tuontiauto saksasta....ajoaika suomessa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
GUNTHER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja GUNTHER »

akm8553 kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Ylempänä jo mainittiin mutta tässä vielä oikeat ajantasalla olevat ohjeet.

Voit ajaa Suomessa myös keltapäisillä kilvillä jos niissä mukana
greencard paperi. Voit ajaa myös punapäisillä kilvillä. Kilpien päissä
on kerrottu viimeinen voimassa olopäivä. Eli kilvet ja vakuutus on samassa paketissa. Näihin kilpiin ei saa Suomen liikennevakuutusta.

Kun noista kilvilstä loppuu voimassa olo niin voi hakea katsatuskonttorista
tarrakilvet kunhan tekee ensin tulliin maahantuonti ilmoituksen sekä ottaa
noihin tarrakilpiin liikennevakuutuksen Suomesta

Kun ajat Saksan voimassa olevilla kilvillä Suomeen niin ei tarvita mitään ilmoitusta tullin sillä me kuulumme EU:n .
Eli olinko toiminut maalaisjärkeni perusteella aivan oikein? :D

Täällä Jyväkylän talousalueella tullilla on sellainen marssijärjestys, että ne eivät ota vastaan verotuspapereita ennekuin on käyttänyt/näyttänyt autoa/pyörää katsastuksessa. Vetoavat siihen, että muutoin he saattavat haluta tarkastaa ajoneuvon... sinänsä sama minulle, kun tietää etukäteen menettelyn, niin ei tule ylimääräistä mutkaa tullikonttoriin.

Ja takavuosina (viime vuosikymmenen alussa) Saksasta ei saanut noita keltapäisiä kilpiä millään, mutta sielläkin on varmaan säännökset muuttuneet. Ja voihan sielläkin olla osavaltio- tai konttorikohtaisia eroja...
jännä että on jyväskylän tullissa käyttäydytty muka noin.
mä oon virosta uittanu 2 kpl mersuja 4kk sisään enkä kumpaakaan ole käyttäny konttorilla ollenkaan.
ekasta tosin peruin veroilmoituksen, mutta ajoin sillä siis ilman katsastuskonttorilla käyntiä veron eräpäivään asti.

toisessa on nyt autoveroneräpäivä ens tiistaina, enkä vieäläkään ole kuin ohi ajanut kaikista konttoreista=)
täytyy maanantaina maksaa verot ja käydä ekaa kertaa konttorilla.
ei mulla aineskaan oo kummassakaan ees kysytty tullissa mitään katsastuksista...
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!

KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
sportsman
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sportsman »

akm8553 kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Ylempänä jo mainittiin mutta tässä vielä oikeat ajantasalla olevat ohjeet.

on kerrottu viimeinen voimassa olopäivä. Eli kilvet ja vakuutus on samassa paketissa. Näihin kilpiin ei saa Suomen liikennevakuutusta.

Kun ajat Saksan voimassa olevilla kilvillä Suomeen niin ei tarvita mitään ilmoitusta tullin sillä me kuulumme EU:n .

Täällä Jyväkylän talousalueella tullilla on sellainen marssijärjestys, että ne eivät ota vastaan verotuspapereita ennekuin on käyttänyt/näyttänyt autoa/pyörää katsastuksessa. Vetoavat siihen, että muutoin he saattavat haluta tarkastaa ajoneuvon... sinänsä sama minulle, kun tietää etukäteen menettelyn, niin ei tule ylimääräistä mutkaa tullikonttoriin.

Ja takavuosina (viime vuosikymmenen alussa) Saksasta ei saanut noita keltapäisiä kilpiä millään, mutta sielläkin on varmaan säännökset muuttuneet. Ja voihan sielläkin olla osavaltio- tai konttorikohtaisia eroja...
Mielenkiintoisesti jyväskylän tulli toimii sillä voithan myös tehdä autoveroilmoituksen ja haluta maksaa verot vaikka et rekisteröi sitä
ollenkaan.

Vielä edelleenkin on Saksassa lähes rekisteritoimisto kohtaisia eroja mistä
saa keltaiset kilvet ja mistä ei.
Uutta on että ainakin Frankfurtin offenbachin rekisteritoimiston vierestä voi ostaa valmiit keltapäiset kilvet suoraan kilpipajasta. Eli ei tarvitse käydä olleenkaan eri luukuilla. Hintakin on vain yhteensä n 85 euroa vakuutuksineen.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
akm8553
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja akm8553 »

sportsman kirjoitti:
akm8553 kirjoitti:

Mielenkiintoisesti jyväskylän tulli toimii sillä voithan myös tehdä autoveroilmoituksen ja haluta maksaa verot vaikka et rekisteröi sitä
ollenkaan.

Vielä edelleenkin on Saksassa lähes rekisteritoimisto kohtaisia eroja mistä
saa keltaiset kilvet ja mistä ei.
Uutta on että ainakin Frankfurtin offenbachin rekisteritoimiston vierestä voi ostaa valmiit keltapäiset kilvet suoraan kilpipajasta. Eli ei tarvitse käydä olleenkaan eri luukuilla. Hintakin on vain yhteensä n 85 euroa vakuutuksineen.
Niinpä. Itse mietin asiaa siltä kantilta, että menettely helpottaa tullin "tyttöjen" työtä - ei tarvitse alkaa arpomaan mikä malli ja muita ajoneuvon yksityiskohtia, kun ne seisoo valmiina siinä katsastuskonttorin paperissa.

Näin minun kohdalla on menetelty jo ainakin neljän - viiden vuoden ajan, alkuun sitä ihmettelin kovasti koska paikkakunnalta josta tänne muutin, homma käynnistettiin asioimalla ensin tullin konttorissa.
MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
jumetsap
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Itse juuri mieluummin käytän auton katsastuksessa ennen verotusta; saavat katsoa siitä rek. todistuksesta varmasti oikean tyypin sun muut. Seinäjoen/vaasan/kokkolan tullien kanssa asioinut aina niin että katsastanut ensin ja sitten näytille tulliin.

Katsastusasemalla ottavat aina alkuperäisestä otteesta kopion joka jää sitten tullille, ja orkkisote jää konttorille. Lukeehan tullin sivuillakin:

* Veroilmoitus (>> lomake 72s) täytettynä ja allekirjoitettuna
* Yksilöintilomake ( >> lomakkeet 27As-27Es) täytettynä ja allekirjoitettuna
* Jäljennökset kauppaan liittyvistä asiakirjoista
* Jäljennös ulkomaisesta rekisteriotteesta
* Jäljennös suomalaisesta katsastustodistuksesta, jos rekisteröintikatsastus on jo aloitettu
* Jäljennös henkilöllisyystodistuksesta
Viimeksi muokannut jumetsap, Su 07.03.2010 13:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

täällä ei voi aloittaa katsastusta ilman tullin leimoja. Tulli ottaa edellisestä rekisteriotteesta mallitiedot. Sama juttu ollu 1v sitten muutaman auton ja prätkän kohdalla Turun tullin ja Kaarinan A-katsastuksen kanssa.

Omituista että on useampi käytäntö olemassa. Nojoo eihä se kyl uutta ole ajoneuvoasioissa suomen byrokratiassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
karra
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja karra »

Olin eilen Lappeenrannan USA-auoilijoiden miittingissä; pari uutta asiaa:

Negatiivinen se että tullin joutuu maksamaan nyt myös vanhoista autoista, aiemmin sen sai pois antiikkiesineiden artiklaan vedoten - taisi olla niin että 30 v auto jos on kokonainen ja purkamaton niin ei mene tullia ja 50 v vanhat "läjät" meni myös ilman tullia. Tänä vuonna ei ole onnistunut enää. Tänä siis EU:n ulkopuolelta tuleviin tapauksiin.

Hyvää on se että kesän pystyy ajelemaan ilman käyttömaksuja... eli aloittaa verotuksen ja hakee kolmen kuukauden tarralaput. Sitten ajaa kolme kuukautta. Kuulemma amerikasta tuotavissa autoissa ei ole tullilla kaikkia tietoja jotta saisi veropäätöksen tehtyä vaan veropäätös voidaan valmistella kun katsastus on aloitettu ja katsastusasema lähettää auton tiedot Tullille.

No, autohan pitäisi katsastaa/aloittaa katsastus lyhyen määräajan sisään jotta tarralaput ovat voimassa... tämä ei kuulemma enää perustu mihinkään lakiin. Itse minulla ei ole faktaa mutta täällä on nyt tarralapullisia autoja ajossa odottamassa veropäätöstä :P . Tämä siis koskee USAsta tuotavia autoja, ehkä myös muita EUn ulkopuolisia.

Älkööt kukaan vetäkö hermeitä nenää veronkierrosta, kerron vaan että tällaista puhuttiin ja tällaista on tehty. Onko tämä faktaa tai fiktiota, joku voi selvittää - minulla ei ole tarvetta.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin