Lämmettyään jää kierrokset aika ylös, kaasua polkasemalla kierrokset tippuu ja sammuu kohta.
Tyhjäkäynnin korotus siis toimii, kierrosten pitääkin jäädä ylös kunnes kaasua painetaan. Sammumiseen syynä on hyvin todennäköisesti kaasuttimien tai sytytyksen säädöt. Tupla-Zenithit ovat hyvät kaasarit, mutta tarkat säädöistään. Niitä ei kannata alkaa säätelemään ilman tietoa mitä tekee. Säätöjen selittäminenkin on niin pitkä tarina, ettei sitä tässä kannata tehdä. Kannattaa hakea netistä ohjeet, joko BMW:n tai Mersun ohjeet. Niitä löytyy hyvin. Sitten kunnollinen tutustuminen ohjeisiin ja sitten vasta säätämään.
Tuossa mm. BMW e9:n ohjeet, noissa kaasuttimissa on muutama pieni muutos, mutta perusidea on sama:
http://www.e9coupe.com/tech/zeniths/bmw2/bmw2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ennakot on 25-30 astetta tyhjäkäynnillä (n.800r/min) mutta tuossa toimii kuitenkin parhaiten.
....tuollaisilla ennakoilla saammuu hyvin todennäköisesti kun painaa kaasua. Kaasuttimet ja sytytys täytyisi säätää yhdessä.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.