jännä että on jyväskylän tullissa käyttäydytty muka noin.akm8553 kirjoitti:Eli olinko toiminut maalaisjärkeni perusteella aivan oikein?sportsman kirjoitti:Ylempänä jo mainittiin mutta tässä vielä oikeat ajantasalla olevat ohjeet.
Voit ajaa Suomessa myös keltapäisillä kilvillä jos niissä mukana
greencard paperi. Voit ajaa myös punapäisillä kilvillä. Kilpien päissä
on kerrottu viimeinen voimassa olopäivä. Eli kilvet ja vakuutus on samassa paketissa. Näihin kilpiin ei saa Suomen liikennevakuutusta.
Kun noista kilvilstä loppuu voimassa olo niin voi hakea katsatuskonttorista
tarrakilvet kunhan tekee ensin tulliin maahantuonti ilmoituksen sekä ottaa
noihin tarrakilpiin liikennevakuutuksen Suomesta
Kun ajat Saksan voimassa olevilla kilvillä Suomeen niin ei tarvita mitään ilmoitusta tullin sillä me kuulumme EU:n .![]()
Täällä Jyväkylän talousalueella tullilla on sellainen marssijärjestys, että ne eivät ota vastaan verotuspapereita ennekuin on käyttänyt/näyttänyt autoa/pyörää katsastuksessa. Vetoavat siihen, että muutoin he saattavat haluta tarkastaa ajoneuvon... sinänsä sama minulle, kun tietää etukäteen menettelyn, niin ei tule ylimääräistä mutkaa tullikonttoriin.
Ja takavuosina (viime vuosikymmenen alussa) Saksasta ei saanut noita keltapäisiä kilpiä millään, mutta sielläkin on varmaan säännökset muuttuneet. Ja voihan sielläkin olla osavaltio- tai konttorikohtaisia eroja...
mä oon virosta uittanu 2 kpl mersuja 4kk sisään enkä kumpaakaan ole käyttäny konttorilla ollenkaan.
ekasta tosin peruin veroilmoituksen, mutta ajoin sillä siis ilman katsastuskonttorilla käyntiä veron eräpäivään asti.
toisessa on nyt autoveroneräpäivä ens tiistaina, enkä vieäläkään ole kuin ohi ajanut kaikista konttoreista=)
täytyy maanantaina maksaa verot ja käydä ekaa kertaa konttorilla.
ei mulla aineskaan oo kummassakaan ees kysytty tullissa mitään katsastuksista...