300tdt om603 koneen vauriot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
puuhastelija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 20.10.2008 20:31

Re: 300tdt om603 koneen vauriot

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

mulla oli männäntapit kuluneet. koneistamon pojat teki uudet jostain toisesta kulkineesta. alakerran laakerit näytti virheettömiltä, mut silti vaihtoon. kiertokangen yläpäänlaakerit oli kuulemma ok. kumma juttu et tapit antautuu ennen kk holkkia.

ei siis mitään kolinoita, vain huono öljynpaine lämpimänä. muistaakseni satanen tai korkeintaan kaksi oli kuluneet.
kone siis 603 vapari.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 300tdt om603 koneen vauriot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

lst kirjoitti:Laitetaas vähän päivitystä. Moottori on purettu, ja vikaa löytyi enemmänkin. 6 pytystä oli alempi männänrengas poikki. Kaikissa pytyissä oli ylemmästä männänrenkaasta lähtenyt päistä kromausta 0,5-2 cm matkalta, jotka luultavasti oli raappinut pyttyihin naarmut. Lisäksi alemmat rengasurat olivat männistä väljät. No hooni käteen, ja hoonaamaan. Tulos oli: väljät pytyt, ja naarmut jäi. jesss.juhuu. No ostoilmoitus on jo laitettu lohkosta. Nuo rengasurat männissä varmaan menee, kun laittaa uudet renkaat.Ainakin puolet väljyydestä on renkaiden kulumaa, mikäli mersun männänrenkaiden ei kuulu ohentua sisäänpäin mentäessä.Enkä nyt tarkoita sitä viistettä, joka niissä kuuluu olla. Renkaat olivat selvästi kuluneet matkalta, jonka ovat rengasurassa. Siis paksuus sylinterinpuoleiselta sivulta oli n.2mm, ja männän urassa olevalta osaltaan 0,15-0,20mm ohuempi. Oudosti kuluneet, luulis, että mäntä kuluu enemmän, kun on kuitenkin pehmeämpää ainetta.
Alakerran laakerit taas olivat priimakunnossa. Mersun logoilla varustetut, joten varmaan alkuperäiset. Nyt on tosiaan lohko hakusessa, ja rojekti etenee sen jälkeen osien tilaamisella, ja kasailulla.
Mikä kumma saa aikaan sen että kromaus lähtee männänrenkaista?
lst
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 27.01.2011 09:28

Re: 300tdt om603 koneen vauriot

Viesti Kirjoittaja lst »

arska10 kirjoitti:Oletko kattonut männäntapin ja kiertokangen välyksen ettei vaan olis kiertokangen yläpään laakeri tai männän tappi kulunut
Olen kattonut, kunnossa ovat
lst
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 27.01.2011 09:28

Re: 300tdt om603 koneen vauriot

Viesti Kirjoittaja lst »

Jari Ke kirjoitti:
lst kirjoitti:Laitetaas vähän päivitystä. Moottori on purettu, ja vikaa löytyi enemmänkin. 6 pytystä oli alempi männänrengas poikki. Kaikissa pytyissä oli ylemmästä männänrenkaasta lähtenyt päistä kromausta 0,5-2 cm matkalta, jotka luultavasti oli raappinut pyttyihin naarmut. Lisäksi alemmat rengasurat olivat männistä väljät. No hooni käteen, ja hoonaamaan. Tulos oli: väljät pytyt, ja naarmut jäi. jesss.juhuu. No ostoilmoitus on jo laitettu lohkosta. Nuo rengasurat männissä varmaan menee, kun laittaa uudet renkaat.Ainakin puolet väljyydestä on renkaiden kulumaa, mikäli mersun männänrenkaiden ei kuulu ohentua sisäänpäin mentäessä.Enkä nyt tarkoita sitä viistettä, joka niissä kuuluu olla. Renkaat olivat selvästi kuluneet matkalta, jonka ovat rengasurassa. Siis paksuus sylinterinpuoleiselta sivulta oli n.2mm, ja männän urassa olevalta osaltaan 0,15-0,20mm ohuempi. Oudosti kuluneet, luulis, että mäntä kuluu enemmän, kun on kuitenkin pehmeämpää ainetta.
Alakerran laakerit taas olivat priimakunnossa. Mersun logoilla varustetut, joten varmaan alkuperäiset. Nyt on tosiaan lohko hakusessa, ja rojekti etenee sen jälkeen osien tilaamisella, ja kasailulla.
Mikä kumma saa aikaan sen että kromaus lähtee männänrenkaista?
Ei mitään käsitystä, mutta jostain haulla löysin samanmoisen tapauksen. Autolla on mittarissa 327tkm, joka ei tietenkään välttämättä pidä paikkaansa. Saksantuontivehje. Moni asia silti puhuu sen puolesta, että kilometrit pitäisivät paikkansa. mm.korin/sisustan kunto. Jokaisessa osassa mitä nyt olen käynyt läpi on ollut mersun logot, ja kaikista missä on valmistusaikamerkintä, niin löytynyt vuosi 91.

Yksi syy renkaiden hajoamiseen voisi olle pitkä seisonta, jonka aikana renkaat jumiutuneet paikoilleen, ja korroosio iskenyt pyttyihin. Pytyissä oli pieniä ruostetäpliä näkyvissä. Myöskin moottorin alumiiniosat ovat hapettuneita, niinkuin tapahtuu, jos autoa seisotetaan jossain. Sitten kun siitä startataan kone, ja annetaan vähän jenkaa, niin noin saattaisi käydä. Tai sitten ei :roll: Pirustako sitä tietää, omaa spekulaatiota vain.
lst
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 27.01.2011 09:28

Re: 300tdt om603 koneen vauriot

Viesti Kirjoittaja lst »

No niin, pikkasen päivitystä, ja kysymyskin olisi. Kohtuullinen lohko on hommattu, ja hoonattu. Mukana tuli männät. Omista männistähän oli alemmat rengasurat väljät. Näissä "uusissa" männissä on palotila pikkasen erilailla muotoiltu. Alkuperäiset männät on vuodelta 91, ja kansi myös samalta vuodelta. Uudet männät, ja lohko ovat taasen vuosikertaa 87.Tai ainakin lohko, luulisin mäntienkin olevan alkuperäiset. Noissahan vaihtuu esikammion muoto, tai ainakin esikammio vinommassa -89 eteenpäin. Voiko noita siis käyttää ristiin? Eli uutta kantta vanhanmallisten mäntien kanssa? Onko siis männät muuttuneet erilaisiksi, koska esikammiotkin ovat muuttuneet?Ja toinen kysymys: Mäntiin on palanut päälle pientä koloa. Niitä on aika paljon. Semmosia hiekanjyvän kokoisia koloja. Haittaako? Joskus olis tarkoitus ottaa vähän enempi tehoa, joku 300hp, niin lähteekö nuo männät sulamaan noista montuista ? Vakiokoneessa tuskin haittaisi. Kunhan KL:n paketti saapuu olisi tarkoitus alkaa kasaileen.
Vastaa Viestiin