W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Eemelssön
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 18.10.2012 21:54

W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja Eemelssön »

Jep eli luvassa pientä kertomusta siitä kuinka -92 250d w124 saa vanhan vaparipannunsa tilalle
om605 turbo moottorin muunmuassa shcwitzerin s03 sella höystettynä.

Viime syksynä löytyi aihio pitkään takaraivossa muhineelle ``superturbo`` ajatukselle kun Orimattilan reisulta
jäi mukaan melko hyväkuntoinen satakaksnelkku.
Auto toimi jokapäiväisessä ajossa hyvin mutta vaatimattoman suorituskykynsä ansiosta sai savun nousemaan korvista
kerta toisensa jälkeen. Lääkkeeksi kulkupuolen parantamiseen suunnittelin om 603 turbo konetta mutta
Loimaalta Raptechilta tuli kuitenkin haettua om 605 turbolla.
kaikki 572.jpg

Konetta tuli avattua sen verran että runko ja veivinlaakerit totesin kelpo kuntoisiksi ja siinä se.
Avataan enemmän jos jostain porsii.
kaikki 581.jpg
Viikonloppuna olisi tarkoitus koittaa viritellä konetta nokalle jo muilta kiireiltä joudan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
Eemelssön
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 18.10.2012 21:54

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja Eemelssön »

Pakosarjaan tarvittavat laipat tilasin nettivaraosan kautta joltain ukkelilta joka niitä puhdetoöikseen leikkelee.
Pakosarjan laippa, iso T4 laippa öljylaipat ja downpipen laipat reilu 50€ ja säkillinen käyriä vesijohtoliikkeestä muutaman kympin
eli ei siis pahan kallista.
kaikki 589.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Miten oot tehny noi laippaan tulevat "suppilot"?
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Nuo suppilot voi tehdä tälläsellä työkalulla prässissä.http://aijaa.com/NkSWTv" onclick="window.open(this.href);return false; oman pakosarjan 42mm oli vaikea valssata vaati hermoja kun joutu ootteleen venymistä ettei putki halkea.
värit väreihin ja loput maihin.
saquzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 16.02.2013 22:43

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Joo, pitääpi kokeilla tuolla tehdä. Käytitkö ihan perus 2,6mm seinämällä olevaa putkea jota saa lvi-liikkeestä?
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Jep käytin ja pitää valssata kylmänä jos lämmität niin hirttää kiinni tuo 42mm ja reippaasti vaseliinia vaan työkaluun ja rauhassa painella sitä muotoon niin kyllä se venyy.ja tein tohon työkaluun jyrkät kulmat että saa mahdollisimman lyhyet noista supiloista. jokku tekee 48 putkesta mutta pakosarjan mutta ite valitsin ton 42mm kun tein pulssisarjan niin pysyy virtaukset kunnossa ja vie vähemmän tilaa eli pystyy tekeen lyhyemmän sarjan kun itte en oikein usko noihin t-liittimellä tehtyihin cummins satseihin. :lol:
värit väreihin ja loput maihin.
Eemelssön
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 18.10.2012 21:54

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja Eemelssön »

masa201 kirjoitti:Jep käytin ja pitää valssata kylmänä jos lämmität niin hirttää kiinni tuo 42mm ja reippaasti vaseliinia vaan työkaluun ja rauhassa painella sitä muotoon niin kyllä se venyy.ja tein tohon työkaluun jyrkät kulmat että saa mahdollisimman lyhyet noista supiloista. jokku tekee 48 putkesta mutta pakosarjan mutta ite valitsin ton 42mm kun tein pulssisarjan niin pysyy virtaukset kunnossa ja vie vähemmän tilaa eli pystyy tekeen lyhyemmän sarjan kun itte en oikein usko noihin t-liittimellä tehtyihin cummins satseihin. :lol:
Ite tein noi alkupätkät 60 mm - 42 mm kutistepaloista.
Kylmänä alasimen päälle vaan ja muutama isku.
Helppo nakki ja noista tuli ainaki justiinsa sopivat.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Jep onnistuu se noinkin vaan nää prässätyt on puolet lyhkäsemmät.http://aijaa.com/a8xh7K" onclick="window.open(this.href);return false; kun tuolla omassa moottoritilassa ei ollu mitenkään hirveästi tilaa. :)
värit väreihin ja loput maihin.
Eemelssön
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 18.10.2012 21:54

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja Eemelssön »

masa201 kirjoitti:Jep onnistuu se noinkin vaan nää prässätyt on puolet lyhkäsemmät.http://aijaa.com/a8xh7K" onclick="window.open(this.href);return false; kun tuolla omassa moottoritilassa ei ollu mitenkään hirveästi tilaa. :)
onha noi lyhkäsemmät juu mutta itse ajattelin tuoda turpon vähän edemmäs, se tuo varmaan vähän lisätilaa takimmaisten pyttyjen käyrille ainakin ja helpottanee pakoputken vientiä.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Juu tuo on nyt tuollanen kun tein putket yhtäpitkiksi ja laitoin 123 menemään ahtimen isollepuolelle ja piti vielä tehdä mahdollisimman lyhyt satsi :lol: ja kyllä tuolta takaa 4" putki sopii hyvin ja kuiteski w201 roottoritila.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kuva

jos nuistä valmiista supistajista tekee niin kannatta leikata niistä turhat pois sen jälkeen kun on painanut ne soikeiksi.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Melko lyhkäset noistakin näköjään saa :) helpompihan tuo on hakea valmiit kun ruveta prässäileen :)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1386
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Joutuuko jousia ja jarruja vaihtamaan tälläisellä konevaihdolla?
Eemelssön
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 18.10.2012 21:54

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja Eemelssön »

Sharedoc kirjoitti:Joutuuko jousia ja jarruja vaihtamaan tälläisellä konevaihdolla?
Jouset saa pitää alkuperäisinä koska koneen koko pysyy samana. Etujarrut piti muuttaa jäähdytetyiksi.
Jäähdytetyt jarrut saa esim. kolmesatasesta bensamersusta ja ne sopivat suoraan paikalleen.
Lisäksi muutoskatsastuksen yhteydessä on pystyttävä todistamaan että alustan muut osat vastaavat
tehoiltaan vastaavassa vakiokuntoisessa ``vertailuautossa´´ olevia. Itse käytin vertailuautona
m103 moottorista satakaksnelkkua.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
Eemelssön
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 18.10.2012 21:54

Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

Viesti Kirjoittaja Eemelssön »

Vähäpäästöisyys oli hieman ongelmallinen juttu koska mitään moottorin tehoihin tai päästööihin
edes teoriassa vaikuttavaa ei saisi muuttaa.
Mutta kyyyllähän se katsastus turbolle ja coolerille onnistuu jos intoa riittää.

Auto on ollut ajossa jo pitkään ja toiminut hyvin mutta topicin päivittely jäänyt kovin vähälle:D

Laittelen joku ilta kuvia kunhan saan aikaseksi
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
Vastaa Viestiin