1- ja 2-tehoilla ei pyöri ollenkaan. 3:lla pyörii jo, mutta useimmiten vikisee tai pitää kauheeta ääntä... Vois ulkoapäin luulla diisseliksi tota kun räksyttää silleen!
Lämppärin puhallin - 124
Mullakin tuo lämppärin puhallin on ihan kaputt!
1- ja 2-tehoilla ei pyöri ollenkaan. 3:lla pyörii jo, mutta useimmiten vikisee tai pitää kauheeta ääntä... Vois ulkoapäin luulla diisseliksi tota kun räksyttää silleen!

1- ja 2-tehoilla ei pyöri ollenkaan. 3:lla pyörii jo, mutta useimmiten vikisee tai pitää kauheeta ääntä... Vois ulkoapäin luulla diisseliksi tota kun räksyttää silleen!
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Re: Vihellys
Puhutaanhan me nyt molemmat siitä pikku "imurista", joka imee ilmaa katon lämpöanturista ja joka pyörii vaikka puhaltimen katkaisin olisi nollilla? Tuo mööpeli alkaa tavallisesti pöristä heti, kun virrat kääntää päälle – pakkasella menee vähän aikaa ennen kuin tuttu jurina alkaa. Eli ihan äänestä päättelin, ettei mitään tapahtu.dieselflosse kirjoitti:Mistä tiedät, ettei ropelli pyöri?
Meidän W201:ssä kuuluu välillä sellainen hampaan paikkoja täristävä pörinä, mutta olen arvaillut sen tulevan lämppärin moottorista....
Onko sinulla 201:ssä ilmastointi? Ilmastoiduissa moinen imuri varmaan on mutta miten on tavallisella lämppäreilla varustetuista. Eikö noissa ole vielä tavalliset venttiilit ilman mitään tekoälyä ja antureita?
t.
Risto
E500 – 211.070
- dieselflosse
- Valvoja

- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Vihellys
Tuo vertaukseni w201:seen oli lähinnä äänimaailmalähtöinen. En ajatellut siinä olevankaan moista hienoutta kuin tuo imumoottori.Roisto kirjoitti:Puhutaanhan me nyt molemmat siitä pikku "imurista", joka imee ilmaa katon lämpöanturista ja joka pyörii vaikka puhaltimen katkaisin olisi nollilla? Tuo mööpeli alkaa tavallisesti pöristä heti, kun virrat kääntää päälle – pakkasella menee vähän aikaa ennen kuin tuttu jurina alkaa. Eli ihan äänestä päättelin, ettei mitään tapahtu.Itse lämppärin puhallin on mulla OK – vaihdettu joskus puolitoista vuotta sitten.
Onko sinulla 201:ssä ilmastointi? Ilmastoiduissa moinen imuri varmaan on mutta miten on tavallisella lämppäreilla varustetuista. Eikö noissa ole vielä tavalliset venttiilit ilman mitään tekoälyä ja antureita?
t.
Risto
Kiitos kuvasta, nyt tietää minkälaista nössäkkää apparin jalkatilasta pitää etsiä...
Onko noita muuten hajoillut? Eli, kuinka todennäköistä on, että 'imuri' on kulahtanut? Ja paljonko sellainen suurin piirtein maksaa?
Terveisin
Tero
Tero
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=9739
Kts. tuosta!
Näkyy sisäkuvassa (kolmas kuva, missä on kojelauta purettu) aivan oikeassa reunassa pehmusteen sisässä. Eli on hanskalokeron takana tai airbagin kumpi sitten autossa on.
EDIT: tarkemmin sanottuna apparin raitisilmasuuttimen alla!
Kts. tuosta!
Näkyy sisäkuvassa (kolmas kuva, missä on kojelauta purettu) aivan oikeassa reunassa pehmusteen sisässä. Eli on hanskalokeron takana tai airbagin kumpi sitten autossa on.
EDIT: tarkemmin sanottuna apparin raitisilmasuuttimen alla!
Viimeksi muokannut felmit, La 29.01.2005 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Jep, jep. Sisätilan anturi on kyllä siellä katossa. Tuon anturin ilman saanti on päätetty varmistaa yhdistämällä anturi letkulla imuriin, joka taas on sijoitettu hanskalokeron alle.mjo33400 kirjoitti:Lämppärin anturit on jalkatilassa ( ilmakanavissa) ja sisätilan anturi on siellä peilin vieressä.? Missä se ongelma oikein on?
Kieltämättä mielenkiintoinen systeemi – tuohon maailman aikaan ei vielä vissiin ollut niin pieniä imureita kuin mitä on integroitu esim 202:n vastaavaan anturiin.
EDIT: Olitpa felmit melkoisen urakan tehnyt tuon ilmastoinnin kanssa. Siinähän se imuri kökötti.
t.
Risto
E500 – 211.070
On se kiva kosteana talvena, ei tarvitse huuruisten ikkunoiden takaa kurkkiaRoisto kirjoitti: Olitpa felmit melkoisen urakan tehnyt tuon ilmastoinnin kanssa.
Pieni probleema on (automaati-ilmastointi), kun lähtee lämpimästä sisätallista talviseen ilmanalaan. On tämä katossa oleva anturi sitä mieltä, että on halutu sisälämpötila saavutettu ja alkaa vähentämään hieman liian aikaisin puhallustehoja, jolloin pientä huurtumista voi esiintyä.
Lähdettäessä ulkoa ongelmaa ei ole.
Pitäisköhän alkaa säilyttää MB ulkona
autodidakti
- dieselflosse
- Valvoja

- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pura läppäri osa 2
Onneksi on tullut harjoteltua tuota läppärin moottorin ulos ottoa...
Perjantaina ruuhkassa seistessä ei lämmennyt pelkästään kuski, vaan juuri fiksatusta läppäristä tuli ensin sellainen palaneen haju ja sitten alkoi ujellus...
Ilmeisesti aseöljyn, sinkkimömmön, ja kuparitahnan yhdistelmä ei sovellu lämppärin moottorin notkistamiseen. Seurauksena oli laakerin kuivahtaminen ja kiinnileikkaus. (Selvisi, kun purin moottorin pöydälle).
Eli, eilen käytin kymmenen minuuttia moottorin irroitukseen ja sen jälkeen reilun tunnin laakereiden irroitukseen ja voiteluun ja vielä parikymmentä minuuttia systeemin kasaukseen. Olisi pitänyt tehdä näin heti ensimmäisellä kerralla, eikä vain ruiskutellä mömmöjä päältä päin. (Toisaalta alan jo olla aika guru tekemään tuon homman
)
Nyt laakerit on rasvattu laakerivaseliinillä. Saapa nähdä, kuinka kauan pelittää. Jos selviää vuoden, niin tulee taas yksi kohde lisää vuosihuolto-ohjelmaan. Alle vuoden fiksausväli aiheuttaa uuden moottorin hankinnan.
Perjantaina ruuhkassa seistessä ei lämmennyt pelkästään kuski, vaan juuri fiksatusta läppäristä tuli ensin sellainen palaneen haju ja sitten alkoi ujellus...
Ilmeisesti aseöljyn, sinkkimömmön, ja kuparitahnan yhdistelmä ei sovellu lämppärin moottorin notkistamiseen. Seurauksena oli laakerin kuivahtaminen ja kiinnileikkaus. (Selvisi, kun purin moottorin pöydälle).
Eli, eilen käytin kymmenen minuuttia moottorin irroitukseen ja sen jälkeen reilun tunnin laakereiden irroitukseen ja voiteluun ja vielä parikymmentä minuuttia systeemin kasaukseen. Olisi pitänyt tehdä näin heti ensimmäisellä kerralla, eikä vain ruiskutellä mömmöjä päältä päin. (Toisaalta alan jo olla aika guru tekemään tuon homman
Nyt laakerit on rasvattu laakerivaseliinillä. Saapa nähdä, kuinka kauan pelittää. Jos selviää vuoden, niin tulee taas yksi kohde lisää vuosihuolto-ohjelmaan. Alle vuoden fiksausväli aiheuttaa uuden moottorin hankinnan.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja

- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Imumoottori fiksattu
Tulipa vihdoinkin mitta täyteen hitaasti reagoivan lämppärin säädön kanssa. Lämppärihän työnsi helteellä ensin muutaman minutin jääkylmää (ilmastointi) ja pakkasella tuli kuumaa ennen kuin lämpö tasaantui. Ilma ei oikein virrannut peilin vieressä olevalle anturille.felmit kirjoitti:Pikku puhallin vai imumoottori löytyy myös ilman kattoluukua olevasta autostakin hanskalokeron takaa rintapellistä oikea reuna.
EDIT: Tarkemmin sanottuna apparin raitisilmasuuttimen alta!
Autossa on automaatti-ilmastointi ja W124E
Yllä olevan ohjeen perusteella laitoin apparin penkin taka-asentoon ja asetuin siihen jalat kohti kattoa ja niska jalkatilaan (mukavan rentouttava asento
Imumoottori osui käteen kojelaudan takaa suurin piirtein kohdasta, jossa ulkopuolella lukee SRS Airbag. Pienen nitkuttelun jälkeen (on kiinni solumuovissa tms.) moottori tuli näkyviin siten, että letku ja sähkö olivat vielä kiinni.
Pikaisen testin jälkeen (virta-avainmesta virrat niskaan) huomasin, jottei moottori pyöri. Letku ja sähköliitin irti ja kokeilu suoraan irtoakusta, eikä pyörimistä näkynyt silloinkaan. Koska halusin olla varma, mittasin vielä yleismittarilla moottorille tulevan sähkön ja siellä oli henkeä.
Seuraavaksi haistelin hieman moottoria ja tuttu käyntisavujen poistumistuoksu oli havaittavissa. Muovinen 'pääty' aukesi pienellä meisselillä ja sen alta paljastui piirikortti, jossa oli johtojen liitännät sekä yksi diodi ja vastus. Vastus oli palanut karrelle.
Vastus vain irti juottaen (on sarjassa plusjohtimen kanssa). Vastusarvosta ei voinut enää sanoa mitään, joten etenin kaivamalla miljoonalaatikosta muutaman vastuksen ja langan pätkän...
Liitin moottorin takaisin virtajohdon päähän ja korvasin puuttuvan vastuksen langan pätkällä. Seurauksena oli vinhasti pyörivä moottori ja vihellys, josta superturboilijatkin olisivat kateellisia (pitäisiköhän viritys myydä hondamiehille turbosoundigeneraattorina
Muutaman kokeilun jälkeen sopiva vastus löytyi, niin että moottori pyörii kohtuullisella vauhdilla, muttei pidä mahdotonta meteliä (tosin kuuluu, jos auto tyhjäkäynnillä ja radio poissa päältä). Joku tällaisen ehjän moottorin omaava, voisi vilkaista alkuperäisen vastuksen arvon....
Takaisin laitossa oikaisin hieman ja jätin moottorin lepäilemään kojelaudan alareunan päälle.
Summasummarum:
66€:n (moottori Vehosta) sijaan korjauksen hinta oli 0€ (vastus oli irroitettu vanhasta TV:stä). Korjaukseen kulunut aika oli n. 10 min.
PS. KL myy moottoria 59€, muttei löydy hyllystä.
Terveisin
Tero
Tero



