Aattelin pienen projektikertomuksen tässä rykästä, kun ei ihan tällä toteutuksella tullut foorumilta 190 bongattua. Auto on 1983 190, alunperin 2.0, 2000 luvulla muutettu 2.3 moottorille. Veikkaan että tässä rytäkässä auto on myös saanut seurakseen Cosworthin muovit.
Pikkasen taustaa. Mb aika uusi tuttavuus, ko auto ensimmäinen minulle. Auto päätyi mulle alunperin jäärata-auton virkaa toimittamaan. Se oli seissyt työmaan pihassa n 4kk, taka-akseli pohjasta irti revenneenä. Ja olipa siinä kaikkea pientä muutakin, mutta ehjä tekniikka. Tarjosin piruuttani autosta yhden perus domppapullon verran rahaa, ja parin viikon kulutua raapastiin autosta paperit.
Eihän siinä, taka-akseli lattialle ja ihmettelemään. Kelkan revenneen kiinnikkeen sain aikasta hyvin korjattua, samalla pohjaan meni yksi pieni paikka. Vasen etutukivarsi oli myös vääntynyt, onneksi löysin poistotuotteena ihka uuden tukivarren edukkaasti. Tässävaiheessa oma käyttis hajosi, ja tuumin, että äkkiäkös tämän leimakuntoon laittaa. Valot läpi, pohja oli ok, jarrut ok, alustassa ei väljää. Leima paperiin ja auto tienpäälle.
Sitten tapahtu jotain kummia, en tiedä mikä naksahti, mutta jotenkin tykästyin tähän yksilöön. Auton teknisiä tietoja selailleessa huomasin ilokseni 2.3 koneen puristusten olevan luokka 9.0. Siitä se ajatus sitten lähti...
Aiemmin tullut puljattua jonkunverra noiden Saabbien kanssa, ja yksi sellainen tallista pölykasan alta vielä löytyy. Käyttiksen virkaa toimitti Audin s4. Joten hitusen noiden ahdettujen tötteröiden kanssa ollut tekemisissä, niin eihän sitä mersuakaan voinut vapariksi jättää...
Ainakin näin alkuun mennään melko budjetilla, katsellaan mitä nurkista löytyy, ja viskellään pellinalle. Auto on ke-jetillä, niin alkuun on tarkoitus muuttaa ruiskutus toimimaan Saabin k-jetillä, turbomallin sellaisella. Siihen menee vaihtoon määränjakaja ja ohjauspainesäädin, ne nurkasta löytyikin.
Sytytyspuolelle tarkoitus modata turbosaabin jakajasta käypänen, vielä toteuttamatta tämä. Samalla laitan saabin sytytyksen muut hilppeet.
Turboksi aluksi meinasin Saabista ylimääräiseksi jäänyttä mitsua. Välijäähdytin tulee mallia Kiina 460x300x80. Mittailin että mahtuisi mukavasti jäähdyttäjän eteen, ja lähdötkin tässä coolerissa suoraan taakseppäin. Siinäpä ehkä oleellisemmat ajatukset tekniikan puolelta.
Tänään tuli laiteltua autoon 124 etu ja takavakaaja, olikos nuo nyt sitten 27mm ja taakse 16 mm. Himpun leviä tuo takavakaaja, mutta mahtui kuitenkin.



Eteen uudet 284 levyt+palat, loput hilppeet 124:sta. Samalla uusin jarruletkut. Taakse meni uusiksi putket ja letkut. Taakse laitan vielä uudet jarrupalat, nyt vaan loppu aika ja mielenkiinto tälleppäivälle.

Pari fotoa autosta, paskanen kun mikä...



Vähän jokapaikka repsottaa, ja repsikan etulokari puuttu autosta kun ostin, mukaan kuitenkin tuli uusi loksu. Cossun kaaripala on tallessa, helmamuovia en löytänyt muuta kuin paikallisen marmoritiskin myyjältä, saapunee ensiviikolla.
Uusi laturi tuli myös vaihdettua kun vanha alkoi hiipumaan.
Kesävanteiksi aluksi tulee Zinikin Ikedat,18" 215/35 kumeilla, kun tallinnurkasta ylimääräisenä löyty. Ei ehkä parahimmat tähän vehkeeseen, mutta alla pyörii ja renkaissa on pintaa...
Tästä jatketaan etiäppäin aina kun palikkaa tuloo, tai homma muuten etenee...