w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
EdVonV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 07.12.2008 15:20

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

patroltd kirjoitti:Hei RUMILUS, vaikuttaako kangen ja männän paino suorassa moottorissa kampiakselin tasapainoon?
En ole rumilus, mutta vaikuttaa. Juuri niin paljon käytännössä, että kiviäkin kiinnostaa :lol:
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Vaikka rumilus ei enää vastaakkaan (tuli taas seinä vastaan) niin kysyn silti.
Kun vien suoran koneen kampiakselin tasapainoitukseen niin mäntiä ja kankia ei tarvita mukaan, mutta esim. v8:ssa tarvitaan, miksi suorassa ei jos ne kerran vaikuttaa tasapainoon?
EdVonV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 07.12.2008 15:20

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

patroltd kirjoitti:Vaikka rumilus ei enää vastaakkaan (tuli taas seinä vastaan) niin kysyn silti.
Kun vien suoran koneen kampiakselin tasapainoitukseen niin mäntiä ja kankia ei tarvita mukaan, mutta esim. v8:ssa tarvitaan, miksi suorassa ei jos ne kerran vaikuttaa tasapainoon?
Ihan looginen asia. v-koneessa vaikuttaa vastakkaiset liike-energiat (hoks. männät menee eri suuntiin) niillä on merkitystä juuri värähtelyjen takia.
Suorassa koneessa tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä perinteisillä polttoaineilla. Mäskikonetehoilla alkaa olla, eikä silloinkaan tarvita kuin tarkka tasapainotus.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vastataan alkuperäseen kysymykseen. kannattaa säätää. taikka säädättää, jos on epävarma omasta osaamisesta. menohalut muuttuu melkosesti ja nimenomaan se vääntö kasvaa, mikä sitten tuntuu hyvänä vetona. sitä en tiedä kannattaako siitä säätämisestä maksaa sitä, mitä siitä pyydetään, mutta joka tapauksessa homma kannattaa.

ja kaikki se, mitä tulee tärähtelyihin ja värähtelyihin, niin niillä ei ole tälläsessä virittämisessä mitään käytännön merkitystä. sitten, kun aletaan muutteleen ruiskuennakkoja enemmänkin, otetaan koneesta enemmän kierroksia ja laitetaan sinne ilmaa reilulla kädellä, niin sitten niillä varmasti alkaa oleen jotain väliäkin. mutta mersun turbodiiseliin syötön lisäyksellä saatava 20-30% lisäteho ei aiheuta mitään haitallisia lisätärinöitä. varmuuskertoimet on jotain aika suurta tämmösessä koneessa.

jos jostakin haluaa huolestua, niin se turbon pieni koko on semmonen, mistä voi pikkasen huolta kantaakkin. toinen on ahtoilman lämpötila. jos ajelee suht siististi. eli just niin, kuinka ylempänä kerrottiinkin, niin uskoisin, että ei paniikkia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

pera8x kirjoitti:vastataan alkuperäseen kysymykseen. kannattaa säätää. taikka säädättää, jos on epävarma omasta osaamisesta. menohalut muuttuu melkosesti ja nimenomaan se vääntö kasvaa, mikä sitten tuntuu hyvänä vetona. sitä en tiedä kannattaako siitä säätämisestä maksaa sitä, mitä siitä pyydetään, mutta joka tapauksessa homma kannattaa.

ja kaikki se, mitä tulee tärähtelyihin ja värähtelyihin, niin niillä ei ole tälläsessä virittämisessä mitään käytännön merkitystä. sitten, kun aletaan muutteleen ruiskuennakkoja enemmänkin, otetaan koneesta enemmän kierroksia ja laitetaan sinne ilmaa reilulla kädellä, niin sitten niillä varmasti alkaa oleen jotain väliäkin. mutta mersun turbodiiseliin syötön lisäyksellä saatava 20-30% lisäteho ei aiheuta mitään haitallisia lisätärinöitä. varmuuskertoimet on jotain aika suurta tämmösessä koneessa.

jos jostakin haluaa huolestua, niin se turbon pieni koko on semmonen, mistä voi pikkasen huolta kantaakkin. toinen on ahtoilman lämpötila. jos ajelee suht siististi. eli just niin, kuinka ylempänä kerrottiinkin, niin uskoisin, että ei paniikkia.
Kaikki pumppupajatkin tietävät...samoin tälläkin foorumilla jotkut, että ruiskutusmäärät sylinteriä kohden ovat tarkkaan asetettava kohdilleen.
Jos jokin sylinteriryhmä poikkeaa muutaman millikuution ruiskutuksen määrässä muihin synteriryhmiin verrattuna, alkaa värähtelyvoimat vaikuttamaan haitallisesti moottorin tärkeisiin komponentteihin. Tämä epätasapaino ruiskutuksen osalta on vain pieni osa niistä värähtelyistä, jotka moninkertaistaa kerrannaisvärähtelyt moottorissa. Hyvin pienetkin muutokset voivat pahimmassa tapauksessa vaurioittaa moottoria, eikä siihen vaikuta varmuuskertoimet materiaalien keston suhteen. Värähtelyt murtaa armotta kaikki metallit jos on sikseen. Kun ja jos värähtelyt osuvat toistuvasti samaan solmupisteeseen, peli on selvä.

Eli älkää ruuvailko tai ohjelmoiko ruiskutusta ominpäin minkään tavoitteen toteuttamiseksi. Sillä saa vaan pahaa aikaan. Uskokaa nyt ne, joilla on päässä järkeä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

rumilus kirjoitti:
pera8x kirjoitti:vastataan alkuperäseen kysymykseen. kannattaa säätää. taikka säädättää, jos on epävarma omasta osaamisesta. menohalut muuttuu melkosesti ja nimenomaan se vääntö kasvaa, mikä sitten tuntuu hyvänä vetona. sitä en tiedä kannattaako siitä säätämisestä maksaa sitä, mitä siitä pyydetään, mutta joka tapauksessa homma kannattaa.

ja kaikki se, mitä tulee tärähtelyihin ja värähtelyihin, niin niillä ei ole tälläsessä virittämisessä mitään käytännön merkitystä. sitten, kun aletaan muutteleen ruiskuennakkoja enemmänkin, otetaan koneesta enemmän kierroksia ja laitetaan sinne ilmaa reilulla kädellä, niin sitten niillä varmasti alkaa oleen jotain väliäkin. mutta mersun turbodiiseliin syötön lisäyksellä saatava 20-30% lisäteho ei aiheuta mitään haitallisia lisätärinöitä. varmuuskertoimet on jotain aika suurta tämmösessä koneessa.

jos jostakin haluaa huolestua, niin se turbon pieni koko on semmonen, mistä voi pikkasen huolta kantaakkin. toinen on ahtoilman lämpötila. jos ajelee suht siististi. eli just niin, kuinka ylempänä kerrottiinkin, niin uskoisin, että ei paniikkia.
Kaikki pumppupajatkin tietävät...samoin tälläkin foorumilla jotkut, että ruiskutusmäärät sylinteriä kohden ovat tarkkaan asetettava kohdilleen.
Jos jokin sylinteriryhmä poikkeaa muutaman millikuution ruiskutuksen määrässä muihin synteriryhmiin verrattuna, alkaa värähtelyvoimat vaikuttamaan haitallisesti moottorin tärkeisiin komponentteihin. Tämä epätasapaino ruiskutuksen osalta on vain pieni osa niistä värähtelyistä, jotka moninkertaistaa kerrannaisvärähtelyt moottorissa. Hyvin pienetkin muutokset voivat pahimmassa tapauksessa vaurioittaa moottoria, eikä siihen vaikuta varmuuskertoimet materiaalien keston suhteen. Värähtelyt murtaa armotta kaikki metallit jos on sikseen. Kun ja jos värähtelyt osuvat toistuvasti samaan solmupisteeseen, peli on selvä.

Eli älkää ruuvailko tai ohjelmoiko ruiskutusta ominpäin minkään tavoitteen toteuttamiseksi. Sillä saa vaan pahaa aikaan. Uskokaa nyt ne, joilla on päässä järkeä.
mihinkä niiden elementtien tasapaino siitä järkkyy, jos ruuvvataan ruokaruuvvista lisää? taikka vaikka ruuvvattais ihan jokaista muutakin ruuvvia, mutta ei kosketa syöttötangon lukituksiin? ja kyllä sen nyt kuulee korvallakin, jos on pahasti pielessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jos olisit ollut joskus katsomassa, kun ruiskutuspumppua ajetaan penkissä, niin huomaa, että muutaman sadan kierroksen erilaisilla pyörimisnopeudella ruiskutusmäärät ( poikkeamat ) vaihtelee jonkin verran. Aivan uudetkaan polttoaine-elementit eivät anna täsmälleen samaa ruiskutusmäärää, puhumattakaan jo muutaman satatuhatta ajetuissa menopeleissä. Nämä epäsäännölliset ruiskutusmäärät elementti kohtaisesti on vaan sovitettava pumppuun siten, että kohtuullinen tarkkuus saavutetaan...ottaen huomioon työjärjestys moottorikonstruktiossa. Eli on hyvin pienistä poikkamista kysymys, mutta silti hyvin tärkeitä moottorin turvallisen käytön suhteen.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5522
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuo on niin naurettavaa ettei edes naurata enää
EdVonV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 07.12.2008 15:20

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

S202 kirjoitti:Tuo on niin naurettavaa ettei edes naurata enää
+1
Luuletko rumilus ettei me olla pumppuja penkissä ajettu?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

edvee kirjoitti:
S202 kirjoitti:Tuo on niin naurettavaa ettei edes naurata enää
+1
Luuletko rumilus ettei me olla pumppuja penkissä ajettu?
Enhän sitä varmuudella tiedäkään, kuka tai ketkä Suomenmaassa konkreettisesti ruiskutuspumppuja huoltaa- ja korjaa. Voihan tällä foorumilla lymyillä sellainenkin henkilö, joka on jossakin määrin voinut olla tekemisessä pumppupajan kanssa.
Jos pari viimeistä vastaajaa....sinäkin kirjoittelet jotain salakieltä +1, niin kyseenalaistan tietotaitosi kyseisen osaamisen alalla.
Itse vaan kirjoittelin vedoksen ruiskutuksen ja pumppujen saloista, joihin monikaan ei ole törmännyt harrastuksensa aikana. Pienistä asioista on kysymys, mutta polttomoottoritekniikassa välttämättömästä hyvästä.
Ja vielä senverran, että tunnen liudan pumppuspesialisteja Suomessa ja vähän muuallakin, niin ne komponentit eivät vielä tee tekijänsä kautta tervettä ja toimivaa moottoria. Eräät pumppumiehet saavat paljon pahaa aikaan moottorille tietämättään, he eivät sentään suunnittele moottoreita, joiden tietotaito on eri tasolla.
EdVonV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 07.12.2008 15:20

Viesti Kirjoittaja EdVonV »

Huomaatkos rumilus mitään epäkohtaa argumentissasi?
Ensin pojittelet kaikkia kyseenalaistamalla osaamisen tai tietämisen ja vielä ihmettelet jos sanomasi ei saa hyväksyntää? :lol:

Olisiko omat asennevammasi syinä saamaasi palautteeseen?
Täällä on nyt kaikille tullut selväksi, että moottoreiden ruuvaaminen on vaarallista koko universumille. Jos sylinterikohtainen syöttömäärä heittää yli promillen, aiheutuu tästä jokin ydinlatausta vastaava räjähdys ja kaikki kuolee.
Voisit minun mielestä lunastaa kymmenet katteettomat lupauksesi ja olla puuttumatta näihin ketjuihin. On tullut selväksi ettet hyväksy tätä harrastustoimintaa. Ei muuten kiinnosta ketään.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

edvee kirjoitti:Huomaatkos rumilus mitään epäkohtaa argumentissasi?
Ensin pojittelet kaikkia kyseenalaistamalla osaamisen tai tietämisen ja vielä ihmettelet jos sanomasi ei saa hyväksyntää? :lol:

Olisiko omat asennevammasi syinä saamaasi palautteeseen?
Täällä on nyt kaikille tullut selväksi, että moottoreiden ruuvaaminen on vaarallista koko universumille. Jos sylinterikohtainen syöttömäärä heittää yli promillen, aiheutuu tästä jokin ydinlatausta vastaava räjähdys ja kaikki kuolee.
Voisit minun mielestä lunastaa kymmenet katteettomat lupauksesi ja olla puuttumatta näihin ketjuihin. On tullut selväksi ettet hyväksy tätä harrastustoimintaa. Ei muuten kiinnosta ketään.
Minulla ei ole mitään asennevammaa negatiivisessa mielessä niinkuin annat ymmärtää. Vastailen topicin vastauksiin ja kyselyihin omalla tavallani...miellyttää se jotakin tai ei. Pojittelen tietoisesti pikkupoikia, koska sillä saan paremmin sanomaani vaikutusta...ja onhan siinä perääkin, kun tiedän ikäloppuna raakkina foorumin käyttäjien ikärakenteen. Jos kohtaisin fyysisesti mainitunlaisen kiihkoilijan...olisi hänelle jotakin kerrottavaa elämänarvoista....niinkuin omalle jälkikasvulleni. Helppo se on puskata anonyyminä huudella.
En toki ole sotkemassa foorumin topiceja kannanotoillani, kerron vaan sellaisia asioita, joita ei monenkaan tiedossa ole.
Oma elämänkäsitykseni ja arvot ovat muutakuin tappovehkeitten virittelyn...se on arvomaailmani. Kaikki turhanpäiväiset omatoimiset tappoaseen valmistamiset kiellän jyrkästi, kun tiedän niiden liikkuvan yleisessä liikenteessä.
Toinen asia on lainsäädäntö, joka jo nyt estää ajoneuvojen moottoreiden manipuloinnin enemmänpäästöiseksi mitä tehdasasetuksissa ilmoitetaan, olkoon ne hiilidioiksidi,typen oksidin yms. seuraamuksena. Sieltä voi tulla melkoinen yllätys käyttäjälle, kun veroseuraamus paukahtaa postiluukusta sisään.
Vastasin nyt sinunkin hämmentämiseen, jolla tätä offtopicia pidetään yllä.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Mutta eihän näistä amatööriviritetyistä voi tulla kovinkaan pahoja tappovehkeitä kun ne hajoaa värähtelyihin ennen yleistä tietä.
Joo nuo päästöasiat on pahoja, nytkin tippuu lehdet puista.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

patroltd kirjoitti:Mutta eihän näistä amatööriviritetyistä voi tulla kovinkaan pahoja tappovehkeitä kun ne hajoaa värähtelyihin ennen yleistä tietä.
Joo nuo päästöasiat on pahoja, nytkin tippuu lehdet puista.
Nämä tämäntyyppiset asenteet ovat vaarallisia...vaikka huumoria varmaankin on kommenteissasi mukana.

Ei ruokita offtopicin aineksia...vastaan kommentteihin jos antaa aihetta.

Pysytään alkuperäisessä aiheessa ja todettakoon mynädieselin Arolan tekeleet lähinnäkin kilpakäyttöön....käyttäjä vaan lipsuu toteutuksissaan.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 26.09.2010 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kaikki mänööö paskaks nyt ja heti,ja jos ei niii joskus sitte.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

laineracing kirjoitti:kaikki mänööö paskaks nyt ja heti,ja jos ei niii joskus sitte.
Ei ne mene, jos tietää mitä tekee.
Pölöväästit vaan rikkovat tekeleensä. :lol:
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

rumilus kirjoitti:
laineracing kirjoitti:kaikki mänööö paskaks nyt ja heti,ja jos ei niii joskus sitte.
Ei ne mene, jos tietää mitä tekee.
Pölöväästit vaan rikkovat tekeleensä. :lol:
höpö höpö
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

laineracing kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
laineracing kirjoitti:kaikki mänööö paskaks nyt ja heti,ja jos ei niii joskus sitte.
Ei ne mene, jos tietää mitä tekee.
Pölöväästit vaan rikkovat tekeleensä. :lol:
höpö höpö
Ei ole enää ainakaan 20-vuoteen tarvinnut rikkoa polttomoottoreita, kun valvontatekniikka on tullut suunnittelijoiden avuksi. Ja nekin taas on niitä venymäliuskoja ja värähtelyantureita. Toki sekin auttaa kun tietää materiaalien koostumukset ja murtumismekaniikka on hallussa.
Rikkoontumisen syyt alkaa nykyään olemaan muualla kuin moottorin peruskomponenteissa. Joku varusteluun, kiinnitykseen tai tiivistämiseen liittyvät osat ovat haavoittuvia osakomponentteja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mää oon ajellu jo 6 vuotta mersulla. ensimmäisen vuoden jälkeen jokainen auto on ollu pumpusta manipuloitu, eikä koskaan ole menny moottori rikki. on ollukaikenlaista, vaparia, turbollista, 5 pyttystä, 6 pyttystä, neloskonetta, isompaa turboo, isompia elementtejä, aikasempaa ruiskuennakko, myöhäsempää jne jne. koskaan ei tänä aikana ole mennyt moottori rikki, eikä edes kansi halki. niin mitä merkitystä sillä on, vaikka värähtelyt vähän lisääntyiskin, kun ei ne kuitenkaan saa moottoria rikki?

ihme höpöttämistä ja jankkaamista. turhaa pelottelua niille, jotka ei ole kunnolla perehtyny asiaan, mutta kuitenkin haluais pikkasen lisätehoja autoonsa. pumppu vaan asiantuntijalle, niin se on siinä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

pera8x kirjoitti:mää oon ajellu jo 6 vuotta mersulla. ensimmäisen vuoden jälkeen jokainen auto on ollu pumpusta manipuloitu, eikä koskaan ole menny moottori rikki. on ollukaikenlaista, vaparia, turbollista, 5 pyttystä, 6 pyttystä, neloskonetta, isompaa turboo, isompia elementtejä, aikasempaa ruiskuennakko, myöhäsempää jne jne. koskaan ei tänä aikana ole mennyt moottori rikki, eikä edes kansi halki. niin mitä merkitystä sillä on, vaikka värähtelyt vähän lisääntyiskin, kun ei ne kuitenkaan saa moottoria rikki?

ihme höpöttämistä ja jankkaamista. turhaa pelottelua niille, jotka ei ole kunnolla perehtyny asiaan, mutta kuitenkin haluais pikkasen lisätehoja autoonsa. pumppu vaan asiantuntijalle, niin se on siinä.
Sinulla on käynyt hyvä flaksi, olet osannut korvakuulolla kuulostella moottorin vaaralliset äänet. Kaikki eivät sitä osaa kuunnella, vaan painetaan jalka suorassa ja niska punaisena sen minkä lähtee.
Itse olen ajellut Mersulla yli 40-vuotta, enkä ota sitä riskiä, että menettäisin voimalähteen vääränlaisella piristysmuutoksella.
Valitsen alleni sellaisen Mersun, jota ei tarvitse piristellä.
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Viesti Kirjoittaja sikryj »

rumilus kirjoitti:
pera8x kirjoitti:mää oon ajellu jo 6 vuotta mersulla. ensimmäisen vuoden jälkeen jokainen auto on ollu pumpusta manipuloitu, eikä koskaan ole menny moottori rikki. on ollukaikenlaista, vaparia, turbollista, 5 pyttystä, 6 pyttystä, neloskonetta, isompaa turboo, isompia elementtejä, aikasempaa ruiskuennakko, myöhäsempää jne jne. koskaan ei tänä aikana ole mennyt moottori rikki, eikä edes kansi halki. niin mitä merkitystä sillä on, vaikka värähtelyt vähän lisääntyiskin, kun ei ne kuitenkaan saa moottoria rikki?

ihme höpöttämistä ja jankkaamista. turhaa pelottelua niille, jotka ei ole kunnolla perehtyny asiaan, mutta kuitenkin haluais pikkasen lisätehoja autoonsa. pumppu vaan asiantuntijalle, niin se on siinä.
Sinulla on käynyt hyvä flaksi, olet osannut korvakuulolla kuulostella moottorin vaaralliset äänet. Kaikki eivät sitä osaa kuunnella, vaan painetaan jalka suorassa ja niska punaisena sen minkä lähtee.
Itse olen ajellut Mersulla yli 40-vuotta, enkä ota sitä riskiä, että menettäisin voimalähteen vääränlaisella piristysmuutoksella.
Valitsen alleni sellaisen Mersun, jota ei tarvitse piristellä.
Ja se on ilmeisesti vm. -74 200d motilla varustettu menopeli :wink:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

lauri- kirjoitti:Ajattelin lähettää mynä-dieseliin mersuni pumpun pelkkään säätöön, kannattaako homma jos aion pitää moottorin muuten täisin vakiona?
Kuinka paljon pelkästä säädöstä voi yleensäkkään tulla lisää hevosvoimia, ilman että konetta tarvisi muuten virittää
Ilmeisesti sulla ei oo Cooleria vielä? Ahtoilman lämpötila taitaa mennä niin että jokaista kymmenystä kohden tulee 10 astetta lisää lämpöä. Eli jos ahdot on 0.5 ni mottiin menevä ilmanlämpötila on jotain 50 asteen luokkaa. Itte mittailin joskus kun ahdot oli rajattu 0.8 aan ni kun pedaalilla käskee pomppaa lämpötilamittari samontein noin 70 asteen kieppeille. Ja kun vakiokamppeessa ahdot on noin 0.95 ni lämpötila lienee lähellä 90 kun autoa käskee.

Vakiokamppeissa on ollu sitä riesaa että ahdot pyrkii keulimaan reilusti kun pumppu on säädetty tappiinsa. Hukkiksenkaan säätö ei välttämättä auta. Ahdin vaan on yksinkertaisesti liian pieni. Tästä taas seuraa lämpökuormaa motille. Ei siinä mitään jos malttaa olla poleksimatta pitkiä ylämäkiä jne. mutta mutta :) Törkkää nyt ahtomittari painekoteloon ni näät ahtopaineen. Pakopaineenmitaus olisi periaatteessa se tärkeämpi mittaus. Vissiin 0.5 ahtoja etupuolella on siedettävä taso?

Vaihda suosiolla sopivampi ahdin ja lisää cooleri. Putkiston ainakin alkuosan muutos isompaan lienee järkevää. Ja kaikki nämä siksi että motti kestää sulamatta ja kansi halkeilematta. Et kuitenkaan malta olla käskemättä sitä.... joskus :lol:
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kyllä järjen käyttö on sallittua pumpunkin rukkaamisessa.Yleensä moottorien kehitys asteet kokeillaan kilpailukäytössä ja sieltä saadaan hyviä vinkkejä sarjatuotantoon. Ymmärrän rumiluksen suhtautumisen "tappovehkeiden" tekemiseen mutta miksi siitä asiasta pitää jatkuvaa purnaamista olla pojat on poikia ja sillä selvä. Oma kokemus moottoreista on että vajaa 9 vuotta olen työnipuolesta päässyt / joutunut rakentaa moottoreita ja niiden osakomponentteja. Nyt haluaisin että rumilus kertoo dieselmoottorin epäkohdista mitkä aiheuttavat moottorivaurion tai edesauttavat vaurion syntyyn. Tietenkin toivon että muutkin kertovat tietojaan moottorien toiminnasta itselläni jokin kutina on mutta voin sanoa että tämä laji ei perustu aina teoriaan joka voidaan piirun tarkasti laskea siihen sanon jo tässä että höpö höpö on asioita jotka pitää vain ihan oikeasti kokeilla milloin moottorista valmistuu käkikello . Kyllähän totta on että moottorien mallintaminen on monta ongelmaa ratkaissut mutta ei siinäkään fiksutkaan ihmiset ole aina onnistuneet puhumattakaan meidän harrastevälineistä jotka on aika vanhaa teknologiaa nykymoottoreihin verrattuna .Nyt on sana vapaa ja toivon että vittuilu jätetään ihan muihin touhuihin ja annetaan jokaiselle mielipiteeseen toisia loukkaamatta.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jmo2204 kirjoitti:kyllä järjen käyttö on sallittua pumpunkin rukkaamisessa.Yleensä moottorien kehitys asteet kokeillaan kilpailukäytössä ja sieltä saadaan hyviä vinkkejä sarjatuotantoon. Ymmärrän rumiluksen suhtautumisen "tappovehkeiden" tekemiseen mutta miksi siitä asiasta pitää jatkuvaa purnaamista olla pojat on poikia ja sillä selvä. Oma kokemus moottoreista on että vajaa 9 vuotta olen työnipuolesta päässyt / joutunut rakentaa moottoreita ja niiden osakomponentteja. Nyt haluaisin että rumilus kertoo dieselmoottorin epäkohdista mitkä aiheuttavat moottorivaurion tai edesauttavat vaurion syntyyn. Tietenkin toivon että muutkin kertovat tietojaan moottorien toiminnasta itselläni jokin kutina on mutta voin sanoa että tämä laji ei perustu aina teoriaan joka voidaan piirun tarkasti laskea siihen sanon jo tässä että höpö höpö on asioita jotka pitää vain ihan oikeasti kokeilla milloin moottorista valmistuu käkikello . Kyllähän totta on että moottorien mallintaminen on monta ongelmaa ratkaissut mutta ei siinäkään fiksutkaan ihmiset ole aina onnistuneet puhumattakaan meidän harrastevälineistä jotka on aika vanhaa teknologiaa nykymoottoreihin verrattuna .Nyt on sana vapaa ja toivon että vittuilu jätetään ihan muihin touhuihin ja annetaan jokaiselle mielipiteeseen toisia loukkaamatta.
Jos nyt vähän valottaa yleensäkin polttomoottorin sielunelämää, ei sillä ole juurikaan merkitystä mitä polttoainetta moottorissa käytetään, vaan kokonaisratkaisu moottorin suunnittelussa ottaa ne huomioon.
Ensinnäkin moottorin on oltava tasapainossa, momenttipisteet täytyy sulkeutua kaikkien liikkuvien massojen suhteen...se on tärkein kriteeri moottoritekniikassa.
Toiseksi tärkein on eri moottorielimien värähtelyt, jotka on kompensoitava pois niistä vaarallisista solmupisteistä, joihin värähtelyt kohdistuu.
Kolmanneksi voidaan mainita muuttuvakuormaiset voimat, joita aiheuttaa paineen muutokset, termiset lämpötilavaihtelut jne.

Kaiken tärkeintä käytön suhteen on saattaa moottori tasauslämpöön.

Moottorit yleensä vaurioituu metallin väsymismurtuman perusteella, joten siihen vaikuttaa niin monet seikat, ettei sitä voi oikein ennalta määrittää.
Moottorilaboratoriossa ne selviää, mutta käyttöolosuhteissa välttämättä ei.
Esimerkiksi lämpöpiikki tai jäähdytysjärjestelmän/öljyn huonolaatuisuus tai seossuhteet voivat lamaannuttaa moottorin perusteellisesti.

Tuossa pähkinänkuoressa jotakin, alan kirjallisuuksista asiaa löytää...kunhan osaa hakea sitä oikeaa tietoa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

on mulla katkennut kerran mäntä aivan vakiosta fiat 600 moottorista (kaikki 28 heppaa/767 cc), meni siitä öljyrenkaiden kohdalta poikki :D konetta ei oltu manipuloitu mitenkään ja ajattukin vain jotain 120 000 km... nappasin sen irtonaisen männänlaen pois ja työntötangot pois siitä pytystä... koneen solmupisteet ja tasapainot meni varmasti sekaisin, mutta hyvin se kesti vielä sen kesän ajelut :wink: olihan siellä vielä se loppu mäntä ja kiertari mukana pyörimässä, mutta kuitenkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin tätä ikuisuusjuttua. Hiljoksiin kävelemällä pururadalla harvemmin mitään vahinkoja sattuu mutta jos lähtee ravaamaan ni voipi pumppu sipata tai nilkka nyrjähtää tai jne jne. Saunominenkin näköjään voipi olla vaarallista kun äärimmäisyyksiin mennään.

Jokainen säätelee omia ostamiaan vehkeitä siihen tyyliin kun tykkää. Jos joku on sitä mieltä että ne ei oo lainpuitteissa sallittuja ni siitä tulee jossain vaiheessa yksinkertaisesti maksulappu ja kehoitus joihinkin toimenpiteisiin ja taasen baanalle. Jos motti tai aski tai jokin muu kohta porsii liiallisen voiman tai väärän käytön takia ni se korjataan ja taas mennään.

Jos taiteenlajina on päästä jollakin moottorityypillä mahdollisimman pitkä pätkä korjaamatta sitä ni sit viritysasteen nosto ja 30t öljynvaihtoväli on varmaankin vääriä toimenpiteitä. Kuitenkin tätä lajia harrastetaan vähemmissä määrin. (paitsi tuota öljynvaihtoväliä). Ei elämä siihen lopu eikä hautajaisissa surra jos jostain motista kanki pihalle pilkistää. Pilkistäkööt. Rahalla niitä uusia saa. Ei siitä mihinkään pääse... Joskus vaan on mukava kiihdyttää ja itseänsä viihdyttää.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

rumilus kirjoitti: Ei kuvanmukaisessa toimenpiteessä kampiakselia heikennetä, vaan yritetään kampiakselin liikkuvia massoja vähentää...tosin huonolla menestyksellä.

Kuvanmukaisella toimenpiteillä suoritettu kevennys lägille on aivan järjetön- ja turha toimenpide, ja siten tekijä ei tiedä mitä tekee. Mistähän kyseinen koneistaja aikoo saada kiertokangen + männän tasapainoon suhteessa längen massan suhteen. On niitä melkoisia hihhuleita maanpäällä. :lol:
Eiköhän tuo sentään painoihinsa tule. Tosin veivistä, tapista ja männästä myös ~0,5kg/pytty painoa pois alkuperäiseen verrattuna. Kevennys on mahdollista lähinnä parempien materiaalien käyttämisellä ilman rakenteen heikkenemistä, mutta toki mukana on myös uudelleen suunniteltuja, käyttötarkoituksen mukaisia osia. Tehtaan ideana on tehdä toimiva ratkaisu mahdollisimman halvalla, kun taas omissa kyhäelmissä tuo ei ole päälimmäisenä kriteerinä.

Vitosen tasapainoon saaminen ilman tasapainoakselia on jokatapauksessa mahdoton johtuen 1./5. ja 2./4. mäntien eri vaiheesta toisiinsa nähden (end to end-vibration), mutta empä ajatellutkaan tätä kierrättää paljoa yli kymppitonnia. :roll:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

napa kirjoitti:on mulla katkennut kerran mäntä aivan vakiosta fiat 600 moottorista (kaikki 28 heppaa/767 cc), meni siitä öljyrenkaiden kohdalta poikki :D konetta ei oltu manipuloitu mitenkään ja ajattukin vain jotain 120 000 km... nappasin sen irtonaisen männänlaen pois ja työntötangot pois siitä pytystä... koneen solmupisteet ja tasapainot meni varmasti sekaisin, mutta hyvin se kesti vielä sen kesän ajelut :wink: olihan siellä vielä se loppu mäntä ja kiertari mukana pyörimässä, mutta kuitenkin...
Isäukkelilla oli ensmäinen menopeli ollu V3 ilmajäähy. Zaz Jaltan pannusta oli mäntävaurion tultua poistettu mäntä, veivi ja tökkelitangot. Pontevasti oli Zaporozhetsin pompannappi menny kolomellaki. Lisäksi siihen oli kuulemma oven lukkolaitteen heikkolaatuisuudesta johtuen laitettu ihan ehta p*skahuussin säppi ovesta kojelautaan. (Kaappariovet.) Oli siitä sittemmin onneks lähteny laatat tienvarsiratsiassa, niin on meikäläinenkin olemassa.... :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

norsu kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Ei kuvanmukaisessa toimenpiteessä kampiakselia heikennetä, vaan yritetään kampiakselin liikkuvia massoja vähentää...tosin huonolla menestyksellä.

Kuvanmukaisella toimenpiteillä suoritettu kevennys lägille on aivan järjetön- ja turha toimenpide, ja siten tekijä ei tiedä mitä tekee. Mistähän kyseinen koneistaja aikoo saada kiertokangen + männän tasapainoon suhteessa längen massan suhteen. On niitä melkoisia hihhuleita maanpäällä. :lol:
Eiköhän tuo sentään painoihinsa tule. Tosin veivistä, tapista ja männästä myös ~0,5kg/pytty painoa pois alkuperäiseen verrattuna. Kevennys on mahdollista lähinnä parempien materiaalien käyttämisellä ilman rakenteen heikkenemistä, mutta toki mukana on myös uudelleen suunniteltuja, käyttötarkoituksen mukaisia osia. Tehtaan ideana on tehdä toimiva ratkaisu mahdollisimman halvalla, kun taas omissa kyhäelmissä tuo ei ole päälimmäisenä kriteerinä.

Vitosen tasapainoon saaminen ilman tasapainoakselia on jokatapauksessa mahdoton johtuen 1./5. ja 2./4. mäntien eri vaiheesta toisiinsa nähden (end to end-vibration), mutta empä ajatellutkaan tätä kierrättää paljoa yli kymppitonnia. :roll:
Onko tullut ajatelleeksi, paljonko mainitsemasi paremmat-ja kestävämmät materiaalit maksaa ? Kilohinta on useita tuhansia.
No jos rahaa on tämäntyyppiseen harrastukseen, olisikohan parempi myös kampiakselin tekeminen paremmin...kestävämpi..paremmasta materiaalista. Ja jos mielit dieselistä 10000 r/ min kiertävän moottorin, niin siinäkin on melkoinen haaste. Pelkällä dieselillä ei silloin ajella.
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

Vastaus oli suoraan politiikon 10 varminta tapaa aiheittauttaa kuulijan hämmentyminen. Nyt rumilus tiedän taas lisää moottoritekniikasta kiitos tästä lähen solmimaan momenttipisteitä sun muuta tonne konesalin puolelle. Taisin rahdata ihan turhaan kirjallisuudenkin tuohon luulin että päästään parempaankin aiheeseen mutta turhaan aivan turhaan lauloi myös joel hallikainen kuurankukassaan.
Lukittu