W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

W126 alapallonivel ym.

Viesti Kirjoittaja karra »

jo vain kirjoitti: Lähtikö tuo "himmeli" irti helposti. Tarviitko joitakin erityisempiä työkaluja? Tämmönenkö himmeli on?

http://www.mercedessource.com/store/ite ... pair%20Kit
Onko tämä kuvassa esitetty "himmeli" siis sellainen joita on siellä etupäässä 4 kpl, jonkinlaisen "apurungon" kiinnityskumeina?

Tutkailin vaan omaa autoani altapäin kun ajossa on alkanut esiintyä sellaista nuljahtelua ja lievää levottomuutta. Luulosairaus iski vissiin kun oli kuulevinani sellaista jurinaakin täyteen kuormatulla autolla. Joka tapauksessa oikea alapallonivel on narissut aina aika ajoin, ja nyt siinä paljastui välystä - sain välyksen tuntumaan kun tunkkasin alatukivartta ylös että pyörä nousi ilmaan.

Aiemmin on ollut juttua että kuuluuko alapallossa ollakin pystyvälystä, itsellä ei ole mahdollisuutta tarkastaa palloniveliä sellaisella laitteella mitä katsastuksessa käytetään joten tyydyin kokeilemaan em. tavalla. Joka tapauksessa levottomuus ajossa, oikean puolen nuljahtelu ja tuo välys (mitä ei vasemmalla puolella ollut) antaa aiheen alapallonivelten vaihtoon. Hintaa Motonetissa ja KL:ssa noin 15-16 euroa kappale.

Tässä kysymykseni siis tiivistettynä:

1. Mikä tuo ylläpleva "himmeli" tarkkaan ottaen on, linkissä kerrottiin että kuluu ensimmäisenä vaihokuntoon W126:ssa?

2. Onko KL:n ja Motonetin pallonivelissä laatueroja?

3. Onko alapallot paha vaihtaa? Näytti pallonivel olevan siellä aika syvässä navan sisällä, onko prässätty vaiko niitattu vai miten kiinni, tarviiko erikoistyökaluja? Etujouset vaihdoin aikanaan irroittamatta napaa eli noihin kartioihin ei ole koskettu hiljattain.

Autossa mittarissa 383 tkm. Katselin altapäin ja tarkistelin lisäksi seuraavaa: moottorin kumityynyt, vaihteiston takapään kumityyny, muut etupään puslat ja nivelet, takaripustuksen puslat ja limput sekä perämurikan kumi (heiluttelin ja kampesin sorkkaraudalla): vaikutti olevan OK. Rengaspaineet tietty OK.

Eteen on vaihdettu ylätukivarret kaikkine puslineen, apusimpukan helat sekä kardaanin kannatinlaakeri + kumi sekä eturättinivel.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Täältä löytyy tuo "himmeli" kokonaisena ja ehjänä apurunkoineen. Vaihtaa vartissa. On muuten kauhia homma mäiskää tuo pitkittäistukivarren (reaktiotangon) pallonivel pois. Joutuu särkemään. Kuvassa vasemmalla, myös ylätukivarsi on myynnissä ja ehjä:

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... ikleet.jpg

Ota yhteyttä jos kiinnostaa. YYVEE.

Tavarat alkuperäislaatua.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 alapallonivel ym.

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Onko alapallot paha vaihtaa? Näytti pallonivel olevan siellä aika syvässä navan sisällä, onko prässätty vaiko niitattu vai miten kiinni, tarviiko erikoistyökaluja? Etujouset vaihdoin aikanaan irroittamatta napaa eli noihin kartioihin ei ole koskettu hiljattain.
Tässä on tullut kyseltyä operaatiosta kolmelta "mersumieheltä" ja tänään alkoi asia sitten selkiytymään kun kävin vielä auton alla kertaalleen. Eli alapallonivel on pooreilla kiinni siinä olka-akselissa (tai navassa ihan miten vaan) ja kartio onkin vastaavasti alatukivarressa. Alapallon kartion kun lyö irti niin alatukivarsi jää paikalleen autoon. Ajattelin aloittaa homman sillei että auto ensin ylös, ja sitten koko olka-akselit irti, ylätukivarsien kartiot irtoaa varmaan helposti koska oli vasta hiljattain uusittu nuo varret. Etujouset voi jäädä paikoilleen (iskari pitää systeemin kasassa - tai voihan alatukivartta tukea alhaaltakin päin varmuuden vuoksi), jarrusatula sekä raidetanko vaan irti niin se olka-akselihan lähtee siltä mukaan.

Mutta, sen pallonivelen irroitus - lähtee ilmeisesti alaspäin :roll: .Sekä uuden asennus; tarviiko jotain erityistyökalua (KL:n nuori varaosamyyjä sanoi että sellaisiakin on)? Haulla kokeilin asiasta löytää mutta huonoin tuloksin. W123:n alapallojen vaihdosta "dealer" mainitsi jossain että hankalat on vaihtaa :? . No, saapi nähdä mitä tulee kun alkaa purkaa ... :o
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
EEK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 18.04.2006 12:37
Paikkakunta: Lempäälä

Kolina W126 etupäässä

Viesti Kirjoittaja EEK »

Itsellä oli sama vaiva, loppui kun vaihdoin kummallekin puolelle kallistuksenvakaajan päässä pultin alla olevat kumit. Täytyy myöntää että etsein vikaa tosi pitkään. Mikäli haluaa ehdottomasti vaihtaa ne kummaltakin puolelta tuennan, joutuu purkamaan hiukan enemmän, mutta pelkästään etupuolen vaihto riitti ottamaan väljät pois ja teki taas ohjauksesta sporttisen ja välyksettömän. Vaihdoin muuten renkaat ja vanteet samalla, koko 215/65-16 sopii W126 koppaan sika hyvin sekä ulkonäön että nopeusmittarin puolesta. Nyt nopeusmittari näyttää aivan oikein.
Esa Koskinen
300 SEL -88

Työkäytössä Transit D -96
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: W126 alapallonivel ym.

Viesti Kirjoittaja corepressor »

karra kirjoitti:
Aiemmin on ollut juttua että kuuluuko alapallossa ollakin pystyvälystä, itsellä ei ole mahdollisuutta tarkastaa palloniveliä sellaisella laitteella mitä katsastuksessa käytetään joten tyydyin kokeilemaan em. tavalla. Joka tapauksessa levottomuus ajossa, oikean puolen nuljahtelu ja tuo välys (mitä ei vasemmalla puolella ollut) antaa aiheen alapallonivelten vaihtoon. Hintaa Motonetissa ja KL:ssa noin 15-16 euroa kappale.
Mitenhän tämän kanssa, kun sain juuri pari tuntia sitten tuomion vaihtaa nuo alapallonivelet omaani. Ihmetyttää sinänsä, sillä 5tkm sitten katsastuksessa ei sanottu noista yhtään mitään ja nyt ne ovat kuulemma todella kuluneet.. kuuluuko niissä olla klappia? olisiko mahdollista, että tätä ei laskettu tämän nuoren katsastusinssin toimesta normaaliksi ominaisuudeksi? kun ei tässä mitään levottomuutta ajaessa ole ollenkaan, jarruttaessa vaan nykii ja siihen ollaan veikattu levyjarrujen kieroutta joskin siitä ei tullut tuomiota :D
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5731
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ässän alapallo nivelissä ei saa olla yhtään väljää :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

touhottaja kirjoitti:ässän alapallo nivelissä ei saa olla yhtään väljää :wink:
Okei :D

Ei siinä mitään sitten, kuin uusiksi vaan! veikkaan, että ne suojakumit kuolivat, rasvat tippuivat veks ja siten kuluivat myös nivelet.. siitähän se hetekan ääni silloin viime kesänä tuli :D kunnes piikittelin..
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Corepressor kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:ässän alapallo nivelissä ei saa olla yhtään väljää :wink:
Okei :D

Ei siinä mitään sitten, kuin uusiksi vaan! veikkaan, että ne suojakumit kuolivat, rasvat tippuivat veks ja siten kuluivat myös nivelet.. siitähän se hetekan ääni silloin viime kesänä tuli :D kunnes piikittelin..
Ostin pari viikkoa sitten uuden alapallon. Otin siitä suojakumin pois ja yllätyin.
Olisikohan vaseliinia ollut jotain 1 gramma tai vähemmän sisällä.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Harri126 kirjoitti:
Corepressor kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:ässän alapallo nivelissä ei saa olla yhtään väljää :wink:
Okei :D

Ei siinä mitään sitten, kuin uusiksi vaan! veikkaan, että ne suojakumit kuolivat, rasvat tippuivat veks ja siten kuluivat myös nivelet.. siitähän se hetekan ääni silloin viime kesänä tuli :D kunnes piikittelin..
Ostin pari viikkoa sitten uuden alapallon. Otin siitä suojakumin pois ja yllätyin.
Olisikohan vaseliinia ollut jotain 1 gramma tai vähemmän sisällä.
Ai niin vähän. Mistä hommasit tuon?

Vaihdoitko tuon jossain?

Missäs saisin nuo vaihdettua ilm.. halv... edulli.. kohtuullisella hinnalla..? :D se mun saama viimeinen hinta-arvio tästä oli 700e/puoli :oops: blaaaaah..
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Corepressor kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:
Corepressor kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:ässän alapallo nivelissä ei saa olla yhtään väljää :wink:
Okei :D

Ei siinä mitään sitten, kuin uusiksi vaan! veikkaan, että ne suojakumit kuolivat, rasvat tippuivat veks ja siten kuluivat myös nivelet.. siitähän se hetekan ääni silloin viime kesänä tuli :D kunnes piikittelin..
Ostin pari viikkoa sitten uuden alapallon. Otin siitä suojakumin pois ja yllätyin.
Olisikohan vaseliinia ollut jotain 1 gramma tai vähemmän sisällä.
Ai niin vähän. Mistä hommasit tuon?

Vaihdoitko tuon jossain?

Missäs saisin nuo vaihdettua ilm.. halv... edulli.. kohtuullisella hinnalla..? :D se mun saama viimeinen hinta-arvio tästä oli 700e/puoli :oops: blaaaaah..
Hyvä hinta. Mistä tuollaisen tarjouksen sait?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Ootteks kysellyt tämmöseltä Ruuskaselta vantaalla 0400-312369 kun sillä on kuulemma siihen hommaan tehty työkalu
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
eki.koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 22.12.2009 12:10

Viesti Kirjoittaja eki.koo »

Itellä oli ruostonut / murtunut kallistuksen vakaajan kiinitys rungosta ja se paukahteli välillä. Pistäsin kuvan jos tajuaisin miten :D

Ja tota ei meinannu eka silmällä edes huomata.
[/img]
w126 260se -86 http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3928826
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Lainaan touhottajan kuvaa tähän:

Kuva

Jos siis tuo "himmeli" tai "kynkkä" pettää voiko vika ilmetä esim puoltamisena jarrutuksessa?

Olen nyt ajanut parisataa km ässääni ja alkoi puoltaa oikealle jarrutuksessa. Samalla narisee jossain oikealla edessä.

Katsoin äsken että jarrut ei ole jumissa, syy siis jossain muualla kun jarruissa. Vääntelin reaktiotankoa sorkkaraudalla ja ei ainakaan mitään isompaa välystä ole tuolla reaktiotangon takapään pallonivelessä, eikä kynkkien kumitkaan ole mitenkään väljinä :eh: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5731
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos tuo kynkkä jotenki pettää niin varmasti puoltaa ajjaassa koko ajan eikä vaan jarrutuksessa :roll: mun mielestä tuon kynkän paras konsti on kokeilla kun ottaa ensin jousen pois ja sitten alakaa ravistelemaan sitä :idea:
ja onhan siellä jousilautasen allakin yhet kumit missä kynkän reaktiotanko on kiinnitettynä ja joskus ne on murentuneet :thumbup: mutta tässäkin tapauksessa ohjaus alakaa puoltaa ajaessakin eikä vaan jarrutuksessa, mutta mites se alapallo ja ylätukivarren nivel ja kumi pusla varren korin puoleinen pää ja kallistuksen vakaajan kumit vakaajan päässä, mutta kaikesta huolimatta kallistuisin itte etujarrujen herkistelyyn ja kaiketi lisänä letkujen uusimiseen :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti: kaikesta huolimatta kallistuisin itte etujarrujen herkistelyyn ja kaiketi lisänä letkujen uusimiseen :idea:
Aivan :P . Jarruletkut on uusittu, kuten neste. Kovempi jarrutus jätti kuskin puolen "sipsuttamaan" ajossa ja vähän lämpesikin... otin palat pois ja toinen mäntä ei tulekaan kovin herkästi ulos.

Palat on aika ohuet ja auto on seisonut noilla paloilla sen 10 vuotta suurinpiirtein; 2005 viimeiksi ajettu. Sylinterin seinämään on voinut hapettua/ruostua rantu ja kokeilen nyt ensiavuksi uusia palat; noissa oli n 3 mm jäljellä eli jos sillä korjaantuu niin minun kesäajoihin välttää hyvin.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5731
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

toivottavasti mennee sillä :thumbup: ite kyllä nappaisin koko satulan pois ja purkasin ja putsaisin sen, siis molemmat etu satulat ja sitten uusilla hiluilla paikalleen :clap:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti: ite kyllä nappaisin koko satulan pois ja purkasin ja putsaisin sen, siis molemmat etu satulat ja sitten uusilla hiluilla paikalleen :clap:
En usko että etujarruissa on mitään jumitusta. Vaidoin palat ja se olikin tarpeen koska toisella puolella oli melkein varoitusvalon tapille kuluneet palat. Männät kyllä liikkuu herkästi ulos, autohan on katsastettu muuten pari kk sitten ja mitään ongelmia ei ollut.

Mutta sama ongelma jatkuu; joskus puoltaa joskus ei. Etenkin juuri ennen pysähdystä kampeaa vahvasti oikealle.

Katsoin takajarrut; siellä on oikeasti pintaa ja kaikki männät painuvat ainakin sisään. Herkistelin painamalla ne sisään usean kerran; ensin vaikutti että auto pysähtyy suoraan mutta sitten taas kovemmassa jarrutuksessa alkoi puoltaa. Lopulta jäi taas joku pala "sipsuttamaan", vaikea sanoa mistä kuului mutta todennäköisesti oikealta takaa.

Olisikohan systeemiin jäänyt ilmaa jarruletkujen vaihoin yhteydessä. Toki ilmasin, tuli vaan mieleen kun aavistuksen on pehmeä tuo poljin. Tässä on nyt ollut 5 autoa ajossa ja kaikki on erilaisia niin tuosta jarrupolkimen tuntumasta en osaa sanoa tarkemmin.

Taidan vielä auton vuosikatsastukseen kun se olisi tehtävä 25.5 -25.9. 2011, maaliskuun alussa 2011 tehty katsastus ei riitä vuodelle 2011. Menisi nyt vielä samalla päästölapulla. Näkisi sitten jarrujen kunnon rullilla.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5731
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
touhottaja kirjoitti: ite kyllä nappaisin koko satulan pois ja purkasin ja putsaisin sen, siis molemmat etu satulat ja sitten uusilla hiluilla paikalleen :clap:

Mutta sama ongelma jatkuu; joskus puoltaa joskus ei. Etenkin juuri ennen pysähdystä kampeaa vahvasti oikealle.

olekkos tarkistanu ohjausvaihteen, että onko kovinki kiristetty lopuilleen ja onko koneen seisoessa reilummin väljää kuin koneen käydessä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:
karra kirjoitti:Mutta sama ongelma jatkuu; joskus puoltaa joskus ei. Etenkin juuri ennen pysähdystä kampeaa vahvasti oikealle.
touhottaja kirjoitti: ite kyllä nappaisin koko satulan pois ja purkasin ja putsaisin sen, siis molemmat etu satulat ja sitten uusilla hiluilla paikalleen :clap:
olekkos tarkistanu ohjausvaihteen, että onko kovinki kiristetty lopuilleen ja onko koneen seisoessa reilummin väljää kuin koneen käydessä :roll:
Niin taakse vaihdoin uudet levyt - ei apua. Pitää syventyä itse alustaan koska tuntuu että etupää oikealla sortaa alle jarrutuksessa vaikka ratissa ei vetele.

Kävin tänään jarrudynamometrissä; ihan tasaiset jarrut, parin prosentin sisään heitot.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Jotain positiivista tässä syksyssä on, tuntuu että kaikki autot piiputtaa, vene löytää jokaisen kiven Saimaalta ja talossakin iv-kojeen lämmöntalteenotto sanoi työsopimuksen irti.

Käytin auton LPR:n Ohjauskulmassa tänään ja Pertsa huomasi että oikeanpuoleinen etukallistuksenvakaajan kiinnitys on löysällä. Sain Touhottajalta yyveellä kuvia aparaatista ja kuvan mukaan se puslahan on akun alla, kiitos nopeasta avusta! Jännitin sitten että onko kumi mennyt tohjoksi, panta rikki vaiko auton kori lahonnut siitä kohtaa - kaikki nämä on mahdollisia.

Kotona purin sen näkyviin ja tajusin heti mistä kyse - toinen pannan kiinnitysmutteri oli tiessään! Ja ihan oma moka - talvella otin sen mutterin pois kun levitin sinne ruosteenmuuntoainetta ja olin unohtanut laitaa sen takaisin. Panta oli pysynyt paikoilllaan muutaman kymmenen km ajon mukaanlukien rekisteröintikatsastuksenkin. Puoltaminen alkoi nimittäin ihan kerrasta toukokuun lopulla.

En tiedä missä mutteri on, laitoin siihen Volvon pyöränmutterin nyt väliaikaisiesti. Panta oli pikkaisen taipunut auki mutta kirrasin sen viilapenkissä oikean muotoiseksi - aika jäykkä se on koska siinä on reunoissa pokkaukset.

Nyt ei puolla enää, auto on valmis Ahveniston koitoksiin lauantaina.

V*ttu mikä moka - ja oma siis :sick: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Jatkan tähän viestiin.

Kyse tämän korjaussarjan asentamisesta siis, aikaisemmin ketjussa puhuttu himmelistä.

http://www.skruvat.fi/Korjaussarja-tuki ... 94489.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilmeisimmin pyöränkulmat pitää suunnata uudelleen. Tarvii yrittää katsoa että reaktiotangon mitta jää suunnilleen samaksi kun ennen remonttia jotta voi ajaa suuntaukseen.

Miten on paras irroittaa tuo nivel siitä reaktiotangosta, tanko irti alatukivarresta ja koko homma pöydälle vaiko kiertää tuon nivelen irti, sehän on samalla lailla kuten raidetangonpää.

Tarviiko auto tunkata ylös, oletan että jousiin ja/tai palloniveliin ei tartte puuttua :roll:
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Ei alkanut ihan putkeen tämä "kynkkäremontti". Vasen puoli on irti, ei ongelmia. Oikeaa kun irrotin niin se taaempi puslan kiinnitysvastamutteri hajosi, sehän on metallipala kiinni peltilärväkkeessä siellä auton alustassa olevassa kotelossa. Empä tullut katsoneeksi vasemmalta ensin rakennetta kun se oli irti enkä tietenkään katsonut uusien osien mukana tullutta kiinnityshilusarjaa. Oletin että vastamutteri on kiinni korissa kun kyseessä sentään tärkeä alustan komponentti.

Se siitä helposta remontista :evil: .

Ei sitä palaa saa sieltä millään irti, ruostunut siihen pulttiin ja se peltilärväkekin oli ihan laho, täytyy ajaa rälläkällä pultin kanta poikki jotta saa sen kynkän siitä pois edestä. Sitten pitää katkaista pultti niin ylhäältä kun menee ja työntää se jämä sinne sisään, ikuisiksi ajoiksi. Onneksi siinä kotelorakenteessa on sen verran tilaa että se jämä mahtuu sinne jäämään.

En kyllä ala vaihtaan niitä kumipuslia sen verran napakassa kunnossa ovat ja kerran ne UROt saattaa olla huonoa laatua niin olkoot vanhat perkeles.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5731
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:Ei alkanut ihan putkeen tämä "kynkkäremontti". Vasen puoli on irti, ei ongelmia. Oikeaa kun irrotin niin se taaempi puslan kiinnitysvastamutteri hajosi, sehän on metallipala kiinni peltilärväkkeessä siellä auton alustassa olevassa kotelossa. Empä tullut katsoneeksi vasemmalta ensin rakennetta kun se oli irti enkä tietenkään katsonut uusien osien mukana tullutta kiinnityshilusarjaa. Oletin että vastamutteri on kiinni korissa kun kyseessä sentään tärkeä alustan komponentti.

Se siitä helposta remontista :evil: .

Ei sitä palaa saa sieltä millään irti, ruostunut siihen pulttiin ja se peltilärväkekin oli ihan laho, täytyy ajaa rälläkällä pultin kanta poikki jotta saa sen kynkän siitä pois edestä. Sitten pitää katkaista pultti niin ylhäältä kun menee ja työntää se jämä sinne sisään, ikuisiksi ajoiksi. Onneksi siinä kotelorakenteessa on sen verran tilaa että se jämä mahtuu sinne jäämään.

En kyllä ala vaihtaan niitä kumipuslia sen verran napakassa kunnossa ovat ja kerran ne UROt saattaa olla huonoa laatua niin olkoot vanhat perkeles.
mää isonsin hiukan niitä mutterin asennus aukkoja ja tehin sitten työkalun sinne palakin sisään :arrow:
paljonkos sää niistä UROISTA maksoit :roll:
olisit lähettäny mulle ne kynkät niin olisin vaihtanu siihen kaikki osat :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

touhottaja kirjoitti:
karra kirjoitti:Ei alkanut ihan putkeen tämä "kynkkäremontti". Vasen puoli on irti, ei ongelmia. Oikeaa kun irrotin niin se taaempi puslan kiinnitysvastamutteri hajosi, sehän on metallipala kiinni peltilärväkkeessä siellä auton alustassa olevassa kotelossa. Empä tullut katsoneeksi vasemmalta ensin rakennetta kun se oli irti enkä tietenkään katsonut uusien osien mukana tullutta kiinnityshilusarjaa. Oletin että vastamutteri on kiinni korissa kun kyseessä sentään tärkeä alustan komponentti.

Se siitä helposta remontista :evil: .

Ei sitä palaa saa sieltä millään irti, ruostunut siihen pulttiin ja se peltilärväkekin oli ihan laho, täytyy ajaa rälläkällä pultin kanta poikki jotta saa sen kynkän siitä pois edestä. Sitten pitää katkaista pultti niin ylhäältä kun menee ja työntää se jämä sinne sisään, ikuisiksi ajoiksi. Onneksi siinä kotelorakenteessa on sen verran tilaa että se jämä mahtuu sinne jäämään.

En kyllä ala vaihtaan niitä kumipuslia sen verran napakassa kunnossa ovat ja kerran ne UROt saattaa olla huonoa laatua niin olkoot vanhat perkeles.
mää isonsin hiukan niitä mutterin asennus aukkoja ja tehin sitten työkalun sinne palakin sisään :arrow:
Mä leikkasin kanssa auki ja koneviilalla hankasin puhdasta metallia näkyviin ja hitsasin ne kiinni.
Sitten, kun pultti oli irti paukutin taltalla hitsauksen irti.
Lopuksi avattu aukko umpeen ja massa päälle. :)
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Haa eli homma oli tiedossa, ja muillakin ongelmia. No nyt ei enää vituta niin paljoa...

En uskalla katkaista pulttia, ei mahdu se kynkkä pyöriin irti. Aloin suunnittelee jo työkalua itsekkin, tulin hakee kotoa tarpeita tässä :P .

Ne URO:t maksoi siinä kympin kipale jenkeissä. Jos mie oisis koko secin touhottajalle tuonu niin sehän ois ollu osina pian koko auto :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

karra kirjoitti:Jos mie oisis koko secin touhottajalle tuonu niin sehän ois ollu osina pian koko auto :mrgreen: .
Se on se "viimeinen matka". :mrgreen:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5731
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:Haa eli homma oli tiedossa, ja muillakin ongelmia. No nyt ei enää vituta niin paljoa...

En uskalla katkaista pulttia, ei mahdu se kynkkä pyöriin irti. Aloin suunnittelee jo työkalua itsekkin, tulin hakee kotoa tarpeita tässä :P .

Ne URO:t maksoi siinä kympin kipale jenkeissä. Jos mie oisis koko secin touhottajalle tuonu niin sehän ois ollu osina pian koko auto :mrgreen: .
joo voi olla että menis purkuun, aattelin kyllä irto kynkkiä mitkä sitten kunnostaisin (vaihtasin uudet osat niihin) tehin aikonaan sen nivelen asentamiseenki oikein työkalun, millä se menee kivuttomasti paikalleen :wink:
nivelellä on sitten asennettava oikeeseen asentoon :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:
karra kirjoitti:Haa eli homma oli tiedossa, ja muillakin ongelmia. No nyt ei enää vituta niin paljoa...

En uskalla katkaista pulttia, ei mahdu se kynkkä pyöriin irti. Aloin suunnittelee jo työkalua itsekkin, tulin hakee kotoa tarpeita tässä :P .

Ne URO:t maksoi siinä kympin kipale jenkeissä. Jos mie oisis koko secin touhottajalle tuonu niin sehän ois ollu osina pian koko auto :mrgreen: .
joo voi olla että menis purkuun, aattelin kyllä irto kynkkiä mitkä sitten kunnostaisin (vaihtasin uudet osat niihin) tehin aikonaan sen nivelen asentamiseenki oikein työkalun, millä se menee kivuttomasti paikalleen :wink:
nivelellä on sitten asennettava oikeeseen asentoon :wink:
Juu kun autolla pitäs ajaa (eikä nyt makuuttaa montulla tallissa kuten pääsi käymään) niin ajattelin itse huoltaa nuo kynkät, tosin tutun asentajan avustuksella.

Ei onnistunut työkalun tekeminen, minulla oli hapokasta C-kiskoa josta rälläköin sopivan levyisen kidan. Ei lähtenyt vaan työkalun kita levisi. Se tässä ottaa päähän että pultti aukesi sellaiset 5 milliä ja siihen se sitten jämähti kun ruoste leikkasi sinne kierteeseen kiinni. Ois pitänyt vaan perehtyä paremmin ja tutustua osiin eikä suin päin sännätä purkamaan.

Nostin pullotunkilla pulttia ylös että tiukkasi ja löin meisselillä siihen "mutteriin", ei auttanut.

Kynkän nivelen pitkä kierre ei mahdu aukeamaan siis siitä reaktiotangosta, kokeilin. Jos sen pultin kannan rälläköi poikki niin koko pultti on työnnettävä ylös sinne rungon sisälle, enkä tiedä mahtuuko se. Pultti siinä paikallaan ollessa estää sen reaktiotangon irroittamisen. Tuo homma on varmistettava onnistuuko, mielellään rikkoisin pultin (ennemmin kuin auton koria) kun toinen pultti on jo tilalle löydetty, toki siihen voi sen orkkiksen joskus ostaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5731
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ite tehin ihka oikeesta kiintoavvaimesta siihen sopivan avvaimen, paitsi sitä aukkoa on isonnettava jonkin verran että avvain mahtuu menee siitä sisälle, jos kaventaa avainta liikaa se kyllä sitten leviää tositoimissa :wink:
nyt kyllä kannattas kiristää se ruuvi takasi ja liotella sitä jollakin ja sitten vasta irrottaa se kokonaan, ite käytin sitten lopuksi pultti konetta ja lähti kuin rusakko makuulta :)
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13641
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W126 kolinaa vasemmasta etukulmasta?

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:ite tehin ihka oikeesta kiintoavvaimesta siihen sopivan avvaimen, paitsi sitä aukkoa on isonnettava jonkin verran että avvain mahtuu menee siitä sisälle, jos kaventaa avainta liikaa se kyllä sitten leviää tositoimissa :wink:
nyt kyllä kannattas kiristää se ruuvi takasi ja liotella sitä jollakin ja sitten vasta irrottaa se kokonaan, ite käytin sitten lopuksi pultti konetta ja lähti kuin rusakko makuulta :)
Teitkö 21 vai 22 millisestä kiintoavaimesta? Pitää käydä kirkolla täs aamusta niin jos hakis mätänetistä avaimen aihioksi :P . Ei vaan haluais alkaa auton koriin puuttumaan kun se on muuten ihan ehjä, siis ei ruosteessa tuolta päin.... se aukko on 30 mm leveä niin nelisen milliä jäis leuoille vahvuutta, ei taida riittää...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin