Panssarivaunu. Ensimmäiset 40 tkm, huollot ja korjuut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Yhden talven ajoin uusilla Guud Jiörin nastoitetuilla ja todella hiljaisilla Ultra Gripeillä ja pitoakin oli todella mahtavasti. Viime talven ajelin Fulda Kristall Rotego-saksankitkoilla, eikä ollut kertaakaan ongelmia pidon kanssa, tosin hiukan varovaisempi piti olla. Ja rengaskoko on se mainitsemasi alkuperäinen, rekisteriotteen mukainen, joka kannattaa pitääkin. (Merkit nyt tässä vaikket niitä kysynytkään.)

Summataan siis tänne etelään, että molemmilla pärjää jopa tamppaantuneella lumella, sillä W140:n massa painaa senverran enemmään autoa tiehen jotta riittää. Eikä kuitenkaan stumppaa nastoja pilalle eikä renkaiden "sisään" normaalissa ajossa sen enempää kuin mikään muukaan peli.

Josko kuitenkin suosittelen sulle niitä nastakumeja, koska noinkin paljon ajat pelkällä lumipinnalla / jäätyneellä pinnalla. :idea:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Tuota noin....

Puhutaan vähän kitkarenkaista noin tavallisen tallaajan näkökulmasta.

Unohdetaan pohjoisessa ne saksankitkat. Esimerkiksi Nokian WR ei missään nimessä ole pohjoiseen tarkoitettu kitkarengas. Hyvä maantiellä ja ei nuljua ajossa, mutta ei ole kyllä pitoakaan jäällä edes senverran, mitä on TM rengastestin voittanuissa.... Kyllä Suomessakin sitä liukasta on, ei auta ilmaston lämpeneminen vielä jään kokovuotisen poissapysymiseen. juhannusjäät taitaa kyllä olla jo pois uhkalistalta.

Kitka vs. nasta on meilipidekysymys. Nasta on turvallisempi jäällä, tottakai. Mutta useinmiten nähdään, että se turvallisuusetu on käytetty kaikki ajonopeuden nostona. Eli jos pito häviää, niin sitten ollan etäämmällä lepikkössä. Tai syvemällä Scanian keulassa...
Nastojen ropina ei taida tässä yhteydessä olla kovin merkittävä tekijä, onhan vaunussa äänieristys merkittävä osa ohjaamon seinän paksuudesta.

Ajotuntuman puolesta olen itse havainnut kitkat rehellisemmaksi. Ne varoittaa aikaisemmin ja näin estää uhkanrohkean nopeuden noston. Kitkojen käytettävyyttä maantiellä lisää elopaino - raskaampi auto käyttää kitkarengasta paremmin, kun kevyt (on kokemusta niinkinpäin). Samaa ilmiötähän käyttää raskaskin kalusto tielläpysymiseen.

Itse ajelen kolmatta vuotta Contin kitkoilla (vaikka merkkiähän tässä ei kysytty). Kolmas auto menossa (kaikki edelleen liikenteessä!), ensimmäiset tämän vuoden liukkaat eletty ja edelleen vakaasti kitkojen kannalla.

Tietysti, jos reitlilleeni osuisi paljonkin jäistä tietä ja vähän puhdasta asfalttia, niin valinta saattaisi olla nasta... Asiaa auttaisi, jos ajonopeus reitillani olisi pienempi. Mutta kun 10% tähden ei minusta kannata nastoihiin sortua. Etenkin, kun se 10% myös pahimillä pääkalloleleillä oli ihan hyvin ajettavissa kitkoilla. Joo, piti vähän hidastaa, mutta ei tullut eteen tilannetta, että S124 ei olisi liikeelle päässyt tai pysähtynyt. Tilannehan olisi tietysti voinut olla toisenlainen, kun minulla olisi tapana ajella reipasta tilanne(yli)nopeutta. Mutta kun mottona on päästä ehjänä perille, niin kitkoilla on tähän asti pärjätty ja aiotaan pärjätä edeleen.

Tässä muutama ajatus sitten. Sen saa (ja ehkä pitääkin, olenhan etelämmässä) jättää huomioimatta. Mutta en voinut olla lisäämättä eriävää mielipidettä nastojen (näennäistä) turvallisuutta kohtaan.
Viimeksi muokannut v6sa, Pe 26.10.2007 09:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Risto V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 27.02.2007 17:50
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja Risto V »

Yhden vuoden ajoin avensiksella jossa oli kitkat ja kamalaa oli. Sillon kun oli paljon lunta niin sitten oli ok pito mutta jäällä 40 vauhtia niin ei meinannut pysätä lainkaa :shock: sitten kun mersu tuli alle missä nastat niin oli kyllä pelastus 8)
W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Nastat sopii pohjoiseen vähän paremmin, näin olen asian ymmärtänyt. Kitkojen kumihan on pehmeämpää, joten se kuluukin nopeampaa kuin nastat. Sitäpaitsi nastarengas näyttää jykevämmältä, joten isossa autossa se on vaan hienoa, kun on teräsrenkat alla :) Varsinkin tuolla rengaskoolla
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

v6sa kirjoitti:Mutta en voinut olla lisäämättä eriävää mielipidettä nastojen (näennäistä) turvallisuutta kohtaan.


Totta! Ei ne nastat kenellekään kesää saa aikaan, vaikka Helsingin alueella useat "työsuhdemerkonomiautolijat" niin kuvittelevatkin. Heillehän työnantaja on lähes aina hommannut sellaisen auton, jolla voi tehdä virheitäkin ihan surutta, eikä koskaan satu mitään vahinkoja... Näin mainosten mukaan. Ja useat nastoilla ajavat "kesäkelikuskit" vieläpä uskovat nämä jutut ilman pienintäkään ajatusta oman virheen mahdollisuudesta ja kolarista. :shock: :shock: :shock:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ei tee nastat kesää, ei, mutta jos kotipolku on tuollainen kuin meillä. niin kitkoilla en kyllä lähde leikkimään. Tie on kapea,mäkinen, mutkainen jne ja viime talvenakin lähes koko ajan jäinen. Tietä ei suolata, eikä paljon hiekoitellakaan, aurataan vaan. Eli se on semmoinen "kaljama" kaiken talvea. Sitä on kuitenkin melkein kymmenen kilsaa suuntaansa aina ajettava. Mulla on ollut painavassa autossa sekä kitkat että nastat, enkä enää ikinä laita kitkoja. Caprice -92 oli auto, alla aika tuoreet kitkat, niin kuukauden ajon jälkeen siirtyivät kesärenkaiksi, ja alle kunnolliset kotimaiset nastat. Onneksi jo ennen kuin silloin talvi todella edes alkoi. Ja kyllä, siitä tuli ihan kelvollinen talviauto, vaikka monet asiaa epäilevätkin.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Fenton kirjoitti: ...
Caprice -92 oli auto, alla aika tuoreet kitkat, niin kuukauden ajon jälkeen siirtyivät kesärenkaiksi, ja alle kunnolliset kotimaiset nastat.
....
Epäilemättä Sinun kokemuksen aitoutta muistutan, että TM testissakin oli selvä ero kunnollisten ja säästökitkojen välillä.

Olen itse ajanut kaverin auota Auroran kitkoilla, jolla ei ollut pitoa yhtään edes lumella. Kertakaikkiaan liukkaat renkaat. Samanlaista käytöstä en itse omilla renkailla ole tavannut.

Mutta, kuten kirjoitin: jokainen valitsee renkaat tienpinnan, kokemuksen ja käyttötarkoituksen mukaan. Jos ajaisin itse vaikka puolet ajoista Keski-Suomen pikkuteitä, ilman muuta mulla olisi nastat. Mutta kun ajan tasamaalla, enimmäkseen puhdasta, joskus kosteaa asfalttia pitkin, niin mulla ei ole nastarenkaasta mitään etua. Ehkä jopa haittaa, kun se 124 ei ole maailman hiljaisin auto.

Joka tapauksessa, kitkoilla ajaessa ei pääse unohtumaan, että on talvi. Nastarenkailla ajavat näyttää useinmiten sen unohtavan, kun "pitoa on julmasti"...
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tänään laitettiin uudet hakkapeliitta 5:t alle. Melu on kova, toivottavasti edes pitää.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Piikkipyörät alle. Nykynastarengas voisi aivan hyvin olla nimitykseltään nastakitka tai kitkanasta. Paljon on kehitystä tapahtunut niistä 80- ja 90-luvun salmiakki kuvioiduista ja suurilla nastoilla varustetuista pyöristä.

HKPL5 & HKPL RSi
KuvaKuva
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tänään laitettiin uudet hakkapeliitta 5:t alle. Melu on kova, toivottavasti edes pitäää.
Toivottavasti et joudu hirveä väistämään ... Ja toivottavasti talvi on erittäin polanteinen, joten luulet nastoista olevan hyötyä . . .

HERÄTKÄÄ

ja ostakaa sellaiset renkaat, mistä on paras hyöty teidän ajoihinne!
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Kokemusta molemmista renkaista tarvii ennenkuin voi sanoa omaan tarpeeseen käyvät renkaat. Rengaskauppias kertoi mulle sopivan sen ja sen renkaan, vai niin. Onkos istunut vieressä ajotapaa seuraten ja sillee.

Olen ajanut monilla nastoilla ja hyvillä sellaisilla etuvetoisia autoja.Nyt alla W203 ja Contin kitkat. Kyllä niillä vaan nousee jäiseen pihaamme auto varmemmin kuin etuvedot nastoilla ja ilman että luistonesto puuttuu peliin.
Etuvedoilla piti välillä peruuttaa ja yrittää uudestaan ja sittenkin meinasi puskea aidan tolppaan. Viime talvena ei mitään ongelmia kun takaa työnti ja pitoa riitti.
Samoin oli Kuusamossa kun jäistä ränniä lasketteli 100km/h kohti tunturia.

Taajamissa ja kaupungissa ongelmana on risteykset. Ne hioutuu todella liukkaiksi kun niissä suditellaan ja jarrutellaan. Niissä tarvii nastoja välillä pysähtymiseen, mutta luistonestolla ei välttämättä liikkellelähtöön.

Nasta on pitävämpi varmaan joka paikassa sitä on turha kiistää.
Kitkakin voi olla hyvä valinta. Ovat kehittyneet valtavasti.
Tämmöisiä mietteitä mulla kokemuksen kautta.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Nastat tulee ainakin mun panzariin nykyisten kitkojen tilalle. rengas merkki on vielä hakusessa. Auroralla hinta laatusuhde hyvä,mut eivät tee tuota kokoa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Avantgarde kirjoitti:Toivottavasti et joudu hirveä väistämään ... Ja toivottavasti talvi on erittäin polanteinen, joten luulet nastoista olevan hyötyä . . .

HERÄTKÄÄ

ja ostakaa sellaiset renkaat, mistä on paras hyöty teidän ajoihinne!
Sepä se. Kukaan ei taida vielä tehdä semmoisia renkaita, jotka toimisivat hyvin olosuhteessa kuin olosuhteessa. Siksi meillä pitää tuota rengasrumbaa harrastaa. Mitenhän näin välikeleissä ennen kunnon liukkaita toimisivat saksankitkat? :?

Oulussa olivat testailleet erilaisia renkaita ja eivät ne kitkarenkaat välttämättä toimi kuivalla asfaltilla sen paremmin kuin nastarenkaatkaan. Olisi ollut mukava nähdä, mitä renkaita testasivat – muistaakseni paperiversio oli monipuolisempi. Eihän tuosta testistä välttämättä kovin syvällisiä johtopäätöksiä voi vetää mutta jospa se herättää. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Nää Hakkapeliitta 5:t on ainakin aivan perseestä. Aivan kuin kuulalaakerien päällä ajelisi ja luistonesto palaa heti jos erehtyy koskemaan kaasupolkimeen, etenkin ohittamaan lähtiessä kun kääntää samalla.

Huomenna mennään rengasliikkeeseen ihmettelemään asiaa.
Avatar
mikkiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 31.07.2007 11:03
Paikkakunta: kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja mikkiz »

Itse hommasin oman S211 korisen tonnikeijun alle Nokian WR G2 H-nopeusluokan kitkat. Nyt olen kaksi kertaa päässyt moisilla ajamaan jäätyneellä tiellä ja yllättävän OK pito. Toki ennakoida pitää, mutta niinhän talvikelillä aina. Nykyaikaisissa mersuissa nuo luiston/ajovakaudenhallinnat puuttuvat peliin todella asiallisesti ja ilmeettömästi. Ei ne tietty kesää tee, mutta tietty rentous säilyy liukkaallakin.
Kuivalla asfaltilla nuo toimivat loistavasti! Ei vetele, sorru alle ja melutasokin on miellyttävän matala. Ominaisuudet joita n.50tkm vuosiajoilla arvostaa. Kokohan on alkup. 225/55-16. Kannattaa tosiaan valitä käytön mukaan, mutta "saksankitkoilla" pärjää painavan auton kanssa vallan mainiosti.
Ärsyttää koko "saksankitka" nimitys! Omatkin kitkat on Suomessa viikolla 27/2007 tehty ja erona yleisimpiin kitkoihin on tuo nopeusluokka H!
EX: S211 Avantgarde, Airmatic DC jnejne....
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

renkaista

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Minulla on w140:ssäni auton vaihdon yhteydessä saadut Hakkapeliitta-nastarenkaat. Itse olen aina ostanut kitkarenkaat. Hakkapeliitoissa on hyvä pito, eikä rengasmelu häiritse.

Ajelin ennen etuvetoisilla autoilla ja ero liukkaan ylämäen kiipeämiskyvyssä verrattuna ässääni on huomattava -oli luiston estoa tai ei.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tuli pariin otteeseen peruutettua mäki ylös etuvetoisella autolla. :lol:
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Ajelin ennen etuvetoisilla autoilla ja ero liukkaan ylämäen kiipeämiskyvyssä verrattuna ässääni on huomattava -oli luiston estoa tai ei.
Tästä voidaankin siirtyä seuraavan aiheeseen :arrow: mikä on parempi talvella, etu- vai takaveto :lol: :wink:

Takavedon eduiksi näen suoraan sen että kokemuksieni mukaan se kääntyy paremmin liukkaalla mutkaan jos lähtee luisuun :twisted: , kun taas etuvetoinen liukuu vaan eteenpäin.

Tuli tuo todettua tossa viime talvena kun firman etuvetoisella pakulla paukatin ojaan. Ja kaikille moralisoijille... ajelin alinopeutta :wink: . Takavetoisella olisi ollut parempi yrittää ohjata mutta tämä pakuhan meni vaan eteenpäin eikä kääntynyt, käsijarruahan en ehtinyt edes ajatella :lol: .

Oli siinä asiakkaalla ihmettelemistä kun rysäytin 100 metriä hänen kotinsa edessä... tuli sitten hakemaan laitteensa kottikärryillä pois :oops:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

kaijan kirjoitti:
Ajelin ennen etuvetoisilla autoilla ja ero liukkaan ylämäen kiipeämiskyvyssä verrattuna ässääni on huomattava -oli luiston estoa tai ei.
Tästä voidaankin siirtyä seuraavan aiheeseen :arrow: mikä on parempi talvella, etu- vai takaveto :lol: :wink:

Takavedon eduiksi näen suoraan sen että kokemuksieni mukaan se kääntyy paremmin liukkaalla mutkaan jos lähtee luisuun :twisted: , kun taas etuvetoinen liukuu vaan eteenpäin.

Tuli tuo todettua tossa viime talvena kun firman etuvetoisella pakulla paukatin ojaan. Ja kaikille moralisoijille... ajelin alinopeutta :wink: . Takavetoisella olisi ollut parempi yrittää ohjata mutta tämä pakuhan meni vaan eteenpäin eikä kääntynyt, käsijarruahan en ehtinyt edes ajatella :lol: .

Oli siinä asiakkaalla ihmettelemistä kun rysäytin 100 metriä hänen kotinsa edessä... tuli sitten hakemaan laitteensa kottikärryillä pois :oops:
Valitettavasti etuvetoisellakin täytyy osata ajaa. Jos jarruttaa, pito katoaa -> metikköön. Jos kaasuttaa liian kovaa, pito katoaa -> metikköön. Jos painaa kytkimen pohjaan, ohjattavuus palaa hitaasti -> ehkä pelastuu. Jos osaa ajaa etuvetoisella, eturenkaiden pyörimisvauhti passataan kaasulla kohdalleen niin että ohjattavuus palautuu lähes välittömästi. Auton kääntymistä voi sitten tehostaa vasemman jalan jarrutuksella tarvittaessa (en suosittele kyllä kokeilemaan yleisellä tiellä).

Kyllä minä henk.koht. ajan mieluummin etuvedolla talvella, se ei ikinä yritä heittää satasen vauhdissa poikittain kaasun painalluksesta. Tämä on tullut kokeiltua tuolla bensamersulla kertaalleen ja oli hengen lähtö lähellä ASR:stä huolimatta (jäinen polanne uraisella tiellä).

Valitettavasti en vain ole vielä löytänyt sellaista etuvetoista joka muuten ajettavuudeltaan vastaisi mersua. Jos löydän, vaihdan sellaiseen heti.
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

Roisto kirjoitti:Mitenhän näin välikeleissä ennen kunnon liukkaita toimisivat saksankitkat? :?
Kolmas talvi lähtee saksankitkoilla käyntiin, ja toistaiseksi ollaan tiellä pysytty. Tosin täällä etelässä enimmäkseen tätä ajoa on.
Kerran meinasi Matikki lähteä käsistä, mutta se oli omaa syytä (ohitustilanne huonolla säällä :arrow: KD :arrow: liukkaasta keskipolanteesta perä irti :arrow: neliveto kytkeytyi :arrow: sain auton hallintaan) :oops:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mullakin Matikki karkas kerran moottoritiellä kaistaa vaihtaessa, keskellä oli semmoinen kinostunut valli, jonka yli piti yrittää.. Vauhtiahan ei hiljennetä, neliveto ja kaikki---> Auto luisuun, jonka sain muka korjattua, mutta kun on luonteeltaan hidas, niin vastaheittoon en ehtinyt mukaan. Siitä sitten auto pyörimään kierroksen, toisen, ja aivan yllättäen pyöriminen loppui, pyörät näytti menosuuntaan, matka jatkui kuin ei mitään. Vauhtia oli 90 vielä silloinkin. Onneksi oli kolme kaistaa rinnakkain, ei tila loppunut heti kesken.

Seuraavasta rampista oli sitten pakko nousta ylös ja pysähtyä tupakoimaan, tilanteen rauhoituttua rupes jalat tärisemään vallan tolkuttomasti.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jaahas, nyt tuli mielenkiintoinen tilanne. Veropäätöstä ei ole vieläkään tullut ja näyttää siltä, että (ehkä) verotushanke kannattaisi näiden ns. uudistusten vuoksi keskeyttää ja laittaa laite verolle vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Ajolupa katkeaa joulukuun alussa ja sitten on aivan sama, meneekö Daamilla kuukauden ja hakee möhköön kilvet vasta tammikuussa. Varmastikin veropäätös kumminkin tulee ennen ajoluvan katkoa, vaikka tullissa uumoilivat veropäätkösen tulon kestävän jopa vuodenvaihteeseen - mutta siinä tapauksessa ajolupaa voidaan jatkaa.

Jossain taas sanottiin, että veropäätös kannattaa antaa tulla ja katkaista verollepano vasta sitten, koska ennen 2.11. hankkeille laitettuna siitä ei mene mitään lisäkuluja. Miten mahtaa olla. Vai vaikuttaako tämän ikäisessä isossa kiisselissä "uusintaverotus" markkinahintojen kautta niin paljoa autoveroon, että ko. kikkailuun kannattaa edes alkaa :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Jos eivät ole valtionhallinnossa tukkineet jotain tässä olevaa "halpuusporsaanreikää", niin varmaan tekevät sen pian. Kuinkahan suurista/pienistä summista mahtaa olla kyse yksityishenkilön kohdalla diisselin kanssa? Kannattaako edes alkaa kikkailemaan? :wink:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Kaapo kirjoitti:Jaahas, nyt tuli mielenkiintoinen tilanne. Veropäätöstä ei ole vieläkään tullut ja näyttää siltä, että (ehkä) verotushanke kannattaisi näiden ns. uudistusten vuoksi keskeyttää ja laittaa laite verolle vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Ajolupa katkeaa joulukuun alussa ja sitten on aivan sama, meneekö Daamilla kuukauden ja hakee möhköön kilvet vasta tammikuussa. Varmastikin veropäätös kumminkin tulee ennen ajoluvan katkoa, vaikka tullissa uumoilivat veropäätkösen tulon kestävän jopa vuodenvaihteeseen - mutta siinä tapauksessa ajolupaa voidaan jatkaa.

Jossain taas sanottiin, että veropäätös kannattaa antaa tulla ja katkaista verollepano vasta sitten, koska ennen 2.11. hankkeille laitettuna siitä ei mene mitään lisäkuluja. Miten mahtaa olla. Vai vaikuttaako tämän ikäisessä isossa kiisselissä "uusintaverotus" markkinahintojen kautta niin paljoa autoveroon, että ko. kikkailuun kannattaa edes alkaa :shock:
Jos oikein ymmärsin on auto S-korinen 300turbodiesel 98,eli nykyinen veroprosentti ilmeisesti 30% jollekkin kuukaudelle oli 32%,riippuu käyttöönottokuukausesta,katso tullin taulukko. ja uusi vero on 10,3 l kulutuksella hiilidioksiidipäästö 273 eli uusi veroprosentti 31,3%+verolle ALV,ettei kannata keskeyttää verotusta.
Ei tässä uudessa verotuksessa pärjää,kuin pieni kulutuksiset autot esim.200-220CDI keppivaihteisena,veroprosentti 20-21%
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Raksaus
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 16.01.2007 15:13

Viesti Kirjoittaja Raksaus »

jussilampi kirjoitti:Jos oikein ymmärsin on auto S-korinen 300turbodiesel 98,eli nykyinen veroprosentti ilmeisesti 30% jollekkin kuukaudelle oli 32%,riippuu käyttöönottokuukausesta,katso tullin taulukko. ja uusi vero on 10,3 l kulutuksella hiilidioksiidipäästö 273 eli uusi veroprosentti 31,3%+verolle ALV,ettei kannata keskeyttää verotusta.
Ei tässä uudessa verotuksessa pärjää,kuin pieni kulutuksiset autot esim.200-220CDI keppivaihteisena,veroprosentti 20-21%
Olenko itse taas käsittänyt väärin, että ennen vuotta 2001 rekisteröidyissä autoissa vero kannetaan painon eikä kulutuksen ja päästöjen mukaan? Korjatkaa jos olen täysin väärässä.

Mutta jokatapauksessa samanmoisessa käsityksessä itsekin olen, ettei vero tuntuvasti tulisi w140 laskemaan, ainakaan veroprosentin osalta. Saattaa jopa nousta. Mutta omakaan tietoni ei ole siis mitään faktaa, vaan osittain myös omaa päätelmää.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Raksaus kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Jos oikein ymmärsin on auto S-korinen 300turbodiesel 98,eli nykyinen veroprosentti ilmeisesti 30% jollekkin kuukaudelle oli 32%,riippuu käyttöönottokuukausesta,katso tullin taulukko. ja uusi vero on 10,3 l kulutuksella hiilidioksiidipäästö 273 eli uusi veroprosentti 31,3%+verolle ALV,ettei kannata keskeyttää verotusta.
Ei tässä uudessa verotuksessa pärjää,kuin pieni kulutuksiset autot esim.200-220CDI keppivaihteisena,veroprosentti 20-21%
Olenko itse taas käsittänyt väärin, että ennen vuotta 2001 rekisteröidyissä autoissa vero kannetaan painon eikä kulutuksen ja päästöjen mukaan? Korjatkaa jos olen täysin väärässä.

Mutta jokatapauksessa samanmoisessa käsityksessä itsekin olen, ettei vero tuntuvasti tulisi w140 laskemaan, ainakaan veroprosentin osalta. Saattaa jopa nousta. Mutta omakaan tietoni ei ole siis mitään faktaa, vaan osittain myös omaa päätelmää.

Minä olen käsittänyt että,päästöjen mukainen verotus, koskee kaikkia tuotavia autoja joiden päästöt eli yhdistetyn kaupunki ja maantiekulutuksen tehdas on ilmoittanut,ja se on ilmoittanut S300 turbodiesselille vm 98 yhdistelmäkulutukseksi 10,3 ,eli hiilidioksiidipäästö on 274g/km. Eli veroprosentti on 274/10+4eli 31,4%
Autot josta ei ole saatavissa päästötietoja,käytännössä ennen 2001 rekisteröidyssä,verotetaan painon mukaan jos asiakas ei pysty esittämään siitä luotettavia päästömittauksia.
Näyttää olevan kesällä verotettu vastaava 4/98 veroprosentti 30% verot yhteensä 7173,en ainakaan itse verottaisi uudella prosentilla joka on suurempi,ainoa poikkeus jos on niin huono tuuri,että on otettu käyttöön kesäkuussa 98 on vero prosentti silloin 32%,muina kuukausina/98 on prosentti 30.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

jussilampi kirjoitti: Minä olen käsittänyt että,päästöjen mukainen verotus, koskee kaikkia tuotavia autoja joiden päästöt eli yhdistetyn kaupunki ja maantiekulutuksen tehdas on ilmoittanut,ja se on ilmoittanut S300 turbodiesselille vm 98 yhdistelmäkulutukseksi 10,3 ,eli hiilidioksiidipäästö on 274g/km. Eli veroprosentti on 274/10+4eli 31,4%
Autot josta ei ole saatavissa päästötietoja,käytännössä ennen 2001 rekisteröidyssä,verotetaan painon mukaan jos asiakas ei pysty esittämään siitä luotettavia päästömittauksia.
Näyttää olevan kesällä verotettu vastaava 4/98 veroprosentti 30% verot yhteensä 7173,en ainakaan itse verottaisi uudella prosentilla joka on suurempi,ainoa poikkeus jos on niin huono tuuri,että on otettu käyttöön kesäkuussa 98 on vero prosentti silloin 32%,muina kuukausina/98 on prosentti 30.
Soittelin tuossa joutessani tulliin ja annoin siellä laskea verotusvaihtoehdot
a) maksan verot vanhan käytännön mukaan eli 30%
b) maksan uuden käytännön mukaan päästöön perustuen
c) maksan uuden käytönnän mukaan painoon perustuen

Autossa ei ole tyyppihyväksynnän yhteydessä annettua päästömäärää, vaikka sen saisi Veholta. Jos sen haen ja esitän, on vero 31,4%. Saan kuitenkin auton verolle kokonaispainon mukaan, jolloin veroprosentti 2610 kg dieselille on 28%. Jos leikitään, että auton verotusarvo on 25.000, tekee tuo erotus 500 ekkua. Paino- ja päästöperustaisella ero on jo 850 €.
Kyse ei ole kuitenkaan vain tuosta marginaalisesta 5-satkusta, vaan myös siitä, että auton markkina-arvon muutokset (tehdyt rempat, kustannusarviot tulevista, autoverolain muutoksen tuoma mahd. arvonlasku jne) voidaan valmiiksi oikaista 1.1.08 vireille laitettavasta uudesta verolaskennasta. Näin ei varsinaista muutoshakemusta tarvinne tehdä lainkaan - tälleesti ainakin tullissa neuvottiin.

Väliaikaisilla kilvillä on ajoaikaa itsenäisyyspäivään asti. Tiedä jos sitten peruuttaisi tuon veroprosessin ja aloitettaisiin tammikuussa uudelleen. Joulunpyhätkin osuvat niin, että viikko menee kaljoitellessa :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Eikös se jossain lukenut, että jo 21.12 saa ajoon uuden lain mukaan verotettavia. Vai koskiko se vain uusia autoja?

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kaapo kirjoitti:
Autossa ei ole tyyppihyväksynnän yhteydessä annettua päästömäärää, vaikka sen saisi Veholta. Jos sen haen ja esitän, on vero 31,4%.
Oho, vai tuo on nyt sitten kuitenkin mahdollista..Eli periaatteessa sen pitäisi voida olla peruste käyttömaksujen määrällekin vaikka auto vanhempi kuin -01?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jos auton rekisteriotteessa, tyyppihyväksyntäpapereissa tai ulkomaisessa rekisterikirjassa on maininta päästöistä, ne voidaan hyväksyä perusteeksi, vaikka auto olisi vanhempi kuin 01.
Jos näitä ei ole, voidaan vielä hakea tehtaan päästötodistus maahantuojan edustajalta tai suoraan tehtaalta. Näin ovat viisaat kertoneet. Omassa tapauksessa painoon perustuva verotus tulee tuntuvasti edukkaammaksi. Diesel- ja bensa-autoille on omat painorajat, joten isoa bensapirssiä ei saa painon mukaan halvemmalla.
Muistaakseni 2200 kg bensa-auto "maksaa" suunnilleen saman verran kuin 2700 kg diesel.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin