Katsastajien iskunvaimennin tuomioita?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Fiestaa kesällä leimalla käytettäessä iskari testi antoi eteen 27/28 ja taakse 23/23 katastusmies sanoi että pitäisi vaihtaa mutta kun on noin tasaisesti paskana niin ei antanut edes huomautusta. Paskan :lol: iskarit oli siinä kunnossa että oli melkein hengenvaarallinen noin perstuntumalta että siinä periaatteita katsastusmiehellä.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Mielen kiintoinen tuo testauksen logiikka.
Kaikki auto merkit ja mallit alusta geometriasta, alustan mataluudesta iskarityypistä, rengas koosta/ilmanpaineista etc riippumatta samalla viivalla. Ilmiselvästi jonkun "insinöörin " tuotoksia. Kyllä kaikki meistä tietää, että autojen alustoissa on eroa jopa saman malli sarjan sisällä.
Kaverini sai testi tuloksekisi 140 koppaseen 600 sarjan Mersuun 50/50 ja kuitenkin edellisellä viikolla huollossa Saksan Nurnbergissä Mersulla sanotttinn iskareiden olevat uudenveroiset :lol: :lol:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

tikkanen kirjoitti:Katsastusmies selitti minulle iskaritestin mittaavan lähinnä samalla akselilla olevien iskunvaimentimien kuntoa toisiinsa . Jos siinä on liian suuri heitto, menee korjaukseen. (en tiedä sallittua poikkeamaa) Testi ei mittaa iskunvaimentimien kuntoa sinänsä kovin luotettavasti, koska katsastusmiehillä ei ole käytettävissä kunkin automallin tehtaan tuloksia uusien vaimentimien mittauksista. Mielestäni iskunvaimentimien kunto ei ole tärkeää katsastusmiestä varten vaan omaa turvallisuutta ja mukavuutta ajatellen. Joillekin tuntuu olevan tärkeintä saada auto katsastuksesta läpi keinolla millä hyvänsä esim. niveliin rasvaa ja auto pakkaseen niin ei väljyydet tunnu katsastuksessa.
En minäkään usko tuon testin kertovan juuri mitään iskarien kunnosta.Karsii kuitenkin ehkä surkeimmat iskarit pois. Onhan se hyvä jos on kulunut tasaisesti, eli yhtä huonot molemmin puolin. Autojen alustageometriassa on niin suuria eroja ja mainitut madallussarjat, rengasprofiili ym vaikuttavat vielä lisää. Tuskin saadaan sapluunan läpi testattaessa joka autolle todellisia arvoja.

W124:ssa ollut 15 vuotta samat jouset ja iskarit, on vedetty vaunua jne, siltä testin mukaan uudenveroiset vaikka auto heijaa joka mutkassa jos johonkin suuntaan. Laitoin kakkosautoon uudet takaiskarit ja jouset (vanha jousi poikki) ja katsastin 2 päivää asennuksen jälkeen, tulos 60/62 eli siitä iskareiden (Sachs)kunnosta testien mukaan.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1342
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

iskarit

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tänään kävin (hyvällä menestyksellä) katsastuksessa ja lappua tutkiessani huomasin että ei noita iskariarvoja ollut merkitty siihen..ei kai sitten tapana?
Uusi kokemus,muuten:avaimet pyydettiin toimistossa ja kehotettiin ottamaan kahvia.Ja niinpä eukon kanssa istuttiin kahvitellen ja juorulehteä silmäillen samalla kun katsastusmies tutki viereisessä hallissa autoa.Loppuvaiheessa menin väliovesta hallin puolelle katselemaan ja koitin bongata että missä se iskaritesti tapahtuu.Ei löytynyt oikein sen näköistä paikkaa? Anyways,päästöarvot pienentyneet sitten viime vuoden(paitsi O2),mutta sanoi että etuiskarin yläpään kumi oli murtunut ja se olisi hyvä uusia sillä muuten voipi tulla iskari läpi moottoritilaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

illinois kirjoitti:alustageometriassa on niin suuria eroja ja mainitut madallussarjat, rengasprofiili ym vaikuttavat vielä lisää. Tuskin saadaan sapluunan läpi testattaessa joka autolle todellisia arvoja.
Erään iskunvaimentimia maahantuovan yrityksen edustajan/testaajan suusta kuultuna mm. BMW E39 farmarin ongelmana on juuri tuo, eli testauslaitteisto saattaa tulkita auton alustan rakenteita väärin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Kyseiset uudet iskarit+jouset tuli tosiaan BMW:hen. Iskaritesti oli mulla ainakin ennen varsinaista autonosturi-hallia, siinä samassa missä jarrutasapaino testataan.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Just joo. Melkein voisi luulla, että autoni lukee tätä palstaa.
Heitin vehkeen aamulla korjaamolle ja evästin, että katsokaa nyt että se on sellaisessa kunnossa että leimata voi.
Eikös perhana päivällä soiteta korjurilta: "ei meillä isompaa, mutta etujousi tästä on poikki ja pitää vaihtaa..."

Vilkaisu KL-varaosien hinnastoon: 4maticin etujousi 197€ :evil: :x :shock:

Jotenkin tuommoista tiesi odottaakin tähän kuuhun, missä on jo hankittu mm. uudet silmälasit ja maksettu perkeleellinen sähkölasku. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Eilen Forssassa

etuiskarit 83 / 83

takaiskarit 87 / 87

auto on farmari W124 E320T vm. -93/94 ja siinä on tehtaan madallussarja korissa. En tiedä iskarien ikää, kun auto on ollut minulla vasta puoli vuotta, ja se on tuotu Saksasta viime syksynä.

Jarrujen heittoprosentti oli muuten sekä edessä että takana 0% ja jarrujen teho oli huippuluokkaa. Tuossa E320:ssä on aika muikean kokoiset etujarrusatulat, ei ihme että pitää. Todella nautinnollisen hyvät jarrut ajossa.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Isäpappa ajeli joskus muinoin 60-lukuisella Peugeot 404 farmaridiisselillä tosi paljon ja pitkään. Kun se lopulta jäi pois ajosta, oli sillä ajettu jotain 600-700tkm. Ja aina hän jaksaa muistella, miten autot ennen kesti, kun Pösössä ei takaiskareitakaan koskaan tarvinnut uusia...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Asiasta vielä.
Mielenkiintoisia lukuja tuli äsken oman TE:n hytktyskokeessa.
Takana 74/69 ja edessä 97/96 . :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Aku P kirjoitti:Asiasta vielä.
Mielenkiintoisia lukuja tuli äsken oman TE:n hytktyskokeessa.
Takana 74/69 ja edessä 97/96 . :shock:
Takana tuntus olevan suht normaalit,mutta johtuuko etupään lukemat nelivedosta ja kuutoskoneesta? Meinaan nääs se painojakauma??
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vänkäri kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Asiasta vielä.
Mielenkiintoisia lukuja tuli äsken oman TE:n hytktyskokeessa.
Takana 74/69 ja edessä 97/96 . :shock:
Takana tuntus olevan suht normaalit,mutta johtuuko etupään lukemat nelivedosta ja kuutoskoneesta? Meinaan nääs se painojakauma??
Tätä samaa itse kyllä veikkaan syylliseksi. Painonjakaumasta en tiedä, mutta hemmetin painava se keula kuitnekin on.
Voinemme päätellä, että ko. automallilla voi ajaa testiin todella huonoilla iskareilla, ja silti saa hyväksyttävät luvut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tänään mersulla katsastukseen, ja etuiskareista prosentit 64/65.

Sitten illalla auto nosturille, ja siinä sivussa huomattiin että etuiskarit on käytännöllisesti katsoen täysin finaalissa.

Noin ne vahvat jouset paikkaa iskareiden puutteet testissä.

Se miksi iskarit on loppu selittyy vakiomittaisilla iskareilla ja 30,5 cm lokarin reunan ja pyörän keskiön välillä :lol: Joo, tarkoitus on korottaa parilla sentillä.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Minulla oli viikko sitten 70/71 sekä edessä että takana.
Vastaa Viestiin