W115:n sisäpuhaltimen putsausta ja korjausta...
W115:n sisäpuhaltimen putsausta ja korjausta...
Mitä ne vivut siinä kojetaulussa oikein tekee?
Tai siis mitä niiden pitäisi tehdä? On vasen puoli tukossa tai läppä jumissa, niin pitäisi tietää mitä korjata.
Niitähän vipujahan on neljä, punaiset avaa tietysti hanoja, mutta entäpä siniset? Sulkeeko ne ilmaröörit kokonaan, vai vain kylmän ilman, kuten Fiatin vastaava?
Missä nuo läpät on, pitääkö purkaa koko kojelauta, vai vain pyyhkijöiden alla oleva peltilevy?
Missä asennossa takajalkatilaan tulee puhallusta (en tarkoita viikonloppua ja istuvaa sikiöasentoa)?
Pitäisikö keskiräppänästä tulla lämmintä?
Ja bonuskysymyksenä (ihan mielenkiinnosta) mikä toiminto on puhaltimen nupissa, kun sitä vetää ulospäin? Ilmastointi?
Tai siis mitä niiden pitäisi tehdä? On vasen puoli tukossa tai läppä jumissa, niin pitäisi tietää mitä korjata.
Niitähän vipujahan on neljä, punaiset avaa tietysti hanoja, mutta entäpä siniset? Sulkeeko ne ilmaröörit kokonaan, vai vain kylmän ilman, kuten Fiatin vastaava?
Missä nuo läpät on, pitääkö purkaa koko kojelauta, vai vain pyyhkijöiden alla oleva peltilevy?
Missä asennossa takajalkatilaan tulee puhallusta (en tarkoita viikonloppua ja istuvaa sikiöasentoa)?
Pitäisikö keskiräppänästä tulla lämmintä?
Ja bonuskysymyksenä (ihan mielenkiinnosta) mikä toiminto on puhaltimen nupissa, kun sitä vetää ulospäin? Ilmastointi?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: W115:n sisäpuhaltimen putsausta ja korjausta...
Vasen sininen käyttää tuulilasin suuttimien ilmaläppää ja oikeanpuoleinen taas etu- ja takajalkatilojen suuttimien läppiä. Molemmat vedettyinä keskelle on läpät kiinni ja ulkoreunoissa taas täysin auki. Toimivat siis samoin kuin punaiset lämpötilansäätönamikatkin.Sivonen kirjoitti:Mitä ne vivut siinä kojetaulussa oikein tekee?
Tai siis mitä niiden pitäisi tehdä? On vasen puoli tukossa tai läppä jumissa, niin pitäisi tietää mitä korjata.
Niitähän vipujahan on neljä, punaiset avaa tietysti hanoja, mutta entäpä siniset? Sulkeeko ne ilmaröörit kokonaan, vai vain kylmän ilman, kuten Fiatin vastaava?
Fiatista en tiedä mitään. (onneksi )
Mitkä suuttimet sulla on tukossa? Ne siniset vaikuttavat molemmille puolille yhteisesti ja niissä on vieläpä sellainen pieni väkänen sinisessä osassa joka kertoo vaikuttaako vipu kojelaudan suuttimiin vai lattiasuuttimiin. Loivempi sininen väkä taas kertoo mihin suuntaan pitää nappia työntää jos haluaa enemmän tai vähemmän puhallusta.Sivonen kirjoitti: Missä nuo läpät on, pitääkö purkaa koko kojelauta, vai vain pyyhkijöiden alla oleva peltilevy?
Keskikonsolin purkamalla pääsee hyvin käsiksi lattiasuuttimien ohjausläppiin ja enemmän purkamalla yläsuuttimien ohjausläppiin mutta helpoimmalla pääset kun tarkistat apukuskin jalkatilasta vasemmasta laidasta keskikonsolin yläreunasta että läppien säätövaijerit ovat paikoillaan. Niihin pääsee käsiksi kun ottaa apukuskin jalkatilasta verhouslevyn pois. (Käsinelokeron alta) Muuta ei siis tätä tarkistusta varten tarvitse purkaa. Jos ongelmakohtaa ei sieltä löydy niin sitten voi alkaa purkamaan keskikonsolia ja pahimmassa tapauksessa kojelautaa...
Kun oikeanpuoleinen sininen namiska on työnnettynä täysin oikealle.Sivonen kirjoitti: Missä asennossa takajalkatilaan tulee puhallusta (en tarkoita viikonloppua ja istuvaa sikiöasentoa)?
Puhallusta tulee enemmän jos sulkee kojelaudan suuttimet omista vivuistaan ja tuulilasin suuttimet vasemmanpuoleisesta sinisestä napista. (Nappi työnnettynä täysin oikealle. )
Ei. Raitisilmasuuttimesta tulee ulkoilmaa suoraan puhaltimen läpi eikä se kierrä lämmityskennoston läpi.Sivonen kirjoitti: Pitäisikö keskiräppänästä tulla lämmintä?
Ilmastoinnille olisi oma nuppi keskikonsolissa mutta en ole varma onko jossain mallissa tuossakin jokin toiminto. Parissa purkamassani säädinhässäkässä oli katkaisijassa vain neljä johtoa (kolme asentoa + maa) joten luultavasti se ei tee mitään. (tämä oli vain arvaus)Sivonen kirjoitti: Ja bonuskysymyksenä (ihan mielenkiinnosta) mikä toiminto on puhaltimen nupissa, kun sitä vetää ulospäin? Ilmastointi?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Ne tuulilasin suuttimet ovat sellaiset laajenevat kaukalot joihin ilmaa tulee juurikin kojelaudan keskikohdan puoleisista päistä ja suuttimet laajenevat keskeltä ulospäin koko kojelaudan reunoille. Eli periaatteessa kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus.Sivonen kirjoitti:Piti oikein käydä testaamassa... Tuulilasille tulee ilmaa vain keskelle, vasemmalta enemmän (molempien suuttimien ulkoreunat siis tukossa). Läpät toimii kuten kuuluu.
Jos toiselta puolen tulee merkittävästi vähemmän (kun molemmilla puolilla on saman verran läppiä kiinni) niin siellä voisi olla tukosta. Molempien puolien läpät ovat kiinteästi yhdessä joten jos läppä liikkuu vapaasti niin ei ole kovin todennäköistä. Kokeilepa vielä niin että laitat kojelaudan pyöreät suuttimet molemmin puolin kiinni ja jalkatilan läpät kiinni sekä puhallin täysille. Jos eroa ei ole merkittävästi niin ei syytä huoleen.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
lisää aiheesta....
Oletko muuten juomannut, että se keskellä oleva raitisilmasuutin on
säädettävä suoraan- ja ylöspäin. Eli siis sitä voi kääntää ilma suuntaamiseksi
ylöspäin. Eikä ole mitään muovia, vaan alumiinivalua.
Arvelen, että se puhallin katkaisijan sisään /ylos liike ei merkitse mitään toimintoa, vaan siinä on muuten vaan "klappia".
Ilmastoinnin namikat on erikseen ( ja niitä on kahta mallia ).
säädettävä suoraan- ja ylöspäin. Eli siis sitä voi kääntää ilma suuntaamiseksi
ylöspäin. Eikä ole mitään muovia, vaan alumiinivalua.
Arvelen, että se puhallin katkaisijan sisään /ylos liike ei merkitse mitään toimintoa, vaan siinä on muuten vaan "klappia".
Ilmastoinnin namikat on erikseen ( ja niitä on kahta mallia ).
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: lisää aiheesta....
Jep, onhan siinä oikein "tarttumapintakin" vai miksi sitä sanoisi.. Sellainen karhennus alareunassa.Henry V. kirjoitti:Oletko muuten juomannut, että se keskellä oleva raitisilmasuutin on
säädettävä suoraan- ja ylöspäin. Eli siis sitä voi kääntää ilma suuntaamiseksi
ylöspäin. Eikä ole mitään muovia, vaan alumiinivalua.
En oikein jaksa uskoa että se olisi vain klappia, niin selvästi se tuntuu vetokytkimeltä - aivan kuin hätävilkkujen katkaisin - naksahtaa vedettäessä/painettaessa.Arvelen, että se puhallin katkaisijan sisään /ylos liike ei merkitse mitään toimintoa, vaan siinä on muuten vaan "klappia".
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Lisää lämppäreistä...
Terve vaan....
Olen uusi käyttäjä foorumilla ja ajattelinpa liittyä keskusteluun. Eli ostin MB 280C:n vuodelta 73 tuossa jokin aika sitten. Aiheeseen liittyen olisi muutama kysymys lämppärin toiminnasta.
1. Mikä mahtaa olla vikana kun en saa viileää ilmaa tulemaan kuin toiselta puolelta autoa. Eli raitisilmasuuttimesta tulee kyllä viileää mutta yleensä repsikan puolelta pyöreästä suuttimesta ja tuulilasin suuttimesta tulee lämmintä vaikka kuinka koittaisi säätää. Kuskin puolelle tulee kyllä viileää myös pyöreästä suuttimesta ja lasille???
2. Kuuluuko raitisilmasuuttimen avausvivun liikkua vain vasemmasta reunasta keskelle vaiko myös äärioikeaan reunaan asti. Mikäli kuuluu, niin voisiko tällä ja 1. ongelmalla olla yhteyttä.
Toivottavasti edes joku sai selvä mitä koitin selittää. Tulen melko varmasti piinaamaan foorumia vielä monilla kysymyksillä.
Olen uusi käyttäjä foorumilla ja ajattelinpa liittyä keskusteluun. Eli ostin MB 280C:n vuodelta 73 tuossa jokin aika sitten. Aiheeseen liittyen olisi muutama kysymys lämppärin toiminnasta.
1. Mikä mahtaa olla vikana kun en saa viileää ilmaa tulemaan kuin toiselta puolelta autoa. Eli raitisilmasuuttimesta tulee kyllä viileää mutta yleensä repsikan puolelta pyöreästä suuttimesta ja tuulilasin suuttimesta tulee lämmintä vaikka kuinka koittaisi säätää. Kuskin puolelle tulee kyllä viileää myös pyöreästä suuttimesta ja lasille???
2. Kuuluuko raitisilmasuuttimen avausvivun liikkua vain vasemmasta reunasta keskelle vaiko myös äärioikeaan reunaan asti. Mikäli kuuluu, niin voisiko tällä ja 1. ongelmalla olla yhteyttä.
Toivottavasti edes joku sai selvä mitä koitin selittää. Tulen melko varmasti piinaamaan foorumia vielä monilla kysymyksillä.
Re: Lisää lämppäreistä...
Oikean puolen hana jumissa konetilan puolelta tai vaijeri poikki. Hanat löytyvät (suunnilleen mittariston kohdalta) konetilan yläreunasta. Seuraa vesiputkia, niin löytyy. Vääntele vipuja ja katso miten hanat liikkuvat vai liikkuvatko.Kako kirjoitti:1. Mikä mahtaa olla vikana kun en saa viileää ilmaa tulemaan kuin toiselta puolelta autoa. Eli raitisilmasuuttimesta tulee kyllä viileää mutta yleensä repsikan puolelta pyöreästä suuttimesta ja tuulilasin suuttimesta tulee lämmintä vaikka kuinka koittaisi säätää. Kuskin puolelle tulee kyllä viileää myös pyöreästä suuttimesta ja lasille???
Kyllä sen pitäisi liikkua reunasta reunaan. Ongelmilla ei voi olla yhteyttä. Vipu on luultavasti vain jumissa eli vaati purkamisen ja puhdistuksen.Kako kirjoitti:2. Kuuluuko raitisilmasuuttimen avausvivun liikkua vain vasemmasta reunasta keskelle vaiko myös äärioikeaan reunaan asti. Mikäli kuuluu, niin voisiko tällä ja 1. ongelmalla olla yhteyttä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Kako:
1. Onko vipu jumissa vai löysä? Jos löysä, niin vaijeri on poikki tai irti. Jos jumissa niin... heh, jumissa.
Minulla oikea vipu on helevetin jäykkä, mutta toimii kun käyttää voimaa.
Tuosta kohtaa löytyy hanat.
1. Onko vipu jumissa vai löysä? Jos löysä, niin vaijeri on poikki tai irti. Jos jumissa niin... heh, jumissa.
Minulla oikea vipu on helevetin jäykkä, mutta toimii kun käyttää voimaa.
Tuosta kohtaa löytyy hanat.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: Lisää lämppäreistä...
Vipu voi olla myös väärin säädetty. Ritilään kurkkimalla pitäisi ylhäällä keskellä näkyä ristipää ruuvi josta voi säätä läppää sulkevan vivun pituutta. Kurkkimalla lampun kanssa näkyy myös jos läppä ei toimi kunnolla.Saul kirjoitti:Kyllä sen pitäisi liikkua reunasta reunaan. Ongelmilla ei voi olla yhteyttä. Vipu on luultavasti vain jumissa eli vaati purkamisen ja puhdistuksen.Kako kirjoitti:2. Kuuluuko raitisilmasuuttimen avausvivun liikkua vain vasemmasta reunasta keskelle vaiko myös äärioikeaan reunaan asti. Mikäli kuuluu, niin voisiko tällä ja 1. ongelmalla olla yhteyttä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
lainaus: Ne tuulilasin suuttimet ovat sellaiset laajenevat kaukalot joihin ilmaa tulee juurikin kojelaudan keskikohdan puoleisista päistä ja suuttimet laajenevat keskeltä ulospäin koko kojelaudan reunoille. Eli periaatteessa kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus.
Katso suuttimien sisään, jotka ovat muuten vuorattu samattimaisella nukkakankaalla. Äänen vaimennuskangas luultavasti irronnut liimauksistaan vuosien saatossa ja siten estää ilman esteetömän kulkemisen. Aikamoinen homma pitää käyttää käsissä, jotta saa kunnolla liimattua. Onneksi kalenterissa riittää päiviä ja ainahan se seuraavan vuoden kalenterikin on käytössä...
Katso suuttimien sisään, jotka ovat muuten vuorattu samattimaisella nukkakankaalla. Äänen vaimennuskangas luultavasti irronnut liimauksistaan vuosien saatossa ja siten estää ilman esteetömän kulkemisen. Aikamoinen homma pitää käyttää käsissä, jotta saa kunnolla liimattua. Onneksi kalenterissa riittää päiviä ja ainahan se seuraavan vuoden kalenterikin on käytössä...
Terveisin Esa