Kylmäkäynnistyssuutin löyty mutta...???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo käsin kokeiltuna ilmamäärämittari tuntuu liikkuvan hyvin, mutta auton lähtiessä käyntii nousee kierrokset heti sinne 2000rpm-2500rpm ja kaasuttaessa kierrosten noustessa yli 2500rpm.

Kaasuvivusto ja kaasuläppä näyttäs palautuvan ainakin normaalisti, mutta kun kone on tyhjäkäynnillä ja kaasua rupeaa painamaan niin tuntuu kuin se jumis vähän siinä alussa.
Joten voisko vika olla sitte lisäilmaluistimessa jäiskö se päälle. Vai miten se toimii jos se ei saa virtaa ollenkaan :?:

Eli jos ylijännitesuoja on sökö niin ecu ei saa virtaa ja silloin ei kylmäkäynnistys piiri toimi kun muutenha ruisku on mekaaninen :?:

Tarkistan vielä sen lämpötila-anturin se kaksinapainen muita paksummilla liittimillä termostaattikopan vieressä, koska veholtakaan ei tullu oikea anturi ekalla kerralla.

Joo aika jännä että sulla toimi vaikka jakopää hypänny ja ecu pois pelistä :roll:

Ja kiitti vielä kun kehtaat auttaa :D
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

M.R kirjoitti:Eli jos ylijännitesuoja on sökö niin ecu ei saa virtaa ja silloin ei kylmäkäynnistys piiri toimi kun muutenha ruisku on mekaaninen :?:
tai..
Ponton kirjoitti:KE-Jetronic:lla varustetulla autollahan voi ajaa ja sen saa ainakin "vähän kylmänä"
käyntiinkin vaikkei autossa olisi säätöyksikköä (ECU) ollenkaan. Sen voi todeta
nappaamalla ylijännitesuojan sulakkeen irti (katkaisee ECU:n syöttövirran).
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Niin eli siis muuten toimii mutta kylmäkäynnistys piiri ei toimi ja lamda-anturi alkaa säätämään seosta kun kone lämpiää noin 60 asteeseen niin olen käsittäny.

Eli jos ei ylijännitesuojan vaihto auta niin vois se vika varmaan olla ecussakin tai sitten siinä b-pumpun releessä voi kun ois toinen auto niin vois kokeilla osia päikseen niin sais vian helposti selville...
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

kaavion mukaan ylivirta suojalta lähtee virta myös tyhjäkäynnin säätimelle sekä samasta navasta myös ecu:lle. siihen tulee kyllä näköjään virtoja muualtakin eli osa toiminnoista voi kai toimia....... mutta näissä ylivirta suojissa ja pumpun releissä on kuulemma ollu vaivoja toisin kuin ohjain yksiköissä
yleensä ei..... täälläkin tosiaan kumpikin meni uusiksi. rele oli joku 150e
ja suoja 80e pumpulle voi tulla myös virta niin että huikka saa virran esim ohjainlaitteelta, tuo ei kyllä selviä tästä kuvasta. toisaalta lukijassakin voi olla.............. onko siinä muuten sitä lampdaa, tuos ei ainakaan ole eikä myöskään näissä kuvissa? se kaasuvivuston jumitus kannattaa myös katsoa :!:
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Kyllä tuossa on se lamda mutta kattia ei onnes oo :oops:

Joo pitäs saada jotenkin voideltua muutenkin kun pelkkä kaasuvivusto ulkopuolelta niin varmaan tokenis se pikku jumitus alku kaasutuksessa ja pitää tarkistaa vielä se että kaasuvivusto palautuu stoppariin eikä kaasuläppä runkoon :shock:

Joo eli viisainta ois sitte varmaan kokeilla vaihtaa ylijännitesuoja ja se b-pumpun rele ja jos ei niin sitten ecun kimppuun, mutta nuokin sit maksaa sen verran nuita oravannahkoja että ei kehtais kokeilee ostaa pokkana uusia jos vika ei sitten olekkaan niissä :roll:

Joo en oo itekkää kuullu että ois pahemmin ollu nuitten ohjaus yksiköissä vikaa ja varmaan tuossa 16v erilainen vielä kun tavan 8v :roll:

Mistä muuten juhnu oot saanu tohon kaavion ja onko sulla muuten matskua tuosta mallista :?:
Onko ollu pitkäänki sulla se mese jaa minkä vm tuo on -87 viimosia ilman kattia :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

oireet kuitenkin viittaa noihin jos huikalle ja tyhjäkäynninsäätimelle ei tuu tälliä missään tilanteessa...... ja toivoa sopii että vika ei ole ohjainyksikössä, hinta on nelinumeroinen eikä taida alkaa 1:llä.....
oon käyny noita kuvia kopioimassa erää merkkiliikkeen alkup. korj. käsikirjasta......
tuossakin oli katti mutta se tuli poistettua heti alkuun, kun oli aivan tukkeessa ja tökerösti laitettu jonkun saksalaisen kyläsepän toimesta,lambdaa ei ole vaikka pistoke löytyy kartturin lattiamattojen alta tyhjänä. kuvista ei löydy mitään mainintaa myöskään siitä.......
keksintö tuli mulle vuosi sitten suoraan saksasta, on vuosimallia 85 ja kaikilla leluilla jotka jopa melkein kaikki toimii... vielä. alkuun oli melkoisia hankaluuksia toiminnan kanssa mutta kun kaikki saatiin pelaamaan.......
tekniikkahan autoon on lainattu suoraan isommista malleista konetta ja lootaa lukuun ottamatta, joiden osat ovat joiltakin osin aivan tolkuttoman kalliita. esim polttoaineen määränjakaja, veho yli 3000e... KL 1300e(korj)
muuten ihan mukava lelu.........
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Tuli tosta kaasun jumituksesta mieleen...itellä oli sama ongelma. Syy löyty karstasta , jota oli kaasuläpälle kerääntynyt....sen kun puhdisti niin kaasu toiii moitteetta...vaatii vaan pikkasen huumoria ottaa määräjakajaa irti... :lol:
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo niin viittaa ja tosiaan toivon että ei olis vika ohjainyksikössä saattaa olla käytettynäkin harvinaista herkkua :oops:

Niin ne on saksassa laittanu sen katin niin ovat saaneet alennusta jostain autoon liittyvästä maksusta en nyt muista tarkalleen mistä...

Tuossa tosiaan on se lambda tiiä sitten onko hyvä vai huono :roll:
Kyllä se mukava peli on kun vaan kaikki toimii tuossa kans mukavasti varusteita ja toimii kans ainakin vielä 8) Oliko sulla juhnu muitakin ongelmia siinä kun se ylijännitesuoja ja b-pumpun rele :?:

Oliko ex-voortman miten hankala homma se kaasuläpän puhdistus ja onko mitään varottavaa kohtaa kun ei tosiaan kehtaa rueta hajottamaan sitä niinku juhnu tuntu sanovanki että ei oo halpa :?: VINKKEJÄ KIITOS :?: Ajattelin itekkii käyttää irti ja se ilmamäärämittari pitää varmaan kans purkaa pois tieltä ennenku pääsee käsiks kaasuläppään... Hirviikö rueta hommaan :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

ettäkö muita ongelmia, noooh... jokunen pikku juttu
-heti alkuun auto ei käynnistynyt, startti pyöri mutta.... otin siis startin irti ja ja huosin japutsasin.irrallaan toimi hienosti...paikallaan ei. uudestaan irti ja totesin että starttikehä oli irti vauhtipyörältä :!: :?: :!: :?:
eli loota pois vauhtipyörä käteen, kehä kiinni ja rojut takasin. toimikin hienosti jonkin aikaa.....
- käynnistys ongelma tuli seuraavaksi ja syyksi paljastui nuo edellämainitut.....
- auto lakkasi myös kulkemasta (samoihin aikoihin) ,
jakopää oli hypännyt pettäneen ketjunkiristäjän vuoksi. ketju ja kiristäjä uusittiin. taas toimi
- auto alkoi sammuilla mystisesti, jopa kesken ajon täysin varoittamatta. syyksi paljastui sytkäboksille tulevan virran katkeaminen, pyöreä liitin jossa neljä napaa. yksi liitos sisältä irti juotoksesta, otti välillä kontaktin ja välillä ei...
laitoin johdon poikki ja abikoilla kiinni ja matka jatkui..... alkup liitin umpinainen
joten sorvasin sen auki, juotin uudet johdot kiinni ja takasin paikalleen
-nyt oottelen että mitähän tuo seuraavaksi keksii.......

että näin, onneksi ei isompia......
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

No sillai on ollu kyllä harmia sullakii, mutta hyvä kun oot saanu toimimaan on ne niin vi....aisia sitte nuo sähköviat ku autossa on ainakin 3,5 kilometriä sitä johtoo ja vähintään 350 liitintä ni läheppä niitä sitte käymään läpi ja jos ei vielä oo kytkentäkaavoja ni hyvää päivää saa siinä katella ku hoo moilanen ja pyöritellä päätään :roll:

Tuhon piti kans vaihtaa jakopäänketju, mutta ennemmin sen vaihtaa kun sen katkenneena alkaa isompaan remonttii.
Oliko sulla rattaat missä kunnossa katoitko :?:
Ostitko ite uutena suojan ja releen :?:
Mun pitäs jostain alkaa ettimään :shock:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

juu, uutena ostin kl-varaosista. kannatta tosin kysyä esim. vehostakin osat välillä halvempia siellä........ noihin ei juuri monesta paikkaa tavaraa löydykään.
kyllä se jakopää kannatta myös tarkastaa. noihin maksaa nuo venttiilit sen verran paljon kappale........
mulla rattaat oli hyvät samoin laahain ja ohjurit. itse asissa ketjukin oli hyvä vain kiristin oli pettänyt. kiristäjää useampaa mallia, mulla oli se vanhin jossa ei ollut lukkorengasta varmistamassa. tunnistat seuraavasti , vanhamalli 32mm avainväli uudenpi tais olla 27mm avainväli.... hinta ketjun kanssa vehossa noin200e. asennus oli melko v.......n juttu. ensinnäkin ketjukukko niittaamalla kiinni, toiseksi venttiilin jouset todella jäykät. vanhalla ketjulla vedettävä uusi paikalleen ja niitattava. sain tuohon erik. kalut lainaan mutta homma oli silti paha.......
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo kyllä tuossa oli kans se uudemman mallin kiristin tuli katottua ketjun vaihdon yhteydessä oli sellane että naksuu ja menee vain toiseen suuntaan ja jakopää kunnossa...
Taitaa olla tuon koneen heikkous 2.5 jo kaks rivinen ketju...

Meillä oli vaan vasara ja pikkunen alasin kun niitattiin ja ihan hyvä tuli ei ollu käsillä sitä erikoistyökalua sillo...

Kumman värinen sulle siunautu musta vai shampanja vai onko maalattu??? Itellä se shampanja..

Jees pittää koettaa v-loppuna jos kerkiäs töiltä purkaa ja puhdistaa sitä kaasuläppää :roll:

Ihan yleisesti vinkkinä: kannattaa näköjään olla tarkkana takapyörien pulttien kanssa ettei laita liian pitkiä muuten pultit repii käsijarrun jarrukenkien kiinitysjouset irti :idea:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Morjens.
Mulla on -85 vuoden 2.3-16 ja TÄSMÄLLEEN sama vika. Ei käy kylmänä. En oo siihen vielä yhtään perehtyny, mutta onneks löysin tän viestiketjun:)
Täytyy nyt v-loppuna mittailla itekkin saako se lisäilmaluisti ja ryyppy 12V.
Ajattelin v-loppuna myös ottaa mesestä levikkeet irti ja dinitrolit alle ja talveks seisontaan. Kesällä sitten alkaa projekti... On tää kyllä hyvä tää foorumi, nii ei tartte ihan yksin noiden vikojen kanssa tapella.
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

mustahan tuo, tai tumma grafiitti oikeastaan. orkkis väri kumminkin. joo jouduin kans takaa pyöränpultteja pari milliä lyhentään.....
kaasuläpästä.... ota ensin vivut irti ja kokeile mistä kanittaa..... ei kannata purkaa ennenkuin.......... vehosta sanoivat et jos ilmamäärämit., määränjakaja t
toimii niin ei kannata koskea......... ennenkuin on pakko......
alipaineletkut oli tuossa ainakin liittimiinsä löysiä ja varmistin kaikki lemmareilla. alipaine häviöt taikka vaihtelut sekoittavat käyntiä ja kulkua.......
onko selvinnyt vielä mitään uutta........
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

...noo, jos meinaat läpän putsail niin:
- suutinputket irti jakajasta ja kaikkki muutki putket mitkä jakajaan tulee
- Jakajan takana yks johtonippuklemmari irti :lol:
- ilmanputskotelo irti.
-paljastuu kaikkiaan 3 10mm murtteria millä määräjakajapkt kiinni imusarjassa=imusarjan puolel, takana ja lokarin puolel...
-.kaasuvivusto lähtee ihan näppärästi irti

...ja tosiaa ilmamäärämittariin en kajonnu muuten ku puhdistin vaan näkyvän moskan...et tällee. Jos sua tai muita kiinnostaa nii Ke-Jetronicin toiminnasta täälä(Directories ja sit system of injection...)
ja koko moottorin sähkökaavio täältä(1. Cataloue, M-B, Basic Schemes, B S Mitchell on demand, vm. 1987, 190E, Wiring Diagrams ja sieltä figure 4)

Ot: Toi Diakom on muutenki aika mielenkiintoinen sivusto ko siihe oikee perehtyy... 8)
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Moro jessellekin vaihdetaan vaan kommentteja puolin ja toisin jos viisastutaan asiassa. Vielä en oo itekkään kerinny kummasia tekemään työ kun rokottaa nuita harrastuksia ja taivasalla ei oo kiva tehdä hommia. Olen samaa mieltä täältä on ollu jo apua muutamaan särkyyn ja vaivaan että kiitosta vaan kaikille :lol:

Mie ajattelin raskia ajaa talvenkin mesellä kyllähän nämä suomen olot on vähä koetusta autolle 8)

Joo täytyy tosiaan koettaa eka että vastaako kaasuvivusto palautuessaan siihen stoppariin eikä läppä runkoon ja jos säätö kohillaan niin sit kopasta sitä kaasuläpän liikettä ilman sitä vivustoa ja sit vasta purkamaan. Jos tarvii purkaa niintäytyypi jättää se ilmamäärämittari omaan rauhaansa puhdistella vaan...
Täytyypä tuostaki katsoa alipaineletkujen kireys ja laittaa klemmarit jos tarvista voihan ne olla jo vähän kovettuneitakin :mrgreen:

Kyllä oli mielenkiitoiset sivut paljo asiaa ja moneen autoon...
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Sinänsä toi määräjakajan poisto ok ihan ok homma...näkee samalla mis kunnos sen alapuolel oleva kumikaukalo on(jos kovettunu voi kans aiheuttaa imuvuotoja)...tuossahan ei tarvi mitenkään räplätä ilmamäärämittaria.
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo niinhä se tais olla ettei sitä tarvii purkaa vaan nostaa irti jakajan kanssa :roll:
Ei oo kerinny vielä tutkailemaan sen tarkemmin...

Joko jesse kerkesi kattoo omaa pirssiä :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

En kerinny viä, viikonloppuna meni kaikki aika kun irrottelin levikkeitä ja syynäsin pahimpia ruostekohtia. Helmoissa oli vähän ruostetta, mutta ovet olivat niin hyvässä kunnossa etten ollut uskoa silmiäni. Ainoastaan oikeassa takaovessa vähän ruostetta alareunassa, mutta muut ovet TÄYSIN ruostevapaita! Ja vuosimallihan oli -85.

Onko sulla M.R yhtään edennyt tuo ongelman selvittäminen?
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

En ole minäkään kerinny tekemään mitään...
Pitäs jostain löytää tuohon käypä ylijännitesuoja ja b-pumpun rele ja aloittaa niistä :roll:

Juu eihän nää tämänikäiset meset oo niin kovia ruostumaan ja tietysti riippuu vähän auton pitäjistä miten on ruostesuojattu :lol:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Kertokeehan mitä öljyä tuonne getragin laatikkoon laittas mikä ois parasta???
Tuntuu vähän nihkeeltä ku tuota pakkastakin alkaa olemaan pitää voidella samalla vaihde vivusto samalla ku vaihtaa öljyt niin luulis vähä notkistuvan :lol:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Vastaa Viestiin