
Katsastajien iskunvaimennin tuomioita?
Fiestaa kesällä leimalla käytettäessä iskari testi antoi eteen 27/28 ja taakse 23/23 katastusmies sanoi että pitäisi vaihtaa mutta kun on noin tasaisesti paskana niin ei antanut edes huomautusta. Paskan
iskarit oli siinä kunnossa että oli melkein hengenvaarallinen noin perstuntumalta että siinä periaatteita katsastusmiehellä.

- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Mielen kiintoinen tuo testauksen logiikka.
Kaikki auto merkit ja mallit alusta geometriasta, alustan mataluudesta iskarityypistä, rengas koosta/ilmanpaineista etc riippumatta samalla viivalla. Ilmiselvästi jonkun "insinöörin " tuotoksia. Kyllä kaikki meistä tietää, että autojen alustoissa on eroa jopa saman malli sarjan sisällä.
Kaverini sai testi tuloksekisi 140 koppaseen 600 sarjan Mersuun 50/50 ja kuitenkin edellisellä viikolla huollossa Saksan Nurnbergissä Mersulla sanotttinn iskareiden olevat uudenveroiset

Kaikki auto merkit ja mallit alusta geometriasta, alustan mataluudesta iskarityypistä, rengas koosta/ilmanpaineista etc riippumatta samalla viivalla. Ilmiselvästi jonkun "insinöörin " tuotoksia. Kyllä kaikki meistä tietää, että autojen alustoissa on eroa jopa saman malli sarjan sisällä.
Kaverini sai testi tuloksekisi 140 koppaseen 600 sarjan Mersuun 50/50 ja kuitenkin edellisellä viikolla huollossa Saksan Nurnbergissä Mersulla sanotttinn iskareiden olevat uudenveroiset


Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
En minäkään usko tuon testin kertovan juuri mitään iskarien kunnosta.Karsii kuitenkin ehkä surkeimmat iskarit pois. Onhan se hyvä jos on kulunut tasaisesti, eli yhtä huonot molemmin puolin. Autojen alustageometriassa on niin suuria eroja ja mainitut madallussarjat, rengasprofiili ym vaikuttavat vielä lisää. Tuskin saadaan sapluunan läpi testattaessa joka autolle todellisia arvoja.tikkanen kirjoitti:Katsastusmies selitti minulle iskaritestin mittaavan lähinnä samalla akselilla olevien iskunvaimentimien kuntoa toisiinsa . Jos siinä on liian suuri heitto, menee korjaukseen. (en tiedä sallittua poikkeamaa) Testi ei mittaa iskunvaimentimien kuntoa sinänsä kovin luotettavasti, koska katsastusmiehillä ei ole käytettävissä kunkin automallin tehtaan tuloksia uusien vaimentimien mittauksista. Mielestäni iskunvaimentimien kunto ei ole tärkeää katsastusmiestä varten vaan omaa turvallisuutta ja mukavuutta ajatellen. Joillekin tuntuu olevan tärkeintä saada auto katsastuksesta läpi keinolla millä hyvänsä esim. niveliin rasvaa ja auto pakkaseen niin ei väljyydet tunnu katsastuksessa.
W124:ssa ollut 15 vuotta samat jouset ja iskarit, on vedetty vaunua jne, siltä testin mukaan uudenveroiset vaikka auto heijaa joka mutkassa jos johonkin suuntaan. Laitoin kakkosautoon uudet takaiskarit ja jouset (vanha jousi poikki) ja katsastin 2 päivää asennuksen jälkeen, tulos 60/62 eli siitä iskareiden (Sachs)kunnosta testien mukaan.
iskarit
Tänään kävin (hyvällä menestyksellä) katsastuksessa ja lappua tutkiessani huomasin että ei noita iskariarvoja ollut merkitty siihen..ei kai sitten tapana?
Uusi kokemus,muuten:avaimet pyydettiin toimistossa ja kehotettiin ottamaan kahvia.Ja niinpä eukon kanssa istuttiin kahvitellen ja juorulehteä silmäillen samalla kun katsastusmies tutki viereisessä hallissa autoa.Loppuvaiheessa menin väliovesta hallin puolelle katselemaan ja koitin bongata että missä se iskaritesti tapahtuu.Ei löytynyt oikein sen näköistä paikkaa? Anyways,päästöarvot pienentyneet sitten viime vuoden(paitsi O2),mutta sanoi että etuiskarin yläpään kumi oli murtunut ja se olisi hyvä uusia sillä muuten voipi tulla iskari läpi moottoritilaan.
Uusi kokemus,muuten:avaimet pyydettiin toimistossa ja kehotettiin ottamaan kahvia.Ja niinpä eukon kanssa istuttiin kahvitellen ja juorulehteä silmäillen samalla kun katsastusmies tutki viereisessä hallissa autoa.Loppuvaiheessa menin väliovesta hallin puolelle katselemaan ja koitin bongata että missä se iskaritesti tapahtuu.Ei löytynyt oikein sen näköistä paikkaa? Anyways,päästöarvot pienentyneet sitten viime vuoden(paitsi O2),mutta sanoi että etuiskarin yläpään kumi oli murtunut ja se olisi hyvä uusia sillä muuten voipi tulla iskari läpi moottoritilaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Erään iskunvaimentimia maahantuovan yrityksen edustajan/testaajan suusta kuultuna mm. BMW E39 farmarin ongelmana on juuri tuo, eli testauslaitteisto saattaa tulkita auton alustan rakenteita väärin.illinois kirjoitti:alustageometriassa on niin suuria eroja ja mainitut madallussarjat, rengasprofiili ym vaikuttavat vielä lisää. Tuskin saadaan sapluunan läpi testattaessa joka autolle todellisia arvoja.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Just joo. Melkein voisi luulla, että autoni lukee tätä palstaa.
Heitin vehkeen aamulla korjaamolle ja evästin, että katsokaa nyt että se on sellaisessa kunnossa että leimata voi.
Eikös perhana päivällä soiteta korjurilta: "ei meillä isompaa, mutta etujousi tästä on poikki ja pitää vaihtaa..."
Vilkaisu KL-varaosien hinnastoon: 4maticin etujousi 197€
Jotenkin tuommoista tiesi odottaakin tähän kuuhun, missä on jo hankittu mm. uudet silmälasit ja maksettu perkeleellinen sähkölasku.
Heitin vehkeen aamulla korjaamolle ja evästin, että katsokaa nyt että se on sellaisessa kunnossa että leimata voi.
Eikös perhana päivällä soiteta korjurilta: "ei meillä isompaa, mutta etujousi tästä on poikki ja pitää vaihtaa..."
Vilkaisu KL-varaosien hinnastoon: 4maticin etujousi 197€



Jotenkin tuommoista tiesi odottaakin tähän kuuhun, missä on jo hankittu mm. uudet silmälasit ja maksettu perkeleellinen sähkölasku.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Eilen Forssassa
etuiskarit 83 / 83
takaiskarit 87 / 87
auto on farmari W124 E320T vm. -93/94 ja siinä on tehtaan madallussarja korissa. En tiedä iskarien ikää, kun auto on ollut minulla vasta puoli vuotta, ja se on tuotu Saksasta viime syksynä.
Jarrujen heittoprosentti oli muuten sekä edessä että takana 0% ja jarrujen teho oli huippuluokkaa. Tuossa E320:ssä on aika muikean kokoiset etujarrusatulat, ei ihme että pitää. Todella nautinnollisen hyvät jarrut ajossa.
etuiskarit 83 / 83
takaiskarit 87 / 87
auto on farmari W124 E320T vm. -93/94 ja siinä on tehtaan madallussarja korissa. En tiedä iskarien ikää, kun auto on ollut minulla vasta puoli vuotta, ja se on tuotu Saksasta viime syksynä.
Jarrujen heittoprosentti oli muuten sekä edessä että takana 0% ja jarrujen teho oli huippuluokkaa. Tuossa E320:ssä on aika muikean kokoiset etujarrusatulat, ei ihme että pitää. Todella nautinnollisen hyvät jarrut ajossa.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Tätä samaa itse kyllä veikkaan syylliseksi. Painonjakaumasta en tiedä, mutta hemmetin painava se keula kuitnekin on.Vänkäri kirjoitti:Takana tuntus olevan suht normaalit,mutta johtuuko etupään lukemat nelivedosta ja kuutoskoneesta? Meinaan nääs se painojakauma??Aku P kirjoitti:Asiasta vielä.
Mielenkiintoisia lukuja tuli äsken oman TE:n hytktyskokeessa.
Takana 74/69 ja edessä 97/96 .
Voinemme päätellä, että ko. automallilla voi ajaa testiin todella huonoilla iskareilla, ja silti saa hyväksyttävät luvut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tänään mersulla katsastukseen, ja etuiskareista prosentit 64/65.
Sitten illalla auto nosturille, ja siinä sivussa huomattiin että etuiskarit on käytännöllisesti katsoen täysin finaalissa.
Noin ne vahvat jouset paikkaa iskareiden puutteet testissä.
Se miksi iskarit on loppu selittyy vakiomittaisilla iskareilla ja 30,5 cm lokarin reunan ja pyörän keskiön välillä
Joo, tarkoitus on korottaa parilla sentillä.
Sitten illalla auto nosturille, ja siinä sivussa huomattiin että etuiskarit on käytännöllisesti katsoen täysin finaalissa.
Noin ne vahvat jouset paikkaa iskareiden puutteet testissä.
Se miksi iskarit on loppu selittyy vakiomittaisilla iskareilla ja 30,5 cm lokarin reunan ja pyörän keskiön välillä

- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo