Vakio vs. tuning suodatin?
nyt mennee aika paljon ot mutta:
mulla oli aikoinaan Suzuki GT550 just tolla Ram Airilla. oli niiin nopee peli ettei pystyny ajamaan täysiä, rupes meinaan vatkaamaan stonga ja runko siihen malliin..2-tahtinen ja 3-pyttynen!
mulla oli aikoinaan Suzuki GT550 just tolla Ram Airilla. oli niiin nopee peli ettei pystyny ajamaan täysiä, rupes meinaan vatkaamaan stonga ja runko siihen malliin..2-tahtinen ja 3-pyttynen!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
..
Eikös sen vapaavirtaus suodattimen vaikutuksen näkisi helposti, kun ottaa ilmansuodattimen kokonaan pois ja kokeilee miten lähtee sen jälkeen? Tuo täytyy tietenkin tehdä pölyttömissä olosuhteissa. Jos joku saa moottorinsa hajalle, kun testaa noin, niin en ota vastuuta. Täytyy kyllä itse kokeilla tuota, kun tulee oikea talvi, eikä hiekka pölise..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: ..
Vapari + vapaavirtausputki, niin sitten huomaa. Yksistään vaparisuodin tai ei ollenkaan suodin varmaan hirveesti auta.jarski kirjoitti:Eikös sen vapaavirtaus suodattimen vaikutuksen näkisi helposti, kun ottaa ilmansuodattimen kokonaan pois ja kokeilee miten lähtee sen jälkeen? Tuo täytyy tietenkin tehdä pölyttömissä olosuhteissa. Jos joku saa moottorinsa hajalle, kun testaa noin, niin en ota vastuuta. Täytyy kyllä itse kokeilla tuota, kun tulee oikea talvi, eikä hiekka pölise..
Minulla meni aliapineet sekasin, kun kokeilin kokonaan ilman koteloa. Vaihtoi isompaa ihan liian aikaisin ja sen takia ei kiihtynyt kunnolla. Johtui siitä, kun samalla irtosi ilmanotossa ollut alipaineputki.
Imuäänet oli kyllä sikahienot.
Voi olla että jodun nostamaan laatikon paineita muutosten jälkeen. Niitä joputuu kyllä nostamaan jokatapauksessa kasvaneen tehon myötä.
Menköön nyt ooteeksi, mutta ajokokemusta on myös meikäläisellä japanialaisesta 2-tahti 3-pyttykeksinnöstä. Tämä oli tosin Kawan Mach3, mutta periaate ja konsepti sama. Sikamaisen tehokas vajaatahtinen kone täysin kelvottomassa, liian heppoisessa rungossa, veltoilla jousilla, väärällä ohjausgeometrialla ja hetkessä häipyvillä jarruilla (siis noille tehoille). Laitteet olivat totaalisen hengenvaarallsiaAhti kirjoitti:Suzuki GT550 just tolla Ram Airilla oli niiin nopee peli ettei pystyny ajamaan täysiä, rupes meinaan vatkaamaan stonga ja runko siihen malliin..2-tahtinen ja 3-pyttynen!

Sen verran voidaan asiaa MB-siteeksi laittaa, että elekää nyt laittako niitä Rammeja autoihinkaan. Rammi aiheuttaa epävakautta ajettavuudessa. Sen myötä voi alkaa Mersukin vatkaamaan vauhdissa, kuten olemme tässä nyt saaneet lukea


Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Palataan asiaan
Eli palataan jälleen oikeille raiteille.
Soitin äsken jm-techille. Mukava heppu vastasi ja lupasi alennuksen. Myös yhteistyö tähtiklubin kanssa kiinnosti. Palaamme asiaan jahka hän ehtii vastata sähköpostiin ja pohdimme sitten asioita tarkemmin.
Jokatapauskessa nyt tilauslistalla on vasta 7kpl suodattimia. Käykää tutustumassa sivustoon www.jmtech.fi ja laittakaa minulle yv:tä jos haluatte osallistua kimppaan. Alennukset saadaa luultavasti jo noista neljästäkin, mutta suuremmalla porukalla luonnollisesti reilummin.
Katsokaa tuolta koodi ja hinta ja ottakaa minuun yhteyttä. http://www.jmtech.fi/jrsuodatin.htm Laitetaan autot kulkemaan ja imuäänet valloilleen (ei ne imuäänet hirveesti kasva, vqin vedättäessä vähän murisee enemmän). Huom! Suodattimia saatavana myös diiseleihin ja yhdessä syöttöjen lisäyksen kanssa tehojen nousu on taattu.
Soitin äsken jm-techille. Mukava heppu vastasi ja lupasi alennuksen. Myös yhteistyö tähtiklubin kanssa kiinnosti. Palaamme asiaan jahka hän ehtii vastata sähköpostiin ja pohdimme sitten asioita tarkemmin.
Jokatapauskessa nyt tilauslistalla on vasta 7kpl suodattimia. Käykää tutustumassa sivustoon www.jmtech.fi ja laittakaa minulle yv:tä jos haluatte osallistua kimppaan. Alennukset saadaa luultavasti jo noista neljästäkin, mutta suuremmalla porukalla luonnollisesti reilummin.
Katsokaa tuolta koodi ja hinta ja ottakaa minuun yhteyttä. http://www.jmtech.fi/jrsuodatin.htm Laitetaan autot kulkemaan ja imuäänet valloilleen (ei ne imuäänet hirveesti kasva, vqin vedättäessä vähän murisee enemmän). Huom! Suodattimia saatavana myös diiseleihin ja yhdessä syöttöjen lisäyksen kanssa tehojen nousu on taattu.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ke 10.12.2003 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kysyn vielä kuitenkin. Tuossa listassa niitä ei kyllä ollut.Kalle kirjoitti:Perkele ku rupee ottamaan pannuun. Ainakaan mun mielestä tos ei oo W201 2,0 kaasarikoineeseen sopivaa suodatinta ensinkään enkä oo kyllä mistään niitä löytänykkään...
Onko se vakio tollanen?
5286 ilmansuodin 190,W124 200 kierrätys/kat
Minkä näkönen se muuten on?
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Minkä näkönen suodin on päälleppäin, onko erikoinen vai normaali pyöreä?Ja tuo autosi typpi, onko tuon KL:n listan mukainen 5286 ilmansuodin 190,W124 200 kierrätys/kat ?Kalle kirjoitti:Siis vakio mimmonen?Day Downhill kirjoitti: Kysyn vielä kuitenkin. Tuossa listassa niitä ei kyllä ollut.
Onko se vakio tollanen?
5286 ilmansuodin 190,W124 200 kierrätys/kat
Minkä näkönen se muuten on?
Minkä näkönen se suodin vai siis?
PS.
Nyt kasassa 6+1 suodattimen tarvitsijaa. Yksi suodatin tulee Datsuniin

Ei näytä listalta löytyvän 300-24v suodatinta
Ainoastaan T-modell 6 syl 24 v
Mutta R 129 koppaseen 300-24 löytyy??eikös siinä ole sama moottori kuin minun autossani?
suodatin n:ro R330085
Jos DD asioi puhelimella vielä,niin viitsisitkö kysäistä.

Ainoastaan T-modell 6 syl 24 v
Mutta R 129 koppaseen 300-24 löytyy??eikös siinä ole sama moottori kuin minun autossani?
suodatin n:ro R330085
Jos DD asioi puhelimella vielä,niin viitsisitkö kysäistä.
Viimeksi muokannut Make, To 11.12.2003 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Suojaöljyt pitää ostaa erikseen. Ne tulee kanssa tarjoushintaan....tai katsotaan miten käy. Jos pesukamat saisi vaikka kaupan päälleepk kirjoitti:eli nää tulee vakiopaikalle, mutta entäs noitten pesu, tuleeko mukaan "suojaöljyt" ?

Eli vakiopaikalle nämä tulevat.
Kysyn tuohon 200 kaasariin ja 300 24V:hen niitä suotimia kanssa. Ihmeellistä, jos ei ole muka saatavana


Mites toimitus tilaajille? Lähettääkö myyjä suoraan niille ketkä ovat tilanneet..vai meneekö koko köntti ensin DD:lle..ja sieltä sitten tilaajille?
Ties vaikka tässä vielä itsekin innostuisi suodatinta hommaamaan..vaikka siitä ei sen suurempaa hyötyä olisikaan..paitsi se että sademetsät säästyy kun niitä ei tarvitse hakata sen takia että saataisiin paperia suodattimiin.. (JR-suodattimien mainoksesta lainattu tuo perustelu..
)
Ties vaikka tässä vielä itsekin innostuisi suodatinta hommaamaan..vaikka siitä ei sen suurempaa hyötyä olisikaan..paitsi se että sademetsät säästyy kun niitä ei tarvitse hakata sen takia että saataisiin paperia suodattimiin.. (JR-suodattimien mainoksesta lainattu tuo perustelu..

-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Yritän, että lähettäisi suoraan tilaajille. Varmasti onnistuukin niin.jva kirjoitti:Mites toimitus tilaajille? Lähettääkö myyjä suoraan niille ketkä ovat tilanneet..vai meneekö koko köntti ensin DD:lle..ja sieltä sitten tilaajille?
Ties vaikka tässä vielä itsekin innostuisi suodatinta hommaamaan..vaikka siitä ei sen suurempaa hyötyä olisikaan..paitsi se että sademetsät säästyy kun niitä ei tarvitse hakata sen takia että saataisiin paperia suodattimiin.. (JR-suodattimien mainoksesta lainattu tuo perustelu..)
Ei tolla sivulla ainakaan ole meinaan kyllä tohon mun W201(190) 2.0 kaasariin sopivaa suodatinta. Ainakaan tehot ei ton taulukon mukaan täsmää ku täs on se 90 heppaa vissiin ni pienin teholukema tos taulukossa on 118...
190E 2.0 / 2.3 10/88- 118hp/132hp R 330055 en sitte tiiä sopiiko tuo tonne mun laitteeseen...tuskimpa ainakaan toimii parhaimmalla mahollisella tavalla.
190E 2.0 / 2.3 10/88- 118hp/132hp R 330055 en sitte tiiä sopiiko tuo tonne mun laitteeseen...tuskimpa ainakaan toimii parhaimmalla mahollisella tavalla.
Tulipahan mieleen seuraavaa kun Jr-Filtersin nettisivuja selailin..
Siellä luvataan että paneelimallin suodatin päästää 40% enemmän ilmaa läpi kuin alkuperäinen paperisuodatin jne jne..
No..periaatteessahan se on hyvä asia monessakin mielessä..MUTTA eikö nyt ole olemassa vaara että 40% lisääntyneen imuilman johdosta auto alkaa käymään ns laihalla seoksella?
Nimittäin jos näin käy on esim venttiilit ennenpitkää aika kovilla ja konerikon vaara olemassa?
Tokihan auton oma järjestelmä säätelee ilma- polttoaineseosta kokoajan normaaliajossakin tilanteen mukaan, mutta sitä vain mietin että kykeneekö tuo oma elektroniikka ilman päivitystä (lastua) sopeutumaan KAIKISSA tilanteissa 40% kasvaneeseen ilmamäärään?
Tiedän muutaman tapauksen..lastutettuja autoja.. jossa venttiilit ovat kärvähtäneet jo siitä että auto kävi kiihdytystilanteissa hetken aikaa liian laihalla..
No..myönnän että en kovin paljoa tiedä nykyaikaisesta moottoritekniikasta..eli en osaa arvioida edes sitä onko 40% kasvanut imuilmamäärä paljon vai vähän, mutta 40% kuitenkin kuulostaa aika suurelta maallikon korvaan..
En tiedä,mietin vain sitä että onko ne pienet suodattimella saatavat edut sen arvoisia että kannattaa ottaa jopa konevaurion riski..ja sen ainakin tiedän että esim Veho suhtautuu vapaavirtaussuodattimiin hyvinkin kielteisesti (joskus asiaa kysyneenä)
Siellä luvataan että paneelimallin suodatin päästää 40% enemmän ilmaa läpi kuin alkuperäinen paperisuodatin jne jne..
No..periaatteessahan se on hyvä asia monessakin mielessä..MUTTA eikö nyt ole olemassa vaara että 40% lisääntyneen imuilman johdosta auto alkaa käymään ns laihalla seoksella?
Nimittäin jos näin käy on esim venttiilit ennenpitkää aika kovilla ja konerikon vaara olemassa?
Tokihan auton oma järjestelmä säätelee ilma- polttoaineseosta kokoajan normaaliajossakin tilanteen mukaan, mutta sitä vain mietin että kykeneekö tuo oma elektroniikka ilman päivitystä (lastua) sopeutumaan KAIKISSA tilanteissa 40% kasvaneeseen ilmamäärään?
Tiedän muutaman tapauksen..lastutettuja autoja.. jossa venttiilit ovat kärvähtäneet jo siitä että auto kävi kiihdytystilanteissa hetken aikaa liian laihalla..
No..myönnän että en kovin paljoa tiedä nykyaikaisesta moottoritekniikasta..eli en osaa arvioida edes sitä onko 40% kasvanut imuilmamäärä paljon vai vähän, mutta 40% kuitenkin kuulostaa aika suurelta maallikon korvaan..
En tiedä,mietin vain sitä että onko ne pienet suodattimella saatavat edut sen arvoisia että kannattaa ottaa jopa konevaurion riski..ja sen ainakin tiedän että esim Veho suhtautuu vapaavirtaussuodattimiin hyvinkin kielteisesti (joskus asiaa kysyneenä)
Tuskin vapaastihengittävässä moottorissa on tuota vaaraa, nimittäin vaparihan imee juuri sen määrän ilmaa, minkä se pystyy polttamaan(edellyttäen että auto on säädöissä). Eri asia on sitten turbot, mutta luulisin, että jos auto on tehtaan säädöissä, niin tuskin ongelmia tulee.eikö nyt ole olemassa vaara että 40% lisääntyneen imuilman johdosta auto alkaa käymään ns laihalla seoksella?
Niin..ahdettuja lähinnä ajattelin kun omat autot on olleet turboja/kompressoreja..kuten myös nykyinen.W124-260 kirjoitti:Tuskin vapaastihengittävässä moottorissa on tuota vaaraa, nimittäin vaparihan imee juuri sen määrän ilmaa, minkä se pystyy polttamaan(edellyttäen että auto on säädöissä). Eri asia on sitten turbot, mutta luulisin, että jos auto on tehtaan säädöissä, niin tuskin ongelmia tulee.eikö nyt ole olemassa vaara että 40% lisääntyneen imuilman johdosta auto alkaa käymään ns laihalla seoksella?
Nimenomaan ahdetuissa moottoreissa vapaavirtaussuodattimesta on jo sellaisenaankin suurempi hyöty kuin vapareissa.
Silleen vaan vähän kumastuttaa toi juttu kun tuntuu välillä että oikein kukaan ei osaa antaa tyhjentävää vastausta kysymykseen siitä onko vapaavirtaussuodattimen kanssa vaara siihen että kone käy joissain tilanteissa liian laihalla.
Ne jotka suodattimia myy vastaavat järjestäen että ei ole mitään vaaraa vaikka säätöjä ei tehtäisi..merkkiliikkeet sanovat puolestaan että ei missään tapauksessa tule suodatinta vaihtaa..jotkut sellaiset ammatti-ihmiset joilla ei ole "omaa lehmää ojassa" sanovat että voi olla että säätöjä tarvittaisi jne jne jne.. Ota siitä sitten selvää..

Sekin tuntuu olevan vaikea selvittää että onko vapaavirtaussuodattimella koneeseen menevän ilman määrä sen 40% suurempi..vaiko onko asia niin että virtausvastus on 40% pienempi..joka siis on eri asia kuin koneeseen menevän ilman määrä.
Toisaalta se että usein kulutus vähenee vapaavirtaussuodatinta käytettäessä voisi viitata siihen että seos on laihempaa..ehkä..


No..sen kuitenkin tiedän varmasti että ahdetussa myllyssä venttiilit kärvähtää hyvinkin herkästi jos seos on hiukankin liian laihaa..niin on nimittäin käynyt..

Juu..tuo oli tuttu artikkeli..ja muutenkin on aikojen mittaan tullut tuohon lastuvirittämiseen ja sen perusteisiin tutustuttua..ihan mielenkiinnosta ja osin senkin takia että on ollut halu tietää mitä omille autoille on tehty kun niitä on lastuteltu..k.j kirjoitti:Jotain tietoa ko.asiasta? Kannattaa tutustua?
http://sektori.com/artikkelit/3219/lisatehoa
Mutta siltikään en ole (vielä) tyhjentävää vastausta saanut/löytänyt siihen onko syytä päivittää ohjausyksikkö jos autoon laitetaan vapaavirtaussuodatin..eli toisinsanoen siis pystyykö auton ohjausyksikkö sopeutumaan uuteen tilanteeseen vai ei?
Lastuviritys kun tehdään niin silloin useimmiten myös suodatin vaihdetaan paremmin virtaavaan..MUTTA silloinhan siis myös ohjausyksikkö on saatettu vastaamaan uusia tarpeita.
Eikös siellä ole sen vuoksi ilmamäärämittäri että boxi osaa säätää seokset oikein? Ilmamäärä mitataan suodattimen jälkeen. Lastu ei tiedä suodattimesta yhtään mitään ja sen kannalta lienee ihan sama mikä suodatin siellä on kun ilmamäärämittarista luetaan tieto koneeseen virtaavan ilman määrästä. Vapaasti hengittävässä dieselissä saadaan teoriassa enemmän ilmaa kerralla sylinteriin joten teoriassa ruiskutettavan polttoaineen määrää pitäisi nostaa..?jva kirjoitti:Juu..tuo oli tuttu artikkeli..ja muutenkin on aikojen mittaan tullut tuohon lastuvirittämiseen ja sen perusteisiin tutustuttua..ihan mielenkiinnosta ja osin senkin takia että on ollut halu tietää mitä omille autoille on tehty kun niitä on lastuteltu..k.j kirjoitti:Jotain tietoa ko.asiasta? Kannattaa tutustua?
http://sektori.com/artikkelit/3219/lisatehoa
Mutta siltikään en ole (vielä) tyhjentävää vastausta saanut/löytänyt siihen onko syytä päivittää ohjausyksikkö jos autoon laitetaan vapaavirtaussuodatin..eli toisinsanoen siis pystyykö auton ohjausyksikkö sopeutumaan uuteen tilanteeseen vai ei?
Lastuviritys kun tehdään niin silloin useimmiten myös suodatin vaihdetaan paremmin virtaavaan..MUTTA silloinhan siis myös ohjausyksikkö on saatettu vastaamaan uusia tarpeita.
Veikkaan että 200D:ssä saattaa vaparisuotimen hyöty jäädä aika vähäiseksi. Moottorin alhainen kierrosluku rajoittaa jo itsessään sisään vedettävän ilman määrää korkeammalle kiertäviin bensakoneisiin verrattuna. Mersun ilmansuodatin on pinta alaltaan aika suuri jo vakiona, tuskin on ahdistamassa ensimmäisenä... Turbomoottorissa tilanne on toinen kun ilman tarve on muutenkin suurempi ahtamisesta johtuen. Olisi mielenkiintoista nähdä penkissä moisen suodattimen tuoma lisähyöty, ei kellään satu olemaan dynoa nurkissa niin päästäisiin oikein oikeasti asiaa mittaamaan

Moottoripyörissä noista K&N suodattimista on kuulemma oikeasti hyötyä ihan taloudellisessakin mielessä. Vakiosuodattimet maksaa pärriin yleensä mansikoita (twiniin ainakin) joten pestävän suotimen hankinta on ihan hyödyllistä. Prätkässä joutuu vaihtamaan suuttimet suodattimen vaihdon jälkeen, muuten menee seos liian laihalle.,
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
On toki ilmamäärämittari,jonka tehtävänä on säätää seoksia kohdalleen..mutta boxinkin "kyvyt" on rajalliset seosten säätämiseen. Oikeastaan avainkysymys tähän ongelmaan olisikin se onko 40%:n imuilman lisäys suuri lisäys vaiko ei..ja näin ollen pystyykö boxi "sopeutumaan" vaiko ei?juha kirjoitti:
Eikös siellä ole sen vuoksi ilmamäärämittäri että boxi osaa säätää seokset oikein? Ilmamäärä mitataan suodattimen jälkeen. Lastu ei tiedä suodattimesta yhtään mitään ja sen kannalta lienee ihan sama mikä suodatin siellä on kun ilmamäärämittarista luetaan tieto koneeseen virtaavan ilman määrästä.
Tietysti toinen avainkysymys on se että lisääntyykö ilmamäärä sen 40% VAI onko suodatin vain läpivirtaukseltaan 40% parempi..eli siis varsinaisesti ilmamäärä ei lisäänny..vaan virtaus vain paranee virtausvastuksen pienentyessä?
No..joidenkin valmistajien tiedoissa puhutaan nimenomaan ilmamäärän kasvusta..ja jotta kaikki olisi mahdollisimman sekavaa niin toiset valmistajat puolestaan puhuvat pienemmästä virtausvastuksesta ym..mutta ei sanaakaan ilmamäärästä..
Ota näistä sitten selvää.. edelleen ainoa varma fakta on että venttiilit palaa jos seokset käy laihaksi..


- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
En jaksa enää vääntäää tästä aiheesta.
Joku linkitti tuossa aikaisempaan keskusteluun ja kehoitan kaikkia autoistaan huolehtivia lukaisemaan helvetin pitkän juttuni sieltä.
Tiivistettynä jokseenkin: * Nykyaikainen tihtitoleranssinen moottori ei siedä yli X kokoista pölyä imuilman seassa. Öljytyt "vanufiltterit" poistuivat käytöstä jo 50-luvulla koska vain paperifiltterillä saadaan tarpeeksi puhdasta jälkeä modernille moottorille, öljytyllä filtterillä meni aina läpi yli 3 kertaa isompia pölynkikkareita jotka eivät uutenakin väljissä 20-30 -luvun moottoreissa haitanneet paljon mitään mutta 50-luvun lopun koneissa tuottivat ennenaikaisen moottoririkon. Formulalla ajetaan alle 500km jonka jälkeen siihen asennetaan kokonaan uusi moottori, sillä ei silloin ole paskankaan väliä jos kone ehtii vähän kulua - ja formuloiden vaparisuodattimet ovat kyllä HIUKKA eri kamaa kuin kaupoissa myydään. Maksanevat luultavasti meikäläisen W124 verran kappale jos riittääkään.
Mitä ilmanottoon tulee niin muistattekos 2-tahtipuolelta vielä miten kävi jos:
a) oli ilmanputsari löysässä ja alkoi falskaamaan
b) vaihtoi sellaisen vapaavirtaussuodattimen paikalle
c) lainasi äiteeltä käytetyn sukkahousun ja kumilenkkejä ja niksipirkatti piruuttaan hirveät imuäänet kasikymppiseen PV:seen
No mopo hyytyi. Kerran oli kissalan pojatkin perässä (ajettiin kai 2 päällä) kun ilmanputsari tipahti puoliksi irti... Äkkiä ryyppy päälle ja kaasu pohjassa metsäteille. Meinasi ihan sydän pysähtyä.
Eli ainakin 2-tahtikoneissa ilmanputsarilla on huomattava merkitys seokseen. Niin vakiossa kuin aivan s****nasti viritetyssäkin.
Notta jos joku haluaa tuhlata satasen ja rikkoa autonsa moottorin saadakseen mahdollisesti 1,5% lisää hevosvoimia niin ihan vapaasti vaan.
Kuitenkin suosittelisin että D_D myyt sen jumalattoman kauniin Ässän mulle ja virittelet jotakin muuta autoa
Uskon, että kaikki virivirifilttereitä myyvät tahot ovat jostakin kumman syystä eri mieltä asiasta. Ihan samalla tapaa kuin OstosTV vielä pari kuukautta sitten näytti kaupittelevan sähköiskuilla toimivaa ihmevoimisteluvärkkiä jonka myynti ja markkinointi oli jo vuosi sitten kielletty täytenä humpuukina USA:ssa, Australiassa ja ties missä, viimeisesnä Ruotsissa jolloin myivät loppuja Suomeen. Nyt varmaan venäjä vuorossa. Mutta valmistajan mukaan sillä sai upeat lihakset?
Henkka
"Jos joku kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä onkin. "
"Jos koneeseen saisi jollakin bolt-on -kostilla lisää potkua vaarantamatta moottorin elinkaarta huomattavasti, ettekö nyt tosiaan luule että tehdas asentaisi niitä kaikkiin uusiin Mersuihin sarjatyönä pikkurahalla???"[/u]
Joku linkitti tuossa aikaisempaan keskusteluun ja kehoitan kaikkia autoistaan huolehtivia lukaisemaan helvetin pitkän juttuni sieltä.
Tiivistettynä jokseenkin: * Nykyaikainen tihtitoleranssinen moottori ei siedä yli X kokoista pölyä imuilman seassa. Öljytyt "vanufiltterit" poistuivat käytöstä jo 50-luvulla koska vain paperifiltterillä saadaan tarpeeksi puhdasta jälkeä modernille moottorille, öljytyllä filtterillä meni aina läpi yli 3 kertaa isompia pölynkikkareita jotka eivät uutenakin väljissä 20-30 -luvun moottoreissa haitanneet paljon mitään mutta 50-luvun lopun koneissa tuottivat ennenaikaisen moottoririkon. Formulalla ajetaan alle 500km jonka jälkeen siihen asennetaan kokonaan uusi moottori, sillä ei silloin ole paskankaan väliä jos kone ehtii vähän kulua - ja formuloiden vaparisuodattimet ovat kyllä HIUKKA eri kamaa kuin kaupoissa myydään. Maksanevat luultavasti meikäläisen W124 verran kappale jos riittääkään.
Mitä ilmanottoon tulee niin muistattekos 2-tahtipuolelta vielä miten kävi jos:
a) oli ilmanputsari löysässä ja alkoi falskaamaan
b) vaihtoi sellaisen vapaavirtaussuodattimen paikalle
c) lainasi äiteeltä käytetyn sukkahousun ja kumilenkkejä ja niksipirkatti piruuttaan hirveät imuäänet kasikymppiseen PV:seen
No mopo hyytyi. Kerran oli kissalan pojatkin perässä (ajettiin kai 2 päällä) kun ilmanputsari tipahti puoliksi irti... Äkkiä ryyppy päälle ja kaasu pohjassa metsäteille. Meinasi ihan sydän pysähtyä.
Eli ainakin 2-tahtikoneissa ilmanputsarilla on huomattava merkitys seokseen. Niin vakiossa kuin aivan s****nasti viritetyssäkin.
Notta jos joku haluaa tuhlata satasen ja rikkoa autonsa moottorin saadakseen mahdollisesti 1,5% lisää hevosvoimia niin ihan vapaasti vaan.
Kuitenkin suosittelisin että D_D myyt sen jumalattoman kauniin Ässän mulle ja virittelet jotakin muuta autoa


Uskon, että kaikki virivirifilttereitä myyvät tahot ovat jostakin kumman syystä eri mieltä asiasta. Ihan samalla tapaa kuin OstosTV vielä pari kuukautta sitten näytti kaupittelevan sähköiskuilla toimivaa ihmevoimisteluvärkkiä jonka myynti ja markkinointi oli jo vuosi sitten kielletty täytenä humpuukina USA:ssa, Australiassa ja ties missä, viimeisesnä Ruotsissa jolloin myivät loppuja Suomeen. Nyt varmaan venäjä vuorossa. Mutta valmistajan mukaan sillä sai upeat lihakset?
Henkka
"Jos joku kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä onkin. "
"Jos koneeseen saisi jollakin bolt-on -kostilla lisää potkua vaarantamatta moottorin elinkaarta huomattavasti, ettekö nyt tosiaan luule että tehdas asentaisi niitä kaikkiin uusiin Mersuihin sarjatyönä pikkurahalla???"[/u]
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Onhan Lumikkikin ihan museokunnossa.Day Downhill kirjoitti:...Ai sullekko myisinHenri Junkkala kirjoitti:
Kuitenkin suosittelisin että D_D myyt sen jumalattoman kauniin Ässän mulle ja virittelet jotakin muuta autoa![]()
![]()
[/u]Lupaatko, että pidät sen siistinä?

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Tuolta löytyy asiaa vapaavirtausfilttereistä.
http://www.mercedesperformance.co.uk/pd ... ilters.pdf
http://www.mercedesperformance.co.uk/pd ... ilters.pdf
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Voisin vaikka PESTÄ sen joskus (mitä nyt ei voi kyllä Lumikista sanoa)Day Downhill kirjoitti:...Ai sullekko myisinHenri Junkkala kirjoitti:
Kuitenkin suosittelisin että D_D myyt sen jumalattoman kauniin Ässän mulle ja virittelet jotakin muuta autoa![]()
![]()
[/u]Lupaatko, että pidät sen siistinä?

Kävin tänään sentään keuhkoputkentulehduksesta huolimasta kaivamassa sen 30cm hangesta, prkl kun vesisateella pysäköi auton ja sairastaa viikon niin se onkin aika syvällä hangessa... Emännän bemuprojekti vie tallitilan. Lumikki parka.
H
Ai niin lukaisin piruuttani tuon (ei-virallisen mersuvirittämön?) tekstin ja siellä se taas tuli esiin: saavutettu hyöty on minimaalinen ja keskittyy lähinnä imuääniin. useimmissa tapauksissa aikaan ei saada kuin hevosvoimien menetystä.
Puhumattakaan että:
And one other issue on performance air filters is that the cotton filters let in considereably more dirt (300-500% more) than stock.
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"