7 mm:llä saadaan aivan riittävän nopeasti syötettyä noille sylinterin mitoille mitä nämä meidän 2...3 litraiset koneet sisältävät. Eli suurentamalla elementtiä lisää ruiskutusaika menisi kohtuuttoman pieneksi, eikä siitä olisi mitään hyötyä. Joutuisi vain vääntämään syöttöruuvvin aivan minimiin. Mikähän se muuten on teoreettinen maksimiteho tuolla 7 mm elementillä, ja 0,5 litran sylinterillä, tietääkö kukaan ?Pepekyy kirjoitti:Muutens, minkäs takia nuo isoimmat elementit on juuri 7mm:siä. Eikö isompia saa, vai onko tuo joku optimi koko. Ja jos puuhailee käyttöautoa, ni oisko pienemmät elementit järkevämpi vaihtoehto kuin nuo 7mm.
om606:n turbo
Lisää tietoa: www.skg.fi
Se on suurin koko mitä tuohon pumppumalliin on saatavissa. Minusta 7mm elementit on ihan hyvät. Niiden ainoa haitta on, että ne paljastavat mersusta piilevän volkkarin kylmänä.Pepekyy kirjoitti:Ja meiän iskä on vahvempi ku teiänKumpaankohan oman pumpun veis. Jaa-a mynämäki taitaapi olla pp:tä hiukan lähempänä
. Vai vetäiskö mustanhevosen ja veis sen johonki muualle
.
Muutens, minkäs takia nuo isoimmat elementit on juuri 7mm:siä. Eikö isompia saa, vai onko tuo joku optimi koko. Ja jos puuhailee käyttöautoa, ni oisko pienemmät elementit järkevämpi vaihtoehto kuin nuo 7mm.

Väittäisin, että ne on paras valinta. Pumppuspecialistit ovat kehittäneet sopivat säädöt juuri noille elementeille. Itse asiassa ne ovat opetelleet säätämään pumpun noille elementeille. Pienemmille elementeille pitäisi hakea hieman erilaiset arvot säätimeen. En usko, että se kannattaa. Helpompi pistää isot elementit ja vääntää syöttöruuvia pienemmälle.
Mynällä on ainakin paljon enemmän kokemusta näistä dieselin viritys touhuista ja samaisesta firmasta tuli myös suomen ensimmäinen mersun pumppu isoilla elementeillä , siitäkin on jokunen vuosi aikaaMJF kirjoitti:Niin kertokaas, kun minulle ainakaan ei ole vielä selvinnyt. Onko ne Mynä-pumput niin PP-pumppuja parempia että ne välttämättä pitäisi aina teettää siellä? Onko jollain pistää dynolappuja/käytännön kokemuksia pumppujen eroista. Tuntuuhan nuo parisataset kulkevan PP:n pumpullakin...
tiedän, koska itse tilasin sen

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Kokemusta varmasti on enemmän, en epäile yhtään. Sitä vain ajattelin että eikö kukaan muu voisi tehdä vastaavaa pumppua? Ei taida olla vielä niin tarkkoja kokemuksia kellään PP:n pumpuista?stonehead kirjoitti:Mynällä on ainakin paljon enemmän kokemusta näistä dieselin viritys touhuista ja samaisesta firmasta tuli myös suomen ensimmäinen mersun pumppu isoilla elementeillä , siitäkin on jokunen vuosi aikaa
tiedän, koska itse tilasin sen
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Seuraava kysymys?
Onko superturboja PP tai HP pumpulla?
Vastaus: Ei ole Mersuja tiedossa... Ainakaan minulla
Mutta mm. Vw caddy 1.6D n. 240hp.
Mutta me Miditurboilijat tulemme varmaan toimeen paljon vähemmälläkin.
Hyvin on rouva töihin kerenny ja ohittaakin voi kun on tarpeeksi rakoa ja piiiitkä suora
Onko superturboja PP tai HP pumpulla?
Vastaus: Ei ole Mersuja tiedossa... Ainakaan minulla
Mutta mm. Vw caddy 1.6D n. 240hp.
Mutta me Miditurboilijat tulemme varmaan toimeen paljon vähemmälläkin.
Hyvin on rouva töihin kerenny ja ohittaakin voi kun on tarpeeksi rakoa ja piiiitkä suora

Joku mersupurkaamo??
Se taitaa olla Suomen ensimmäisiä 10 mm elementeillärehtijii kirjoitti:kymppimillisetEsko R kirjoitti:Mikäs kokoiset elementit ne oli "rehtijii ".n mesessä kun kardaanit rupes vääntyileen solmulle.

Kyllä Mersu on aina Mersu
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Ei oo mersua vielä tiedossa.. Saapa nähdä kumpi rehtijii:lle tulee...Aki P kirjoitti:Seuraava kysymys?
Onko superturboja PP tai HP pumpulla?
Vastaus: Ei ole Mersuja tiedossa... Ainakaan minulla
Mutta mm. Vw caddy 1.6D n. 240hp.
Mutta me Miditurboilijat tulemme varmaan toimeen paljon vähemmälläkin.
Hyvin on rouva töihin kerenny ja ohittaakin voi kun on tarpeeksi rakoa ja piiiitkä suora

Saa nähdä minkälaiset lukemat tulee kaverin 740td volvoon 12 millin elementti pyörii pumpussa. mallia hp-diesel...

w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
Volvossakin tuntuu olevan voimaa ihan tarpeeksi ehkä siksi että polttoainetta tulee melkein puolta enempi kun mersusta 7mm tapilla... siinäkin vaan kytkimessä vaan pito karannut jonnekkin....Aki P kirjoitti:Ja Kajaanissa liikkuu kohta villi- volle ja vento, joista tulee syöttöä ihan kotitarpeiksi asti ja taitaa se polttoaine syttyäkin
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
Joo eipä taida olla PP:llä ihan niin paljoa kokemusta kun mynällä. Tossa pari vuotta sitten käväsin HP-dieselissä laitattamassa volkkariin pumpun ja suuttimet, niin siellä oli tää PP-dieselin jamppa ottamassa oppia. Sillon tää Mustonen (vai mustola) puheli yhdestä Golffista, joka oli 1.9td aaz-koneella, josta oli otettu sen 190hv.
Niinpä mutta eri nokkalevyllä saadaan se isku niin pitkäksi että 1000 iskulla tulee se 200 kuutiomilliä ulosPerttu K kirjoitti:Kannattaa muistaa, etteivät eri pumppujen elementtien koot ole vertailukelpoisia tuoton suhteen. Se syöttö kun riippuu myös iskun pituudesta. Iskunpituus on melko minimaalinen, koska vakiomäntä on jo 10mm turbodieselissä. Saman konsernin kolisevat (50-54hv) koneet ovat 9mm männällä.


Viimeksi muokannut matti_h, Ke 01.12.2004 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
Se pitää tosi sievästi ajaa lämpimäksi ja käyttää tosi kauan ajon jälkeen.. se auttaa huomattavasti siihen halkeiluun ja mutkille vetelyyn... mutta aika näyttää että miten se kestää...Aki P kirjoitti:No joo.
Se kestävyys on sitten eri juttu... Kansi on niin mutkalla ettei konepelti mahdu kiinni

w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
kyllä se volsun diiselikin kestää kun hommaa kunnolliset kiertokanget ne niistä kuulemma menee mutkalle ja painetta parhaillaa 4bar niin kuin eräällä hepulla ja.... 3bar kuulemma sopiva...irtoaa 1.6 nelos koneestakin 240hp pyöriltä... ja justiin samanlailla ne koneet sulaa ja samasta syystä on se sitten volsu tai mesen kone...
kyllä kuulemma pumpun voi tehdä semmoiseksi... oon kuullu huhuja että tuo volkkari josta on otettu 240 hp pyöriltä niin siihen tulee semmoinen pumppu että se vetää täydellä ruokamäärällä 7000... siihen tulee sähköinen kierroksenrajoitin... ja ne on huhuja mutta ens kesänähän sen sitte näkee...sr500 kirjoitti:Aki P kirjoitti:Kyllähän ne yli 200 kuutiomillistä puhuvat sopivalla nokkalevyllä. Vielä ku saisivat kaiken sopan palamaan...
Ja saakohan tämän määrän pumpusta ulos vielä esim, kierrosluvulla 6000 rpm...![]()
![]()

w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
ne alkaa hyytyyn 5000 rpm kohdalla kun se yks ainoa mäntä ei pysy enää mukanasr500 kirjoitti:Aki P kirjoitti:Kyllähän ne yli 200 kuutiomillistä puhuvat sopivalla nokkalevyllä. Vielä ku saisivat kaiken sopan palamaan...
Ja saakohan tämän määrän pumpusta ulos vielä esim, kierrosluvulla 6000 rpm...![]()
![]()
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
hep hep.. sillai siinä käy jos sielä on raskaat osat sisällä niin elementti alkaa hyppiin nokkien päällä eikä ruokaa tuu ... mutta kaikkihan voidaan rakentaa....stonehead kirjoitti:ne alkaa hyytyyn 5000 rpm kohdalla kun se yks ainoa mäntä ei pysy enää mukanasr500 kirjoitti:Aki P kirjoitti:Kyllähän ne yli 200 kuutiomillistä puhuvat sopivalla nokkalevyllä. Vielä ku saisivat kaiken sopan palamaan...
Ja saakohan tämän määrän pumpusta ulos vielä esim, kierrosluvulla 6000 rpm...![]()
![]()
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
saa nähä meneekö ohi... tuo kansi ei oo yhtä virtaava kun on mersussa. pitää koittaa saada siitä volvosta jonkunlainen lappu näytille kunhan vaan saa sen kytkimen pitään...Mauri H. kirjoitti:No ei mitään, nyt varmaan Volvomiehet menee ohi niin että rutisee, kun kerran on noin kovat puheet. Odotellaan mielenkiinnolla lappuja näytille.![]()
Eipä ole vastaan / tietoon tullut yhtään jakajapumppua joka pysyy mukana yli 5000 kierroksen... Mutta ei se sitä meinaa ettei sellaista voisi tehdä.



w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
perjantaina olis käyntiä tiisseli pajalla niin pitääpä kysästä tuota asiaa ihan uteliaisuudesta.Mauri H. kirjoitti:No ei mitään, nyt varmaan Volvomiehet menee ohi niin että rutisee, kun kerran on noin kovat puheet. Odotellaan mielenkiinnolla lappuja näytille.![]()
Eipä ole vastaan / tietoon tullut yhtään jakajapumppua joka pysyy mukana yli 5000 kierroksen... Mutta ei se sitä meinaa ettei sellaista voisi tehdä.
onhan tuossa 5000 jo kierroksia ihan mukavasti...
ainakin pumpun tekijä meinasi, että tehdään siitä semmonen kun tarvii ja vetäviä kierroksia sen verran kuin haluat... (tojotan pumppu) .
No eihän ne volvolla ihan heti ohi mene, mutta superturbo kumminki... ja automaatti, farmari ja takaveto
Ensinnäkin kansi on huono virtaamaan, koska pako ja imusarja samalla puolella.
Ja tosiaan nokkalevy voipi ruveta hyppimään kunnon kierroksilla, eli ei pysy mukana.
Mutta miksi sieltä pitää saada se 9000rpm ulos????
Luucaksellakin maksimi tehot ja väännöt reilun 4000:n kohdalla.....

Ensinnäkin kansi on huono virtaamaan, koska pako ja imusarja samalla puolella.
Ja tosiaan nokkalevy voipi ruveta hyppimään kunnon kierroksilla, eli ei pysy mukana.
Mutta miksi sieltä pitää saada se 9000rpm ulos????
Luucaksellakin maksimi tehot ja väännöt reilun 4000:n kohdalla.....
Joku mersupurkaamo??