W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Jep eli luvassa pientä kertomusta siitä kuinka -92 250d w124 saa vanhan vaparipannunsa tilalle
om605 turbo moottorin muunmuassa shcwitzerin s03 sella höystettynä.
Viime syksynä löytyi aihio pitkään takaraivossa muhineelle ``superturbo`` ajatukselle kun Orimattilan reisulta
jäi mukaan melko hyväkuntoinen satakaksnelkku.
Auto toimi jokapäiväisessä ajossa hyvin mutta vaatimattoman suorituskykynsä ansiosta sai savun nousemaan korvista
kerta toisensa jälkeen. Lääkkeeksi kulkupuolen parantamiseen suunnittelin om 603 turbo konetta mutta
Loimaalta Raptechilta tuli kuitenkin haettua om 605 turbolla.
Konetta tuli avattua sen verran että runko ja veivinlaakerit totesin kelpo kuntoisiksi ja siinä se.
Avataan enemmän jos jostain porsii. Viikonloppuna olisi tarkoitus koittaa viritellä konetta nokalle jo muilta kiireiltä joudan
om605 turbo moottorin muunmuassa shcwitzerin s03 sella höystettynä.
Viime syksynä löytyi aihio pitkään takaraivossa muhineelle ``superturbo`` ajatukselle kun Orimattilan reisulta
jäi mukaan melko hyväkuntoinen satakaksnelkku.
Auto toimi jokapäiväisessä ajossa hyvin mutta vaatimattoman suorituskykynsä ansiosta sai savun nousemaan korvista
kerta toisensa jälkeen. Lääkkeeksi kulkupuolen parantamiseen suunnittelin om 603 turbo konetta mutta
Loimaalta Raptechilta tuli kuitenkin haettua om 605 turbolla.
Konetta tuli avattua sen verran että runko ja veivinlaakerit totesin kelpo kuntoisiksi ja siinä se.
Avataan enemmän jos jostain porsii. Viikonloppuna olisi tarkoitus koittaa viritellä konetta nokalle jo muilta kiireiltä joudan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
w124 605ST
w201 -91
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Pakosarjaan tarvittavat laipat tilasin nettivaraosan kautta joltain ukkelilta joka niitä puhdetoöikseen leikkelee.
Pakosarjan laippa, iso T4 laippa öljylaipat ja downpipen laipat reilu 50€ ja säkillinen käyriä vesijohtoliikkeestä muutaman kympin
eli ei siis pahan kallista.
Pakosarjan laippa, iso T4 laippa öljylaipat ja downpipen laipat reilu 50€ ja säkillinen käyriä vesijohtoliikkeestä muutaman kympin
eli ei siis pahan kallista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
w124 605ST
w201 -91
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Miten oot tehny noi laippaan tulevat "suppilot"?
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Nuo suppilot voi tehdä tälläsellä työkalulla prässissä.http://aijaa.com/NkSWTv" onclick="window.open(this.href);return false; oman pakosarjan 42mm oli vaikea valssata vaati hermoja kun joutu ootteleen venymistä ettei putki halkea.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Joo, pitääpi kokeilla tuolla tehdä. Käytitkö ihan perus 2,6mm seinämällä olevaa putkea jota saa lvi-liikkeestä?
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Jep käytin ja pitää valssata kylmänä jos lämmität niin hirttää kiinni tuo 42mm ja reippaasti vaseliinia vaan työkaluun ja rauhassa painella sitä muotoon niin kyllä se venyy.ja tein tohon työkaluun jyrkät kulmat että saa mahdollisimman lyhyet noista supiloista. jokku tekee 48 putkesta mutta pakosarjan mutta ite valitsin ton 42mm kun tein pulssisarjan niin pysyy virtaukset kunnossa ja vie vähemmän tilaa eli pystyy tekeen lyhyemmän sarjan kun itte en oikein usko noihin t-liittimellä tehtyihin cummins satseihin. 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Ite tein noi alkupätkät 60 mm - 42 mm kutistepaloista.masa201 kirjoitti:Jep käytin ja pitää valssata kylmänä jos lämmität niin hirttää kiinni tuo 42mm ja reippaasti vaseliinia vaan työkaluun ja rauhassa painella sitä muotoon niin kyllä se venyy.ja tein tohon työkaluun jyrkät kulmat että saa mahdollisimman lyhyet noista supiloista. jokku tekee 48 putkesta mutta pakosarjan mutta ite valitsin ton 42mm kun tein pulssisarjan niin pysyy virtaukset kunnossa ja vie vähemmän tilaa eli pystyy tekeen lyhyemmän sarjan kun itte en oikein usko noihin t-liittimellä tehtyihin cummins satseihin.
Kylmänä alasimen päälle vaan ja muutama isku.
Helppo nakki ja noista tuli ainaki justiinsa sopivat.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
w124 605ST
w201 -91
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Jep onnistuu se noinkin vaan nää prässätyt on puolet lyhkäsemmät.http://aijaa.com/a8xh7K" onclick="window.open(this.href);return false; kun tuolla omassa moottoritilassa ei ollu mitenkään hirveästi tilaa. 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
onha noi lyhkäsemmät juu mutta itse ajattelin tuoda turpon vähän edemmäs, se tuo varmaan vähän lisätilaa takimmaisten pyttyjen käyrille ainakin ja helpottanee pakoputken vientiä.masa201 kirjoitti:Jep onnistuu se noinkin vaan nää prässätyt on puolet lyhkäsemmät.http://aijaa.com/a8xh7K" onclick="window.open(this.href);return false; kun tuolla omassa moottoritilassa ei ollu mitenkään hirveästi tilaa.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
w124 605ST
w201 -91
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Juu tuo on nyt tuollanen kun tein putket yhtäpitkiksi ja laitoin 123 menemään ahtimen isollepuolelle ja piti vielä tehdä mahdollisimman lyhyt satsi
ja kyllä tuolta takaa 4" putki sopii hyvin ja kuiteski w201 roottoritila.

värit väreihin ja loput maihin.
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis

jos nuistä valmiista supistajista tekee niin kannatta leikata niistä turhat pois sen jälkeen kun on painanut ne soikeiksi.
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Melko lyhkäset noistakin näköjään saa
helpompihan tuo on hakea valmiit kun ruveta prässäileen 


värit väreihin ja loput maihin.
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Joutuuko jousia ja jarruja vaihtamaan tälläisellä konevaihdolla?
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Jouset saa pitää alkuperäisinä koska koneen koko pysyy samana. Etujarrut piti muuttaa jäähdytetyiksi.Sharedoc kirjoitti:Joutuuko jousia ja jarruja vaihtamaan tälläisellä konevaihdolla?
Jäähdytetyt jarrut saa esim. kolmesatasesta bensamersusta ja ne sopivat suoraan paikalleen.
Lisäksi muutoskatsastuksen yhteydessä on pystyttävä todistamaan että alustan muut osat vastaavat
tehoiltaan vastaavassa vakiokuntoisessa ``vertailuautossa´´ olevia. Itse käytin vertailuautona
m103 moottorista satakaksnelkkua.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
w124 605ST
w201 -91
Re: W 124 om 602-----> 605 Turbo prokkis
Vähäpäästöisyys oli hieman ongelmallinen juttu koska mitään moottorin tehoihin tai päästööihin
edes teoriassa vaikuttavaa ei saisi muuttaa.
Mutta kyyyllähän se katsastus turbolle ja coolerille onnistuu jos intoa riittää.
Auto on ollut ajossa jo pitkään ja toiminut hyvin mutta topicin päivittely jäänyt kovin vähälle:D
Laittelen joku ilta kuvia kunhan saan aikaseksi
edes teoriassa vaikuttavaa ei saisi muuttaa.
Mutta kyyyllähän se katsastus turbolle ja coolerille onnistuu jos intoa riittää.
Auto on ollut ajossa jo pitkään ja toiminut hyvin mutta topicin päivittely jäänyt kovin vähälle:D
Laittelen joku ilta kuvia kunhan saan aikaseksi
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
w124 605ST
w201 -91