om606:n turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pepekyy kirjoitti:Muutens, minkäs takia nuo isoimmat elementit on juuri 7mm:siä. Eikö isompia saa, vai onko tuo joku optimi koko. Ja jos puuhailee käyttöautoa, ni oisko pienemmät elementit järkevämpi vaihtoehto kuin nuo 7mm.
7 mm:llä saadaan aivan riittävän nopeasti syötettyä noille sylinterin mitoille mitä nämä meidän 2...3 litraiset koneet sisältävät. Eli suurentamalla elementtiä lisää ruiskutusaika menisi kohtuuttoman pieneksi, eikä siitä olisi mitään hyötyä. Joutuisi vain vääntämään syöttöruuvvin aivan minimiin. Mikähän se muuten on teoreettinen maksimiteho tuolla 7 mm elementillä, ja 0,5 litran sylinterillä, tietääkö kukaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Pepekyy kirjoitti:Ja meiän iskä on vahvempi ku teiän :lol: Kumpaankohan oman pumpun veis. Jaa-a mynämäki taitaapi olla pp:tä hiukan lähempänä :roll: . Vai vetäiskö mustanhevosen ja veis sen johonki muualle :shock: .

Muutens, minkäs takia nuo isoimmat elementit on juuri 7mm:siä. Eikö isompia saa, vai onko tuo joku optimi koko. Ja jos puuhailee käyttöautoa, ni oisko pienemmät elementit järkevämpi vaihtoehto kuin nuo 7mm.
Se on suurin koko mitä tuohon pumppumalliin on saatavissa. Minusta 7mm elementit on ihan hyvät. Niiden ainoa haitta on, että ne paljastavat mersusta piilevän volkkarin kylmänä. :shock:

Väittäisin, että ne on paras valinta. Pumppuspecialistit ovat kehittäneet sopivat säädöt juuri noille elementeille. Itse asiassa ne ovat opetelleet säätämään pumpun noille elementeille. Pienemmille elementeille pitäisi hakea hieman erilaiset arvot säätimeen. En usko, että se kannattaa. Helpompi pistää isot elementit ja vääntää syöttöruuvia pienemmälle.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

MJF kirjoitti:Niin kertokaas, kun minulle ainakaan ei ole vielä selvinnyt. Onko ne Mynä-pumput niin PP-pumppuja parempia että ne välttämättä pitäisi aina teettää siellä? Onko jollain pistää dynolappuja/käytännön kokemuksia pumppujen eroista. Tuntuuhan nuo parisataset kulkevan PP:n pumpullakin...
Mynällä on ainakin paljon enemmän kokemusta näistä dieselin viritys touhuista ja samaisesta firmasta tuli myös suomen ensimmäinen mersun pumppu isoilla elementeillä , siitäkin on jokunen vuosi aikaa

tiedän, koska itse tilasin sen 8)
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

stonehead kirjoitti:Mynällä on ainakin paljon enemmän kokemusta näistä dieselin viritys touhuista ja samaisesta firmasta tuli myös suomen ensimmäinen mersun pumppu isoilla elementeillä , siitäkin on jokunen vuosi aikaa

tiedän, koska itse tilasin sen 8)
Kokemusta varmasti on enemmän, en epäile yhtään. Sitä vain ajattelin että eikö kukaan muu voisi tehdä vastaavaa pumppua? Ei taida olla vielä niin tarkkoja kokemuksia kellään PP:n pumpuista?
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Heitetäänpä ilmoille villi kysymys, monesako STsa (=130-140hp/litra)
on PPn pumppu paikalla :?:
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Mikäs kokoiset elementit ne oli "rehtijii ".n mesessä kun kardaanit rupes vääntyileen solmulle.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Esko R kirjoitti:Mikäs kokoiset elementit ne oli "rehtijii ".n mesessä kun kardaanit rupes vääntyileen solmulle.
kymppimilliset
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Seuraava kysymys?
Onko superturboja PP tai HP pumpulla?
Vastaus: Ei ole Mersuja tiedossa... Ainakaan minulla
Mutta mm. Vw caddy 1.6D n. 240hp.

Mutta me Miditurboilijat tulemme varmaan toimeen paljon vähemmälläkin.
Hyvin on rouva töihin kerenny ja ohittaakin voi kun on tarpeeksi rakoa ja piiiitkä suora :D
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

rehtijii kirjoitti:
Esko R kirjoitti:Mikäs kokoiset elementit ne oli "rehtijii ".n mesessä kun kardaanit rupes vääntyileen solmulle.
kymppimilliset
Se taitaa olla Suomen ensimmäisiä 10 mm elementeillä :twisted:
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Aki P kirjoitti:Seuraava kysymys?
Onko superturboja PP tai HP pumpulla?
Vastaus: Ei ole Mersuja tiedossa... Ainakaan minulla
Mutta mm. Vw caddy 1.6D n. 240hp.

Mutta me Miditurboilijat tulemme varmaan toimeen paljon vähemmälläkin.
Hyvin on rouva töihin kerenny ja ohittaakin voi kun on tarpeeksi rakoa ja piiiitkä suora :D
Ei oo mersua vielä tiedossa.. Saapa nähdä kumpi rehtijii:lle tulee... :?:
Saa nähdä minkälaiset lukemat tulee kaverin 740td volvoon 12 millin elementti pyörii pumpussa. mallia hp-diesel... :wink:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja Kajaanissa liikkuu kohta villi- volle ja vento, joista tulee syöttöä ihan kotitarpeiksi asti ja taitaa se polttoaine syttyäkin :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Aki P kirjoitti:Ja Kajaanissa liikkuu kohta villi- volle ja vento, joista tulee syöttöä ihan kotitarpeiksi asti ja taitaa se polttoaine syttyäkin :wink:
Volvossakin tuntuu olevan voimaa ihan tarpeeksi ehkä siksi että polttoainetta tulee melkein puolta enempi kun mersusta 7mm tapilla... siinäkin vaan kytkimessä vaan pito karannut jonnekkin....
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ainut ongelma siinä Volvossa kun sen moottori ei kestä vakionakaan :D
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
shaka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 01.09.2004 09:43

Viesti Kirjoittaja shaka »

Joo eipä taida olla PP:llä ihan niin paljoa kokemusta kun mynällä. Tossa pari vuotta sitten käväsin HP-dieselissä laitattamassa volkkariin pumpun ja suuttimet, niin siellä oli tää PP-dieselin jamppa ottamassa oppia. Sillon tää Mustonen (vai mustola) puheli yhdestä Golffista, joka oli 1.9td aaz-koneella, josta oli otettu sen 190hv.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niin mikäköhän mahtaa olla Volvon jakajapumpun tuotto 12 millisellä nestepäällä?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kannattaa muistaa, etteivät eri pumppujen elementtien koot ole vertailukelpoisia tuoton suhteen. Se syöttö kun riippuu myös iskun pituudesta. Iskunpituus on melko minimaalinen, koska vakiomäntä on jo 10mm turbodieselissä. Saman konsernin kolisevat (50-54hv) koneet ovat 9mm männällä.
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Perttu K kirjoitti:Kannattaa muistaa, etteivät eri pumppujen elementtien koot ole vertailukelpoisia tuoton suhteen. Se syöttö kun riippuu myös iskun pituudesta. Iskunpituus on melko minimaalinen, koska vakiomäntä on jo 10mm turbodieselissä. Saman konsernin kolisevat (50-54hv) koneet ovat 9mm männällä.
Niinpä mutta eri nokkalevyllä saadaan se isku niin pitkäksi että 1000 iskulla tulee se 200 kuutiomilliä ulos :lol: joo se vakio elementti on 10mm mutta isku niin lyhyt :cry: jakajapumput siksi vähän mielenkiintoisia. rivipumpussa juttu on aivan toinen koska siinä on oma nokka-akseli...
Viimeksi muokannut matti_h, Ke 01.12.2004 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllähän ne yli 200 kuutiomillistä puhuvat sopivalla nokkalevyllä. Vielä ku saisivat kaiken sopan palamaan...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Aki P kirjoitti:Kyllähän ne yli 200 kuutiomillistä puhuvat sopivalla nokkalevyllä. Vielä ku saisivat kaiken sopan palamaan...
Niin ja saahan sen palaan kun tulee vaan tarpeeksi ilmaa... :lol: Eri asia että kuin kauan se sitte kestää... :wink:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

No joo.
Se kestävyys on sitten eri juttu... Kansi on niin mutkalla ettei konepelti mahdu kiinni :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Aki P kirjoitti:No joo.
Se kestävyys on sitten eri juttu... Kansi on niin mutkalla ettei konepelti mahdu kiinni :lol:
Se pitää tosi sievästi ajaa lämpimäksi ja käyttää tosi kauan ajon jälkeen.. se auttaa huomattavasti siihen halkeiluun ja mutkille vetelyyn... mutta aika näyttää että miten se kestää... :wink:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

kyllä se volsun diiselikin kestää kun hommaa kunnolliset kiertokanget ne niistä kuulemma menee mutkalle ja painetta parhaillaa 4bar niin kuin eräällä hepulla ja.... 3bar kuulemma sopiva...irtoaa 1.6 nelos koneestakin 240hp pyöriltä... ja justiin samanlailla ne koneet sulaa ja samasta syystä on se sitten volsu tai mesen kone...
sr500
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 08.12.2003 16:05

Viesti Kirjoittaja sr500 »

Aki P kirjoitti:Kyllähän ne yli 200 kuutiomillistä puhuvat sopivalla nokkalevyllä. Vielä ku saisivat kaiken sopan palamaan...

Ja saakohan tämän määrän pumpusta ulos vielä esim, kierrosluvulla 6000 rpm... :?: :?: :?:
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

sr500 kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Kyllähän ne yli 200 kuutiomillistä puhuvat sopivalla nokkalevyllä. Vielä ku saisivat kaiken sopan palamaan...

Ja saakohan tämän määrän pumpusta ulos vielä esim, kierrosluvulla 6000 rpm... :?: :?: :?:
kyllä kuulemma pumpun voi tehdä semmoiseksi... oon kuullu huhuja että tuo volkkari josta on otettu 240 hp pyöriltä niin siihen tulee semmoinen pumppu että se vetää täydellä ruokamäärällä 7000... siihen tulee sähköinen kierroksenrajoitin... ja ne on huhuja mutta ens kesänähän sen sitte näkee... :?:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

sr500 kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Kyllähän ne yli 200 kuutiomillistä puhuvat sopivalla nokkalevyllä. Vielä ku saisivat kaiken sopan palamaan...

Ja saakohan tämän määrän pumpusta ulos vielä esim, kierrosluvulla 6000 rpm... :?: :?: :?:
ne alkaa hyytyyn 5000 rpm kohdalla kun se yks ainoa mäntä ei pysy enää mukana
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

stonehead kirjoitti:
sr500 kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Kyllähän ne yli 200 kuutiomillistä puhuvat sopivalla nokkalevyllä. Vielä ku saisivat kaiken sopan palamaan...

Ja saakohan tämän määrän pumpusta ulos vielä esim, kierrosluvulla 6000 rpm... :?: :?: :?:
ne alkaa hyytyyn 5000 rpm kohdalla kun se yks ainoa mäntä ei pysy enää mukana
hep hep.. sillai siinä käy jos sielä on raskaat osat sisällä niin elementti alkaa hyppiin nokkien päällä eikä ruokaa tuu ... mutta kaikkihan voidaan rakentaa....
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No ei mitään, nyt varmaan Volvomiehet menee ohi niin että rutisee, kun kerran on noin kovat puheet. Odotellaan mielenkiinnolla lappuja näytille. :D

Eipä ole vastaan / tietoon tullut yhtään jakajapumppua joka pysyy mukana yli 5000 kierroksen... Mutta ei se sitä meinaa ettei sellaista voisi tehdä.
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Mauri H. kirjoitti:No ei mitään, nyt varmaan Volvomiehet menee ohi niin että rutisee, kun kerran on noin kovat puheet. Odotellaan mielenkiinnolla lappuja näytille. :D

Eipä ole vastaan / tietoon tullut yhtään jakajapumppua joka pysyy mukana yli 5000 kierroksen... Mutta ei se sitä meinaa ettei sellaista voisi tehdä.
saa nähä meneekö ohi... tuo kansi ei oo yhtä virtaava kun on mersussa. pitää koittaa saada siitä volvosta jonkunlainen lappu näytille kunhan vaan saa sen kytkimen pitään... :roll: vais että kovat puheet... :?: tuo volvon pumppu ei pysy enää mukana 5000 jälkeen... vähän raskas semmoinen kuorma-auton nestepää... :cry:
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

Mauri H. kirjoitti:No ei mitään, nyt varmaan Volvomiehet menee ohi niin että rutisee, kun kerran on noin kovat puheet. Odotellaan mielenkiinnolla lappuja näytille. :D

Eipä ole vastaan / tietoon tullut yhtään jakajapumppua joka pysyy mukana yli 5000 kierroksen... Mutta ei se sitä meinaa ettei sellaista voisi tehdä.
perjantaina olis käyntiä tiisseli pajalla niin pitääpä kysästä tuota asiaa ihan uteliaisuudesta.
onhan tuossa 5000 jo kierroksia ihan mukavasti...
ainakin pumpun tekijä meinasi, että tehdään siitä semmonen kun tarvii ja vetäviä kierroksia sen verran kuin haluat... (tojotan pumppu) .
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

No eihän ne volvolla ihan heti ohi mene, mutta superturbo kumminki... ja automaatti, farmari ja takaveto :wink:
Ensinnäkin kansi on huono virtaamaan, koska pako ja imusarja samalla puolella.
Ja tosiaan nokkalevy voipi ruveta hyppimään kunnon kierroksilla, eli ei pysy mukana.
Mutta miksi sieltä pitää saada se 9000rpm ulos????
Luucaksellakin maksimi tehot ja väännöt reilun 4000:n kohdalla.....
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin