w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

napa kirjoitti:
BTriker kirjoitti:
Ei ole tietoa, milloin on muuttunut ja onko muuttunut ollenkaan, kun katsoo noita pykäliä, mutta edellisessä katsastuksessa oli vielä vapari kone tuossa farkkulankussa ja k-arvo katsastuksessa ensimmäisellä polkaisulla 4,5 ja toisella 2,7, joka riitti ja merkintä tuli, että hyväksytty :shock:
no minä kans ajattelin, että koska tuo muka on muuttunut :D

on mullekin tullut leima, vaikka savuarvo oli yli 4 katsastuksessa :wink: todettiin mittarin olevan rikki, kun aisteinhavaittavaa savua ei kuitenkaan ollut siinä määrin olemassa, mitä tuo lukema 4 edellyttää...

seuraavana vuonna samoilla säädöillä savuarvo olikin vain 0.47...
Tässäpä se hauskaa onkin, että siinä katsastuslapussa oli tuo tulos 2,7 ja sen perässä " sallittu 3,0". Hitto kun en sitä lappua vain löydä, niin olisi voinut laittaa näytille. Uskoo ken tahtoo, mutta näin oli.

Ahtimella K-arvon saa aika pieneksi. Muutoskatsastuksessa nokitesti 1,3.

Onpahan tuo emännän vrs Fabiakin puhaltanut savutestissä nollat. Kaksi kertaa katsuri polkaisi ja kumpikin tulos nolla.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

BTriker kirjoitti:
Tässäpä se hauskaa onkin, että siinä katsastuslapussa oli tuo tulos 2,7 ja sen perässä " sallittu 3,0". Hitto kun en sitä lappua vain löydä, niin olisi voinut laittaa näytille. Uskoo ken tahtoo, mutta näin oli.
no, tuossa nyt on voinut tulla vain ihan harmiton moka katsurille... tai jos se on itse sitämieltä, että kyllä 3 on hyvä arvo myös vaparille :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässäpä se hauskaa onkin, että siinä katsastuslapussa oli tuo tulos 2,7 ja sen perässä " sallittu 3,0". Hitto kun en sitä lappua vain löydä, niin olisi voinut laittaa näytille. Uskoo ken tahtoo, mutta näin oli.
Eipä meidän ole syytä sanojasi epäillä.
Kyse on kuitenkin katsastajan virheestä, ei siitä että rajoja olisi muutettu.

Eihän auto ole ollut joskus turbolla ja katsastaessa vapari ?
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

dealer kirjoitti:
Tässäpä se hauskaa onkin, että siinä katsastuslapussa oli tuo tulos 2,7 ja sen perässä " sallittu 3,0". Hitto kun en sitä lappua vain löydä, niin olisi voinut laittaa näytille. Uskoo ken tahtoo, mutta näin oli.
Eipä meidän ole syytä sanojasi epäillä.
Kyse on kuitenkin katsastajan virheestä, ei siitä että rajoja olisi muutettu.

Eihän auto ole ollut joskus turbolla ja katsastaessa vapari ?
Alunperin tuo on vapari. Tuli vain mieleen, että kun on farkku kyseessä, niin olisikohan katsurin erhe tullut mallimerkintä TD:n kohdalla, eli koneeseen lyönyt TD, vaikka muuten vaparina tarkastikin ja sillä kone ilmoittanut sallitun rajan 3.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

lauri- kirjoitti:Ajattelin lähettää mynä-dieseliin mersuni pumpun pelkkään säätöön, kannattaako homma jos aion pitää moottorin muuten täisin vakiona?
Kuinka paljon pelkästä säädöstä voi yleensäkkään tulla lisää hevosvoimia, ilman että konetta tarvisi muuten virittää
No joko on kokemuksia säädöstä? Tää tropiikki on........mienelnkiintoisiakin juttuja täynnä ja melki unohtunut tuo alkuperäinen kysymyksesi :D Siis kävitkö Mynämäellä?
lauri-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: La 28.02.2009 11:37
Paikkakunta: Huittinen

Re: w124 300dt ja mynä-diesel pumpunsäätö

Viesti Kirjoittaja lauri- »

Jari Ke kirjoitti:
lauri- kirjoitti:Ajattelin lähettää mynä-dieseliin mersuni pumpun pelkkään säätöön, kannattaako homma jos aion pitää moottorin muuten täisin vakiona?
Kuinka paljon pelkästä säädöstä voi yleensäkkään tulla lisää hevosvoimia, ilman että konetta tarvisi muuten virittää
No joko on kokemuksia säädöstä? Tää tropiikki on........mienelnkiintoisiakin juttuja täynnä ja melki unohtunut tuo alkuperäinen kysymyksesi :D Siis kävitkö Mynämäellä?
Ens viikon jälkeen pitäis mennä tutulle pumpun irroitukseen ja sieltä lähettämällä mynämäelle
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

rumilus kirjoitti:
norsu kirjoitti:Pakkohan noita tehtaan inssin ylivahvoja moottorin osia on hieman heikentää. Ei näillä nyt mitään satojatuhansia parane ajaa, koska sehän olis harrastuksen surma. Tärinöitä ja värinöitäkin tällä saa aikaiseksi ja ajaminen on kuin HD:lla konsanaan... :shock:
[ http://i50.photobucket.com/albums/f336/valonvieja/23032009082-pieni.jpg ]
Ei kuvanmukaisessa toimenpiteessä kampiakselia heikennetä, vaan yritetään kampiakselin liikkuvia massoja vähentää...tosin huonolla menestyksellä.

Kuvanmukaisella toimenpiteillä suoritettu kevennys lägille on aivan järjetön- ja turha toimenpide, ja siten tekijä ei tiedä mitä tekee. Mistähän kyseinen koneistaja aikoo saada kiertokangen + männän tasapainoon suhteessa längen massan suhteen. On niitä melkoisia hihhuleita maanpäällä. :lol:
voi jeesus mitä juttua tällä "rumiluksella"
ei tää sälli voi olla todellinen, saanu nauraa vedet silmissä noita sen juttuja. jaa rumilus maailman suurimpana virittäjävelhona meille bensalenkkareille mistään mitään tietämättömille amatööriropeltajille loputonta viisauttasi moottorinvirittämisestä ettei vaan hajoiteta pannujamme kun ropelletaan peukku keskellä kämmentä
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kaikki on tähän mennessä kiitellyt, kun olen antanut hyviä- ja siveellisiä oppeja oppipojille.
Sinunkin kirjoituksesta huokuaa, että olen vaan kova jätkä...kun allani on ST Mersu ja itse virittimä.
En voi kun nauraa ja hymyillä vienosti, että kukakin taaplaa tyylillään, kun on jopa osannut virittää autonrotteloaan.
Kannattaisi ensin hiukan tutustua moottoritekinnkan perusopintoihin, ennekuin nostaa kissanhännän retosteluillaan. Luulisin kyllä tietäväni- ja tuntevani nämä polttomoottorit melkoisen tarkkaan.
Monia varmaan harmittaa vietävästi, kun sitä tähdellistä spesiaalitietoa en tällä foorumilla jakele.

Minun elämässäni autolla ajaminen on tärkeysjärjestyksessä turvallisuus ja kättövarmuus. En hyväksy muun liikenteen mukana viriteltyjä pyydyksiä...sekunnit ja tehot eivät ratkaise mitään.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

rumilus kirjoitti:.

Minun elämässäni autolla ajaminen on tärkeysjärjestyksessä turvallisuus ja kättövarmuus. En hyväksy muun liikenteen mukana viriteltyjä pyydyksiä...sekunnit ja tehot eivät ratkaise mitään.
ööh... naureskelet kotonasi valmiiksi jo partoihisi että kyllä on hauska verättää väkeä... mut ollaan ny sit mukanan juones..

mitäs tuota sittet "virittelet" tai ees tuumit/annat neuvoja jne jos tehtaanpaapan virityksiä ei saa parantaa ja mitään ei kuitenkaan kannata muokata ... ?? jonset ny sitte tarkottanu et viritykset tehään vain radalle jne..mut sielä onkin hiukan pakollista juosta hiukan sekuntien ja tehojen perässä.. ei auta että lyö tuomarille paperia kouraan että teoriassa mentäisiin näin ja näin lujaa ja voitettaas koko kisa :shock: se tuomari jakaa ne paperit siellä kisoissa etkä sinä :wink:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Terho P kirjoitti:
rumilus kirjoitti:.

Minun elämässäni autolla ajaminen on tärkeysjärjestyksessä turvallisuus ja kättövarmuus. En hyväksy muun liikenteen mukana viriteltyjä pyydyksiä...sekunnit ja tehot eivät ratkaise mitään.
ööh... naureskelet kotonasi valmiiksi jo partoihisi että kyllä on hauska verättää väkeä... mut ollaan ny sit mukanan juones..

mitäs tuota sittet "virittelet" tai ees tuumit/annat neuvoja jne jos tehtaanpaapan virityksiä ei saa parantaa ja mitään ei kuitenkaan kannata muokata ... ?? jonset ny sitte tarkottanu et viritykset tehään vain radalle jne..mut sielä onkin hiukan pakollista juosta hiukan sekuntien ja tehojen perässä.. ei auta että lyö tuomarille paperia kouraan että teoriassa mentäisiin näin ja näin lujaa ja voitettaas koko kisa :shock: se tuomari jakaa ne paperit siellä kisoissa etkä sinä :wink:
Juuri noin voitaisiin nykyaikana menetellä, ei tarvitsisi hullunlailla kaahata yleisessä liikenteessä.
Kun tiedetään muutamia muuttujia, niin niistä on suoraan laskettavissa kiihtyvyys ja loppunopeus...tai mikä nopeus milläkin matkalla.

Moottoriurheilu pitäisi lailla kieltää...tiedetäänhän sen suuret haittavaikutukset.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilus kirjoitti:
Moottoriurheilu pitäisi lailla kieltää...tiedetäänhän sen suuret haittavaikutukset.
tästä esitän eriävän mielipiteen :wink: välillisesti monet moottoritekniikan keksinnöt on sotien ja moottoriurheilun kehitystyön ansiota... sodassa ainakin on motivaatio kohdallaan ja kyllä se monella kilpatallillakin on, toisella se vaikuttaa olellisesti henkiinjäämiseen ja toisilla ehkä vain sekunteihin ja nopeuksiin, mutta eri tahtiin noista kahdesta niitä keksintöjä tulee, kuin "siviilipuolelta"... mielummin kuitenkin hyväksyn moottoriurheilun, kuin maailmansodan, jos noista kahdesta pitää valita :wink:

muuten jatkakaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

rumilus kirjoitti:Kaikki on tähän mennessä kiitellyt, kun olen antanut hyviä- ja siveellisiä oppeja oppipojille.
Sinunkin kirjoituksesta huokuaa, että olen vaan kova jätkä...kun allani on ST Mersu ja itse virittimä.
En voi kun nauraa ja hymyillä vienosti, että kukakin taaplaa tyylillään, kun on jopa osannut virittää autonrotteloaan.
Kannattaisi ensin hiukan tutustua moottoritekinnkan perusopintoihin, ennekuin nostaa kissanhännän retosteluillaan. Luulisin kyllä tietäväni- ja tuntevani nämä polttomoottorit melkoisen tarkkaan.
Monia varmaan harmittaa vietävästi, kun sitä tähdellistä spesiaalitietoa en tällä foorumilla jakele.

Minun elämässäni autolla ajaminen on tärkeysjärjestyksessä turvallisuus ja kättövarmuus. En hyväksy muun liikenteen mukana viriteltyjä pyydyksiä...sekunnit ja tehot eivät ratkaise mitään.
Joo ei meinaa saada nukuttua ku speciaalitieto on salassa :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Napa esitti verrattain ihmeellisen vertauksen moottoriurheilun kieltämisestä. Minä valitsisin sen sotajalan....saataisiinhan vähän puhdistettua ja harvennettua kiihkoilijoitten joukkoa. :lol:

Mitä tulee spesiaalitietojen jakeluun, jos niitä jakelee harkitsemattomasti ja väärille tyypeille, saattaisi joku oppia virittelemään moottorin lainalaisuuksien ehdoilla moottoreita. Kyllä siinä yöunet menettää, kun sekoittumissuhteet, molekyylimassat ja kaasuvoimat pyörivät mielessä.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Joo justiin tuo molekyylimassa on paha, siinä voi harrastelija seota lopullisesti.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

patroltd kirjoitti:Joo justiin tuo molekyylimassa on paha, siinä voi harrastelija seota lopullisesti.
Ja siitä ei ole pitkä matka U237 ja sitä kun hiukan piristää Pu-239, niin sitten mennään ja lujaa.
Lukittu