jussilampi kirjoitti: Minä olen käsittänyt että,päästöjen mukainen verotus, koskee kaikkia tuotavia autoja joiden päästöt eli yhdistetyn kaupunki ja maantiekulutuksen tehdas on ilmoittanut,ja se on ilmoittanut S300 turbodiesselille vm 98 yhdistelmäkulutukseksi 10,3 ,eli hiilidioksiidipäästö on 274g/km. Eli veroprosentti on 274/10+4eli 31,4%
Autot josta ei ole saatavissa päästötietoja,käytännössä ennen 2001 rekisteröidyssä,verotetaan painon mukaan jos asiakas ei pysty esittämään siitä luotettavia päästömittauksia.
Näyttää olevan kesällä verotettu vastaava 4/98 veroprosentti 30% verot yhteensä 7173,en ainakaan itse verottaisi uudella prosentilla joka on suurempi,ainoa poikkeus jos on niin huono tuuri,että on otettu käyttöön kesäkuussa 98 on vero prosentti silloin 32%,muina kuukausina/98 on prosentti 30.
Soittelin tuossa joutessani tulliin ja annoin siellä laskea verotusvaihtoehdot
a) maksan verot vanhan käytännön mukaan eli 30%
b) maksan uuden käytännön mukaan päästöön perustuen
c) maksan uuden käytönnän mukaan painoon perustuen
Autossa ei ole tyyppihyväksynnän yhteydessä annettua päästömäärää, vaikka sen saisi Veholta. Jos sen haen ja esitän, on vero 31,4%. Saan kuitenkin auton verolle kokonaispainon mukaan, jolloin veroprosentti 2610 kg dieselille on 28%. Jos leikitään, että auton verotusarvo on 25.000, tekee tuo erotus 500 ekkua. Paino- ja päästöperustaisella ero on jo 850 €.
Kyse ei ole kuitenkaan vain tuosta marginaalisesta 5-satkusta, vaan myös siitä, että auton markkina-arvon muutokset (tehdyt rempat, kustannusarviot tulevista, autoverolain muutoksen tuoma mahd. arvonlasku jne) voidaan valmiiksi oikaista 1.1.08 vireille laitettavasta uudesta verolaskennasta. Näin ei varsinaista muutoshakemusta tarvinne tehdä lainkaan - tälleesti ainakin tullissa neuvottiin.
Väliaikaisilla kilvillä on ajoaikaa itsenäisyyspäivään asti. Tiedä jos sitten peruuttaisi tuon veroprosessin ja aloitettaisiin tammikuussa uudelleen. Joulunpyhätkin osuvat niin, että viikko menee kaljoitellessa