W124 ajovalot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Tuollaisiakin on tarjolla --> http://www.autoimago.com/tuotteet.html?id=261/854
Onkohan nuo hyvät vai lelut?
Äkkiä vois luulla että nuo pesee perinteiset halogeeni polttimot... tiedä nyt sitten...
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

perkele, joku jo myy tuollaisia, mitä itse olen suunnitellut asentavani :twisted: -> http://shinyautos.com/shop/images/merc124.JPG

oma tarkoitus on edelleen asentaa siis 7" pyöreä lähi/kaukovalo umpio ja viereen 5.25" tai jotain samaa kokoluokkaa oleva lähi/kaukovalo umpio "lisäpitkiksi" sumarin kohdalle, kuten tuossa kuvassakin...

katsastuksen ajaksi pitää vain ottaa tuosta pienemmästä umpiosta kaukovalon piuha irti, kun lähivaloja ei saa enää kahdentaa :cry: muuten sitä vois koittaa siellä vaikka vähän pitää, kun on oikein huonot kelit, eli kevät/sysky sateet...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Uudet 500E-umpiot, +60 polttimot ja relekytkentä.
Suurin piirtein tämmöisellä koetan itse pärjätä ja kyllä valo riittää minulle.
Rele ei ohita rikkinäisten polttimoiden tunnistusta paitsi lisäpitkissä.
Päivävalodiodit täytyy vielä laittaa sumuvalkytkimeen, ts. jännitteen
alennus päiväkäyttöön, niin ei kulu polttimot niin nopsaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

nuo E500 umpiot on varmaan hyvä vaihtoehto sellaiselle joka hakee pitkille lisää tehoa, ilman niitä kauheita pönttöjä keulalla... mutta minä haluan lähivaloille tehoa lisää ja reilusti... releytyksellä parani jo aika hyväksi, mutta lisäparannus ei ole ikinä pahitteeksi.

15 € maksaa tuollainen 7" pyöreä lähi/kaukovalo/kpl, niiden 5.25" hintaa en ole vielä selvittänyt :roll: ei ole hinta sitten esteenä, vaikka vaihtais uuden umpion aina, kun vaihtaa polttimonkin :P

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

napa kirjoitti:perkele, joku jo myy tuollaisia, mitä itse olen suunnitellut asentavani :twisted: -> http://shinyautos.com/shop/images/merc124.JPG

oma tarkoitus on edelleen asentaa siis 7" pyöreä lähi/kaukovalo umpio ja viereen 5.25" tai jotain samaa kokoluokkaa oleva lähi/kaukovalo umpio "lisäpitkiksi" sumarin kohdalle, kuten tuossa kuvassakin.
OHO W123 umpiot :P
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Sergey kirjoitti:
napa kirjoitti:perkele, joku jo myy tuollaisia, mitä itse olen suunnitellut asentavani :twisted: -> http://shinyautos.com/shop/images/merc124.JPG

oma tarkoitus on edelleen asentaa siis 7" pyöreä lähi/kaukovalo umpio ja viereen 5.25" tai jotain samaa kokoluokkaa oleva lähi/kaukovalo umpio "lisäpitkiksi" sumarin kohdalle, kuten tuossa kuvassakin.
OHO W123 umpiot :P
hinta näytti olevan jotain 300 £, eikä kai saa kuin brittien valoilla, eli nuo ei kelpaa suomeen... mutta mallin tuosta saa hyvin, mitä itse suunnittelen :oops:

Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

jooo ja valmiista umpioista on helppo tehä. Vähä vaa reikänauhaa ;)
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

onkos w123 millaiset valot, kun siinähän on pyöreät heijastimet, kun ei itse enää yhtään muista niiden valotehosta mitään... aikaa on kuitenkin kulunut jo yli 15 vuotta siitä, kun viimeksi w123 koppaisella olen ajanut :?

joku muistikuva on, että ei ne aivan onnettomat olleet...

Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

vaikee sanoo, en oo pyöreälamppuisella w123 ajanu ikinä pimees :)
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Sergey kirjoitti:vaikee sanoo, en oo pyöreälamppuisella w123 ajanu ikinä pimees :)
etkö siis ole sillä omalla punaisella w123 ajanut pimeällä ollenkaan :shock:

Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

no ei oo tullu ajettua. Olikoha syyskuun alussa ku sil viimeks oon kruisaillu. Kesällähän ei pimeetä tuu laisinkaan :)
A-j-P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja A-j-P »

Onkos kukaan räpsinyt omastaan releytys rojektista kuvia?
Itse vaihdoin uudet umpiot (merkkiä Depo) keulille ja parani valotkin kummasti, itselle ei vaan riittävästi :D Enkä kyllä laita lisäpitkiä keulaa rumentamaan. Täytynee tehdä rojekti kertomusta sitten omasta kunhan kerkiäis tekemään...
Golffiin tuli viime syksynä tehtyä releytys ja en ole kyllä katunut yhtään orggis umpioilla näkeee helevetin hyvin 8)
Volvo 945 D24TIC -95
Golf 1.9GTD -92

EX Audi A4 1.8T quattro -01
EX Vw golf 3 1.4 -94
EX Opel Corsa 1.4 -86
Ex Mb W124 200D 92-Vm *12.1.2011 lunastukseen menî :(*
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

onko kenelläkään näistä w124 umpioista kokemuksia :roll: ja mistä näitä yleensä sais :? jotenkin tuo on paljon siistimmän oloinen, kuin ne projektorit, vai mitä ne kummallisen näköiset mahtaa olla...

Kuva

löysin vain kuvan, mutta en tarkempia tietoja... näitä näytti olevan tätä vanhanmallin keulalle ja sitten sille E mallin pellille soveteltuvia...

en tiedä onko samat valot, mutta ainakin saman näköiset ja jotain tietojakin oli, eli lamput on "H4 Low Beam / H1 High Beam" :?

onko tämä nyt sitten jotain jenkkien kotkotuksia, että H4 saa olla käytössä vain lyhyet, vai onko tuossa virhe ja pitäis olla H7/H1 polttimot :roll:

http://www.bekkers.com/Merchant2/mercha ... gory_Code=

jamb
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: W124 ajovalot

Viesti Kirjoittaja jamb »

Syksy saa ja farkku S124 ajovalot ovat murheellisen huonot. Releytystä olen miettinyt, mutta muutama kysymys viisaille:

1) saako palaneen polttimon merkkivaloa huijattua releytyksen jälkeen siten, että syttyisi mikäli polttimo on palanut eikä turhaan releytyksen jäljiltä?
2) onko bilteman valonvahvistin (19.90e) hyvä, vai kannattaako tehdä itse? Katselin tuosta vähän mallia http://simos.50webs.com/projektit/releytys/" onclick="window.open(this.href);return false;
3) miten laturilta saa helpoiten otettua + virran, johtoon joku kaapelikenkä?

Lisäkaukovalot tulevat rekisterikilven taakse kiinnitettävään telineeseen, näille täytyisi vielä hommata asennussarja. Onko motonetin perussarja ok vai pitääkö olla joku kaksitoiminen? (ilmeisesti siinä on lisäsumuvaloille ohjaus?)
Nozki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jamb kirjoitti:Syksy saa ja farkku S124 ajovalot ovat murheellisen huonot. Releytystä olen miettinyt, mutta muutama kysymys viisaille:

1) saako palaneen polttimon merkkivaloa huijattua releytyksen jälkeen siten, että syttyisi mikäli polttimo on palanut eikä turhaan releytyksen jäljiltä?
2) onko bilteman valonvahvistin (19.90e) hyvä, vai kannattaako tehdä itse? Katselin tuosta vähän mallia http://simos.50webs.com/projektit/releytys/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisäkaukovalot tulevat rekisterikilven taakse kiinnitettävään telineeseen, näille täytyisi vielä hommata asennussarja. Onko motonetin perussarja ok vai pitääkö olla joku kaksitoiminen? (ilmeisesti siinä on lisäsumuvaloille ohjaus?)
Moi! Joo, mulla ei ole kyllä kaikkiin vastausta, enkä koe kuuluvani tuohon mainittuun viisaiden ryhmään, mut jotain vastausta tässä nyt olis kuitenkin. ;)

1) En keksi mitään tapaa tuohon; en ainakaan mitään yksinkertaista, mutta varmasti joku sähköihminen semmoisenkin periaatteessa saisi jotenkin viritettyä. Ehkä...
2) Ei mitään kokemusta asiasta
3) Itse otin akulta lisävaloille (ja muillekin etupään valoille) syötön. Eli paksu kaapeli rengasliittimellä kiinni suoraan plus-navan kaapelikengän ruuviin.

Releet mulla on niin, että niitä on varmuuden vuoksi neljä ihan tavallista päälle-pois -tyyppistä. Yksi vasemmalle lähivalolle, yksi oikealle lähivalolle, yksi omille H4- pitkille ja yksi sumareiden tilalla oleville lisäpitkille. Periaatteessa turhaa kahdentamista, mutta nyt yhden releen hajoaminen ei pudota pois kaikkia pitkiä eikä molempia lähivaloja.

Kaikille releille tulee ohjaus sulakerasialta; lähivaloille jomman kumman lähivalon sulakkeelta ja pitkille vastaavasti jomman kumman pitkän sulakkeelta. Ja sitten hanskalokeron sisällä on katkaisin, jolla saa halutessaan lisäpitkät pois päältä; eli se katkaisee lisäpitkien releen ohjauspiirin. Nuo rakentelin ihan irto-osista ilman mitään asennussarjaa; sillä saa tehtyä just mieleisensä järjestelmän. Itse käytin vissiin 2,5-neliöistä johtoa. Se on paksumpaa kuin missään sarjoissa yleensä; ehkä jopa vähän turhankin paksua, mutta eipä ole huolta jännitehäviöistä. Samalla johdolla tein muuten johdotuksen myös umpioiden sisälle alkuperäisten ohuiden tilalle. Noilla lisäpitkä-sumarin-tilalla-umpioilla + kuvatulla releratkaisulla + hyvälaatuisella (mutta vakiowattimääräisellä) polttimolla saa mielestäni satakaksneloseen erinomaiset valot ilman ylimääräisiä valonheittimiä siinä nokalla. Ja ei, en ole kaivannut niitä sumuvaloja, joita nyt ei enää ole.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jamb kirjoitti:Syksy saa ja farkku S124 ajovalot ovat murheellisen huonot. Releytystä olen miettinyt, mutta muutama kysymys viisaille:

SAmaa vikaa, 19 vuotta ja 450 tkm ei ole jättämättä jälkiä jopa mersun valoihin. Toisen valon lasi on ollut halki riittävän kauan ja heijastin on kosteuden ansiosta todella huonokuntoinen, toinen on muuten vaan jo harmaa ja kelmeä. Varsinkin illan hämärissä tilanne on tosi toivoton, tuntuu että valot eivät ole päällä ollenkaan. Ihan pimeässä näkyvyys on välttävän rajamailla.

Ihan ohimennen kysymys; minkälaatuisia nuo tarvikeumpiot W124:aan ovat? Tavan foorumeilla ei kauheasti ainakaan ylistetä Motonetin umpioiden istuvuutta. Entä KL-varaosien "Ecoline" umpiot, ovatko samaa sössöä? Toiselle puolelle autoon riittää ehkä lasin vaihto ja pesu, toinen puoli tarvitsee kokonaan uuden ajovalon. Lisäpitkätkin on pestävä, lasit ajattelin heittää tiskikoneeseen ( :twisted: ) mutta mites noita heijastimia tohtii rassata?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nozki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aku P kirjoitti:Ihan ohimennen kysymys; minkälaatuisia nuo tarvikeumpiot W124:aan ovat? Tavan foorumeilla ei kauheasti ainakaan ylistetä Motonetin umpioiden istuvuutta. Entä KL-varaosien "Ecoline" umpiot, ovatko samaa sössöä? Toiselle puolelle autoon riittää ehkä lasin vaihto ja pesu, toinen puoli tarvitsee kokonaan uuden ajovalon. Lisäpitkätkin on pestävä, lasit ajattelin heittää tiskikoneeseen ( :twisted: ) mutta mites noita heijastimia tohtii rassata?
Njoo, tarvikeumpioista ei taaskaan osaa sanoa, mutta ainakin yhteen aikaan sai halutessaan ostaa sekä irtolasit että irtoheijastimet noihin umpioihin (käsittääkseni alkuperäisinä) KL:stä. Se on sitten toinen juttu, että onko siinä jotakin järkeä, kun eivät nekään ilmaisia ole.

Yleisesti ottaen aika lailla kaikkialla neuvotaan, että heijastimia ei saa pestä millään mekaanisella puhdistuksella. Ei siis rättiä, talospaperia eikä harjaa. Sen sijaan olen lukenut, että puhtaalla alkoholilla voi yrittää suihkuttamalla tai muuten huuhtelemalla ottaa pölyjä pois heijastimista.

Yleensä kai niissä on hillittömän ohut hopeakerros heijastavana pintana, ja kokemuksesta voin sanoa, että sen saa ainakin tietyistä umpioista todella helposti piloille. Jostain (luultavasti tältä foorumilta) muistan lukeneeni, että kuitenkin W124:n osalta joko Boschin tai Hellan lamput olisivat sellaiset, joiden heijastimia kärsii jopa varovaisesti pyyhkiä ilman isompaa riskiä. Noi omat alkuperäiset (enkä muista tässä nyt, kumpaa merkkiä olivat) lisäpitkäumpiot kyllä kestivät muutaman varovaisen pyyhkäisynkin ilman mitään näkyvää vauriota.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Ei ole kokemusta lankun umpioista. Mutta c-malliin ostin motonetistä umpion lasin. Ei se istunut sinnepäinkään ja referenssikin oli eri kuin olisi pitänyt olla. Vein takaisin ja ostin kl-varaosista alkuperäisen valeon lasin.

Itse ajattelin tuohon oman satakaksnelkun keulaan ruuvailla tuommosia 40 referenssillä varustettuja valoja 3 kappaletta. Täytyy vain ensin käyttää leimalla, ei saata katastusmies tykätä. Vähän hankalaa vain tuo valojen tukeminen. Kilpitelineeseen ajattelin laittaa kiinni, kai ne täytyy jollain helposti irrotettavilla tuilla tukea maskiin...
jamb
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jamb »

Noniin, nyt on projekti edennyt ja valot releytetty. Auvoista oloa ei kauaa kestänyt, sillä ongelmia ilmennyt. Tein releytyksen tämän kuvan mukaisesti (paitsi sumuvalojen sijaa oli lisäkaukovalot) http://simos.50webs.com/projektit/reley ... hoto4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Omassani on 10mm2 kaapelilla + virta laturin kaapelin "terminaalista", pääsulake 30A ja alasulakkeet 10A/15A lähi/kauko. Sulakkeiden jälkee käytössä neljä 30A valorelettä, lähivaloille omansa ja auton omille kaukovaloille 1kpl, lisäkaukovaloille 1kpl. H4-polttimoille on uudet kannat, joissa paksut johdot (löytyy Motonetista n.2eur/kpl).

Herätteen olen ottanut auton alkuperäisistä polttimoille tulevista johdoista (ajovalo keltainen ja kaukovalo valkoinen). Lähivalot ovat toimineet moitteetta, ovat todella paljon paremmat kuin orkkisvalot. Ongelmana ovat kaukovalot: toimivat asennuksen jälkeen moitteetta, sekä auton omat että lisäkaukovalot (joilla katkaisin vedetty ohjaamoon).

Parin päivän käytön jälkeen alkoivat ongelmat: ensin ongelma oli se, että laittaessa kaukovalot päälle sammuivat ajovalot ja kaukovalot eivät syttyneet (oli pelkät parkit päällä). Paikansin ongelman kaukovalon herätevirtaan, eli jostain syystä ei sytyttänyt kaukovaloja. Otin uudelleen herätteen samasta johdosta, jolloin ongelma muuttui nykyiseen tilanteeseen:

Kaukovalot eivät syty, laitettaessa päälle myöskään lähivalot eivät sammu. Mittaristossa palaa jatkuvasti kaukovalojen merkkivalo himmeästi, eli "vuotaa" virtaa? Kokeiltu laittaa toiset H4-polttimot alkuperäisiin kantoihin, eli käytössä sekä orginaalit että releytetyt kannat. Tällöin lähivalot toimivat molemmissa samoin, mutta kytkettäessä kaukovalot ainoastaan orginaalikannoissa olevat polttimot syttyvät kaukovaloille. Maadoitukset ja johdotukset tarkistettu, ei ongelmaa. Mitattu kaukovalojen releille tuleva virta, yli 13V.

Onko ongelma releissä? Päästääkö jompikumpi kaukovalojen releistä virtaa läpi ja ei kytke kaukovaloja?
Lipsanen
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Mistään muusta en tiedä mitään mutta tota motonetin "valonvahvistinta" kehuttiin vuolaasti jossain auto bildissä,nostaa jännitteen lampunkannalle 14.5v.
Oli siinä kuviakin ja ero oli huomattava vakioihin ja helppo kytkeä :)
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

No mulla on aikaisemmin juttua tästä valonvahvistimesta motonet.Nykyään taitaa saada suoraan h4+h4 mitä silloin ei ollut kun itselleni tein h1+h1 sarjasta mutta samanlainenhan se on.Saab käyttää muuten uusissa autoissa vastaavaa systeemiä ja tämähän on laillinen.
Lampulle tuleva alkuperäinen johtosarja toimii tällöin ohjaus virtana ja akulta tulee sarjan mukana paksummat piuhat.Sarja on plug and drive ja laittaa vaikka millaiset polttimot tahansa niin valot on kirkkaat.Itselläni kuuluisi olla kusenkeltaiset valot mutta valon kytkemisen jälkeen noin sekunti poltin kirkastuu miltei valkeaksi ja voisi luulla vastaan ajaessa että valo on sama kuin uudemmissa ksenon lyhyissä.Pitkät ovat kirkkaat myös.Tarkoituksena olisi myös laittaa omaan c-malliin koska kesto testiä on tainnut tullaa jo ainakin 5.vuotta tuolla vahvarilla w124:ssa.
50e kun ei saa kummosia lisävaloja rumentamaan keulaa ja ksenonit on laittomat.
Suosittelen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko ongelma releissä?
Sekavasti tuntuu toimivan kytkentäsi.
Ethän ole vahingossa laittanut kytkentäkuvan sumuvaloreleelle herätteitä niin että toiseen napaan tulee johto ajovalolta ja toiseen sumuvalokytkimeltä ? Se voisi aiheuttaa kaikenlaista hämminkiä...
wiimax.fi
Huikko
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Huikko »

atlas kirjoitti:No mulla on aikaisemmin juttua tästä valonvahvistimesta motonet.Nykyään taitaa saada suoraan h4+h4 mitä silloin ei ollut kun itselleni tein h1+h1 sarjasta mutta samanlainenhan se on.Saab käyttää muuten uusissa autoissa vastaavaa systeemiä ja tämähän on laillinen.
Lampulle tuleva alkuperäinen johtosarja toimii tällöin ohjaus virtana ja akulta tulee sarjan mukana paksummat piuhat.Sarja on plug and drive ja laittaa vaikka millaiset polttimot tahansa niin valot on kirkkaat.Itselläni kuuluisi olla kusenkeltaiset valot mutta valon kytkemisen jälkeen noin sekunti poltin kirkastuu miltei valkeaksi ja voisi luulla vastaan ajaessa että valo on sama kuin uudemmissa ksenon lyhyissä.Pitkät ovat kirkkaat myös.Tarkoituksena olisi myös laittaa omaan c-malliin koska kesto testiä on tainnut tullaa jo ainakin 5.vuotta tuolla vahvarilla w124:ssa.
Suosittelen.
Sotken tässä sen verran että olisin tätä kokeillut jo moneen kertaan, koska kokemukset aiemmissa autoissa ovat hyviä tuon sarjan osalta, mutta en halua tuhota alkuperäistä johtosarjaa, enkä tehdä teippiviritelmiä.

Saisiko joku kaivettua sen umpiolle tulevan liitinrungon ja siihen tulevien liittimien osanumerot sekä naaras- että koiraspuolelle. Silloin voisi tuhota sen motonetin sarjan ja auton saisi palautettua alkuperäiselle johdotukselle minuutissa. Se umpion sisällä menevä pätkä johtoa tuskin aiheuttaa merkittävää jännitehävikkiä enää.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jamb kirjoitti:Noniin, nyt on projekti edennyt ja valot releytetty. Auvoista oloa ei kauaa kestänyt, sillä ongelmia ilmennyt. Tein releytyksen tämän kuvan mukaisesti (paitsi sumuvalojen sijaa oli lisäkaukovalot) http://simos.50webs.com/projektit/reley ... hoto4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Omassani on 10mm2 kaapelilla + virta laturin kaapelin "terminaalista", pääsulake 30A ja alasulakkeet 10A/15A lähi/kauko. Sulakkeiden jälkee käytössä neljä 30A valorelettä, lähivaloille omansa ja auton omille kaukovaloille 1kpl, lisäkaukovaloille 1kpl. H4-polttimoille on uudet kannat, joissa paksut johdot (löytyy Motonetista n.2eur/kpl).

Herätteen olen ottanut auton alkuperäisistä polttimoille tulevista johdoista (ajovalo keltainen ja kaukovalo valkoinen). Lähivalot ovat toimineet moitteetta, ovat todella paljon paremmat kuin orkkisvalot. Ongelmana ovat kaukovalot: toimivat asennuksen jälkeen moitteetta, sekä auton omat että lisäkaukovalot (joilla katkaisin vedetty ohjaamoon).

Parin päivän käytön jälkeen alkoivat ongelmat: ensin ongelma oli se, että laittaessa kaukovalot päälle sammuivat ajovalot ja kaukovalot eivät syttyneet (oli pelkät parkit päällä). Paikansin ongelman kaukovalon herätevirtaan, eli jostain syystä ei sytyttänyt kaukovaloja. Otin uudelleen herätteen samasta johdosta, jolloin ongelma muuttui nykyiseen tilanteeseen:

Kaukovalot eivät syty, laitettaessa päälle myöskään lähivalot eivät sammu. Mittaristossa palaa jatkuvasti kaukovalojen merkkivalo himmeästi, eli "vuotaa" virtaa? Kokeiltu laittaa toiset H4-polttimot alkuperäisiin kantoihin, eli käytössä sekä orginaalit että releytetyt kannat. Tällöin lähivalot toimivat molemmissa samoin, mutta kytkettäessä kaukovalot ainoastaan orginaalikannoissa olevat polttimot syttyvät kaukovaloille. Maadoitukset ja johdotukset tarkistettu, ei ongelmaa. Mitattu kaukovalojen releille tuleva virta, yli 13V.

Onko ongelma releissä? Päästääkö jompikumpi kaukovalojen releistä virtaa läpi ja ei kytke kaukovaloja?
Mielestäni sulla on ainakin yksi ongelma tuossa kytkennässä Eli jos tuo kaavion vasemmanpuoleinen 15A sulake palaa ajaessa niin kumpikin ajovalopoltin sammuu samaan aikaan :shock: Jos ajaa pimeässä ja näin käy yhtäkkiä saataa kuskille tulla tiukka tilanne :roll:

Nuo toiset olet tehny kummankin omilla releillä niinkuin se pitäisi ollakkin tosin itte laittaisin 10A sulakkeen.

Sitten tuleeko sulla vain yksi päävirtajohto :o Eikä sulaketta :shock: EDIT: OK onhan sulla näemmä sulake kun ton tekstin luin. Hyvä. Jos tuo johto jostain syystä hankautuu rikki tulee oikosulku, ja kaikki valot sammuu samontein :roll:

Itte tein niin että kummallekkin ajovaloille oma päävirta (4mm2 johdot) akun navalta ja heti alkuun 25A sulake. Sit kummallekkin ajovaloumpiolle kolme relettä Lähi, kauko ja sumareille. Näille sitten jokaiselle omat sulakkeet 15A. Jos jostain syystä poltin haukaa liikaa virtaa ei tuo syöttöjohdon sulake pala vaan vain sen polttimon virta joka meni oikkariin syystä tai kolmannesta. Näin ainakin kaksi muuta poltinta saa vielä virtaa eikä matkanteko kohtuuttomasti vaikeudu.

Releet laitoin ajovaloumpion sisään. Lisämaadoitukset ajovaloille sekä sumareille 4mm2 johdoilla. Lisämaadoitukset yhtä tärkeässä asemassa kuin virtajohdotkin.

Edittiä vielä eli tuo ongelma joka sulla on päällä viittaa siihen että olet vahingossa kytkenyt jonkin herätteen väärin? Tarkista vielä ne kytkennät huolella Eli mistä tulee ja minne menee minkäkin polttimon heräte. Veikkaus on että olet kytkeny lisäkytkettyjen kaukovalon herätteen vahingossa lähivaloille jollon lähivalot ei sammu koskaan eikä lisäasennetut kaukovalot syty? Lähivaloille menee siis kaksi herätettä toinen lähi toinen kaukovaloilta?
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Huikko kirjoitti:
atlas kirjoitti:No mulla on aikaisemmin juttua tästä valonvahvistimesta motonet.Nykyään taitaa saada suoraan h4+h4 mitä silloin ei ollut kun itselleni tein h1+h1 sarjasta mutta samanlainenhan se on.Saab käyttää muuten uusissa autoissa vastaavaa systeemiä ja tämähän on laillinen.
Suosittelen.
Sotken tässä sen verran että olisin tätä kokeillut jo moneen kertaan, koska kokemukset aiemmissa autoissa ovat hyviä tuon sarjan osalta, mutta en halua tuhota alkuperäistä johtosarjaa, enkä tehdä teippiviritelmiä.

Saisiko joku kaivettua sen umpiolle tulevan liitinrungon ja siihen tulevien liittimien osanumerot sekä naaras- että koiraspuolelle. Silloin voisi tuhota sen motonetin sarjan ja auton saisi palautettua alkuperäiselle johdotukselle minuutissa. Se umpion sisällä menevä pätkä johtoa tuskin aiheuttaa merkittävää jännitehävikkiä enää.
Tuossa on suora sarja joss ei välttämättä tartte katkoa liittimiä.Suojan läpimeno pitää vaan miettiä.
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotte ... ahvistimet" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Huikko
Mersumies
Mersumies

atlas kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
Suosittelen.

Tuossa on suora sarja joss ei välttämättä tartte katkoa liittimiä.Suojan läpimeno pitää vaan miettiä.
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotte ... ahvistimet" onclick="window.open(this.href);return false;
Niinhän tuossa olisi mutta jos sen tekisi niillä mersun liittimillä, niin siitä tulisi paljon siistimpi eikä tarvitsisi mennä suojan läpi eikä miettiä miten siitä saa yhtä hyvin tiivistetyn kuin tehtaan jäljiltä.
201.024 mit 102.962

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Eikai siinä ole muuta sitten kun sen liittimen joka on ennen umpiota,vaikka ei sekään ole helppo ratkaisu.Minusta kyllä miksi sinun pitäis vaihtaa se vakioksi takaisin?
Itse menin umpion puolelta kannen alapuolelta ,kaksi rinnakkain reikää ja silikoonia reikään.
Joutuu kyllä katkomaan johtoja ja liittämään takaisin jokatapauksessa jos et sitten isoa liitintä pura ja tee liitokset sieltä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Huikko
Mersumies
Mersumies

Periaate on tehdä kaikki muutokset (jos niitä edes tehdään) niin että sen saa helposti vakioksi takaisin.

Yhdelle umpiolle tarvitsisi:
Naarasrungon ja liittimet (samanlainen kuin alkuperäinen liitin joka tulee umpioon kiinni)
Urosrungon ja liittimet.

Nuo liittimet puristelee kunnon pihdeillä vartissa, sen hakkurin saa vietyä piiloon sisälokasuojan taakse ja näkyville jää ainostaan 3kpl mersun orkkisliittimiä.

Volvoihin tein vastaavalla tavalla ja liitinrungot+liittimet maksoi muutaman euron. Tuossa ratkaisussa saa myös tien päällä viidessä sekunnissa alkuperäisen ratkaisun käyttöön nappaamalla hakkurin liitinparin pois välistä, jos se valovahvistin vaikka hajoaa.

Ongelma on vain ne liitinrungot ja liittimet. Olen käynyt turhautumassa sekä veholla että kl-varaosassa ilman tulosta. Varaosanumerot pitäisi olla.
201.024 mit 102.962

Mercedes-Benz 190E 1992
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

No eipä siinä ole sitten muuta vaihtoehtoa kun purkaamot.Tulikos tämä w124 vai w201?
No näihin kyllä löyty joka maitokaupan takaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
johani
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja johani »

Mitenkäs ku sellanen kuvitelma itellä että vakioumpiot + xenonit ei ole se valokuvion kannalta paras niin mitenkäs kristallivalot + xenonit onkos ne parempi yhtälö ? näkeekö niillä yhtähyvin kun esim hyvässä kunnossa olevilla vakioumpioilla ja halogeeneilla ?
Vastaa Viestiin