Huh, 600SL . Kelpaisi.. Oliko muuten Salossa myynnissä? Jos, niin ainakin kuvien perusteella poikkeuksellisen siistin näköinen. Odotamme malttamattomana lisätietoa ja -kuvia.SL666 kirjoitti:Jep, seurantaa seuraa. Joko tähän topikkiin tai tarvittaessa uuteen. Huomenna taas kerätään lisää kokemuksia.
r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Lausuntoni oli ihan esteettinen. Ymmärrän toki, että autoa on nostettava, jos se on tarpeen käytön kannalta. Itselläni on melko madallettu harrasteauto, joka ottaa kiinni myös hidasteissa reippaammin ajettaessa, ja jota on vaikea saada katsastuksessa rampille. Tärkeintä on, että itse pitää autosta ja siitä, miltä se näyttää. Autossani on myös valkoiset parisenttiä paksut matot, joihin Vaimoni ja Tyttöni voivat upottaa varpaansa, siis pestyt ja puhtaat jalat Käyttöautot on sitten erikseen.E38 kirjoitti:en ymmärrä mikä hinku joillakin tyypeillä on puolustella madallusta, jos se tekee autosta käytännössä liikuntakyvyttömän hankkii sitten sellaisen näyttelyauton erikseen, jos auton pitää maata paikallaan, kuin rikkinäisen citikan...
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
[/quote]Huh, 600SL . Kelpaisi.. Oliko muuten Salossa myynnissä? Jos, niin ainakin kuvien perusteella poikkeuksellisen siistin näköinen. Odotamme malttamattomana lisätietoa ja -kuvia.
Kyllä oli Salossa myynnissä. Uutena on mennyt Japaniin ja Suomeen tullut 2009. Muutaman päivän lisää tutkittuani olen edelleen samaa mieltä että siisti on. Nyt vielä ajelen kelien mukaan syyskuun-lokakuun alkuun ja talven aikan yritän hieman tarkistella pintaa syvemmältä. Ensinmäinen tankkaus antoi kulutukseksi 13 l/100 km. Tässä muutamia tuoreita kuvia: 600:nen malli on myös herättänyt ilmeistä ihmetystä kaveripiirissä eli hupia on siitäkin riittänyt. Korkeat käyttökulut alkavat tulla esille kun otin liikennevakuutuksen. Pohjolan järjestelmässä ei edes ollut valmiina hintaa vaan kehoitus "ota yhteys vakuutusarvioitsijaan". Konttoristi soitti sai hinnan 970 EUR/v (0 bonuksilla). Vaihdoin melkoisen nopeasti bonukset Mersun vakuutukseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Hieno peli! Mun mielestä liikennevakuutus oli mulla saman hintainen 0 bonareilla = vähän alle tonnin vuosi.SL666 kirjoitti:600:nen malli on myös herättänyt ilmeistä ihmetystä kaveripiirissä eli hupia on siitäkin riittänyt. Korkeat käyttökulut alkavat tulla esille kun otin liikennevakuutuksen. Pohjolan järjestelmässä ei edes ollut valmiina hintaa vaan kehoitus "ota yhteys vakuutusarvioitsijaan". Konttoristi soitti sai hinnan 970 EUR/v (0 bonuksilla). Vaihdoin melkoisen nopeasti bonukset Mersun vakuutukseen.
Olen ajellut vain parina iltana Mesellä ja ihmetystä herättää ovessa olevat valot (vihreä ja punainen, samat jotka löytyy sisällä olevasta peruutuspeilistä), ne palavat kun suljen ovet ja aktivoin varashälyyttimen. Eli kuinka kauan valojen kuuluu palaa? Nyt ne vilkkuvat nyt n 30s, eli normaalia vai koittaako auto kertoa jotain?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Saanko kysyä minkä ikäinen olet ja millä paikkakunnalla sijaitset?SL666 kirjoitti:Korkeat käyttökulut alkavat tulla esille kun otin liikennevakuutuksen. Pohjolan järjestelmässä ei edes ollut valmiina hintaa vaan kehoitus "ota yhteys vakuutusarvioitsijaan". Konttoristi soitti sai hinnan 970 EUR/v (0 bonuksilla).
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Taitaapa olla vaan patterit hiipumassa avaimesta.E38 kirjoitti:Olen ajellut vain parina iltana Mesellä ja ihmetystä herättää ovessa olevat valot (vihreä ja punainen, samat jotka löytyy sisällä olevasta peruutuspeilistä), ne palavat kun suljen ovet ja aktivoin varashälyyttimen. Eli kuinka kauan valojen kuuluu palaa? Nyt ne vilkkuvat nyt n 30s, eli normaalia vai koittaako auto kertoa jotain?
S204
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
muutaman kympihän (alle 100 € kuitenkin) tuo vain on kalliimpi, mitä esim. omasta 300E:stä (-89 mallinen 500 €:n ruoska ) välillä meinaa huumori loppua, kun saa 2 kertaa enemmän maksaa vakuutusmaksuja/vuosi, kuin mikä auton arvo onSL666 kirjoitti:Korkeat käyttökulut alkavat tulla esille kun otin liikennevakuutuksen. Pohjolan järjestelmässä ei edes ollut valmiina hintaa vaan kehoitus "ota yhteys vakuutusarvioitsijaan". Konttoristi soitti sai hinnan 970 EUR/v (0 bonuksilla).
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ok, pitää vaihtaa uusi.Jonze kirjoitti:Taitaapa olla vaan patterit hiipumassa avaimesta.E38 kirjoitti:Olen ajellut vain parina iltana Mesellä ja ihmetystä herättää ovessa olevat valot (vihreä ja punainen, samat jotka löytyy sisällä olevasta peruutuspeilistä), ne palavat kun suljen ovet ja aktivoin varashälyyttimen. Eli kuinka kauan valojen kuuluu palaa? Nyt ne vilkkuvat nyt n 30s, eli normaalia vai koittaako auto kertoa jotain?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Taisin olla vakuutuksien hinnoissa pihalla kun en ole vähään aikaa niiden kanssa touhunnut. Kyselin tuttavapiiristä ja CLK on vakuutus n. 950 EUR, Z3 oli halvempi n. 600 EUR, samoin-96 avo Mustang. 60-luvun Mustang vakuutus on 760 EUR. Lisäksi tänään tuli lasku ja lopullinen hinta on 870 EUR ilman bonuksia . Ihan kuin olisin tienannut rahaa...
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
SL huollettiin Rollen Tähtihuollossa ja hinta/laatusuhde heillä kohdallaan. Voin suositella paikkaa, vaikka jonoa on reilusti. Tarvikeosat eivät ole kalliita ja tämän huoltaminen on samaa hintaluokkaa mitä MX-5:n. B-huollon lisäksi konepellin lämpöeriste vaihdettiin ja eteen vaihdettiin korkeimmat kumipalat jousiin (takana oli jo korkeimmat mahdolliset). Auto nousi edestä n 2.5cm ja pääsen ajamaan halliin sisälle! Tällä muutoksella auto seisoon nyt sivulta katsottuna suorassa eikä ole etupainoinen (nokka maassa). Madallusjouset ovat jotkut punaiset - tietääkö kukaan minkä merkkiset voisivat olla? Intrax? Ei kai... Edellinen omistaja, joka muutokset on tehnyt, ei vastannu puhelimeen/viesteihin.
Nyt kun autolla on kunnolla päässyt ajelemaan, on se ollut parempi mitä odotin! Ensinnäkin automaattilaatikon toiminta ja kaasupolkimen vaste on juuri sitä "vanhan koulukunnan" tyyliä josta pidän. Autolla on helppo ajella pehmeästi, eikä kaasupolkimen/automaatin vaste ole liian herkkä, kuten useimmissä uusissa autoissa on. Auto tuntuu tehokkaammalta mitä paperilla ja kutosen soudit ovat mukavasti läsnä.
Takana on yllättävän paljon tilaa ja nyt 5v poikani mahtuu sinne hienosti vielä vuosia. Penkithän ovat kuin kiinteät lastenistuimet! Punnersimme vaimon kanssa kerran lasikaton irti autosta ja painoihan se jokusen kilon. Vinkkinä muille: jos kovakatto nitisee tuulilasin liitoskohdasta (mukulakivillä tai pompuissa) pääsee nitinästä täysin eroon kun liitoskohdan voitelee reilusti CRC:llä.
Tuntuu että tälläisen R129:n kanssa saa paljon autoa hintaansa nähden.
Nyt kun autolla on kunnolla päässyt ajelemaan, on se ollut parempi mitä odotin! Ensinnäkin automaattilaatikon toiminta ja kaasupolkimen vaste on juuri sitä "vanhan koulukunnan" tyyliä josta pidän. Autolla on helppo ajella pehmeästi, eikä kaasupolkimen/automaatin vaste ole liian herkkä, kuten useimmissä uusissa autoissa on. Auto tuntuu tehokkaammalta mitä paperilla ja kutosen soudit ovat mukavasti läsnä.
Takana on yllättävän paljon tilaa ja nyt 5v poikani mahtuu sinne hienosti vielä vuosia. Penkithän ovat kuin kiinteät lastenistuimet! Punnersimme vaimon kanssa kerran lasikaton irti autosta ja painoihan se jokusen kilon. Vinkkinä muille: jos kovakatto nitisee tuulilasin liitoskohdasta (mukulakivillä tai pompuissa) pääsee nitinästä täysin eroon kun liitoskohdan voitelee reilusti CRC:llä.
Tuntuu että tälläisen R129:n kanssa saa paljon autoa hintaansa nähden.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Olen täysin samaa mieltä E38:n kanssa miten hinta/auton ominaisuudet-suhde on hyvä, antaa hintaansa nähden enemmän. Vertailupohjana Jenkki poni ja kaverin Z3 (juu, eivät ole ihan samaa genreä mutta laveasti harrasteautoina ja hinnoltaan katsottuna).
Vajaassa kuukaudessa olen ajanut 1700 km. Kulutus on ollut 12,5....14,8 l/100 km. Eikös näiden (600SL) pitänyt kuluttaa paljon
Ajo-ominaisuuksiin olen tyytyväinen. Alusta toimii kaupungissa ja maantiellä. Mutkaisellakin maantiellä menee mukavasti ja vakaasti. Auto taittuu hyvin ja vaivattomasti mutkiin ja töyssyt ylittyvät mukavasti. ADS sportti asennossa parantaa vielä vähän nopeaa mutka-ajon ominaisuuksia.
Kääntösäde on hyvä mutta ohjaus ei ihan kehuja saa, en kuitenkaan halua moittia koska voi olla kyse tottumisesta. Joka tapauksessa kaupunkiajossa ohjaus on hieman raskas ja palauttaa laiskasti. Mutkatiellä ohjaus on jollain tapaa kulmikas ja vaatii tarkaa ohjaamista. Välillä mutka meinaa mennä leveäksi ja toisinaan taas leikaa sisälle. Ominaisuus on lievä ja ei edes ole häirinnyt. Osasyynä lienee myös huonot ja vanhat renkaat jotka tulen uusimaan ensi kesänä.
Harrasteautoon liittyy myös aina ulkonäkö, mielikuva ja mielipiteet. On autoja jotka ovat "järkiostoksia" eli kestäviä, halvat huoltokustannukset ja hyvä jälleenmyyngti arvo... Niillä on paikkansa ja annan täyden tunnustuksen niiden omistajille: auto on aina auto totaaliselle petroolipäälle. Itselleni on tuonnut suurta hupia miten Mersu jakaa mielipiteitä laidasta laitaan: on haukuttu, ehdotettu mielenterveyspalveluita, kehuttu ja ihasteltu. Mercedes Benz ja 600SL herättävävät tunteita ja se on minulle autossa kiinnostava ja tärkeäkin ominaisuus. Ulkonäkö on on kerännyt kehuja, usein on luultu paljon uudemmaksi kuin -93. Erityisesti kovakatto päällä SL on hyvän näköinen.
Vajaassa kuukaudessa olen ajanut 1700 km. Kulutus on ollut 12,5....14,8 l/100 km. Eikös näiden (600SL) pitänyt kuluttaa paljon
Ajo-ominaisuuksiin olen tyytyväinen. Alusta toimii kaupungissa ja maantiellä. Mutkaisellakin maantiellä menee mukavasti ja vakaasti. Auto taittuu hyvin ja vaivattomasti mutkiin ja töyssyt ylittyvät mukavasti. ADS sportti asennossa parantaa vielä vähän nopeaa mutka-ajon ominaisuuksia.
Kääntösäde on hyvä mutta ohjaus ei ihan kehuja saa, en kuitenkaan halua moittia koska voi olla kyse tottumisesta. Joka tapauksessa kaupunkiajossa ohjaus on hieman raskas ja palauttaa laiskasti. Mutkatiellä ohjaus on jollain tapaa kulmikas ja vaatii tarkaa ohjaamista. Välillä mutka meinaa mennä leveäksi ja toisinaan taas leikaa sisälle. Ominaisuus on lievä ja ei edes ole häirinnyt. Osasyynä lienee myös huonot ja vanhat renkaat jotka tulen uusimaan ensi kesänä.
Harrasteautoon liittyy myös aina ulkonäkö, mielikuva ja mielipiteet. On autoja jotka ovat "järkiostoksia" eli kestäviä, halvat huoltokustannukset ja hyvä jälleenmyyngti arvo... Niillä on paikkansa ja annan täyden tunnustuksen niiden omistajille: auto on aina auto totaaliselle petroolipäälle. Itselleni on tuonnut suurta hupia miten Mersu jakaa mielipiteitä laidasta laitaan: on haukuttu, ehdotettu mielenterveyspalveluita, kehuttu ja ihasteltu. Mercedes Benz ja 600SL herättävävät tunteita ja se on minulle autossa kiinnostava ja tärkeäkin ominaisuus. Ulkonäkö on on kerännyt kehuja, usein on luultu paljon uudemmaksi kuin -93. Erityisesti kovakatto päällä SL on hyvän näköinen.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Joo kääntösäde on yksi pienimmistä mitä on vastaan tullut! Olin tietoinen, että MB:n ohjaus ei palauta samalla tavalla kuten esim BMW:n ja se tekee nurkka-ajon vähän työlääksi. Minulla alusta toimii mutkissa ihan ok (tämän painoiseksi autoksi) ja tähän vaikuttaa tietysti tontitus ja 235/275 leveät renkaat. Ei tätä kuitenkaan voi ihan urheiluautoksi kutsua vaan enemmänkin ollaan pätevällä GT osastolla.SL666 kirjoitti: Kääntösäde on hyvä mutta ohjaus ei ihan kehuja saa, en kuitenkaan halua moittia koska voi olla kyse tottumisesta. Joka tapauksessa kaupunkiajossa ohjaus on hieman raskas ja palauttaa laiskasti. Mutkatiellä ohjaus on jollain tapaa kulmikas ja vaatii tarkaa ohjaamista. Välillä mutka meinaa mennä leveäksi ja toisinaan taas leikaa sisälle. Ominaisuus on lievä ja ei edes ole häirinnyt. Osasyynä lienee myös huonot ja vanhat renkaat jotka tulen uusimaan ensi kesänä.
Harrasteautoon liittyy myös aina ulkonäkö, mielikuva ja mielipiteet. On autoja jotka ovat "järkiostoksia" eli kestäviä, halvat huoltokustannukset ja hyvä jälleenmyyngti arvo... Niillä on paikkansa ja annan täyden tunnustuksen niiden omistajille: auto on aina auto totaaliselle petroolipäälle. Itselleni on tuonnut suurta hupia miten Mersu jakaa mielipiteitä laidasta laitaan: on haukuttu, ehdotettu mielenterveyspalveluita, kehuttu ja ihasteltu. Mercedes Benz ja 600SL herättävävät tunteita ja se on minulle autossa kiinnostava ja tärkeäkin ominaisuus. Ulkonäkö on on kerännyt kehuja, usein on luultu paljon uudemmaksi kuin -93. Erityisesti kovakatto päällä SL on hyvän näköinen.
Kulutus on taajamassa n 12.5L/100km = minun asteikolla vähän.
Lasikatolla ulkonäkö on tosi hieno takaa katsottuna ja muutenkin ulkonäkö on miellyttänyt silmää jo lapsesta asti. R129 on yllättävän leveä ja kaarien ylöspäin pokkaukset antavat maskuliinisen ilmeen. Minulle kukaan ei ole vielä haukkunut autoa (kuten monen muun autoni kanssa on kyllä käynyt) ja Mersulla on näköjään jotain hiljaista kunnioitusta.
Uskoisin että R129 on jonkinlaisessa hintojen aallonpohjassa ja tulevaisuudessa hinnat alkavat pikkuhiljaa nousemaan, etenkin hyvissä / räpeltämättömissä yksilöissä. Monien (tulevaisuuden) klassikoiden kanssa 10-20 vuotiaina hinnat käyvät pohjassa ja sitten alkaa nousu.
Lainatakseni J.Karjalaista: Kaikki näyttää hyvälle uutena mutta laatukama paranee vanhetessaan.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
On pitänytkin kysyä tätä jo pidemmän aikaa:
Ajelen joka päivä n 30min aamu/iltapäivä ruuhkissa ja lämmöt nousevat pidemmissä pysähdyksissä tälle korkeudelle, joskus muutaman millin vielä korkeammalle - onko normaalia? Entä missä kilometreissä tähän myllyyn yleensä suositellaan vesipumpun vaihtoa?
Ajelen joka päivä n 30min aamu/iltapäivä ruuhkissa ja lämmöt nousevat pidemmissä pysähdyksissä tälle korkeudelle, joskus muutaman millin vielä korkeammalle - onko normaalia? Entä missä kilometreissä tähän myllyyn yleensä suositellaan vesipumpun vaihtoa?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Nostetaanpa tämä ketju taas näin kevään kynnyksellä... Eli R129 on ollut yksi haaveistani jo pitkän aikaa. Viime syksynä coupen myytyäni olen alkanut seurata SL:ää "sillä silmällä" ja nyt kevättä kohti kuume on kohonnut pahasti. En tosin ole vielä aivan varma missä vaiheessa SL:n hankinta voisi tulla oikeasti ajankohtaiseksi: kuukauden vai kuuden kuukauden päästä... Olen "tylsimmässä skenaariossa" varautunut jopa vuoden-kahden horisonttiin. Tavoitteena olisi asiallinen SL 500, mahdollisimman uusi (mielellään 95->), jossa kattavat varusteet ja mielellään 2+2-paikkainen.
Kuitenkin jostain syystä myös "kuningas-SL" eli 600 kummittelee takaraivossa. Noh, kappas vain nyt voisikin olla tiedossa eräs yksilö (japanissa) vuosimallia 93. Siinä ei ole (tietenkään) vastaavaa määrää varusteita kuin mallisarjan loppupuolen autoissa eikä siinä ole takapenkkejä, mutta kuitenkin normi varusteet siinä on mitä tuollaisissa nyt yleensä onkin. Lisäksi V12-kone aiheuttaa pelkoa koska sen vioista ja kustannuksista on niin paljon ollut juttua.
Kuinkahan monella toimintatonnilla SL + 600 V12-koneen kombinaatioon tulisi varautua? Mitä kaikkea siitä voi sitten mennä? Onko myös V12-koneessa hapertuvat johdot? Entä onko V12 enää KE-jetroniccia vai onko kaikki 600:t jo uudella sähköruiskulla? Tai kannattaisiko vaan jatkaa suosiolla 500 etsintää...
Kuitenkin jostain syystä myös "kuningas-SL" eli 600 kummittelee takaraivossa. Noh, kappas vain nyt voisikin olla tiedossa eräs yksilö (japanissa) vuosimallia 93. Siinä ei ole (tietenkään) vastaavaa määrää varusteita kuin mallisarjan loppupuolen autoissa eikä siinä ole takapenkkejä, mutta kuitenkin normi varusteet siinä on mitä tuollaisissa nyt yleensä onkin. Lisäksi V12-kone aiheuttaa pelkoa koska sen vioista ja kustannuksista on niin paljon ollut juttua.
Kuinkahan monella toimintatonnilla SL + 600 V12-koneen kombinaatioon tulisi varautua? Mitä kaikkea siitä voi sitten mennä? Onko myös V12-koneessa hapertuvat johdot? Entä onko V12 enää KE-jetroniccia vai onko kaikki 600:t jo uudella sähköruiskulla? Tai kannattaisiko vaan jatkaa suosiolla 500 etsintää...
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
R129 on hieno auto! Monta vuotta haaveilin että joskus sellainen, ennen kuin viime syksynä sain sellaisen hommattua
Auto on SL500 11/92 eli ensimmäisiä sähköruiskulla ja huonoilla johtosarjoilla. Vai tuliko huonot piuhat vasta -93?
Omassa piuhat näyttäis olevan vielä kunnossa kun niitä varovasti raottelin. Tiedä häntä vaikka olis jo vaihdettu, autolla kumminkin ajettu jo 250tkm.
Auto ainakin käy nätisti.
Talven aikana olen autoa käynyt läpi mm. peräpää puslat ja tukitangot, nesteet,öljyt, virranjakajan kannet ja pyörijät (bosch) ym.
Vielä pitäis vaihtaa laatikkoon se kuuluisa jousisarja parantamaan 2-3 vaihtoa, väliilä vähän luisti. Tietysti samalla myös öljyt ja suodatin.
Vanteet ja renkaat on kyllä vähän turhan isot( 305/25/20 tak. 255/35/20 ed.) ois saanut olla pari tuumaa pienemmät mutta on ne ainakin hienot
Vanteet koottavat OZ opera jotain! Ihan hyvät kyllä ajaa, ei valittamista.
Katselin myös 600, mutta oli turhan eksoottinen mulle, 500 huolto voi olla vähän edullisempaa.
Kevät koittaa ja kohta sen saa perseen alle
Tässä vähän kuvia viime syksyltä autokuumeeseen
Auto on SL500 11/92 eli ensimmäisiä sähköruiskulla ja huonoilla johtosarjoilla. Vai tuliko huonot piuhat vasta -93?
Omassa piuhat näyttäis olevan vielä kunnossa kun niitä varovasti raottelin. Tiedä häntä vaikka olis jo vaihdettu, autolla kumminkin ajettu jo 250tkm.
Auto ainakin käy nätisti.
Talven aikana olen autoa käynyt läpi mm. peräpää puslat ja tukitangot, nesteet,öljyt, virranjakajan kannet ja pyörijät (bosch) ym.
Vielä pitäis vaihtaa laatikkoon se kuuluisa jousisarja parantamaan 2-3 vaihtoa, väliilä vähän luisti. Tietysti samalla myös öljyt ja suodatin.
Vanteet ja renkaat on kyllä vähän turhan isot( 305/25/20 tak. 255/35/20 ed.) ois saanut olla pari tuumaa pienemmät mutta on ne ainakin hienot
Vanteet koottavat OZ opera jotain! Ihan hyvät kyllä ajaa, ei valittamista.
Katselin myös 600, mutta oli turhan eksoottinen mulle, 500 huolto voi olla vähän edullisempaa.
Kevät koittaa ja kohta sen saa perseen alle
Tässä vähän kuvia viime syksyltä autokuumeeseen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Koko talvi on ajeltu R129:llä ja ihan hienosti auto on toiminut ollakseen 16v vanha. Mittariin on tullut lähes 4000km ja auto on seisonut suoraan kadulla. Säät ja lumen määrä on ollut välillä törkeet mutta normaaleilla jousilla etenemisen kanssa ei ole ollut ongelmia. Kulutus on ollut n 14.5l/100km ja tämä 50/50 nurkaa-ajoa keskustassa ja taajamaa. Renkaina 235/45/17 Misukan uudet nastat.
Ainoat murheet auton kanssa ovat tulleet Veholla tehdyn pyörien nelipistesuuntauksen jälkeen. Mittauksen jälkeen alustasta alkoi kuulumaan paljon nitinöitä ja kummallisia narahduksia. Edestä kuuluu natinaa joka tulee jousituksen mukana ja renkaiden kääntämisen mukana. Takaa taas isoissa heitoissa, kun auton jousitus käy alempana kuuluu yksi selvä narahdus. Äänet vaihtelevat kylmyyden mukaan ja ovat välillä lähes koomista kuunneltavaa. Toisena päivänä äänet voivat olla taas kokonaan poissa. Takapään kuuluisat "narina helat" ovat vaihdettu, joten jotain muuta siellä nyt on. Ehkä madalletuilla jousilla olleet Monroen iskarit ovat antaneet nyt normaalikorkuisilla jousilla periksi. Auton alusta menee tarkastukseen lähiaikoina ja toivottavasti saamme sen yhtä äänettömäksi kuin se oli ennen pyörien suuntausta.
Vaihdoin joulun aikana laatikkoon suodattimen ja luudet itkut kun edellisestä kerrasta oli 7 vuotta / 40tkm. Laatikko toimii hyvin mutta 2 -3 vaihto ei ole nätti kun ruuhkassa madellaan. Normaalilla (reippaammalla) kaasun käytöllä tämä vaihto tapahtuu siedettävän nätisti. Kysyin Rollen tähtikorjaamolta tästä kuuluisasta jousikorjauksesta ja siellä sanottiin sen olevan ihan täyttä humpuukia(???). Rolle ajoi autollani pitkän testilenkin ja väitti sen olevan aivan kunnossa - minun kuulemma kuuluu tottua tähän, eikä verrata sitä uudempiin (esim. Cayennen tai BMW:n ZF:n) sähköisiin laatikkoihin... Vähän vaikeeta uskoa että laatikko on lähtenyt tuollaisena tehtaalta.
Yleisesti olen ollut tosi tyytyväinen R129:n ominaisuuksiin talvella, vaikka se on siinä varmaan huonoimmillaan. Kesää odottellessa
Ainoat murheet auton kanssa ovat tulleet Veholla tehdyn pyörien nelipistesuuntauksen jälkeen. Mittauksen jälkeen alustasta alkoi kuulumaan paljon nitinöitä ja kummallisia narahduksia. Edestä kuuluu natinaa joka tulee jousituksen mukana ja renkaiden kääntämisen mukana. Takaa taas isoissa heitoissa, kun auton jousitus käy alempana kuuluu yksi selvä narahdus. Äänet vaihtelevat kylmyyden mukaan ja ovat välillä lähes koomista kuunneltavaa. Toisena päivänä äänet voivat olla taas kokonaan poissa. Takapään kuuluisat "narina helat" ovat vaihdettu, joten jotain muuta siellä nyt on. Ehkä madalletuilla jousilla olleet Monroen iskarit ovat antaneet nyt normaalikorkuisilla jousilla periksi. Auton alusta menee tarkastukseen lähiaikoina ja toivottavasti saamme sen yhtä äänettömäksi kuin se oli ennen pyörien suuntausta.
Vaihdoin joulun aikana laatikkoon suodattimen ja luudet itkut kun edellisestä kerrasta oli 7 vuotta / 40tkm. Laatikko toimii hyvin mutta 2 -3 vaihto ei ole nätti kun ruuhkassa madellaan. Normaalilla (reippaammalla) kaasun käytöllä tämä vaihto tapahtuu siedettävän nätisti. Kysyin Rollen tähtikorjaamolta tästä kuuluisasta jousikorjauksesta ja siellä sanottiin sen olevan ihan täyttä humpuukia(???). Rolle ajoi autollani pitkän testilenkin ja väitti sen olevan aivan kunnossa - minun kuulemma kuuluu tottua tähän, eikä verrata sitä uudempiin (esim. Cayennen tai BMW:n ZF:n) sähköisiin laatikkoihin... Vähän vaikeeta uskoa että laatikko on lähtenyt tuollaisena tehtaalta.
Yleisesti olen ollut tosi tyytyväinen R129:n ominaisuuksiin talvella, vaikka se on siinä varmaan huonoimmillaan. Kesää odottellessa
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
SL oli tutkittavana ja valittelin Rollelle myös saman tapaisista oireista: Maantiellä auto vaeltaa ja käytös on mielestäni rauhatonta. Samalla tutkittiin alustaa natinöistä / rutinoista joista kirjoitin aikasemmin. Vaihtoon meni edestä molemmat alapallonivelet ja kallistuksen vakaajan päät. Apusimpukkaa kiristettiin ja ajo/pääsimpukkaa säädettiin. Täkapää hoitui pelkällä nivelien rasvauksella. Hinta kokonaisuudessaan 250€.SL666 kirjoitti: Mutkatiellä ohjaus on jollain tapaa kulmikas ja vaatii tarkaa ohjaamista. Välillä mutka meinaa mennä leveäksi ja toisinaan taas leikaa sisälle. Ominaisuus on lievä ja ei edes ole häirinnyt.
Lopputos on aivan kuin toinen auto! Alustan äänet ovat tyystin hävinneet ja montuissa kuuluu vain vaimea tumpsahdus. Maantiellä auto menee nyt suoraan ja käytös rauhottui tyystin. Tulipa turhaan ajeltua talvi vaeltavalla Mesellä kun ei tätä hoksannut valittaa aikasemmin.
Nyt kun kaikki pelaa ja alla on 18 tuumaset AMG:t niin on se aika helmi peli...
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
kiitos vinkistä, täytyy tutkia kunhan otan taas oman SL:n käyttöön. Harrasteautona se on vielä talvisäilytyksessä. Hieman huoltoa teen joka tapauksessa.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Toi apusimpukan kiristys minua ihmetyttää, kun se ei kait ole kiristettävää mallia
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-R129-3 ... 90&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
(kaksi kumia joihin on vulkanoitu holkit ja pitkä pultti ) ja onko tuon ikäisessä alapallot vaihdettavaa mallia, meinaan mulla piti vaihtaa alatukivarretkin kun alapallot ovat kiinteät
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-R129-3 ... 90&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
(kaksi kumia joihin on vulkanoitu holkit ja pitkä pultti ) ja onko tuon ikäisessä alapallot vaihdettavaa mallia, meinaan mulla piti vaihtaa alatukivarretkin kun alapallot ovat kiinteät
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Alapallot oli Merteilistä: http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/view/992/22/8 En tiedä missä vuosimallissa pallot tuli kiinteiksi alatukivarsien kanssa? Noissa ilmoitetaan vm 89-01 ja hinta päätä huimaavat 22€/kpljens kirjoitti:Toi apusimpukan kiristys minua ihmetyttää, kun se ei kait ole kiristettävää mallia
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-R129-3 ... 90&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
(kaksi kumia joihin on vulkanoitu holkit ja pitkä pultti ) ja onko tuon ikäisessä alapallot vaihdettavaa mallia, meinaan mulla piti vaihtaa alatukivarretkin kun alapallot ovat kiinteät
Apusimpukasta: Vehon marmoritiskillä sanottiin, että joo tarvii koko apusimpukka vaihtaa ja lasku osastoa €€€€. Rollelle kun menin ne se kerto suoraan, että sitä voi kiristää ja jos se ei auta niin sitten laitetaan korjaussarja.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tänään otin SL:n käyttöön. Lähti käyntiin n. 6 kk seisokin jälkeen kuin eilen olisi viimeksi ajettu. ADS-valo paloi hetken mutta sammui kun olin peruuuttanut tallista ulos. Kaikki toimi ja koneen käynti ok, myös tyhjäkäynnilä. Viime syksyllä tyhjäkynti hieman vaelsi tai jumppasi mutta niin vähän ettei edes häirinnyt.
Heti tankkaamaan ja 3/4 tankillista tuoretta 98:a talven seisoneen bensan päälle. Maksoi muuten 102 EUR. Tunnetusti hinta on noussut talven aikana mutta en valita... Öljyt (moottori, ADS, ohjaustehostin), moottorin öljynsuodatin ja uusi akku ovat yhteensä tehneet n. 210 EUR. Noin esimerkkinä jos joku miettiin mitä harrasteauton ylläpito kustantaa. Ostin myös tuulisuojan koska alkuperäinen ei ollut auton mukana. Se Saksasta netin kautta ostettuna maksoi n. 250 EUR. Kulut tosiaankin vain esimerkkinä ja monille pitkään foorumilla olleille tuttuja.
Tänään ajoin 200 km ja eurot eivät olleet mielessä laisinkaan. Kovakatto oli nyt päällä ja hieman kun sää lämpiää niin taas tukka (pitkä ja tuuhea kuin 46 v voi vain olla) hulmuten avoautolla.
Heti tankkaamaan ja 3/4 tankillista tuoretta 98:a talven seisoneen bensan päälle. Maksoi muuten 102 EUR. Tunnetusti hinta on noussut talven aikana mutta en valita... Öljyt (moottori, ADS, ohjaustehostin), moottorin öljynsuodatin ja uusi akku ovat yhteensä tehneet n. 210 EUR. Noin esimerkkinä jos joku miettiin mitä harrasteauton ylläpito kustantaa. Ostin myös tuulisuojan koska alkuperäinen ei ollut auton mukana. Se Saksasta netin kautta ostettuna maksoi n. 250 EUR. Kulut tosiaankin vain esimerkkinä ja monille pitkään foorumilla olleille tuttuja.
Tänään ajoin 200 km ja eurot eivät olleet mielessä laisinkaan. Kovakatto oli nyt päällä ja hieman kun sää lämpiää niin taas tukka (pitkä ja tuuhea kuin 46 v voi vain olla) hulmuten avoautolla.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ihan näin ohimennen muistuu tästä mieleeni, kun kolme vuotta sitten oma SL oli Veholla huollossa vuotavan ohjausvaihde/simpukan takia. Olivat vaihdattamassa koko simpukkaa ja uusi maksoi Saksasta tilattuna 3000 euroa + työt vielä päälle. Lopulta vein auton Rollelle, laitettiin korjaussarja ja maksoi töineen 500 euroa.E38 kirjoitti:Alapallot oli Merteilistä: http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/view/992/22/8 En tiedä missä vuosimallissa pallot tuli kiinteiksi alatukivarsien kanssa? Noissa ilmoitetaan vm 89-01 ja hinta päätä huimaavat 22€/kpljens kirjoitti:Toi apusimpukan kiristys minua ihmetyttää, kun se ei kait ole kiristettävää mallia
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-R129-3 ... 90&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
(kaksi kumia joihin on vulkanoitu holkit ja pitkä pultti ) ja onko tuon ikäisessä alapallot vaihdettavaa mallia, meinaan mulla piti vaihtaa alatukivarretkin kun alapallot ovat kiinteät
Apusimpukasta: Vehon marmoritiskillä sanottiin, että joo tarvii koko apusimpukka vaihtaa ja lasku osastoa €€€€. Rollelle kun menin ne se kerto suoraan, että sitä voi kiristää ja jos se ei auta niin sitten laitetaan korjaussarja.
Ex: W211 E500 Avantgarde, R129 500SL
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Hienoinen SL kuume on herännyt täälläkin. Mersuista aiempaa kokemusta on 89 300CE:stä, joka lienee edelleen foorumilaisella, joka sen minulta aikoinaan osti. Pidin CE:stä kyllä ja nyt velipoika hommasi 300SL:n ja livenä se on kyllä muotoilultaan erittäin hyvän näköinen auto. Itseä kiinnostaa 500SL:t enemmän, kun pitäisi tehoakin olla automaatin seuraksi. Ketjussa on jo ollut hyvää infoa, mutta kysyisin vielä paria asiaa. Mitä painaa tuollainen 500SL (kokonaismassa)? Paljonko vie bensaa?
Muita vaihtoehtoja joita olen pohtinut seuraavaa harrastekäyttistä miettiessäni ovat olleet: Porsche 944 S2 tai Turbo, Nissan 300ZX twinturbo, BMW E36 M3 ja Toyota MR2 turbo.
Muita vaihtoehtoja joita olen pohtinut seuraavaa harrastekäyttistä miettiessäni ovat olleet: Porsche 944 S2 tai Turbo, Nissan 300ZX twinturbo, BMW E36 M3 ja Toyota MR2 turbo.
-A-J-
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Mercefreakenissa on hyvät tiedot:
http://mercefreaken.com/modellene/129/500sl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mercefreaken.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mercefreaken.com/modellene/129/500sl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mercefreaken.com" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kiitoksia! Paljonkohan todellisuus eroaa noista n. 10l / 100km matka-ajossa ja 16l/100km kaupungissa arvoista.
-A-J-
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Hyvin on pätenyt nuo Mercefreakenin lukemat.Tenox kirjoitti:Kiitoksia! Paljonkohan todellisuus eroaa noista n. 10l / 100km matka-ajossa ja 16l/100km kaupungissa arvoista.
Sekalaisessa ajossa kulutus on 12-16 ajotavasta riippuen.
Jos moottori ei ole uuden veroisissa säädöissä, niin menee enemmän.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kaikki harrastukset maksaa. Maantiellä menekkiä on ollut parhaimmillaan vajaa 10 l/100 km, siirtoajo Pohjanmaalta talvirajoituksilla etelään, kapeilla 17" hhuihai-renkailla. Normaali tankillinen jotain 12-13 luokkaa. Joskus mennyt 16 l/100 km. -96 SL 500, kunniottaen alkuperäistä ja nyt alla alkuperäisen kaltaiset 18" AMG:t.
Varmasti polkemalla saa menemään enemmän. Auton henki on mielestäni enemmän kruisailuhenkinen kuin nopeaan kanttailuun sopiva.
Varmasti polkemalla saa menemään enemmän. Auton henki on mielestäni enemmän kruisailuhenkinen kuin nopeaan kanttailuun sopiva.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kevään huolto-ohjelmaan kuului renkaiden uusiminen. Ostin uudet Michelin Primacy 3:set ja nyt niillä ajettu n. 200 km. Vanhat renkaat olivat 12 v vanhat (paistettu vko 4, 2000). Rengasmetelissä todella iso ero, ennen jyrisi kuuluvasti jo kaupunkinopeuksissa. Vanhat renkaat olivat kovat kuin lego-muovi.
Ajo-ominaisuuksissa myös selvä parannus. Ajokäytös maantiellä on rauhallisempi ja urat eivät vie. Mutkissa, esim. sivutiellä ohjauksen käytös parempi ja kulmikkuus josta aikaisemmin mainitsin, on poissa. Melu ja pidon parannus eivät yllättäneet mutta vaikutus ohjauksen käytökseen ehkä hieman.
Ajo-ominaisuuksissa myös selvä parannus. Ajokäytös maantiellä on rauhallisempi ja urat eivät vie. Mutkissa, esim. sivutiellä ohjauksen käytös parempi ja kulmikkuus josta aikaisemmin mainitsin, on poissa. Melu ja pidon parannus eivät yllättäneet mutta vaikutus ohjauksen käytökseen ehkä hieman.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
E240 A Avantgarde (w210)
SLK 350 (R172)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Mulla alle tuli jo toisissa autoissa hyviksi renkaiksi todetut Uniroyalin Rainsport 2:t. Kun alla pyörii 245 / 275 leveät renkaat, on rengasmelua luonnollisesti enemmän kuin esim 235 leveillä talvirenkailla.
Vaikka kevät on ollut tosi kylmä (ainakin pääkaupunkiseudulla) niin rättikattolla ja se alhaalla on päässyt nyt viimein ajamaan muutamia kertoja. Ostin auton loppusyksystä ja siitä asti päällä on ollut panoraama. Rättikattomekanismi on kyllä hienoa tekniikkaa ollakseen 80-luvun suunnittelua! Vaikka olen omistanut avoauton 9 vuotta tätä ennen, niin on täysin automaattinen katto todellista luksusta. Uutena 200tmk:n ja yli millin avoissa on kyllä vinha ero.
OT: Lahden Classic Motorshow:ssa oli esillä uusin SL ja teemana 60-vuotta SL mersuja. Ainakin minua harmittaa, että suunnittelupöydällä ollaan menty sössimään uusimman mallisarjan "takapenkki" lähes täysin käyttökelvottomaksi. Meillä sillä on paljon käyttöä ja siellä matkustaa välillä moni aikuinenkin tilapäisesti, ja lapset ihan mukisematta pidempäänkin. SL kun ei ole oikeasti mikään urheiluauto niin takapenkki (2+2) sopisi tälläisen auton luonteeseen kuin nenä päähän, edelleen.
Kevennys: "Saksalaiset" nokat vastakkain:
Vaikka kevät on ollut tosi kylmä (ainakin pääkaupunkiseudulla) niin rättikattolla ja se alhaalla on päässyt nyt viimein ajamaan muutamia kertoja. Ostin auton loppusyksystä ja siitä asti päällä on ollut panoraama. Rättikattomekanismi on kyllä hienoa tekniikkaa ollakseen 80-luvun suunnittelua! Vaikka olen omistanut avoauton 9 vuotta tätä ennen, niin on täysin automaattinen katto todellista luksusta. Uutena 200tmk:n ja yli millin avoissa on kyllä vinha ero.
OT: Lahden Classic Motorshow:ssa oli esillä uusin SL ja teemana 60-vuotta SL mersuja. Ainakin minua harmittaa, että suunnittelupöydällä ollaan menty sössimään uusimman mallisarjan "takapenkki" lähes täysin käyttökelvottomaksi. Meillä sillä on paljon käyttöä ja siellä matkustaa välillä moni aikuinenkin tilapäisesti, ja lapset ihan mukisematta pidempäänkin. SL kun ei ole oikeasti mikään urheiluauto niin takapenkki (2+2) sopisi tälläisen auton luonteeseen kuin nenä päähän, edelleen.
Kevennys: "Saksalaiset" nokat vastakkain:
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville