W124 300D

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pyrtsi kirjoitti:...
Miten näissä on toteutettu tuo homma, jos on ollut alkuperäisenä takakaiuttimet?
Niissä on hattuhyllyn päällä sellainen muovinen koppa ja kaiuttimen alla korokerengas, joka tulee kiinni käsittääkseni noihin kuvassa näkyviin kantikkaisiin reikiin. Sen kopan kun ottaa pois, niin saa kaiuttimen näkyviin, eli kaiutin ei ole kopassa kiinni lainkaan. Koppa on vain peittämässä sitä kaiutinta. Mitä ilmeisimmin sinulla nimenomaan näkyy se hattuhyllyn pohja, joka kyllä kaipaisi reiän, jotta äänen saisi kuuluviin.

Hienoin ratkaisu olisi hankkia ne alkuperäiset kopat kaiuttimille. Ja ehkä se edellyttää sitten myös varsinaisen hattuhyllyn vaihtamista - siitä en ole varma, kun mulla ei ole ollut takakaiuttimettomia yksilöitä itsellä. Luultavasti ne jostain hajottamolta saisi aika edullisesti. Tai sitten tehdä reikä hattuhyllyyn ja laittaa ritilä päälle. Ei vain ole niin nätti silleen tehtynä...

Tässä näkyy jotenkin se koppa tuossa pääntuen syvennyksen vieressä:

Kuva


ja tässä vähän paremmin (nuoli näyttää kohdan, josta sitä EI avata. Vaan koko koppa kaikkineen on irrotettava, ei pelkkä verkko...

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Pyrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 12.05.2013 01:46

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pyrtsi »

Kiitos jälleen erittäin kattavasta vastauksesta! :) Juu eli täytyykin sitten jossainvaiheessa alkaa eri hattuhyllyä ettimään. Mut eipä tuo nyt sitten oo ensimmäisenä listalla.. Sais tuon halppismankan vaihettua niin kuuluis noista etukaiuttimistakin jotain. :roll:

Tänään kurkkasin monitoimireleen sisälle, ja ei minkäänlaista hapettumaa tai muutakaan missään. Eli varmaankin viiksivika se pissapoika + pyyhkijän 3-asento. Huomasin myös että kun virrat laittaa päälle, niin ei syty pissapojan ja palaneen polttimon merkkivalo ollenkaan.
Palaneen polttimon valo ei syty myöskään vaikka olis polttimoita irti/hajalla. Entinen omistaja varmaan nyppässyt polttimon pois ku ei oo tajunnu jotain rekkarikilvenvaloa tai vääränkokosta lamppua vaihtaa ? :shock: Minkälaiset polttimot sinne merkkivaloille kuuluu sit?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pyrtsi kirjoitti:Kiitos jälleen erittäin kattavasta vastauksesta! :)
Eipä kestä, hyvä, jos on hyötyä. :thumbup:
Pyrtsi kirjoitti:Tänään kurkkasin monitoimireleen sisälle, ja ei minkäänlaista hapettumaa tai muutakaan missään. Eli varmaankin viiksivika se pissapoika + pyyhkijän 3-asento.
Näin itsekin arvelisin. Ei ole ymmärtääkseni edes kovin harvinainen vika.
Pyrtsi kirjoitti:Palaneen polttimon valo ei syty myöskään vaikka olis polttimoita irti/hajalla. Entinen omistaja varmaan nyppässyt polttimon pois ku ei oo tajunnu jotain rekkarikilvenvaloa tai vääränkokosta lamppua vaihtaa ? :shock:
Voi olla, tai sitten se valvontayksikkö on hajalla ja polttaa vikavaloa aina vaan. Mulla oli 250D:ssä niin. Esim. väärin kytketty vetokoukun sähkösysteemi tai 100-Wattisten ajovalopolttimojen käyttäminen pidemmän päälle voi sen rikkoa. Eli varmaan kannattaa merkkivalon polttimon vaihtamisen jälkeen ennen mittariston lopullista kasaamista kokeilla, että alkaako se toimia, kun muuten kaikki polttimot ovat oikeanlaiset. Ei sitten tarvi purkaa kahteen kertaan mittaristoa pois kojelaudasta, jos se ei otakaan sammuakseen...
Pyrtsi kirjoitti:Minkälaiset polttimot sinne merkkivaloille kuuluu sit?
Palaneen polttimon merkkivalo ja lasinpesunesteen merkkivalo ovat 1,2-Wattiset lasikantapolttimot. Kanta on tarkemmin ottaen T5. Tämän tiedon lähteenä Felmitin mainio lista naapurifoorumilla:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=329508#329508
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Pyrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 12.05.2013 01:46

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pyrtsi »

Juu, pitääpä kurkata sinne mittarintaakse et miltä siel näyttää.. :)

Tänää oli taas aikaa ihmetellä tuota autoa hetki ja aina siitä näköjään jotain paljastuu.. :? Takapenkin istuinosa näytti olevan huonosti paikallaan ja sehän olikin oikeestaan irti kokonaan. Sieltä altahan löyty joku edellisen omistajan "peräkärrykirja" jonka sisällöstä ei hirveenä oo selvää saanut kun onpi märkä ja homeessa.. Sit sieltä löyty tietysti muutama kolikko ja joku pikkuauto..

Keskuslukon pumpunalla oli kosteutta, samoin se penkin allaoleva eristematto oli hieman siitäkohtaa märkä, purin, imuroin ja putsailin vähän lisää ja tajusin että apukuskinpuoleinen takajalkotilahan on aivan läpimärkä, jostain sinne tulee vettä. Kuitenkin muut jalkotilat on aivan kuivat. :| Laitoin sinne väliin nyt vaan sanomalehtee imemään kosteutta ja pitää alkaa purkamaan apparin etupenkkiä yms. pois niin saa selville toivottavasti enemmän ja kuivatettua tuon.
Pyrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 12.05.2013 01:46

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pyrtsi »

Nyt on sisustaa purettu ja mitään reikää ei oo löytyny pohjasta, näyttäs aika hyvälle.
Kuva
Kuvaa apukuskinpuolelta. vähän hometäplää näkyy tuossa, kyseessä siis se kastunut puoli..
Kuva
Kuskinpuolella on hieman alkanu tuon tulpan ympäriltä ruostumaan, kun on joskus saanut pohjakosketuksen tohon kohtaan, vasaralla hakkasin suoraksi takasin, pitää hioo tuo kohta ja sit tehdä mitä (?) jos tahtoo hyvän?
Kuva
Voisko vika olla niin yksinkertanen et tuosta puuttuu vaan tollanen kuminen jutska, ja pääsee vesi sitten helmaapitkin apparin takajalkotilaan?
Kuva
Kuva vielä kuskinpuolelta samasta kohtaa missä on tuo kumi paikallaan. :)
Kuva
Tuossa viel yleiskuvaa, b palkin alapuolella on tuo aukko mistä menee toi keltanen alipaineletku, luulen että siitä vesi on apukuskinpuolella päässyt sisään?

Loputkin sisustan polttimot sain vaihdettua, ei oo enää nii pimeetä, ku oli melkeen kaikki palaneet :thumbup: Viel ois kyllä ne palaneen polttimon ja pissapojan merkkivalot laittamatta.
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Choke »

--
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Pyrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 12.05.2013 01:46

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pyrtsi »

Nyt tarviis mahollisimman nopeeta vastausta! Eli onko w124 kattoluukun takapäässäkin vedenpoistoputket ja minne ne menee/onko muilla ollu ongelmia niitten kanssa? Noi etuputket näkyy kyllä mut ei taka? Kun vedenvuodon paikansin apukuskinpuolen C-pilarin/takalasin yläreunan paikkeille! :shock: Hattuhyllyn verhoilun alla oli myös paljon paksuja lasinsiruja et vois olla takalasiki joskus vaihettu ja joku kohta huonosti liimattu tietty?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pyrtsi kirjoitti:Nyt tarviis mahollisimman nopeeta vastausta! Eli onko w124 kattoluukun takapäässäkin vedenpoistoputket ja minne ne menee/onko muilla ollu ongelmia niitten kanssa? Noi etuputket näkyy kyllä mut ei taka? Kun vedenvuodon paikansin apukuskinpuolen C-pilarin/takalasin yläreunan paikkeille! :shock: Hattuhyllyn verhoilun alla oli myös paljon paksuja lasinsiruja et vois olla takalasiki joskus vaihettu ja joku kohta huonosti liimattu tietty?
On siellä oltava letkut. Muuten tulvisi yli, jos pysäköi auton keula yläviistoon sadekelillä.

Vilkaisepa kuvat alla olevasta linkistä. Siellä ne letkut ja letkulähdöt näkyvät. Tosin, ei siitä saa tarkkaa kuvaa, että mihin vesi päätyy noista letkuista. Veikkaisin, että pyöräkoteloon taakse.

http://www.peachparts.com/shopforum/1944340-post4.html
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Lisätään vielä vähän.

Täällä kerrotaan, että se takapään vedenpoistoletku tulee enemmän tai vähemmän tavaratilan puolelle ja siitä ulos tuohon pyöränkotelon taakse. Jäänee puskurin taakse, jos en nyt ihan väärin tuota kohtaa hahmota. Eli messinginvärisen kaapelin vieressä oleva kumiletku. Tai niin väittävät ainakin...

http://www.peachparts.com/shopforum/2485186-post7.html
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ja vielä...

Farkun vastaava takapoistoletku ulkopuolelta nähtynä täällä:
http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... ost7837641

Nyt riittää mun jutut tästä aiheesta tällä erää. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Pyrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 12.05.2013 01:46

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pyrtsi »

Kiitos, letku löyty mut vika ei ollutkaan sielä.. Otin kastelukannun kauniiseen käteen ja takalasinreunoille kaadoin. Tiputtaa sisään apparinpuolen ylänurkasta. Varmaan joskus se lasi vaihdettu kun niitä lasinsirujakin on niin paljon. Nyt pitäs keksii miten kattoverhoiluu saa hiukan irti takapäästä et pääsee tunkemaan sikaliimaa väliin..
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pyrtsi kirjoitti:Kiitos, letku löyty mut vika ei ollutkaan sielä.. Otin kastelukannun kauniiseen käteen ja takalasinreunoille kaadoin. Tiputtaa sisään apparinpuolen ylänurkasta. Varmaan joskus se lasi vaihdettu kun niitä lasinsirujakin on niin paljon. Nyt pitäs keksii miten kattoverhoiluu saa hiukan irti takapäästä et pääsee tunkemaan sikaliimaa väliin..
Jeps, se kattoverhous lähtee tälleen:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 68-430.pdf

ja muihin ohjeisiin (siis niihin, joihin tuossa ohjeessa viitataan) linkkejä täällä:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... orTrim.htm

ja tännekin viitataan, tosin en tiedä, tarvitaanko sitä mihinkään, jos vain takaosaa ollaan raottamassa:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 7Roofs.htm


Ja toinen, mitä en menisi vannomaan, on se lasin tiivistäminen sisäpuolelta Sikaflexillä. Jos se onnistuu estämään veden valumisen sisälle, niin luultavasti vesi jää kuitenkin pellin ja lasin väliin. Ja se tarkoittaa ennen pitkää ruostetta... Entä jos laittaisi ulkopuolelta (siis listojen alle tietty) Sikalastomer 710:ä? Omaan coupeeni tein niin; tosin se ei ole yhtään sama asia, koska siinä ei ole liimattu lasi. Ja Sika-tavara tuli siis kumitiivisteen ja lasin väliin. Vuoto kyllä ymmärtääkseni loppui.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Pyrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 12.05.2013 01:46

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pyrtsi »

Juuh, no koitin vähän roiskia sikaliimaa nyt ensiavuks sisäpuolelta, ajattelinkin hoitaa homman vähän paremmin sit myöhemmin, vähän kuivemmalla ja kivemmalla säällä. Tuo piha kun on tallina :) Taidanpa tehä niinkun ehdotit!

Mutta nyt ideana ois laittaa tälläviikolla sisusta nippuun, on aika palasina tällähetkellä. Homehtunutkin oli bitumimatot apukuskinpuolelta pohjasta sekä hieman se itse lattiamattokin takapuoleltaan.. Bitumimatot revin irti ja laitan uudet tilalle, verhoilun homeelle teen jotain. Mäntysuopaa + painepesuria sit kun kelit sallii? :)
Pyrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 12.05.2013 01:46

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pyrtsi »

Otin sen listan irti toiselta puolelta nyt sit kuitenkin kun vieläkin vuoti hieman ja laitoin massaa väliin, on muuten kettumainen laittaa se lista siihen ympärille takasin kun se kumilipare ei meinaa yhtään pysyä siinä lasissa kiinni.. Noh, kai se jotenkin meni ja toivottavasti pitää vettä..
Pyrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 12.05.2013 01:46

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pyrtsi »

Auto saatu liikenteeseen täks viikonlopuks ja ajeltu varmaan 200km. Vedenvuoto tais loppua kylllä kun sen lasin ulkopuolelta sain tiivistettyä ihan sillä mustalla sikamassalla. Perän puslissa varmaan sanomista kun hieman kolaa kun kiihyttää ja höllää kaasun sekä kun vaihde vaihtuu. Sit sellasen asian oon huomannut että öljynpaine nousee todella hitaasti kun on seissyt vaikka 15min ja käynnistää, en oo tarkkaan laskenut mutta varmaan yli 5sekunttia menee. Kylmän koneen ku käynnistää taitaa kestää hieman vähemmän aikaa.. Mut sit ku paine alkaa nousee, se nousee välittömästi ja on paineet jhan kohillaan kyllä.. Oisko sieltä suodattimen jalasta takaisku venttiili jotenki huono vai voiko johtuu huonosta tarvikesuodattimesta?
Pyrtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 12.05.2013 01:46

Re: W124 300D kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pyrtsi »

-
Vastaa Viestiin