Tänään sain tyhjennettyä toisen vakiokatin ja modailin sitä "hieman"... Eli siipaisin vannesahalla päädyt veks niin, että 3" putki menee suoraan läpi ja pillitin sisuskalut pois!
Aika hassun näköinen!
Viimeksi muokannut sotahiiri, Ti 21.03.2017 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Öljynkierto oli tarkoitus ottaa kannen päästä, mutta on niin vmäinen paikka, että otetaan ö-suodattimen jalasta paineanturilta banjolla. Nyt sekin on helppo tehdä, kun imusarja on irti. Paluu ö-pohjaan.
Ahtoja miedosti, alkuun jotain 0.5bar... Laatikon keston ehdoilla mennään ainakin aluksi, kuulemma kestää n. 300hv/500Nm. Kansipahvi vakio (sulake!)
Joku sanoi täällä foorumilla kansipahviremonttia koskevassa topikissa, että kansipahvia ei saisi ikinä liimata?
Voiko se olla oikeasti haitaksi jos siellä liimat on?
ardeparde kirjoitti:Joku sanoi täällä foorumilla kansipahviremonttia koskevassa topikissa, että kansipahvia ei saisi ikinä liimata?
Voiko se olla oikeasti haitaksi jos siellä liimat on?
Omassa om603 motissa ei vht liima ainakaan auttanut massapahvin kans mitään, vaan ennemminkin oli liukasteena välissä
kerran tuolla liimalla kasannut 602:sen pahvin. kesti se muistaakseni jotain 50tkm kasauksen jälkeen, kunnes halkes joka pytystä. tosin vaan yhdestä läpiasti. tiedä sitten, että kuinka se olis ilman liimoja kestänyt?
En kyllä aatellut liimailla kansipahvia. Katotaan mitä tapahtuu, se nyt on ongelmista pienimpiä tässä vaiheessa.
Pakosarjantynkä sovituksessa! Sopii kuin nyrkki silmään!
Tänään kävin hakemassa vanteet, kokoa 8x17". Dezent Cupit, olivat myynnissä tuolla rengas/vanneosiossa... Jahka saan auton käymään, turbon sisäänajon voisi suorittaa kivi kaasulle ja perä ylös-periaattella niin tulisi siinä samalla vanteet kiilloteltua
Viimeksi muokannut sotahiiri, Ti 21.03.2017 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaa se kutos ja vitospytyn putkikäivärät vetää mahollisimman koneeseen kiinni, paljon mukavampi pelata downpipen kans. Downpipe mahollisimman isoa, vaikuttaa järkyttävän paljon heräävyyteen. Ite porasin lohkonkylkeen 19mm reiän ja tuumasen jengan tein, sopii hydrauli liitin suoran kiinni.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Downpipe tulee 3" niinkuin muukin putkisto, koska ahtimessakin 3" lähtö ja tilaa tuntuu dp:lle olevan niukanlaisesti tulipellin edessä. Siis miksi porasit lohkoon reiän? Turbon ö-kiertoa varten? Otan sen tuolta öljynsuodattimelta. Tajusin juuri, että tarvitsen vr-muunninpiirin, koska tarkoituksena on käyttää mersun omaa anturia vauhtipyörällä kierrostiedon lukemiseen. Kait tää tästä kesäksi ajoon...
Tässä vanteista kuvaa, lipat tosiaan pitää kiillottaa, muuten vanteet ovat melko siistit ja hyväkuntoiset. Päälle tulee varmaankin 205/45 kumit, jotta ajettavuus säilyy jonkunlaisena ja kaaret tulisi suunnilleen täyteen.
Viimeksi muokannut sotahiiri, Ti 21.03.2017 19:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tänään sain pakosarjan heppailtua läjään ja turbolaippaan porattua ja kierteytettyä turbon kiinnityspulttien reiät! Ajattelin, josko pinnapultit niihin laittais niin olis sitten helpompi ahdin ruuvailla konehuoneessa paikoilleen Torstaina sovitan turboa+pakosarjaa konehuoneeseen, vasta sen jälkeen päästään tekemään lopulliset hitsaukset.
Edit: Niin ja tuota kompurapesää on jo käännetty kauemmas pakosarjasta. Muuttelin vähän tiedostokokoja niin kuvat aukeavat nopeammin. sanokaa, josseivät näy.
Viimeksi muokannut sotahiiri, Ti 21.03.2017 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tänään pakosarjan sovittelua! Hiukan tarvii turbonlaippaa kääntää venakoppaan päin, siellä on kyllä tilaa niin ei sula tuo paisari. Helpottuu samalla tuo downpipen teko, kun ei tarvi taivuttaa sivusunnassa, ainakaan niin paljoa.
Viimeksi muokannut sotahiiri, Ti 21.03.2017 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sulla on kovasti samantapanen pakosarja mitä itelläkin tekeillä, mulla vaan tulee vähän loivemmassa kulmassa nuo ahtimelle menevät putkenpätkät. Siis toiseksi viimeiset mutkat ennen ahtimen laippaa. Ja mulla tulee ahdin vähän ylemmäs, koska öljynpaluu tulee venakoppaa.
Mihin päin lohkoa sen öljynpaluun vois vetää? Kokemusta ei ooo niin paljon tuosta alumiinin hitsaamisesta että uskaltaisi ö-pohjaa lähteä hitsaamaan... Kierrettävä liitos olisi tietysti vaihtoehto. Onko se öljypohja miten vahvaa tavaraa, jos vetäisi reiän ja kierteet siihen?
Mulla on tuossa yks ylimääränen öljypohja, pitää ottaa se lohkosta irti ja tutkia missä on paksuin kohta. Se paluu pitää tietysti olla öljynpinnan tason yläpuolella. Eikös lohkon toisella puolella oleva öljyntaso-anturi olekkin juuri öljyn pinnan normaali korkeudella?
Jes! Meinasin jo luovuttaa, kun tein megan vaatiman vr-anturin muunnospiirin reikälevylle eikä ollut mitään hajua, miten se piti v2.2 lankulle kytkeä. Ei kerrostietoa, ei niin millään.. Lopulta kuitenkin sain asetukset kohdalleen ja kierrostieto näkyy! Enää sytkäkipinän lisäys levylle ja se on valmiina ohjaamaan kipinää ja sytytystä! Hitsaan pakosarjan nippuun tulevalla viikolla ja hankin uuden imusarjan tiivisteen niin pääsee niputtamaan. Turbon öljynkierrolle hain hiukan nippeleitä niin saa senkin askarrella kuntoon
Tuli noista vanteista mieleen omat joille tein pienen kasvojen kohotuksen sävytetyllä lakalla ja maalilla. http://aijaa.com/HjgL0n" onclick="window.open(this.href);return false;
Paljonkohan tuo mahtaa haitata kun on kaikki pakosarjan putket ihan eri mittaisia. Lisäksi lyhyt putki on suoraan ahtimeen ja reilusti pidemmässä on vielä kaksi 45 asteen kulmaakin. Ei tuo ainakaan kauhean hyvä mahda olla?
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
jezze rs kirjoitti:Paljonkohan tuo mahtaa haitata kun on kaikki pakosarjan putket ihan eri mittaisia. Lisäksi lyhyt putki on suoraan ahtimeen ja reilusti pidemmässä on vielä kaksi 45 asteen kulmaakin. Ei tuo ainakaan kauhean hyvä mahda olla?
Ei se paljoa voi vaikuttaa, kun subaruissahan on kans runnerit aivan eri mittasia
jezze rs kirjoitti:Paljonkohan tuo mahtaa haitata kun on kaikki pakosarjan putket ihan eri mittaisia. Lisäksi lyhyt putki on suoraan ahtimeen ja reilusti pidemmässä on vielä kaksi 45 asteen kulmaakin. Ei tuo ainakaan kauhean hyvä mahda olla?
Ei se paljoa voi vaikuttaa, kun subaruissahan on kans runnerit aivan eri mittasia
Tarkoitatko että vakio autossa? Niissä nyt ei ole ihan samat asiat olennaisia kuin virimoottoreissa. Riippuu paljon tässä miten tosissaan ollaan ahtamassa, mutta jalkapallon kokoisesta ahtimesta voisi jotain päätellä.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
jezze rs kirjoitti:Paljonkohan tuo mahtaa haitata kun on kaikki pakosarjan putket ihan eri mittaisia. Lisäksi lyhyt putki on suoraan ahtimeen ja reilusti pidemmässä on vielä kaksi 45 asteen kulmaakin. Ei tuo ainakaan kauhean hyvä mahda olla?
Ei se paljoa voi vaikuttaa, kun subaruissahan on kans runnerit aivan eri mittasia
Tarkoitatko että vakio autossa? Niissä nyt ei ole ihan samat asiat olennaisia kuin virimoottoreissa. Riippuu paljon tässä miten tosissaan ollaan ahtamassa, mutta jalkapallon kokoisesta ahtimesta voisi jotain päätellä.
Vakioissa ja sitten kanssa niissä korkeampi viritteisissäkin. Nuista "unequal length headers" mallisista sarjoista tulee ne bokseri murinat, jopa suorista neloskoneista. Jollakin jenkkifoorumilla luin, että onko tehoissa eroja kun on erimittaset runnerit, niin ei ne oikein missään tunnu ne erot. Tuo pakosarja on yksinkertainen ja varmasti erittäin toimiva.
Pakosarja mallia "cummins".. Eli 5,9L cummins I6-dieselissä vakiona hyvin samantapainen sarja. Kaverilla oli 500hp/1200Nm ja jos virtaa sillä savumäärällä niin eiköhän virtaa aivan tarpeeksi myös m103 jatkeena. Ja käyttäähän monet tämäntyylisiä paljon mersun kutos-dieseleiden jatkeenakin. Jos osoittautuu täysin paskaksi, tehdään uusi. Etuna tämäntapaisissa sarjoissa on se, että ahdin on todella lähellä pakovenoja. Koska virtausnopeus on suhteessa kuljettuun matkaan, on periaatteessa parempi mitä lähempänä ahdin on pakoaukkoja. Mutta eipä tehdä tästä mitään väittelytopiccia, vaikka palautetta saa toki antaa, ja pitääkin!
Tänään hitsasin pakosarjan saumat kiinni,loppuviikosta hyvällä tuurilla kiinni autoon :p Hukkiksen lähtö tosin vielä tekemättä.
Juu ei tarkoitus väitellä vaan lähinnä juuri udella miten hyvää yritetään tehdä. Siitähän tuo riippuu pitkälti. Tuossa on nyt se tosi asia että pakopulssit voivat osua päällekkäin tai ainakin haitata toisiaan jolloin virtaus heikkenee. Jos tekee tasapituiset runnerit voi sitä pitemmän matkan aiheuttamaa nopeuden tippumista parantaa pienemmällä putkikoolla jolloin kaasun täytyy liikkua nopeammin. Samalla kun pulssit osuvat mahdollisimman hyvin toisiinsa nähden ristiin parantuu turbon herääminenkin. Saa siis tasaisesti koko ajan iskuja pakosiivelle ja kuormittaa siis turboakin vähemmän. Lisäksi edeltävä pakopulssi luo sarjaan "imua" ja mahdollisesti parantaa huuhtelua. Cummins on vähän eri tyyppinen kone kuin tämä. Se on Diesel ja siinä on reilusti alle 100hp/l tehoa ja se pakosarja on se mikä on ollut halvin tehdä. Turboissa on se huono puoli, että ne toimivat aina ihan ok. Eli tuokin toimii ihan varmasti eikä ole ns. ihan paska. Sen takia usein näissä turbo hommissa unohtuukin nuo vähemmän tärkeät asia, koska oikein tyydyttävään lopputulokseen pääsee ilmankin. Harva virittäjä näkee vaivaa ensin tehtyään vastaavan sarjan kuin tuo ja sitten ihan oikeaoppisesti mitoitetun sarjan. Eroa saattaisi olla yllättävän paljon, mutta se riippuu viritystasosta. Mutta tosiaan varmasti kulkee tuollakin sen minkä kori mukana kestää. Pääasia on se että valmistuu eikä jää ikuisuusprojektiksi niinkuin liian usein käy. Tsemppiä vaan projektiin! Mukava tosiaan nähdä bensavehkeitäkin täällä
Viimeksi muokannut jezze rs, Ke 26.03.2014 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
joskus kiillottanu samanlaiset dezentit... helposti lähti lipoista lakka ja pikkasen kiillotusta niin hyvä tuli.En muuten kyllä tykännyt kyseisestä mallista.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Kiillotuskonetta rakentelen tässä koululla kaiken muun ohella. 1kW sähkömoottori ja taajuusmuuttuja. Akseli pitää vielä sorvata niin alkaa olla valmis. Saa dezentit kiiltoa!