Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin ryömiis auton alla äsken. Tasonsäätöventtiili vaikuttaa ehjältä silmämääräisesti; se vuoti vasemman jousipallon linjasta, sitä juntturin juuresta. Oikean jousipallon ja iskarin välinen uusi letku oli pullistunut kuin ilmapallo.

Kuva

Oma systeemi eroa tuosta kuvasta siinä että minulla painelinja pumpusta tulee tasonsäätöventtiilille ja siitä se paksumpi putki jatkaa siis ASD jakotukille. Jakotukista lähtee kaksi paluulinjaa takaisin säiliölle, ne on vielä orkkiskuosissa. Kaikki muut on uusittu jarruputken näköisestä materiaalista tehden.

Mistähän kehvelistä tuota pitäs alkaa selvittään, miksi tekee ylipainetta? Vai tekeekö se?

ASD valo toimii oikein virrat kytkettäessä ja kun sutii niin se silloinkin syttyy.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Juttelin tässä äsken jackien kanssa. Hän ja sitten minäkin siis tulimme siihen tulokseen että iskareiden ja sen tasonsäätöventtilien linjojen on kestettävä (ainakin melkein) maksimipaineet. Systeemihän paineistuu pumpun tuottamalla paineella jotta kaasupalloihin varastoitunut kaasu alkaa painumaan kasaan. Mitä enemmin kuormaa kyydissä niin öljynpaineella kompensoidaan kaasun kasvanut paine ja lisäöljymäärä iskareissa kasvattaa sen pituutta siihen asti kunnes tasonsäätöventtiili toteaa että nyt riitti. Kuormatussa tilassa se öljyn ja kaasun paine on siis korkeampi.

Kun ajetaan ns tenttuun (huom lemiläinen sana) niin järjestelmään tulee paineisku ja kyllähän systeemin on ne paineiskutkin siedettävä.

Huomenna sitten ruuvaamaan elinluovuttajasta (toivottavasti) ehjää letkua irti ja kiristelemään tasonsäätöventtiilin junttureita.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Haettu laanilta takaiskareiden letkut 2 kpl, ehjät sekä tasonsäätöventtiilin ehjä kiinnike. Lisäksi keskipönttö sekä takapönttö pakoputkistoon, en ole varma sopiiko keskipönttö koska omassa autossa pitäs olla katti; en ole vielä tarkemmin tutkaillut. Takapönttöni on laho :P

Osat oli ystävällisesti purettu irti ja takapontön revennyt putken sauma oli vielä hitsattu kaasulla umpeen :D . Alan pelkäämään mitä lasku tekee kun en ole vielä mitään maksanut... :mrgreen:
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain eilen siis pari käytettyä iskarin letkua. Asensin sellaisen josta oli kuoresta pieni pala nirhautunut pois mutta kudokset oli ehjät. Koekäyttö sai aikaan sen että pumpun painelinjassa auton alla oleva helmi/jatkoliitos alkoi tihruamaan sekä vielä se vasemman puolen putkiliitos vaikka olin sitä tiukannut jo hampaat irvessä. Kone seis ja tiukkasin jatkoliitoksen, se oli ihan löysällä. Oikaisin vähän tasonsäätöventtiilin putkea kun se näytti olevan vähän vinossa ja kiristin sen juntturin niin tiukalle kun sain 11m avaimella ja lankulla venttiiliä tukien.

Koekäyttö, ei vuotanut mistään. Pintakin vajeni mukavasti säiliössä, muutaman minuutin käyttelin. Juuri kun huokaisin helpostuksesta niin se oikea letku räjähti, siitä kohdasta mistä letkun pinta vähän rikki, olin laittanut sen palkeenkielen peitoksi kutistesukkaa. Mukavasti roiskutti öljyä seinille ja lattialle...

Ilmeisimmin paineettomanakin eli vipu ala-asennossa iskareissa on se 30 bar. Olikohan tuo letku vaan niin heikko... minulla on yksi ehjä toimivasta autosta ehjänä purettu letku, kokeilenko vielä sillä ? Vai posahtaako se tasonsäätöventtiili halki? Niitä ei nyt puissa kasva joten ajattelin ottaa tuumaustalkoon ja selvittää onko siinä ASD jakotukissa esim varoventtiiliä, ja mikä siinä pitää paineen olla? Siitähän lähtee painelinja itse perämurikalle.

Onko kellä kaaviokuvaa tuosta ASD-jakotukista ja tai toimintaperiaatteesta tietoa? Kirjoittelin tuonne asiasta ja siellä ois parempi jatkaa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 47&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Tarkoitus nyt pitkän viikonlopun aikana purkaa ASD venttiili irti tutkittavaksi. Talvipyörät haettu jackielta. Foorumilta ostettu kokonainen apparin selkänoja jonka meinasin vaihtaa kuskin vastaavan tilalle, haettu jo siis matkahuollosta. Takapöntön yritän myös vaihtaa, vanhan voi onneksi rikkoa liitoksestaan.

Pientä, sopivaa projektin tynkää siis tiedossa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Noniin, penkin remontti sujui ilman murheita kun oli oikeat ohjeet; kiitosta neuvoista putkisaarelle, jackielle, wadelle sekä nykkille joka lisäksi myi minulle tarvikeita neuvojen kera :P .

Asensin aiemmin (edellisessä elämässä) apparin puolella olleen selkänojan kuskin penkkiin. Kuskin penkki piti siis irroittaa ja nostin sen takaluukkuun jossa oli hyvä työskennellä. Siinä irroitin ensin niskatuen sekä kyynärnojan. Irrotin takapahvin ja totesin että kyynärnojan kiiniikkeen voi siirtää vastapuolelle. Selkänoja irti ja asensin kyynärnojan kiinnikkeen uuteen selkänojaan. Vastakkaisessa järjestyksessä kasaus paitsi niskatuki viimeisenä vasta autossa. Rasvasin sisältä niskatuen ja kallistuksen säädön mekanismit sprayvaseliinilla kuten rasvasin ne liikuttelukiskot puhdistuksen jälkeen. Pesin kaikki irtomuovilipareet mitä piti irroitella.

Kyynärnoja on vielä irti koska se pitää pestä.

Penkinlämmittimet toimi entisessä jakkarassa ja toimii se uudessakin selkänojassa.

Kuskin penkki on nyt LHD malli koska säätörulla on vasemmalla kädellä :mrgreen: . Voinhan todeta autoa myytäessä että joo keskikyynärnojan kanssa tuo tulla rulla kuuluukin olla vasemmalla, kun oikealle se ei mahdu :lol: 8) :D .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

ASD venttiililtä lähtevät paluulinjat on tukossa.

Purin venttiilin irti ja kokeilin pöydällä että se magneettiventtiili ainakin napsuu kun sinne antaa virtaa. Puhalsin niihin paluulinjoihin auton alla, ei mennyt mitään. Irroitin öljysäiliön korkin ja katsoin että ne korkin yhteet on auki. Puhalsin myös takaperin niihin putkenpäihin eikä ilmaa mennyt läpi ollenkaan.

Tarttee alkaa katsoa auton alla niitä putkilinjoja , jos vetäis kaikki uusiksi kumiletkusta...ellei nyt selvää tukosta löydy.

Pesin liuottimella ja sen jälkeen mäntysuovalla keskikyynärnojan; aika paljon irtosi shittaa, kunhan nyt kuivuu niin näkee pesutuloksen.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

karra kirjoitti:ASD venttiililtä lähtevät paluulinjat on tukossa.
Onko tämmösessä samanlainen hydrauliyksikkö kuin 4maticissa, siellä taka-akselin etupuolella vänkärin puolella?

Mulla meni 4maticissa ensin osaksi omaa tyhmyyttään lahohko tasonsääjön iskarin putki paskaksi, sitte myöhemmin kaasupallot hajos, vaihoin kaasupallot ja samaan syssyyn putket tasonsääjön venttiililtä kaasupalloille, toinen niistä putkista ei pitäny niin hain uuen ja alko pitään. Hetken toimikin kunnes alko vuotaan tasonsääjön venttiilin akselilta paineet pihalle (ei siis öljyjä) jonka jälkeen auto seiso jonkin aikaa, vaihoin sitte tasonsääjön venttiilin, no taas kaasupalloille lähtevien putkien päät ei pitäny venttiilin seuvvulta niin hain uuet putket ja ku aloin vaihtaan niin huomasin että jaa, vasen takaiskari sylkeny öljyjä pihalle..

Voiko tuo olla enää huonoa tuuria?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

JiiTee_ kirjoitti:
karra kirjoitti:ASD venttiililtä lähtevät paluulinjat on tukossa.
Onko tämmösessä samanlainen hydrauliyksikkö kuin 4maticissa, siellä taka-akselin etupuolella vänkärin puolella?
En tiedä 4-Maticista, nelivedon kytkeytyminenhän tapahtuu samalla öljyllä joten siinä sattaa olla erilainen. Omassa on tämä ns ASD-venttiili apparin puolella juuri taka-akselin etupuolella:

Kuva

Kuulostaa oudolta että molemmat paluulinjat tukossa, mikähän sen on saanut aikaiseksi... jatkan huomenna tutkimista :roll:

Oletko sinä katsonut että paluulinjoista tulee öljyä sinne säiliöön takaisin?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Joo ihan erilainen mötikkä, en oo päässy tutkiin ku tähän hätään vuotaa öljyt kartanolle meleko vauhtia.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

No nyt alkaa selvitä, tässä sunnuntaimyöhäisillan raportti.

Katselin ensin auton alla mihin ne paluuputket menee takaapästä alkaen, helmassa kulkien; apparin jalkatilan jälkeen sukeltavat sinne kardaanitunneliin/runkoaisan ja lämpösuojapellin välistä konehuoneeseen sivulle. Sitten ne jatkavat "etupalkin" yhteydessä kuskin puolelle mistä suuntaavat ylös runkoaisan tienoille missä on liitos. Siitä sitten nätit vihreästi maalatut putket taittuu monen mutkan kautta siihen säiliön korkin juuriyhteeseen. Tähän huomio, runkoaisan ja korin kulman tienoilla oli märkää, tuoreen öljyn näköistä mutta tähän myöhemmin :D .

Ajattelin että pätkäisen rinnakkain kannakoituna kulkevat putket vasemman runkoaisan kohdalta konehuoneessa, siihen saa liitoksella letkua joko siitä taakse tai sitten eteenpäin. Rautasahan terällä yllättävän helposti sain ne poikki - aika pirun ohutta putkea ovat.

Sitten puhaltelin säiliön päästä putkiin, ohuempi avautui pärskähtäen sinne runkoaisaan. Paksumpi oli tukossa. Kävin auton alla puhaltamassa ASD venttiilin pään putkiin, perkele molemmat edelleen tukossa. Mitvit...

Rakensin letkusta siihen sovitteen säiliön päähän ja laitoin paineilmaa perään, sain sen isommankin auki - päsähti mömmöt sinne konehuoneen sivulle runkoaisaan. Se oli jonkun verran tukossa siis, 7 bar ilmaa oli käytössä.

Sitten siirsin paineilmapistoolin siihen katkaistuun kohtaan eli siitä ASD-venttiilille, se linja avautui myös paineilmalla ja ruuttasi ölpät sinne auton alle taakse missä se venttiili normaalisti majailee. Viimeisenä piti rakentaa pistoolille pienempi liitoskappale ohuelle putkelle katkaistusta kohdasta ASD venttiilille. No siinä havaitsin että putkilinja vuotaa sieltä auton alta eli siitä kohdasta missä oli tuoretta öljyä alustassa. Ja varmaan siinä on tukos koska puhaltamalla en saanut takapäästä ilmaa menemään läpi. Jossain vaiheessa siinä paluulinjassa ollut sen verran painetta että pettänyt paluuputki tuosta kohdasta.

Kirosin sitä että miksi menin katkaisemaan ne putket ennen kuin ajoin paineilmaa läpi, no moka mikä moka mutta se ohuempi tarvii tehdä kumiletkusta katkaistusta kohdasta sinne taakse asti. Paksumpaan laitan kumiletkuliitoksen siihen mistä katkaisin.

Huomenna jatkuu, en pääse vielä kokeilemaan kun tarttee osta kolmisen metriä letkua.

Tässä korjattu kuskin penkki, kyynärnoja on vielä saunassa kuivumassa.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Ite vaihoin just kesällä uudet asd putket.. tai ne kaksi ohuempaan. Taisit silloin neuvoakkin vähän. Siinä kooneen alla "apurungossa" on tehtaan liitos vaivoin siitä taakse asti uudet putket.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
Iha helppo homma ;)
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Mr300 kirjoitti:Ite vaihoin just kesällä uudet asd putket.. tai ne kaksi ohuempaan. Taisit silloin neuvoakkin vähän. Siinä kooneen alla "apurungossa" on tehtaan liitos vaivoin siitä taakse asti uudet putket.
Taisi olla joku muu kun neuvoi, olisiko Nozki esim :D .

Oma auto alkaa ahdistamaan. Sain paluukierron kuntoon laittamalla pätkän kumiletkua ohuempaan putkeen apparin jalkatilan kohdalta etupalkille asti. Jouduin lisäämään kaikkiaan 4 litraa tasonsäätönestettä sinne ennen kuin vajeneminen säiliössä loppui, oletan että nyt se kiertää kun mistään ei räjähtänyt.

Mutta, tasonsäätöventtiilin oikean iskarin lähtöjuntturi vuotaa. Tarvii sinne kait se o-rengas laittaa, olisikohan Jari Ke:llä vaikka mittoja antaa niin voisi ostaa valmiiksi :P .

Kojelauta on kasassa, taikka siis keskikonsoli. Asensin Audio 10 CD-R:n ja piti valaistuspiuha sekä radioasennon heräte tehdä uusiksi kun "joulukuusessa" oli hieman eri kytkennät vaikka ISO-liitin olikin.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

EDIT: Eilen kun sain taas paikat tiiviiksi ja öljynkierronkin pelaamaan niin löytyi 3 uutta vuotokohtaa tasonsäädön piirissä.
karra kirjoitti:Mutta, tasonsäätöventtiilin oikean iskarin lähtöjuntturi vuotaa. Tarvii sinne kait se o-rengas laittaa, olisikohan Jari Ke:llä vaikka mittoja antaa niin voisi ostaa valmiiksi :P .
Ei oiken ajatus toimut yöllä. Onhan minulla vanha junttureineen malliksi o-rengaskauppaan.
Viimeksi muokannut karra, To 09.01.2014 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Jatkan vuorostaan tähän topikkiin tasonsäädöstä, kun tästä autosta siis kyse. Oikean puolen takaiskarin letku ei vuodakaan, vaan siellä oli purkuvaiheen öljyjä jäänyt holkin alle. Vasemman puolen iskarin letku on tehty aiemmin kokonaan uusiksi jousipallolle asti; iskarin pään puoli vuoti letkun holkista mutta onnistuin kiristämään sen, ei vuoda enää.

Nyt kun sain tänään nuo eilen löydetyt vuodot tilkittyä niin alkoi pumpulta lähtevä painelinja vuotamaan letkukarastaan, huonosti tehty letku niinkuin tuo vuotanut iskarin letkukin. Se sitten tiivistyikin kun käytin lämpimäksi. Saa kelvata nyt, se on helppo korjata uudelleen, eli remontin korjausta...

Kaksi vuotavaa paaikkaa jäljellä joten en nyt ihan vielä hylkää, täytyy vaan jatkaa kun olen näin lähellä lopputulosta. O-rengasta vaann sinne tasonsäätöventtiilin juntturin alle mutta sen oikea pallon banjoliittimen tienoilta vuotaa, kai sekin putki menee sitten kokonaan uusiksi stna prkl ja se on sitten kivassa paikassa purkaa...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Illan update; se oikean jousipallon banjoliitin ei vaikuttanut oikein märältä enää, kostealta vaan. Seurantaan.

Irrotin sen vasemman puolen vuotavan juntturin tasonsäätöventtiilistä, ja jätin tiputtelemaan vati alla. Jos nyt siihen koettasi o-renkaan saada huomenna kylältä jostain, mutta jotenkaan en luota kun sen kartionhan pitäisi siinä toimia. Ehkä sitten lauantaina teettäs uuden putken kokonaan tarvikeliikkeessä.... on kyllä nysväämistä :evil:
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Tais tulla tasonsäätörojekti tiensä päähän :twisted: . Sain viimeisenkin vuotavan liitoksen pitämään laittamalla tasonsäätöventtiilin juntturiliitokseen o-renkaan. Se piti, ei vuotanut mutta koko tasonsaäätöventtiili halkesi kahtia :crazy: , niin kuin se edellinenkin minkä takia auto jäänyt pois ajosta.

Varmaan itse ASD venttiilissä vika. Outoa että eilen toimi muuten hyvin paitsi tiputteli parista liitoksesta :? . Pitää tutkia meneekö ASD venttiilin läpi varmasti vapaakierto. Autoahan on korjattu Kotkan veholla ASD vian takia, valo paloi tuolloin.

Aion tehdä jousituksen konversion tavalliseksi. Jos tuon ASD systeemin saisi pidettyä niin ihan ok.

Vanha laho auto; vaikka saisinkin takajousituksen kuntoon uusimalla sekä tasonsäätöventtiilin sekä ASD venttiilin niin ei ole todellakaan takeita mikä seuraavaksi posahtaa; iskari tai sen pallonivel vai mikäsenytolikaan. Tää on nyt nähty, kiitos :lol:
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Mihin johtopäätökseen tulit tuon venttiilin kanssa, että onko siinä joku varoventtiilin tapainen hommeli joka laskee öljyä paluulinjoja pitkin takaisin säiliölle?

Kerää meinaan aikamoisen paineen siinne tulopuolelle. :)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Ilmaister kirjoitti:Mihin johtopäätökseen tulit tuon venttiilin kanssa, että onko siinä joku varoventtiilin tapainen hommeli joka laskee öljyä paluulinjoja pitkin takaisin säiliölle?

Kerää meinaan aikamoisen paineen siinne tulopuolelle. :)
Auton alla kokeilin puhaltaa siihen ASD venttiiliin, ei mennyt mitään sisälle. Voihan olla että siellä on joku vastus niinku tuossa tasonsäätöventtiilissäkin. Ois pitäny tehdä niinku Haynesin kirjassa sanottin: vie merkkihuoltoon :mrgreen: . Onneksi ei ole vielä paljon rahaa palanut, aikaa ja vaivaa sitäkin enemmin kun tänään ajelin ympäri kylää o-renkaiden perässä :P
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja tango »

karra kirjoitti:Tais tulla tasonsäätörojekti tiensä päähän :twisted: . Sain viimeisenkin vuotavan liitoksen pitämään laittamalla tasonsäätöventtiilin juntturiliitokseen o-renkaan. Se piti, ei vuotanut mutta koko tasonsaäätöventtiili halkesi kahtia :crazy: , niin kuin se edellinenkin minkä takia auto jäänyt pois ajosta.

Varmaan itse ASD venttiilissä vika. Outoa että eilen toimi muuten hyvin paitsi tiputteli parista liitoksesta :? . Pitää tutkia meneekö ASD venttiilin läpi varmasti vapaakierto. Autoahan on korjattu Kotkan veholla ASD vian takia, valo paloi tuolloin.

Aion tehdä jousituksen konversion tavalliseksi. Jos tuon ASD systeemin saisi pidettyä niin ihan ok.

Vanha laho auto; vaikka saisinkin takajousituksen kuntoon uusimalla sekä tasonsäätöventtiilin sekä ASD venttiilin niin ei ole todellakaan takeita mikä seuraavaksi posahtaa; iskari tai sen pallonivel vai mikäsenytolikaan. Tää on nyt nähty, kiitos :lol:
No, mutta, ei noin helposti saa luovuttaa. Mikäli noita osia saa järkihintaan, ei muutako jatkamaan vaan. Talvesta tulee vielä pitkä, joten tallissa on hyvä olla jotain puuhaa. :D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:No, mutta, ei noin helposti saa luovuttaa. Mikäli noita osia saa järkihintaan, ei muutako jatkamaan vaan. Talvesta tulee vielä pitkä, joten tallissa on hyvä olla jotain puuhaa. :D
Juu tuli nukuttua (pelkän aamu)yön yli ja tosiaan kun eilen niitä vanhoja iskareita ihmettelin niin aamulla oli ajatus kirkkaampi että jos sittenkin vielä yritän.

Ostin kymmenen minuuttia sitten ASD venttiilin ebaysta, siinähän se vika kait on ja haluan että ASD pelaa jos se nyt ylipäänsäkään oli toiminut.

http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W124-AS ... true&rt=nc" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt pitäs saada jostain (ja tietenkin halvalla) taas uusi tasonsäätöventtiili.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1259
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

olikos se tuo tasosäätöventtiili sama asd ja ei asd? ku ei muista enää, minulta löytys "normi" venttiili
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Tasonsäätöventtiili "tilattu" :D
jaakko.putkisaari päivän kuulumisissa kirjoitti:Hienoa Karra, meinasinkin aamusella laitella tänne viestiä, että miettisit ny kuiteskin ensin ennen kuin purat tuon takaiskunvaimennuksen poikkeen!
Mikäänhän ei olisi taannut, että asd olisi pelannut sekään olisiko nyt niin, että asd yksikön ylipaine venttiili ei toimi ja aiheuttaa heikoimman lenkin pettämisen!?
Tarttee ottaa tuo potilas pöydälle sillä väli kun Saksasta on se toinen tulossa, jos siitä jotain selviäis. Onkohan kiertolinjassa vastapainetta? Pitää kokeilla paineilmalla.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään sen verran että purin ne molemmat venttiilit (ASD ja tasonsäätö) irti ja pöydälle. Sain oikean puolen kaasupallon banjoliittimenkin irti ja suihkutin irroitusöljyä siihen tasonsäätöventtiililtä tulevaan putken nippaan sekä ko venttiilin kiinnitystelineen muttereihin. Niillä muttereilla taitaa se kaasupallokin olla kiinni. Koko teline on ihan laho ja nitkuu sekä notkuu; ei olisi saattanut pysyä peränkorkeus säädöissään tuolla alkuperäisellä telineellä. Onneksi on varaosa-autosta toinen mikä on vielä kovassa kunnossa.

Tässä pari sisustuskuvaa:

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4000
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja Nozki »

karra kirjoitti:Tänään sen verran että purin ne molemmat venttiilit (ASD ja tasonsäätö) irti ja pöydälle. Sain oikean puolen kaasupallon banjoliittimenkin irti ja suihkutin irroitusöljyä siihen tasonsäätöventtiililtä tulevaan putken nippaan sekä ko venttiilin kiinnitystelineen muttereihin. Niillä muttereilla taitaa se kaasupallokin olla kiinni. Koko teline on ihan laho ja nitkuu sekä notkuu; ei olisi saattanut pysyä peränkorkeus säädöissään tuolla alkuperäisellä telineellä. Onneksi on varaosa-autosta toinen mikä on vielä kovassa kunnossa.

Tässä pari sisustuskuvaa:
Kyl minäkin vähän järkytyin, kun luin, että tasonsäätöä meinataan ruveta poistamaan. Onneksi ei sentään kuitenkaan ainakaan toistaiseksi. :thumbup:

Tuo vaihdekepin ympärille tuleva puupaneeli muuten näyttää siltä, että siitä saa oleellisesti nätimmän (ja suorastaan tosi hienon), kun ensin hioo sen hienolla vesihiomapaperilla ja sitten jonkun sortin myllytysaineella ja vaikka lampaankarvalaikalla kiillottaa. Ainakin omastani sain sillä pelillä kiiltoa esiin kivasti, ja vaikutus sisustan yleisilmeeseen on yllättävän iso. (Parin lakassa olevan halkeaman ja yhden kolhun vuoksi kysyin mielenkiinnosta myös hintaa uudelle puupaneelille. Semmoinen, jossa reiät neljälle lasinnostimelle ja peilinssädölle, pähkinäpuuta. Saksasta vaatimattomat 510 Euroa. Päätin toistaiseksi selvitä nykyisen kanssa... :mrgreen: )
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Nozki kirjoitti:Tuo vaihdekepin ympärille tuleva puupaneeli muuten näyttää siltä, että siitä saa oleellisesti nätimmän (ja suorastaan tosi hienon), kun ensin hioo sen hienolla vesihiomapaperilla ja sitten jonkun sortin myllytysaineella ja vaikka lampaankarvalaikalla kiillottaa. Ainakin omastani sain sillä pelillä kiiltoa esiin kivasti, ja vaikutus sisustan yleisilmeeseen on yllättävän iso.
Juuh, meillä kun kävi foorumillakin vaikuttava mersumies niin hän alkoi heti hypistelemään irrallaan ollutta panelia ja tuumasi että tuli heti pakottava tarve alkaa sitä puunaamaan. Suostui kuitenkin jättämään sen siihen penkille :mrgreen: . Vois ensi keralla kysyä ottaisiko urakan tuosta 8)
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Pistetään vielä kuvia kun ei ole muita uutisia:

Kuva

Kuva

Kuva

Takapenkit taittuu mersussa ihan samalla tavalla kun letukassa. En ole edes ajatellut miten selkänojat lukittuu chevyssä, kun istuinosat on kaadettu niin selkänoja kaatuu heti, ja niskatuet toki täytyy sijoittaa kuten mersussakin istuinosan päätyyn.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Työvoitto! Viikon liottelu irrotusöljyllä taisi auttaa; sain tasonsäätövenan telineen/oikean jousipallon M6 kiinnitysmutterit auki. Ostin motonetista 12 kanttisen 9 mm hylsyn ja löin sen vasaralla siihen mutterin päälle. Sillä lähti auki 3 kpl ja pallon juureen menevä putkijuntturikin lähti auki. Nyt vaan sais saapua Saksasta se ASD venttiili :D .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja karra »

Kasasin tänään uuden ASD venttiilin, tasonsäätöventtiilin sekä sen kiinnitysraudan paikoilleen. Sitten pikku tauko hommaan kun odotin että apumies tulee käynnistämään autoa niin minä seuraan paluulinjojen kiertoa.

Äsken tehtiin se. Auto käyntiin, paluukiertoa ei ole. Neste alkoi vajenemaan säiliössä. Sammutettiin ja irroittelin välillä ASD venttiilin pistoketta. Ei muuta vaikutusta kun se että ASD valo syttyi ja jäi palamaan. Sitten joku räjähti auton alla tasosäätöventiilin tienoilla ja öljyt ulos.

Vähän v ituttaa, kaikki tuntien työ ihan hukkaan. Olis pitänyt alkaa vaihtaan niitä tavallisia iskareita, tämä on ihan haistapaskahommaa yrittää korjata tuota. Taidan paalauttaa auton kun ei se ole vielä maksanut muuta kun noi ostetut osat ja työn vaivan, saa edes kilohinnan ja renkaat/vanteet mitä tuosta jää korvaa vaivan.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Talviprojekti 1990 230 TE automatic

Viesti Kirjoittaja tango »

Voihan mörön pylly. Harmillinen juttu. Itseäni kyllä alkaisi tosiaan kinnostaa mikä tuola mättää, en luovuttaisi vieläkään.
Vastaa Viestiin