M104 moottorin mekaaninen viritys
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
M104 moottorin mekaaninen viritys
Tarkoituksena olisi ottaa ensi kesänä mersun kone pöydälle ja ottaa siitä hieman lisää tehoa irti.
Olisiko foorumilaisilla antaa vinkkejä/tietoa kyseisen koneen (M104.98x tässä tapauksessa) viritys osien saatavuudesta.
Tiedän ettei tähän koneeseen ole oikein tarjolla valmiita virinokkia ynm.
Kannen aion portata/madaltaa ja nokat hialtaa "sopivammiksi" Ja rosteri pakosarjan/loppuputken vastaamaan avarrettua kantta. Ehkä jopa jotain Megasquirtin tapaista härpäkettä kylkeen jotta seokset saadaan helpommin kohdalleen.
Jäykemmät venttiilinjouset, tuskin saa valmiita joten pitää "tehdä" itse!?!
Entä muu venttiilikoneisto?
Venttiilien suurentamista tuskin kannattaa haaveilla!? Ei kuvasta katsottuna näyttänyt oikein olevan "ylimääräistä" tilaa.
Kytkin ja jarrupuoli tulee olemaan kunnossa, mutta miten esim perä tulee kestämään? Mistä vahvempaa?
Mistä löytäisin kestävämpiä laakereita alakertaan ynnä muut alakerran osat?
Projekti puolelle tulee todennäköisesti kesällä enemmän sitten tämän rakentelusta kunhan tarvittavat taloudelliset varat on kasattu.
Olisiko foorumilaisilla antaa vinkkejä/tietoa kyseisen koneen (M104.98x tässä tapauksessa) viritys osien saatavuudesta.
Tiedän ettei tähän koneeseen ole oikein tarjolla valmiita virinokkia ynm.
Kannen aion portata/madaltaa ja nokat hialtaa "sopivammiksi" Ja rosteri pakosarjan/loppuputken vastaamaan avarrettua kantta. Ehkä jopa jotain Megasquirtin tapaista härpäkettä kylkeen jotta seokset saadaan helpommin kohdalleen.
Jäykemmät venttiilinjouset, tuskin saa valmiita joten pitää "tehdä" itse!?!
Entä muu venttiilikoneisto?
Venttiilien suurentamista tuskin kannattaa haaveilla!? Ei kuvasta katsottuna näyttänyt oikein olevan "ylimääräistä" tilaa.
Kytkin ja jarrupuoli tulee olemaan kunnossa, mutta miten esim perä tulee kestämään? Mistä vahvempaa?
Mistä löytäisin kestävämpiä laakereita alakertaan ynnä muut alakerran osat?
Projekti puolelle tulee todennäköisesti kesällä enemmän sitten tämän rakentelusta kunhan tarvittavat taloudelliset varat on kasattu.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Catcamsilta löytyy tiukempaa nokkaa. Onko tarkotus pysyä vaparissa vai laittaa hyrskytin kylkeen? Jos vaparina tarkotus pysyä niin cubic incheistä ei oo koskaan haittaa ja esim multa sais nyt halvalla 3.2 hilppeet. Jos on tarkotus pysyä hydraulisissa nostimissa niin syytä ostaa niistä uusimmat versiot jotka on huomattavasti kevyemmät kun 90-luvun alun versiot. Kun koko komeuden osat on kasassa niin kaikki pitää tasapainottaa.
500SL -90
500whp.net
500whp.net
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Kyllä ihan vaparina pidetään pari vuotta, se turbotus on myöhempien vuosien hommaa sitten.
Paljon hintaa tällä 3,2l sylinterillä? mikä kaikki mukaan?
Tuo Catcams onkin aika hyvältä vaikuttava sivu, kiitos vinkistä.
Paljon hintaa tällä 3,2l sylinterillä? mikä kaikki mukaan?
Tuo Catcams onkin aika hyvältä vaikuttava sivu, kiitos vinkistä.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
saat muistaakseni 3.4 litraiseksi sen kun vaihat dieselistä kampiakselin
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Nythän tämä menee jo mielenkiintoiseksi?!
Eli 3.2 lohko ja esim. OM603 kampura? pitääpä ruveta metättämään kampiakselia.
Eli 3.2 lohko ja esim. OM603 kampura? pitääpä ruveta metättämään kampiakselia.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
3.6 saa stroukattua
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Kävisköhä tähän c36 amg nokat... Ja eikös porukka oo käyttänny om606 lakruja näissä?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 72&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 72&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Tuolla CatCamilla on ihan hyvältä vaikuttava nokkasetti 2.8 m104 koneelle (eikös ne kannet oo aikalailla samat näissä?)
Joten eiköhän ne sieltä tilata, mutta idea sinänsä nuo c36:set.
Ihan kauhistuttaa miten tämä "vaadittava budjetti" luku nousee, mutta mikäs harrastus se semmonen on mikä ei vie kaikkea rahaa ja vapaa-aikaa.
Joten eiköhän ne sieltä tilata, mutta idea sinänsä nuo c36:set.
Ihan kauhistuttaa miten tämä "vaadittava budjetti" luku nousee, mutta mikäs harrastus se semmonen on mikä ei vie kaikkea rahaa ja vapaa-aikaa.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Se C36 kampura on 350 dieselistä, eli perus 603:sen kampi taitaa olla samanlainen kuin m104:sen? Tuolla kammella iskutilavuus nousee vissiin siihen 3,4 vai oliko se 3,5 litraa, ja c36 on sitten vielä vähän porattu. 36:sessa tais imunokka olla erilainen, pakosarjat on myös vähän paremmat. Sellasen maamoottorinhan ne siitä 36:sesta teki, isku on pitkä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Jostain topicista luin että OM603 3.0 kampuralla saisisi M104 3.0 ->3.2 Samalla kampisuhde vaihtoi kanssa edukkaampaan suuntaan.. vai muistanko ihan väärin?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Dbilakselta saa kanssa tuohon nokkia. Ei tosin mitään kovin jyrkkiä. Ne on ainakin todella hyvälaatuisia, mitä noi catit ei aina ole ollut. Tosin enemmän noilla cateillakin tyytyväisiä asiakkaita taitaa olla. Venttiilinjousia jos meinasit jäykempiä niin kannattaa kysyä ihan nokan valmistajalta mikä täytyy olla asennuspaine ja mitata vakiot. Haittaa niistä on vain ylijäykistä. Menee tehoa ja kuluu osat nopeammin. Meillä on 280 nokka tossa m102 koneessa ja vakiojousilla kehtaa ainakin 7000 kierrättää ilman että pärähtää. Niin ja on vielä todella paljon isommat venttiilit eli nekin painaa enemmän. Muuten uskon että tuollaisesta koneesta tehon saamiseksi on muutama asia joiden täytyy olla kunnossa.
- Nokat sopivat koneeseen eli ei liian rajuja.
-Puristuksia sopivasti eli luultavasti hieman vähän vakiona?
- Tosiaan ne ccm on kova sana eli mahd. paljon vaan.
Sitten jos haluaa enemmän niin kyllä se vaparissa on kansityöhommia.
- Nokat sopivat koneeseen eli ei liian rajuja.
-Puristuksia sopivasti eli luultavasti hieman vähän vakiona?
- Tosiaan ne ccm on kova sana eli mahd. paljon vaan.
Sitten jos haluaa enemmän niin kyllä se vaparissa on kansityöhommia.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Kyllähän se kansi tullaan avartamaan ja tilavuutta jos kasvattaisi sillä 3.2 lohko/OM606 kampiakseli kombinaatiolla. Mitkä kiertokanget siihen, 3.2 M104 vai OM606?
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Eikö siihen kannattaisi vaihtaa suoraan c36 moottori, kun räpeltää jotain missä lopulta on sitten vähemmän tehoakin.
Tietty harrastamisen iloa, mutta voishan tuota amg:n mottiakin hieman hieroa paremmilla sarjoilla ja kanavilla
Tietty harrastamisen iloa, mutta voishan tuota amg:n mottiakin hieman hieroa paremmilla sarjoilla ja kanavilla
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Jos nyt hetkeksi unohdetaan konevaihdokkaat. Vaikkakin 5.0 V8 olisi coupena aika härski vehje.
Mitä muuta virityskeinoja on? Jos niitä nyt sattuu enää olrmaan kun ahtaminenkin poissuljetaan hetkeksi.
Mitä muuta virityskeinoja on? Jos niitä nyt sattuu enää olrmaan kun ahtaminenkin poissuljetaan hetkeksi.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
itse en paljoa tiedä vaparivirityksestä, mutta tässähän niitä nyt on varmaan jonkuverran tullukki
-alakertaan uus kampura/sroukkaus. puristuksien nosto. sitten tasapainotus ja kevennystä (vauhtis)
-kansityöt ja uudet nokat ja koneistoa
-pakosarja ja putkisto (vapari on vissiin aika tarkka tästä)
-imusarjastakin voisi tehdä paljon paremman (varmaan aika tarkka tästäkin)
-uusi ruisku ja siihen ehdottomasti RE85
ammattilaiset varmaa lisää/korjaa tähän listaan jotain
viisitelyä
tää tais olla 3.2 vai 3.4 stroukattu
http://www.youtube.com/watch?v=M3GSiK8OSUM
Mut kyllä toi m104 kuulostaa ahdsettunaki hyvältä
http://www.youtube.com/watch?v=A-HdjY4YmDE
-alakertaan uus kampura/sroukkaus. puristuksien nosto. sitten tasapainotus ja kevennystä (vauhtis)
-kansityöt ja uudet nokat ja koneistoa
-pakosarja ja putkisto (vapari on vissiin aika tarkka tästä)
-imusarjastakin voisi tehdä paljon paremman (varmaan aika tarkka tästäkin)
-uusi ruisku ja siihen ehdottomasti RE85
ammattilaiset varmaa lisää/korjaa tähän listaan jotain
viisitelyä
tää tais olla 3.2 vai 3.4 stroukattu
http://www.youtube.com/watch?v=M3GSiK8OSUM
Mut kyllä toi m104 kuulostaa ahdsettunaki hyvältä
http://www.youtube.com/watch?v=A-HdjY4YmDE
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Siinäpä se kaikki onkin, ja kaikki on jo katsottu valmiiksi paitsi imusarjan parantelu.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Veikkaan et jos m3 imusarjaa apinoi niin ei paljoa voi metsään mennä. Siinähä on iha kovat lukemat vaparille. Tosin eikös siinä ole läppärungoilla. Nekin olisi kyll rokMikko Härkönen kirjoitti:Siinäpä se kaikki onkin, ja kaikki on jo katsottu valmiiksi paitsi imusarjan parantelu.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Mitenkäs on jos sinne laittaisi turbolle suunnitellun imusarjan?
Olisiko tämmöisessä asennuksessa mitään järkeä/hyötyä vapaasti hönkivässä koneessa?
E: Joo näin ajattelinkin mutta tulipahan varmistettua.
Olisiko tämmöisessä asennuksessa mitään järkeä/hyötyä vapaasti hönkivässä koneessa?
E: Joo näin ajattelinkin mutta tulipahan varmistettua.
Viimeksi muokannut Mikko Härkönen, Ti 13.05.2014 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Järkevät virityskeinot yritetty listata niin, että ensimmäisestä kannattaa aloittaa ja viimeiseen lopettaa.
- Kuutiotilavuudet kohdalleen
- Mahdolliset kevennykset
- Putkisto muutokset (iso työ saada hyväksi)
- Sopivat nokat ja jouset
- Puristukset (männät veivit??)
- Kansityöt
- Ke-jet mäelle ja kunnon säädettävä ruisku
- Läppärungot
Re85 ei ole vaparissa mikään autuus. Mutta ei siitä haittaakaan ole. Aika vaikea noita on listata mihinkään järjestykseen. Kaikki kun riippuu virityksessä kaikesta. Kovemmassa virityksessä Ke-jet täytyy heivata pois oikeastaan ensimmäisenä. Turbon imusarjasta, jos ajattelee esimerkiksi WRC tyyppistä imusarjaa, on pelkkää haittaa vaparissa. Jos joku erityisesti kiinnostaa niin voit pistää yv:tä. En todellakaan kaikkea tiedä, mutta alkuun voin ainakin auttaa jos tosissaan olet lähdössä hommaan.
- Kuutiotilavuudet kohdalleen
- Mahdolliset kevennykset
- Putkisto muutokset (iso työ saada hyväksi)
- Sopivat nokat ja jouset
- Puristukset (männät veivit??)
- Kansityöt
- Ke-jet mäelle ja kunnon säädettävä ruisku
- Läppärungot
Re85 ei ole vaparissa mikään autuus. Mutta ei siitä haittaakaan ole. Aika vaikea noita on listata mihinkään järjestykseen. Kaikki kun riippuu virityksessä kaikesta. Kovemmassa virityksessä Ke-jet täytyy heivata pois oikeastaan ensimmäisenä. Turbon imusarjasta, jos ajattelee esimerkiksi WRC tyyppistä imusarjaa, on pelkkää haittaa vaparissa. Jos joku erityisesti kiinnostaa niin voit pistää yv:tä. En todellakaan kaikkea tiedä, mutta alkuun voin ainakin auttaa jos tosissaan olet lähdössä hommaan.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Jooo.
Nyt on sitten kumminkin päädytty hommaamaan se c36 motti. Tuleehan se todellisuudessa kaikin puolin halvemmaksi valmis kone sinne keulille laittaa, kerta semmoinen olisi foorumilaisella myynnisä.
Uskokakseni näin on mutta eikös tämä c36 ole pohjimmiltaan sama m104 ja mene 717.450 lootaan vaikka vakiona automaatteja ovatkin?
Nyt on sitten kumminkin päädytty hommaamaan se c36 motti. Tuleehan se todellisuudessa kaikin puolin halvemmaksi valmis kone sinne keulille laittaa, kerta semmoinen olisi foorumilaisella myynnisä.
Uskokakseni näin on mutta eikös tämä c36 ole pohjimmiltaan sama m104 ja mene 717.450 lootaan vaikka vakiona automaatteja ovatkin?
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Kysymykseesi en osaa vastata mutta laitahan videota kun on kone keulilla.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Saattaa olla ihan kiva toi c36:sen mylly manuaalin jatkona. C36 itsessään vanhemmalla nelivaihteisella automaatilla on jotenkin rasittava ajella, toimii hyvin vaan pintakaasulla tai kaasu pohjassa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Näinhän se on. Itse olen sitä mieltä että jos automaatti niin vähintään 2005 tai uudempi. Silloin se toimivuus on jo aika saumatonta.
Vanhat "ysäri" tomaatit... ei kiitos.
Mutta onko jollain varmaa tietoa lootan sopivuudesta koneeseen, pitäisi sen mennä mutta varma en ole.
Vanhat "ysäri" tomaatit... ei kiitos.
Mutta onko jollain varmaa tietoa lootan sopivuudesta koneeseen, pitäisi sen mennä mutta varma en ole.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Kyllä sähkölaatikko (tuli -96) toimii jo huomattavasti sivistyneemmin. Eiköhän se viimeistään oikeanlaisella vauhtipyörällä/kytkimellä sovi. Lohkossa itsessään ei pitäis mitään kummallista olla. Muuta nyt en juuri tiedä muutakuin että 280 motista se on tehty.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Tuota c36 moottoria olen usein pyöritelly mielessä coupen keulalle. Todella mielenkiintoinen projekti.
miten ajattelit toteuttaa moottorinohjauksen?
miten ajattelit toteuttaa moottorinohjauksen?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
- Mikko Härkönen
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: To 10.10.2013 17:35
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Moottorinohjaukseksi tulis Megasquirtin boxi.
Alkuperäistä ei voi käyttää kun kuulemma sytytys ei pelaa.
Ja toki se 380NM vääntö houkuttelee aika kovasti.
Alkuperäistä ei voi käyttää kun kuulemma sytytys ei pelaa.
Ja toki se 380NM vääntö houkuttelee aika kovasti.
Mercedes benz 300ce 24v 1992- kolaroitu.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
Seuraavaksi isompi kuuppa.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Moi, tämä on todella mielenkiintoinen projekti. C36 M104 ja ZF 5v. manuaali
Sattumoisin, olen tehnyt tutkimusta asian tiimoilta omaan projektiini liittyen. Koska halusin omaani M104 HFM-ruiskun (104.992) ja dogleg-manuaalin niin päädyin siinä vaiheessa kuitenkin vakio 3,2L kokoonpanoon.
Tiesit varmaan, että ko. konetta ei ole koskaan tullut tehtaalta manuaalilla. Ja varmaan tiesit myös, että C36 ajoneston purkaminen on ilman kaikkia alkuperäissähköjä miltei mahdoton (tarkoittaa myös mm. sivupeilejä ). Ajonestoon törmää heti kun on esim. asentamassa manuaalilaatikkoa. Jos et siis hankkinut koko luovuttaja-autoa, niin perehdy sähköihin ihan ensimmäisenä. Standalone (Mega, VEMS tms.) on varmasti ainoa oikea lähtökohta tästä jatkaa.
Laatikko sopii kunhan vauhtipyörä on oikea. ZF 717.450 toimii tuplamassa vauhtipyörällä kun taas toinen dogleg, Getrag 717.404, on single mass. Jälkimmäinen on sähäkämpi, mm. suoralla 5-vaihteella, ja sellaisia ovat mm. UK:ssa menestyksellä asentaneet pikkukoriseen myös C36 M104 swapin yhteydessä. Tsekkaa http://190rev.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Manuaali 5v. laatikko ja M104 C36 ovat hemmetin hieno yhdistelmä. Kerro lisää kun saat hommaa edistettyä. Mielenkiinnolla seuraan
PS. Siirrä topic arvoiselleen projektipuolelle, niin ei huku tänne "korisarjojen ja madalluksien" sekaan
terv.
Sattumoisin, olen tehnyt tutkimusta asian tiimoilta omaan projektiini liittyen. Koska halusin omaani M104 HFM-ruiskun (104.992) ja dogleg-manuaalin niin päädyin siinä vaiheessa kuitenkin vakio 3,2L kokoonpanoon.
Tiesit varmaan, että ko. konetta ei ole koskaan tullut tehtaalta manuaalilla. Ja varmaan tiesit myös, että C36 ajoneston purkaminen on ilman kaikkia alkuperäissähköjä miltei mahdoton (tarkoittaa myös mm. sivupeilejä ). Ajonestoon törmää heti kun on esim. asentamassa manuaalilaatikkoa. Jos et siis hankkinut koko luovuttaja-autoa, niin perehdy sähköihin ihan ensimmäisenä. Standalone (Mega, VEMS tms.) on varmasti ainoa oikea lähtökohta tästä jatkaa.
Laatikko sopii kunhan vauhtipyörä on oikea. ZF 717.450 toimii tuplamassa vauhtipyörällä kun taas toinen dogleg, Getrag 717.404, on single mass. Jälkimmäinen on sähäkämpi, mm. suoralla 5-vaihteella, ja sellaisia ovat mm. UK:ssa menestyksellä asentaneet pikkukoriseen myös C36 M104 swapin yhteydessä. Tsekkaa http://190rev.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Manuaali 5v. laatikko ja M104 C36 ovat hemmetin hieno yhdistelmä. Kerro lisää kun saat hommaa edistettyä. Mielenkiinnolla seuraan
PS. Siirrä topic arvoiselleen projektipuolelle, niin ei huku tänne "korisarjojen ja madalluksien" sekaan
terv.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Manuaalilla se C36 olis pitäny tulla amg:n pajalta ulos.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: M104 moottorin mekaaninen viritys
Jos vähän pilkkua xxxsitaan, niin AMG:n pajalta ei ole vuoden 1992 jälkeen tullut yhtään "puhdasta" AMG autoa. Vuonna 1993 paja nimittäin tuli osaksi MB:tä ja kaikki autot tästä vuodesta ja eteenpäin on kehitetty yhteistyössäS202 kirjoitti:Manuaalilla se C36 olis pitäny tulla amg:n pajalta ulos.
Eka tällainen pirssi oli nimenomaan C36 AMG, vuonna 1993.
En ole onnistunut paikallistamaan yhtään alkuperäistä, manuaalilaatikkoista C36:sta. Jos tiedät tällaisesta, niin linkkaa ihmeessä tänne. Ketjun aloittajalle (ja varmaan muillekin) olisi varmaan suurtakin kiinnostusta saada tietoa manuaaliversion spekseistä
Edit: sekavaa kirjoittelua
Viimeksi muokannut hismajestics, Ma 02.06.2014 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349