onko tämä nyt sitten sellainen cdi koneen laippa, ja juuri muunlaisilla ei tuota ahdinta löydy ? Pulttien reiät ovat siis eri etäisyydellä jokainen.
paloviita Sama kysymys sulle ?

Kuva

Vaihdatko aina pakosarjan kun vaihtelet noita ahtimia :shock:

[Tarkkaavaisimmat lukijat huomaavat, jotta joku suunnittelee tuollaisen istuttamista Vitoon]

Kukapas vääntäisi sen pakosarjan minulle :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

veskola kirjoitti:Tarkkaavaisimmat lukijat huomaavat, jotta joku suunnittelee tuollaisen istuttamista Vitoon :roll:
Lueppas toi ja siitä eka Maurin kirjoitus ja ihan ajatuksella, onko mitään tuttua havaittavissa :wink: :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Antti V kirjoitti:
veskola kirjoitti:Tarkkaavaisimmat lukijat huomaavat, jotta joku suunnittelee tuollaisen istuttamista Vitoon :roll:
Lueppas toi ja siitä eka Maurin kirjoitus ja ihan ajatuksella, onko mitään tuttua havaittavissa :wink: :wink:
No eihän tässä vielä pientä piristystä kummempaan lopputulokseen ole päästy :D
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

veskola kirjoitti:
rehtijii kirjoitti:VNT 23 320 cdi:stä
RehtiJ: Oliko tuo sinun ahdin tälläisellä laipalla, eli onko tämä nyt sitten sellainen cdi koneen laippa, ja juuri muunlaisilla ei tuota ahdinta löydy ? Pulttien reiät ovat siis eri etäisyydellä jokainen.
paloviita Sama kysymys sulle ?

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... laippa.jpg

Vaihdatko aina pakosarjan kun vaihtelet noita ahtimia :shock:

[Tarkkaavaisimmat lukijat huomaavat, jotta joku suunnittelee tuollaisen istuttamista Vitoon]

Kukapas vääntäisi sen pakosarjan minulle :roll:
Just samanlainen epämääränen laippa. Tein 20 millisestä lootusta välilaipan
joka sitte passas jo paikalla olevaan pakosarjaan.
Kuva
Kuva
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Siistiä jälkeä :wink: Voi kun sais joskus tuon oman kellariremontin valmiiksi niin vois taas kotona puuhastella...
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

paloviita Sama kysymys sulle ?


Tuollainen on tulossa viikonloppuna omaan kakspuolikkaaseen. Tein välilaippasovituksen orkkispakosarjaan. Max tehot tuolla ahtimella lienee 250+ hevosen kantturoissa, käydään rullilla kun keretään.

Tavoitteena on 400 Nm vääntö laajalla kierroslukualueella, alkaen kahdesta tonnista. Aika näyttää kuinka onnistuu...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kiitos kaverit tiedon jakamisesta, ja kuulostaako muuten aivan älyttömältä jos tulppaa noi reiät pultinpätkällä ja työstää sopiviin kohtiin uudet. Mikäli siihen saisi menemään reiät, reikien väli pitäisi olla 66 mm. kröh, taitaa kyllä jäädä liian pienelle materiaalille, ja sit lentää koko solmu kadulle :roll:

Kuva

Tuntuu ettei edes välilaipalle ole riittävästi tilaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

No niin nyt laitoin sitten viimeinki laatikon öljyille erillisen jäähdyttimen.
Toivottavasti koko on riittävä. 230 x 130 x 50.
Kuva
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Eiköhän tuo viilennä öljyt huomattavasti paremmin ku alkuperänen systeemi. Talvella syylärissä kiertävä öljy on hyvä asia mutta kesäkuumilla ei tartte suotta erikseen lämmittää atf:fää.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

rehtijii mistä hommasit tuon laatikon lauhduttimen suunnittelin ittekkin laittavan tuollaisen lauhduttimen... tuon orkkis öljyn lämmittimen tilalle...ei ole paljoa ylimääräistä tilaa....pitäisi löytää sopiva....
Itse tein ja säästin
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

petska kirjoitti:rehtijii mistä hommasit tuon laatikon lauhduttimen suunnittelin ittekkin laittavan tuollaisen lauhduttimen... tuon orkkis öljyn lämmittimen tilalle...ei ole paljoa ylimääräistä tilaa....pitäisi löytää sopiva....
paikallisesta vauhtiputkasta ostettu :lol:
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

jaa,nyt pysyy loota viileämpänä.. :D

eikös se meinannu aavistuksen lämmetä tuossa ylivieskan lentokentällä
muutama viikko sitten..... :?:


(ei sitte muutakun uudestaan kokeileen,jahka noita testejä\kisoja on.......
oli meinaan niin hupaisaa kuunnella suuren yleisön kommentteja kun w123 viivalta lähti 8) )
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

tulipa tuossa heitettyä hääkeikkaa std hääautona muutama sata kilometriä,
ja sai loppu illasta itekki istua takapenkillä , on se tuo 123:n vaan hiljanen
auto varsinki takapenkillä istuttaessa :D
kuski meinas vähä ihmetellä ohituksissa , että miten ihmeessä se vauhti kasvaa normaali ohituksissa tuonne 180 km/h tuntumaan :shock:
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

rehtijii kirjoitti:tulipa tuossa heitettyä hääkeikkaa std hääautona muutama sata kilometriä,
ja sai loppu illasta itekki istua takapenkillä , on se tuo 123:n vaan hiljanen
auto varsinki takapenkillä istuttaessa :D
kuski meinas vähä ihmetellä ohituksissa , että miten ihmeessä se vauhti kasvaa normaali ohituksissa tuonne 180 km/h tuntumaan :shock:
Ei kai sulla ollu morkooli päällä?
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Esko R kirjoitti:
rehtijii kirjoitti:tulipa tuossa heitettyä hääkeikkaa std hääautona muutama sata kilometriä,
ja sai loppu illasta itekki istua takapenkillä , on se tuo 123:n vaan hiljanen
auto varsinki takapenkillä istuttaessa :D
kuski meinas vähä ihmetellä ohituksissa , että miten ihmeessä se vauhti kasvaa normaali ohituksissa tuonne 180 km/h tuntumaan :shock:
Ei kai sulla ollu morkooli päällä?
Kyllä morkooli on pelissä mukana ilman kikkailuja :wink:
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

nyt on sitte slicksit hommattuna ja vanteetki löyty lauantain koitoksia varten. slicksit kokoa 215 / 45-15. on tosi matalat , mutta mun tapauksessa hyvä , niin helpottaa vähän tuota piiiitkää perävälitystä :wink:
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Ovatko ne slicksit alunalkaen mihin tarkoitukseen tehty. Eli kiihdytys vai rata-ajoon?
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
mpeltola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 18.10.2004 17:42
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mpeltola »

mihis aikaan kalajoella alkaa lauantaina kisat?
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Antti V kirjoitti:Ovatko ne slicksit alunalkaen mihin tarkoitukseen tehty. Eli kiihdytys vai rata-ajoon?
kyllä ne rata-ajoon on , mutta on kyllä niin pehmosella pinnalla että kumma jos ei pidä. ainaki myyjä väitti että varmasti pitää. mää en kyllä noista mittään tiiä , toivottavasti mua ei kusetettu.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

rehtijii kirjoitti:
Antti V kirjoitti:Ovatko ne slicksit alunalkaen mihin tarkoitukseen tehty. Eli kiihdytys vai rata-ajoon?
kyllä ne rata-ajoon on , mutta on kyllä niin pehmosella pinnalla että kumma jos ei pidä. ainaki myyjä väitti että varmasti pitää. mää en kyllä noista mittään tiiä , toivottavasti mua ei kusetettu.
Ovat aika matalat ja täten rungoltaan kovat. Koita noita ennen viikonloppua ja hae paineet ja lämpötilat kohdilleen, se ei meinaan ole ihan yksinkertainen juttu. Ne eivät tarvitse mitään yletöntä burnouttia, pääasiassa pinnan putsaus ja pikku lämpö pintaan. Jos niitä alkaa liiaksi sulattaa, niistä tulee p***leen liukkaat.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä noi omat kiihdytyskäyttöön tehdyt sliksit, ja Antti V:ltä saadut ratarenkaat on ihan eri maailmasta, rungon jäykkyys ja seoksen kovuus on aivan eri ääripäistä. Väitänpä että ratarenkailla ei pidä senkään vertaa kuin katukumeilla, jos siis asfaltin pinnassa on liimaa, ilman liimaa tilanne hiukan tasoittuu, mutta ero on varmasti silti tosi suuri.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Juu se on juuri niinkuin Mauri sanoi tai on se nyt kumminkin oikein käytettynä pikkuisen parempi kuin se katurengas :oops: . Tossa rata-ajossa harvemmin tulee vetopito ongelmaksi, kun siinä noita paikaltaan lähtöjä on pikkuisen harvakseltaan. Kun taas sivuttaiskiihtyvyydet näyttelevät erittäin suurta osaa. Kiihdytys puolella tarkoituksen on saada mahdollisimman paljon pinta-alaa kumista saman aikaisesti rataan, joten rungon on elettävä reunojen osalta erittäin paljon.

Tuon ratarenkaan saa kyllä pitämään tiettyyn pisteeseen myös vartilla, mutta kuten jo sanoin, sitä ei saa lämmittää liikaa, siitä tulee, varsinkin liimatulla radalla erittäin liukas. Lämmityksenä minä käytin vain kaasun pohjassa ja noin 3-5 metriä viivaa, eikä todellakaan mitään jarrua vastaan. Paineet pitäisi laskea juuri sille rajalle, ettei se pyörähdä vanteella. Että on siinä retijiillä pikkuinen työsarka ennen koitosta, mutta toivotan onnea ja parempaa lappua kuin mulla :wink: :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Mistäköhän löytyisi lisätietoa (kellonaikoja/paikkoja) näistä kiihrytyskisoista?:roll:
Olis hieno päästä katsomaan kuinka diisseli liikkuu... :D
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

mKA kirjoitti:Mistäköhän löytyisi lisätietoa (kellonaikoja/paikkoja) näistä kiihrytyskisoista?:roll:
Olis hieno päästä katsomaan kuinka diisseli liikkuu... :D
Lentokentälle klo. 11.00. Kentän löydät kun ajelet kasitietä tapiontuvan ohi oulusta päin tullessa,vasemmalle opasteet kiihdytyskisoihin/lentokentälle.

Toisinsanoen hiekkasärkät jää merenpuolelle,kenttä vastakkaisella puolella kasitien toisella puolella.
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

renkaista...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

mä kiihdyttelin joskus letukalla vanhat talvirenkaat alla....huomattavasti parempi pito ku leveillä katurenkailla!sillo ei varusmies budjetilla ollu saumaa slikseihin..yx tuttu kiihdyttelee 600hp cossusierralla kans kitkoilla....kannattaa kokeilla
power is nothing without control...
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

joo, itekki oon kuullu tuosta et sopivasti kuluneeet kitkat oikeen haukkaa kuivalla asfaltilla. tiä sit :roll:
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Vastaa Viestiin