Emännän fiat multijet 1.3:lla....tampereella yksi työmaa jossa joutuu ramppaamaan...ei viitsi räsällä ajella kun huonolla kelillä.simppa80 kirjoitti:Paljon on kyllä tullut kilsoja. Tähän pitää vaan kysyä että minkä moisella autolla on tullut noin paljon kilsoja taitettua? Veikkaampa etä Mersu se ei ole ollutripuliranne kirjoitti:Marraskuussa 5200 km joista firman ajoa 4000 km. Diesel, kannattiko...kulutus alle 5 litraa sadalle...?.
Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
- Paikkakunta: Hki
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Helsinki - Pirkkala- Helsinki ajoin jatkuvasti 5 kertaa viikossa. Noin 4 kuukauden ajan. Firman Transporterilla ja kulutus oli noin 7 litraa sadalle. Mielestäni kannattavaa bensaan verrattuna. Siis paljonhan tuo syö matka-ajossa.
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
S210 320CDI vaju 300 hevoista ja reippaat 600 njuuttonia vääntöjä viepi sen pikkusta reilut seittemän litraa sataselle työmatkoissa. Saman tehoinen ja vääntöinen bentsiinillä käyvä automaattivaunu saattaa hörpätä himpun verran enemmän
Jos oikein taloudellisesti ja epämukavasti haluaisin ajella niin ajelisin Skoda felicialla tai Seat Cordoba variolla. Pakuksi rekattu ja vie alta viiden matka-ajussa(ajettu on tuota kulutusta).
Edittiä. ja tarkoitin tosiaankin noita vagineita tdi koneilla, ei bentsiiniä hörppivinä.

Edittiä. ja tarkoitin tosiaankin noita vagineita tdi koneilla, ei bentsiiniä hörppivinä.
Viimeksi muokannut BTriker, Su 02.12.2012 00:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
ku kerra mentii volkkariosastolle ni mun 1.8 90hv Vento mk3 kulutti bensaa 44tkm matkalla sen 7,2l/100km ja tuo 1.9tdi 110hv keskikulutus 75000km matkalla on 4,62l/100km.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Jos katsoo käyttömenoja, niin diesel lienee kustannusten osalta ykkönen varsin maltillisilla vuotuisilla ajokilometreillä.
Valtio suunnittelee kuitenkin verotuksen muuttamista energiasisältöpohjaiseksi, joka nostaa dieselin litrapohjaisen veron bensan verotusta korkeammaksi. Myös dieselpolttoaineen kasvava kysyntä suhteessa bensiiniin nostanee dieselin hintaa (bensiinin hintaan suhteutettuna) jatkossa, koska laadukkaan dieselpolttoaineen valmistus on mutkikasta puuhaa, eikä tarjonnan lisääminen ole kovinkaan suoraviivaista.
Veikkaan että vuonna 2015 diesel on selvästi bensaa kalliimpaa. Nythän diesel on Suomessa toistaiseksi kevyemmin verotettua, koska hinta "sisältää" kuljetustukea. Tämä heikentänee jatkossa dieselin asemaa käyttömenojen näkökulmasta.
Jätän bensa vs. dieselmoottoreiden vikaherkkyyden arvioinnin teknisesti orientoituneempien foorumilaisten arvioitavaksi (puhumattakaan konetyyppien käyttöominaisuuksista).
Valtio suunnittelee kuitenkin verotuksen muuttamista energiasisältöpohjaiseksi, joka nostaa dieselin litrapohjaisen veron bensan verotusta korkeammaksi. Myös dieselpolttoaineen kasvava kysyntä suhteessa bensiiniin nostanee dieselin hintaa (bensiinin hintaan suhteutettuna) jatkossa, koska laadukkaan dieselpolttoaineen valmistus on mutkikasta puuhaa, eikä tarjonnan lisääminen ole kovinkaan suoraviivaista.
Veikkaan että vuonna 2015 diesel on selvästi bensaa kalliimpaa. Nythän diesel on Suomessa toistaiseksi kevyemmin verotettua, koska hinta "sisältää" kuljetustukea. Tämä heikentänee jatkossa dieselin asemaa käyttömenojen näkökulmasta.
Jätän bensa vs. dieselmoottoreiden vikaherkkyyden arvioinnin teknisesti orientoituneempien foorumilaisten arvioitavaksi (puhumattakaan konetyyppien käyttöominaisuuksista).
e-class
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
tääl meillä on diesel ja bvensiini ollut muuten saman hintaisa jo 2-3kk. Eli 1,6 euron huitteilla molemmat. muutamana päivänä on diesel ollut viimeviikkojan aikana pari senttiä kalliimpaakin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Nononono, täällä ajellaan juurikin Felicialla aika paljon - ei se niin epämukava ole mersumiehellekään. Varusteitahan ei tosin ole yhtään mitäänJos oikein taloudellisesti ja epämukavasti haluaisin ajella niin ajelisin Skoda felicialla tai Seat Cordoba variolla. Pakuksi rekattu ja vie alta viiden matka-ajussa(ajettu on tuota kulutusta).
Edittiä. ja tarkoitin tosiaankin noita vagineita tdi koneilla, ei bentsiiniä hörppivinä.

Felicia on aina dieselinä turboton, ja kulutus siinä 5,5 paikkeilla eli ei niin taloudellinen kuin tdi:t.
Vaan eipä ole verotkaan 5-paikkaisena pakuna kahtasataa euroa vuodessa, ja korjauskulut pysyttelevät muutamassa kympissä vuotta kohden (kokemusta 5 vuoden ajalta noin 130-150tkm matkalta parista rottelosta)
wiimax.fi
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Hop, käsi ylös virheen merkiksidealer kirjoitti:Nononono, täällä ajellaan juurikin Felicialla aika paljon - ei se niin epämukava ole mersumiehellekään. Varusteitahan ei tosin ole yhtään mitäänJos oikein taloudellisesti ja epämukavasti haluaisin ajella niin ajelisin Skoda felicialla tai Seat Cordoba variolla. Pakuksi rekattu ja vie alta viiden matka-ajussa(ajettu on tuota kulutusta).
Edittiä. ja tarkoitin tosiaankin noita vagineita tdi koneilla, ei bentsiiniä hörppivinä.![]()
Felicia on aina dieselinä turboton, ja kulutus siinä 5,5 paikkeilla eli ei niin taloudellinen kuin tdi:t.
Vaan eipä ole verotkaan 5-paikkaisena pakuna kahtasataa euroa vuodessa, ja korjauskulut pysyttelevät muutamassa kympissä vuotta kohden (kokemusta 5 vuoden ajalta noin 130-150tkm matkalta parista rottelosta)


W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Mua ei edes kiinnosta, olisiko halvempi ajaa 2-litrasella bensaautolla tai 320 cdi:llä. Pikkuautoihin bensakone on oikea valinta pieneen ajoon, mutta isossa autossa saisi olla iso moottori. Monesti nuo vanhemmat bensa-autot vievät etenkin talviajossa ja automaattina paljon enemmän, kuin ilmoitettu kulutus on. Varsinkin jos vähänkään reippaammin koittaa liikkua. Joku 190 B tai E vie helposti 10-12 litraa pikkuajosssa talvikelillä nätistikin ajaessa.
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Yleisesti ottaen autot vievät enemmän, kuin "normi"kulutus. Voi olla, että vanhat vievät "paljon" enemmän siksi että ne ovat vanhoja, mutta jos verrataan esim. 90-luvulla ilmoitettuja normikulutuksia todellisiin silloin kun ne autot olivat uusia, ja vastaavasti tämän hetken tilannetta, niin väittäisin että yleisesti ottaen "normi"kulutuksen ja todellisen ero on koko ajan kasvanut, ja varmaan suurimpana yksittäisenä syynä yleisesti käytössä oleva päästöpohjainen (eli suoraan ilmoitetusta "normi"kulutuksesta riippuva) verotus.JP74 kirjoitti:Monesti nuo vanhemmat bensa-autot vievät etenkin talviajossa ja automaattina paljon enemmän, kuin ilmoitettu kulutus on.
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Itte vaihdoin diesel-auton bensa-autoon viikko sitte. Varmaa jonki verra tulee kalliimmaks ajaa tol bensa-autol mut on tol sit paljo kivempi ajellakki
Työmatka-ajoi mul tulee kuukaudes n. 300km ni en diesel autoo välttämättä tarvi. Vuodes tulee kilometrejä n. 25tkm.

Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
kyllähän bensa puolustaa paikkaansa jos ajaa lyhyttä pätkäajoa esimerkiks, vaikka tulis sen 25000km. Lämpenee kuitenki siinä ekan minuutin aikana ja käynnistyy jopa ilman roikkaa kunnon helmikuun pakkasessa, varsinki tääl etelässä. Minul ei oo ikinä ollu lohkolämppäriä autoissa kun oon esim. tääl tai PKS asunu. Puhtaasti mukavuustekijä ja eihän tuo ole kuitenkaan kyse kuin muutamasta sadasta eurosta. äärimäisen suuri summa näissä alle tonnin ritsoissa mitä mulla on, uudemmissa autoissa ei niinkään 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
No saabin 9-5 aero farkku 270hv/420nm vie maantiellä sen 7,3litraa ja 80km/h nopeuksissa alle 7litraa. Tosin manuaalilodjulla ja tehot ei kuitenkaan ihan samaa luokkaa mutta iso auto kuitenkin. Turbomottien hienouksiahan tosiaan on että hyrrä ei kuluta jos ei välttämättä haluaBTriker kirjoitti:S210 320CDI vaju 300 hevoista ja reippaat 600 njuuttonia vääntöjä viepi sen pikkusta reilut seittemän litraa sataselle työmatkoissa. Saman tehoinen ja vääntöinen bentsiinillä käyvä automaattivaunu saattaa hörpätä himpun verran enemmänJos oikein taloudellisesti ja epämukavasti haluaisin ajella niin ajelisin Skoda felicialla tai Seat Cordoba variolla. Pakuksi rekattu ja vie alta viiden matka-ajussa(ajettu on tuota kulutusta).
Edittiä. ja tarkoitin tosiaankin noita vagineita tdi koneilla, ei bentsiiniä hörppivinä.

Meillä kuitenkin kotosalla tämä jokaperheenmalli eli emäntä ajelee omat pikkuajonsa bensavehkeellä ja itse sitten suosin diisseliä kun kilsoja tulee kuitenkin vuodesta riippuen 20-70tkm. Ne jotka yleisesti miettii säästöjä normaali ajossa sillä mitä tankkiin lyö niin yleensä säästö on suhteellisen pieni (0-200e/vuosi). Sen samaisen summan saa kasaan jo sillä kun miettii että missä tankkaa. Itsekkin kun suoritin joku aika sitten laskutoiminnon ABC:n polttoainehinnoista ottaen sen bonuksista saatavan osuuden pois niin harvemmin mistään suomessa saa yhtä halpaa dieseliä kun apsilta. Ja se mikä parasta niin rahat tulee tilille jonne ne saa jäädäkkin, eli suomeksi jossa sen säästön joskus huomaa kun vetää tilin nollille
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
St1 manipuloi dieselin hintaa... ,sillä osalla se asemista diesel bensaa kalliinpaa.
Taita olla E85 aineen menekki ollut liian huonoa.
Taita olla E85 aineen menekki ollut liian huonoa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Diesel auton kannattavuus tänäpäivänä?
Tästä nyt olen löpissyt ennenkin, mutta vastaan silti lyhyesti.kilander kirjoitti:simppa80 kirjoitti:Juu ja täsä verrataan sitten 200hp diesel VS. 300hp V8. bensa. Kulutusero kuitenkin vain 3 / 100km.RH kirjoitti:Parin paavon voimalla mukaan keskusteluun.
W210 E320CDI:n keskikulutus ~7-7,5 ja S210 E430:n vastaava ~10-10,5.
Mites eroa väännössä/käytännön ajomukavuudessa?
Käytännön ajosuoritteella (ainakin meikäläisen) ei mitään eroa. Moottoreiden luonne on toki koko lailla erilainen. Niinkuin nykydieseleihin (jollaiseksi paavonkin voi vissiin jo laskea) tottuneet tietää, niin käytännön vaivaton voima ja suorituskyky on tarjolla koko ajan. Mutta ei tuo bensaveekasikaan nyt mikään mopo ole ajaa normiajossa. Hienostuneempi on ehdottomasti kuitenkin bensa-auto noista. CDI:ssä on vähän semmoista brutaalia työkalun tunnetta, joka kasista puuttuu kokonaan.