1) sain monia hyviä vihjeitä lukiessani vieraana näitä foorumin sivuja
2) halusin kiitokseksi täydentää omalta kohdaltani löytämiäni huomioita
Edessä oli uudestaan freonin lisäys, ja kaikki toimi jälleen hienosti! Kivaa, vaikka kelit eivät sitä tänä vuonna (alkukesä 2004) olekaan paljon vaatineet. Iloa riitti vain Lapin matkalle ja taas oli kompressori vaiti.
Tutkittiin laitteita, löydettiin lappu konehuoneesta, jossa kerrottiin, että Belgiassa oli lisätty vuonna 2001 väriaine freonin sekaan. UV-valo esiin ja etsimään vuotoa! Ei löytynyt. Havaittiin kyllä, että lauhdutin oli uusittu, heräsi kysymys olikohan vika ollut silloin siinä?
Saadaksemme varmuuden asiasta lisäsimme jälleen freonit väriaineen kera!
Parin viikon päästä alkoi auton kiertäminen UV-lampun kanssa. Mitään ei löytynyt!
Eli vuodon täytyy olla höyrystimessä!
Kojelauta irti ja UV-valoa sisään. Kojelaudan irrotus oli saatu kuulostamaan niin helpolta.
1) Apumiehen airbag irti. Sen irrotusta oli, joku sivuilla kysellytkin, mutta ei ollut saanut vastausta, joten tässä:
a. irrota akun miinus napa
b. odota hieman
c. irrota apumiehen jalkatilasta punainen 10-napainen sähköliitin
d. kun katsot jalkatilasta ylöspäin näet reiän, josta löytyy pitkä pultti, joka pystysuorassa airbagin takakautta, lukiten sen kehykseensä, Tarvitset siihen 10 mm hylsyn pitkällä jatkolla.
e. vedä airbag ulos kojetaulusta.
f. kehysraudan irrotus, periaatteessa riittää kaksi alareunoissa olevien pulttien irrotus ja alareunan nykäisy eteenpäin (kielet takareunassa)
g. Itse irrotin koko kehysraudan ja ilmeisesti siinä vaiheessa myös pienen kapean galvanoidun peltikulman, jota takaisin asentaessa en keksinyt enää miten se olisi siinä voinut olla, kuva alla osasta, joka jäi ”ylimääräisiä osia” osastoon. Muisti alkaa välillä pätkimään, niin osa voi olla kotelostakin, jostain, onkos tietoa?
2) Apumiehen jalkatilasta potkulevymuovin irrotus
3) Kaiuttimet irti, siihen löytyi vinkit foorumilta, lyhyt kertaus
a. irrota kapea lista kampeamalla, keskeltä alkaen. Käytä esim. taitettua peltiä apuna, näin säästyt ikäviltä koloilta kojelaudassa.(kuumailmapuhaltimella saa kohotettua, jos kuitenkin hosut, etkä käytä heti peltiä välissä, niin kuin…)
b. näet ruuvit molemmissa päissä, irti
c. kaiuttimet kammetaan myös ylös, klipsikiinnitys
d. 8 mm avain peltiruuvien irrotukseen
4) Sivupalkkien verhoilumuovit, omassani lähtivät helpommin taaksepäin vetämällä, mutta pitäisi lähteä kyllä suoraan toisiaan kohti vetämällä
5) Keskikonsolin yläreunassa on molemmilla puolilla pultit, jos jotenkin saat ne katkaisijoiden takaa löysättyä ja vedettyä konsolia pari senttiä taemmas, niin niitä ei tarvitse enempää irrottaa. Itse en onnistunut siinä, joten
a. ”keskihansikaslokeron” irrotus, 2 kpl ristipäisiä ruuveja on etureunassa liukuoven alla
b. sen alla on varsinaisesti keskikonsoli takareunan kiinnitysruuvi.
c. radion yläpuolelta katkaisijoiden peitelevyn kiinnitys ruuvit (alhaalta ylöspäin, 2 kpl ristipää)
d. katkaisijoiden irrotus, 6 kpl ristipää ruuveja
e. nyt pääset katsomaan ylöspäin muttereihin, jotka pitää ainoastaan löysätä, että pääset vetämään keskikonsolia pari senttiä taemmas
f. MUTTA, jos joudut vaihtamaan höyrystinkennon, pitää keskikonsolia saada reilusti taemmas, että saat vedettyä ilmastoinnin kotelon ulos, joten
i. sivumatot irti
ii. irrota vaihdekepin nuppi, kierteellä
iii. sen peitelevy, takapäästä ristipääruuvilla
iv. tuhkakuppi, varsinaisen kupin alla kaksi ristipääruuvia
v. radio, tietysti riippuu piuhojen pituudesta
6) Mittariston irrotus
a. itse tein polkupyöränpinnoista työkalun foorumilla annettujen mittojen mukaisesti, alareunassa pellin käyttö osoittautui myös hyödylliseksi
7) Suulakkeiden irrotus, foorumilla annettujen ohjeiden mukaan
a. Sivusuulakkeet on vain klipseillä kiinni, klipsit ylös ja alas sitten vetoja!
b. keskisuulakkeessa on klipsit vasemmassa reunassa, keskellä edestä katsottuna kuusiokoloruuvi ja oikeassa reunassa päädyssä ristipääruuvi (airbagin alla)

a. Valokatkaisinhan lähtee vetämällä, alta löytyy mutteri, 24 mm avain
b. paneelin alta 8 mm avaimella ruuvit irti
c. virtalukon peitelevy irti
d. ja alta ruuvit irti
9) Kojelaudan (kuskin) päädyssä on vielä yksi ruuvi, en tiedä miten oli kiinni kun irrotin tässä vaiheessa turhaan koko alaosan, jos joku tietää, niin lisätään myöhemmin tietokantaan (lisäys: toimii klipsinä, eli alaosan sivussa oleva kieleke menee klipsin alle)
10) Sanoisin, että nyt lähtee, eli nostoja, vetoja, työntöjä ja muuta ähellystä. Rattia ei tarvitse kyllä irroittaa, vaikka jotkut niin antavat ymmärtää, voihan se olla hauskaa tutkia, mitä sekin pitää sisällään, :-}
11) Nyt pääset irrottamaan kotelon päältä päälisuojan JA
ja kun UV-valo saatiin sisään löytyi vuotokin! Tosin tämän asian olisi voinut todeta paljon helpomminkin.
a. vaihtoehto olisi ottaa keskikonsolin sivumatot irti ja katsoa ilmastointikotelon jäähdytysveden poistoletkuista väri UV-lampulla
b. vaihtoehto irrottaa raitisilmasuotimet, puhallinmoottori ja sitten pääset näkemään jo kennon alaosaa, kuten kuvasta näet, vihreän värin näkee jo paljaalla silmälläkin
Siitä se työmaa sitten urkenee! Mutta tietääpähän ettei tee turhaa työtä!
Ensin soittamaan varaosaa:
1) Vehosta annettiin höyrystinkennon hinnaksi 935,- €, kuivain 137,- € ja PAG-öljy 83,- €. Sanoivat, ettei höyrystin ole rikkoontunut heidän tietääkseen, on harvinainen osa rikkoontumaan, eivätkä tiedä milloin niitä saisivat, ei ole maassa.
2) Alppilan autosähkö antoi hinnoiksi 207,40 + 36,60 + 14,64 € ja olisi aamulla saatavilla, joten tilaus sisään. Olivat Hellan osia,
Sillä aikaa alettiin purkamaan kennoa esiin. Eli lisäpurkuun
1) Konehuoneesta
a. Jäähdytin veden vähennys. Korkki hinausluukun takana
b. 3 kpl jäähdytin lekuja irti konehuoneen rintapelin luota, menoletkut akun takana ja paluuletku kuskin puolella,
c. freoni putket irti. em. paikasta. 10 mm avaimella lattarautapidin irti
d. tuulilasi pyyhin irti
e. raitisilmasuodin pois
f. puhaltimen moottori irti
g. johdot irti kotelosta
2) Sisältä
a. virtalukon irrotus
b. tukirauta irti
c. pääalipaineletkun irrotus
d. virtaliitosten irrotus kennokotelosta
e. ylivuotoletkujen irroitus
f. kotelo on kiinni 4 mutterilla rintapellissä, 13 mm avain
g. kulmaraudalla keskitunnelissa
Siten taas sanoisin, että nyt lähtee, eli nostoja, vetoja, työntöjä ja muuta ähellystä, oli tiukassa
Sen jälkeen on helppo purkaa pöydällä klipsit ja torxin ruuvit. (helppo erotella mitkä kiinnitysosat kuuluu kojelautaan ja mitkä kennokoteloon)
Sitten kasaus ja freonit sisään
Laitoimme A 001 989 0803 ISO 46 Pag-oljyä 70 ml. Koko määrän pitäisi olla 160 ml, mutta tuskin tyhjiöpumppauksessa kaikki lähtee.
Onnea ja menestystä! Nyt kompressori hyrrää jälleen iloisena! JEP!
PS. Jotain varmaan unohtui, täydentäkää ammattilaiset ja muistakaa vastuu näiden ohjeiden nouttamisesta ei ole minulla, vaan pikemminkin raportti siitä mitä itse tein.
Edit: päivitetty kuvalinkkejä