Vakio vs. tuning suodatin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

nyt mennee aika paljon ot mutta:
mulla oli aikoinaan Suzuki GT550 just tolla Ram Airilla. oli niiin nopee peli ettei pystyny ajamaan täysiä, rupes meinaan vatkaamaan stonga ja runko siihen malliin..2-tahtinen ja 3-pyttynen!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eikös sen vapaavirtaus suodattimen vaikutuksen näkisi helposti, kun ottaa ilmansuodattimen kokonaan pois ja kokeilee miten lähtee sen jälkeen? Tuo täytyy tietenkin tehdä pölyttömissä olosuhteissa. Jos joku saa moottorinsa hajalle, kun testaa noin, niin en ota vastuuta. Täytyy kyllä itse kokeilla tuota, kun tulee oikea talvi, eikä hiekka pölise..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

jarski kirjoitti:Eikös sen vapaavirtaus suodattimen vaikutuksen näkisi helposti, kun ottaa ilmansuodattimen kokonaan pois ja kokeilee miten lähtee sen jälkeen? Tuo täytyy tietenkin tehdä pölyttömissä olosuhteissa. Jos joku saa moottorinsa hajalle, kun testaa noin, niin en ota vastuuta. Täytyy kyllä itse kokeilla tuota, kun tulee oikea talvi, eikä hiekka pölise..
Vapari + vapaavirtausputki, niin sitten huomaa. Yksistään vaparisuodin tai ei ollenkaan suodin varmaan hirveesti auta.
Minulla meni aliapineet sekasin, kun kokeilin kokonaan ilman koteloa. Vaihtoi isompaa ihan liian aikaisin ja sen takia ei kiihtynyt kunnolla. Johtui siitä, kun samalla irtosi ilmanotossa ollut alipaineputki.
Imuäänet oli kyllä sikahienot.

Voi olla että jodun nostamaan laatikon paineita muutosten jälkeen. Niitä joputuu kyllä nostamaan jokatapauksessa kasvaneen tehon myötä.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ahti kirjoitti:Suzuki GT550 just tolla Ram Airilla oli niiin nopee peli ettei pystyny ajamaan täysiä, rupes meinaan vatkaamaan stonga ja runko siihen malliin..2-tahtinen ja 3-pyttynen!
Menköön nyt ooteeksi, mutta ajokokemusta on myös meikäläisellä japanialaisesta 2-tahti 3-pyttykeksinnöstä. Tämä oli tosin Kawan Mach3, mutta periaate ja konsepti sama. Sikamaisen tehokas vajaatahtinen kone täysin kelvottomassa, liian heppoisessa rungossa, veltoilla jousilla, väärällä ohjausgeometrialla ja hetkessä häipyvillä jarruilla (siis noille tehoille). Laitteet olivat totaalisen hengenvaarallsia :x . Tilastollisesti tai Mach-sarja ja ehken Suizan GeeTeetkin olla tappavimpia pyöriä kautta maailman, vaikka hevosvoimallisesti tehokkaampiakin löytyi.

Sen verran voidaan asiaa MB-siteeksi laittaa, että elekää nyt laittako niitä Rammeja autoihinkaan. Rammi aiheuttaa epävakautta ajettavuudessa. Sen myötä voi alkaa Mersukin vatkaamaan vauhdissa, kuten olemme tässä nyt saaneet lukea :shock: :lol: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Palataan asiaan

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Eli palataan jälleen oikeille raiteille.

Soitin äsken jm-techille. Mukava heppu vastasi ja lupasi alennuksen. Myös yhteistyö tähtiklubin kanssa kiinnosti. Palaamme asiaan jahka hän ehtii vastata sähköpostiin ja pohdimme sitten asioita tarkemmin.

Jokatapauskessa nyt tilauslistalla on vasta 7kpl suodattimia. Käykää tutustumassa sivustoon www.jmtech.fi ja laittakaa minulle yv:tä jos haluatte osallistua kimppaan. Alennukset saadaa luultavasti jo noista neljästäkin, mutta suuremmalla porukalla luonnollisesti reilummin.

Katsokaa tuolta koodi ja hinta ja ottakaa minuun yhteyttä. http://www.jmtech.fi/jrsuodatin.htm Laitetaan autot kulkemaan ja imuäänet valloilleen (ei ne imuäänet hirveesti kasva, vqin vedättäessä vähän murisee enemmän). Huom! Suodattimia saatavana myös diiseleihin ja yhdessä syöttöjen lisäyksen kanssa tehojen nousu on taattu.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ke 10.12.2003 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitäs hintaa tälle nyt tulis ? :

F 288171
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:mitäs hintaa tälle nyt tulis ? :

F 288171
Jos 71€ on ovh. Niin olisko max. 60€. Laskin 15% alennuksella. Yritän saada ainakin 20% pois.

Vakio taitaa maksaa 200D:hen 11€, niin ei se säästön kannalta kannata.

Itse hommaan tohon ferrariinkin tollasen.
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Perkele ku rupee ottamaan pannuun. Ainakaan mun mielestä tos ei oo W201 2,0 kaasarikoineeseen sopivaa suodatinta ensinkään enkä oo kyllä mistään niitä löytänykkään...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kalle kirjoitti:Perkele ku rupee ottamaan pannuun. Ainakaan mun mielestä tos ei oo W201 2,0 kaasarikoineeseen sopivaa suodatinta ensinkään enkä oo kyllä mistään niitä löytänykkään...
Kysyn vielä kuitenkin. Tuossa listassa niitä ei kyllä ollut.
Onko se vakio tollanen?

5286 ilmansuodin 190,W124 200 kierrätys/kat

Minkä näkönen se muuten on?
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Day Downhill kirjoitti: Kysyn vielä kuitenkin. Tuossa listassa niitä ei kyllä ollut.
Onko se vakio tollanen?

5286 ilmansuodin 190,W124 200 kierrätys/kat

Minkä näkönen se muuten on?
Siis vakio mimmonen?
Minkä näkönen se suodin vai siis?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kalle kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Kysyn vielä kuitenkin. Tuossa listassa niitä ei kyllä ollut.
Onko se vakio tollanen?

5286 ilmansuodin 190,W124 200 kierrätys/kat

Minkä näkönen se muuten on?
Siis vakio mimmonen?
Minkä näkönen se suodin vai siis?
Minkä näkönen suodin on päälleppäin, onko erikoinen vai normaali pyöreä?Ja tuo autosi typpi, onko tuon KL:n listan mukainen 5286 ilmansuodin 190,W124 200 kierrätys/kat ?

PS.
Nyt kasassa 6+1 suodattimen tarvitsijaa. Yksi suodatin tulee Datsuniin :roll:
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Mitään muuta tosta en tiiä ku et se on pyöree :( se alkuperänen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eli nää tulee vakiopaikalle, mutta entäs noitten pesu, tuleeko mukaan "suojaöljyt" ?
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Ei näytä listalta löytyvän 300-24v suodatinta :evil:
Ainoastaan T-modell 6 syl 24 v
Mutta R 129 koppaseen 300-24 löytyy??eikös siinä ole sama moottori kuin minun autossani?
suodatin n:ro R330085
Jos DD asioi puhelimella vielä,niin viitsisitkö kysäistä.
Viimeksi muokannut Make, To 11.12.2003 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:eli nää tulee vakiopaikalle, mutta entäs noitten pesu, tuleeko mukaan "suojaöljyt" ?
Suojaöljyt pitää ostaa erikseen. Ne tulee kanssa tarjoushintaan....tai katsotaan miten käy. Jos pesukamat saisi vaikka kaupan päälle :)
Eli vakiopaikalle nämä tulevat.

Kysyn tuohon 200 kaasariin ja 300 24V:hen niitä suotimia kanssa. Ihmeellistä, jos ei ole muka saatavana :?: :?:
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mites toimitus tilaajille? Lähettääkö myyjä suoraan niille ketkä ovat tilanneet..vai meneekö koko köntti ensin DD:lle..ja sieltä sitten tilaajille?

Ties vaikka tässä vielä itsekin innostuisi suodatinta hommaamaan..vaikka siitä ei sen suurempaa hyötyä olisikaan..paitsi se että sademetsät säästyy kun niitä ei tarvitse hakata sen takia että saataisiin paperia suodattimiin.. (JR-suodattimien mainoksesta lainattu tuo perustelu.. :lol: )
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

jva kirjoitti:Mites toimitus tilaajille? Lähettääkö myyjä suoraan niille ketkä ovat tilanneet..vai meneekö koko köntti ensin DD:lle..ja sieltä sitten tilaajille?

Ties vaikka tässä vielä itsekin innostuisi suodatinta hommaamaan..vaikka siitä ei sen suurempaa hyötyä olisikaan..paitsi se että sademetsät säästyy kun niitä ei tarvitse hakata sen takia että saataisiin paperia suodattimiin.. (JR-suodattimien mainoksesta lainattu tuo perustelu.. :lol: )
Yritän, että lähettäisi suoraan tilaajille. Varmasti onnistuukin niin.
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ei tolla sivulla ainakaan ole meinaan kyllä tohon mun W201(190) 2.0 kaasariin sopivaa suodatinta. Ainakaan tehot ei ton taulukon mukaan täsmää ku täs on se 90 heppaa vissiin ni pienin teholukema tos taulukossa on 118...
190E 2.0 / 2.3 10/88- 118hp/132hp R 330055 en sitte tiiä sopiiko tuo tonne mun laitteeseen...tuskimpa ainakaan toimii parhaimmalla mahollisella tavalla.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Tulipahan mieleen seuraavaa kun Jr-Filtersin nettisivuja selailin..

Siellä luvataan että paneelimallin suodatin päästää 40% enemmän ilmaa läpi kuin alkuperäinen paperisuodatin jne jne..

No..periaatteessahan se on hyvä asia monessakin mielessä..MUTTA eikö nyt ole olemassa vaara että 40% lisääntyneen imuilman johdosta auto alkaa käymään ns laihalla seoksella?
Nimittäin jos näin käy on esim venttiilit ennenpitkää aika kovilla ja konerikon vaara olemassa?

Tokihan auton oma järjestelmä säätelee ilma- polttoaineseosta kokoajan normaaliajossakin tilanteen mukaan, mutta sitä vain mietin että kykeneekö tuo oma elektroniikka ilman päivitystä (lastua) sopeutumaan KAIKISSA tilanteissa 40% kasvaneeseen ilmamäärään?
Tiedän muutaman tapauksen..lastutettuja autoja.. jossa venttiilit ovat kärvähtäneet jo siitä että auto kävi kiihdytystilanteissa hetken aikaa liian laihalla..

No..myönnän että en kovin paljoa tiedä nykyaikaisesta moottoritekniikasta..eli en osaa arvioida edes sitä onko 40% kasvanut imuilmamäärä paljon vai vähän, mutta 40% kuitenkin kuulostaa aika suurelta maallikon korvaan..

En tiedä,mietin vain sitä että onko ne pienet suodattimella saatavat edut sen arvoisia että kannattaa ottaa jopa konevaurion riski..ja sen ainakin tiedän että esim Veho suhtautuu vapaavirtaussuodattimiin hyvinkin kielteisesti (joskus asiaa kysyneenä)
W124-260
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 12.08.2003 18:43

Viesti Kirjoittaja W124-260 »

eikö nyt ole olemassa vaara että 40% lisääntyneen imuilman johdosta auto alkaa käymään ns laihalla seoksella?
Tuskin vapaastihengittävässä moottorissa on tuota vaaraa, nimittäin vaparihan imee juuri sen määrän ilmaa, minkä se pystyy polttamaan(edellyttäen että auto on säädöissä). Eri asia on sitten turbot, mutta luulisin, että jos auto on tehtaan säädöissä, niin tuskin ongelmia tulee.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

W124-260 kirjoitti:
eikö nyt ole olemassa vaara että 40% lisääntyneen imuilman johdosta auto alkaa käymään ns laihalla seoksella?
Tuskin vapaastihengittävässä moottorissa on tuota vaaraa, nimittäin vaparihan imee juuri sen määrän ilmaa, minkä se pystyy polttamaan(edellyttäen että auto on säädöissä). Eri asia on sitten turbot, mutta luulisin, että jos auto on tehtaan säädöissä, niin tuskin ongelmia tulee.
Niin..ahdettuja lähinnä ajattelin kun omat autot on olleet turboja/kompressoreja..kuten myös nykyinen.
Nimenomaan ahdetuissa moottoreissa vapaavirtaussuodattimesta on jo sellaisenaankin suurempi hyöty kuin vapareissa.

Silleen vaan vähän kumastuttaa toi juttu kun tuntuu välillä että oikein kukaan ei osaa antaa tyhjentävää vastausta kysymykseen siitä onko vapaavirtaussuodattimen kanssa vaara siihen että kone käy joissain tilanteissa liian laihalla.
Ne jotka suodattimia myy vastaavat järjestäen että ei ole mitään vaaraa vaikka säätöjä ei tehtäisi..merkkiliikkeet sanovat puolestaan että ei missään tapauksessa tule suodatinta vaihtaa..jotkut sellaiset ammatti-ihmiset joilla ei ole "omaa lehmää ojassa" sanovat että voi olla että säätöjä tarvittaisi jne jne jne.. Ota siitä sitten selvää.. :?

Sekin tuntuu olevan vaikea selvittää että onko vapaavirtaussuodattimella koneeseen menevän ilman määrä sen 40% suurempi..vaiko onko asia niin että virtausvastus on 40% pienempi..joka siis on eri asia kuin koneeseen menevän ilman määrä.

Toisaalta se että usein kulutus vähenee vapaavirtaussuodatinta käytettäessä voisi viitata siihen että seos on laihempaa..ehkä.. :? :?

No..sen kuitenkin tiedän varmasti että ahdetussa myllyssä venttiilit kärvähtää hyvinkin herkästi jos seos on hiukankin liian laihaa..niin on nimittäin käynyt.. :(
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:roll: Jotain tietoa ko.asiasta? Kannattaa tutustua?
http://sektori.com/artikkelit/3219/lisatehoa
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

k.j kirjoitti::roll: Jotain tietoa ko.asiasta? Kannattaa tutustua?
http://sektori.com/artikkelit/3219/lisatehoa
Juu..tuo oli tuttu artikkeli..ja muutenkin on aikojen mittaan tullut tuohon lastuvirittämiseen ja sen perusteisiin tutustuttua..ihan mielenkiinnosta ja osin senkin takia että on ollut halu tietää mitä omille autoille on tehty kun niitä on lastuteltu..

Mutta siltikään en ole (vielä) tyhjentävää vastausta saanut/löytänyt siihen onko syytä päivittää ohjausyksikkö jos autoon laitetaan vapaavirtaussuodatin..eli toisinsanoen siis pystyykö auton ohjausyksikkö sopeutumaan uuteen tilanteeseen vai ei?

Lastuviritys kun tehdään niin silloin useimmiten myös suodatin vaihdetaan paremmin virtaavaan..MUTTA silloinhan siis myös ohjausyksikkö on saatettu vastaamaan uusia tarpeita.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

jva kirjoitti:
k.j kirjoitti::roll: Jotain tietoa ko.asiasta? Kannattaa tutustua?
http://sektori.com/artikkelit/3219/lisatehoa
Juu..tuo oli tuttu artikkeli..ja muutenkin on aikojen mittaan tullut tuohon lastuvirittämiseen ja sen perusteisiin tutustuttua..ihan mielenkiinnosta ja osin senkin takia että on ollut halu tietää mitä omille autoille on tehty kun niitä on lastuteltu..

Mutta siltikään en ole (vielä) tyhjentävää vastausta saanut/löytänyt siihen onko syytä päivittää ohjausyksikkö jos autoon laitetaan vapaavirtaussuodatin..eli toisinsanoen siis pystyykö auton ohjausyksikkö sopeutumaan uuteen tilanteeseen vai ei?

Lastuviritys kun tehdään niin silloin useimmiten myös suodatin vaihdetaan paremmin virtaavaan..MUTTA silloinhan siis myös ohjausyksikkö on saatettu vastaamaan uusia tarpeita.
Eikös siellä ole sen vuoksi ilmamäärämittäri että boxi osaa säätää seokset oikein? Ilmamäärä mitataan suodattimen jälkeen. Lastu ei tiedä suodattimesta yhtään mitään ja sen kannalta lienee ihan sama mikä suodatin siellä on kun ilmamäärämittarista luetaan tieto koneeseen virtaavan ilman määrästä. Vapaasti hengittävässä dieselissä saadaan teoriassa enemmän ilmaa kerralla sylinteriin joten teoriassa ruiskutettavan polttoaineen määrää pitäisi nostaa..?

Veikkaan että 200D:ssä saattaa vaparisuotimen hyöty jäädä aika vähäiseksi. Moottorin alhainen kierrosluku rajoittaa jo itsessään sisään vedettävän ilman määrää korkeammalle kiertäviin bensakoneisiin verrattuna. Mersun ilmansuodatin on pinta alaltaan aika suuri jo vakiona, tuskin on ahdistamassa ensimmäisenä... Turbomoottorissa tilanne on toinen kun ilman tarve on muutenkin suurempi ahtamisesta johtuen. Olisi mielenkiintoista nähdä penkissä moisen suodattimen tuoma lisähyöty, ei kellään satu olemaan dynoa nurkissa niin päästäisiin oikein oikeasti asiaa mittaamaan :-)

Moottoripyörissä noista K&N suodattimista on kuulemma oikeasti hyötyä ihan taloudellisessakin mielessä. Vakiosuodattimet maksaa pärriin yleensä mansikoita (twiniin ainakin) joten pestävän suotimen hankinta on ihan hyödyllistä. Prätkässä joutuu vaihtamaan suuttimet suodattimen vaihdon jälkeen, muuten menee seos liian laihalle.,
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

juha kirjoitti:
Eikös siellä ole sen vuoksi ilmamäärämittäri että boxi osaa säätää seokset oikein? Ilmamäärä mitataan suodattimen jälkeen. Lastu ei tiedä suodattimesta yhtään mitään ja sen kannalta lienee ihan sama mikä suodatin siellä on kun ilmamäärämittarista luetaan tieto koneeseen virtaavan ilman määrästä.
On toki ilmamäärämittari,jonka tehtävänä on säätää seoksia kohdalleen..mutta boxinkin "kyvyt" on rajalliset seosten säätämiseen. Oikeastaan avainkysymys tähän ongelmaan olisikin se onko 40%:n imuilman lisäys suuri lisäys vaiko ei..ja näin ollen pystyykö boxi "sopeutumaan" vaiko ei?

Tietysti toinen avainkysymys on se että lisääntyykö ilmamäärä sen 40% VAI onko suodatin vain läpivirtaukseltaan 40% parempi..eli siis varsinaisesti ilmamäärä ei lisäänny..vaan virtaus vain paranee virtausvastuksen pienentyessä?

No..joidenkin valmistajien tiedoissa puhutaan nimenomaan ilmamäärän kasvusta..ja jotta kaikki olisi mahdollisimman sekavaa niin toiset valmistajat puolestaan puhuvat pienemmästä virtausvastuksesta ym..mutta ei sanaakaan ilmamäärästä..

Ota näistä sitten selvää.. edelleen ainoa varma fakta on että venttiilit palaa jos seokset käy laihaksi.. :? :?
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

En jaksa enää vääntäää tästä aiheesta.

Joku linkitti tuossa aikaisempaan keskusteluun ja kehoitan kaikkia autoistaan huolehtivia lukaisemaan helvetin pitkän juttuni sieltä.

Tiivistettynä jokseenkin: * Nykyaikainen tihtitoleranssinen moottori ei siedä yli X kokoista pölyä imuilman seassa. Öljytyt "vanufiltterit" poistuivat käytöstä jo 50-luvulla koska vain paperifiltterillä saadaan tarpeeksi puhdasta jälkeä modernille moottorille, öljytyllä filtterillä meni aina läpi yli 3 kertaa isompia pölynkikkareita jotka eivät uutenakin väljissä 20-30 -luvun moottoreissa haitanneet paljon mitään mutta 50-luvun lopun koneissa tuottivat ennenaikaisen moottoririkon. Formulalla ajetaan alle 500km jonka jälkeen siihen asennetaan kokonaan uusi moottori, sillä ei silloin ole paskankaan väliä jos kone ehtii vähän kulua - ja formuloiden vaparisuodattimet ovat kyllä HIUKKA eri kamaa kuin kaupoissa myydään. Maksanevat luultavasti meikäläisen W124 verran kappale jos riittääkään.

Mitä ilmanottoon tulee niin muistattekos 2-tahtipuolelta vielä miten kävi jos:
a) oli ilmanputsari löysässä ja alkoi falskaamaan
b) vaihtoi sellaisen vapaavirtaussuodattimen paikalle
c) lainasi äiteeltä käytetyn sukkahousun ja kumilenkkejä ja niksipirkatti piruuttaan hirveät imuäänet kasikymppiseen PV:seen

No mopo hyytyi. Kerran oli kissalan pojatkin perässä (ajettiin kai 2 päällä) kun ilmanputsari tipahti puoliksi irti... Äkkiä ryyppy päälle ja kaasu pohjassa metsäteille. Meinasi ihan sydän pysähtyä.

Eli ainakin 2-tahtikoneissa ilmanputsarilla on huomattava merkitys seokseen. Niin vakiossa kuin aivan s****nasti viritetyssäkin.

Notta jos joku haluaa tuhlata satasen ja rikkoa autonsa moottorin saadakseen mahdollisesti 1,5% lisää hevosvoimia niin ihan vapaasti vaan.

Kuitenkin suosittelisin että D_D myyt sen jumalattoman kauniin Ässän mulle ja virittelet jotakin muuta autoa :wink: :wink:

Uskon, että kaikki virivirifilttereitä myyvät tahot ovat jostakin kumman syystä eri mieltä asiasta. Ihan samalla tapaa kuin OstosTV vielä pari kuukautta sitten näytti kaupittelevan sähköiskuilla toimivaa ihmevoimisteluvärkkiä jonka myynti ja markkinointi oli jo vuosi sitten kielletty täytenä humpuukina USA:ssa, Australiassa ja ties missä, viimeisesnä Ruotsissa jolloin myivät loppuja Suomeen. Nyt varmaan venäjä vuorossa. Mutta valmistajan mukaan sillä sai upeat lihakset?

Henkka
"Jos joku kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä onkin. "
"Jos koneeseen saisi jollakin bolt-on -kostilla lisää potkua vaarantamatta moottorin elinkaarta huomattavasti, ettekö nyt tosiaan luule että tehdas asentaisi niitä kaikkiin uusiin Mersuihin sarjatyönä pikkurahalla???"[/u]

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Henri Junkkala kirjoitti:
Kuitenkin suosittelisin että D_D myyt sen jumalattoman kauniin Ässän mulle ja virittelet jotakin muuta autoa :wink: :wink:
[/u]
...Ai sullekko myisin :roll: Lupaatko, että pidät sen siistinä?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Day Downhill kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti:
Kuitenkin suosittelisin että D_D myyt sen jumalattoman kauniin Ässän mulle ja virittelet jotakin muuta autoa :wink: :wink:
[/u]
...Ai sullekko myisin :roll: Lupaatko, että pidät sen siistinä?
Onhan Lumikkikin ihan museokunnossa. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuolta löytyy asiaa vapaavirtausfilttereistä.

http://www.mercedesperformance.co.uk/pd ... ilters.pdf
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Day Downhill kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti:
Kuitenkin suosittelisin että D_D myyt sen jumalattoman kauniin Ässän mulle ja virittelet jotakin muuta autoa :wink: :wink:
[/u]
...Ai sullekko myisin :roll: Lupaatko, että pidät sen siistinä?
Voisin vaikka PESTÄ sen joskus (mitä nyt ei voi kyllä Lumikista sanoa) :-D

Kävin tänään sentään keuhkoputkentulehduksesta huolimasta kaivamassa sen 30cm hangesta, prkl kun vesisateella pysäköi auton ja sairastaa viikon niin se onkin aika syvällä hangessa... Emännän bemuprojekti vie tallitilan. Lumikki parka.

H

Ai niin lukaisin piruuttani tuon (ei-virallisen mersuvirittämön?) tekstin ja siellä se taas tuli esiin: saavutettu hyöty on minimaalinen ja keskittyy lähinnä imuääniin. useimmissa tapauksissa aikaan ei saada kuin hevosvoimien menetystä.

Puhumattakaan että:
And one other issue on performance air filters is that the cotton filters let in considereably more dirt (300-500% more) than stock.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Vastaa Viestiin