300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Hintoja, tuotanto- ja maakohtaisia toimitusmääriä

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Mersun museosta:

http://www.museum-mercedes-benz.com/download.php/en/243" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=Dy2ZGn-e ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Harmi vaan että "perä roikkuu", noh nelikymppisellä alkaa riski olla... :silent:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Mighty Mercs juttua:

http://www.uniquecarsmag.com.au/news-an ... 79582.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Uudessa Mobilistissä oli kivasti mersut esillä. 300 SEL 6.3 kuvia mielestäni oli kaksi ETYK-jutussa; eli Saksan Liittotasavallan autot numeroilla 02 ja 03. Numero 02 mainittiin olevan kasikoneinen W109 mutta 03:sta mainittiin vaan että W109. Tuplavalothan sen paljastaa M100 moottoriseksi mielestäni :) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Oli tosiaan hyvää juttua uudessa moblarissa, tosin en ole vielä ehtinyt lukea kuin sen Kekkosen Cadillac-jutun, mutta selailin että siellähän tosiaan on mm. W108 Mersun koeajo ja muutakin MB:tä sivuavaa juttua kuten se ETYK.
karra kirjoitti:Tuplavalothan sen paljastaa M100 moottoriseksi mielestäni :) .
Oliko näin ettei tuplavaloja saanut euro-spec W108/109 malleihin lisävarusteena? 6.3:ssahan ne toki oli vakiona. Muistelen vaan nähneeni jossain tehtaan kuvamateriaalissa kuvan 3.5 litran W109:stä jossa oli nuo tuplavalot mutta muuten oli ihan normaali euromalli...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

No nyt taas vaikuttaa uusi mobla oikein supernumerolta, ainakin 60-luvulla syntyneen ja vaahtosammutimen kokoisena isän kanssa autotallissa aikaa viettäneen mielestä :D .

Olihan se waxe ja Span kisat esillä, tarttee vaan lukea ajan kanssa tuo aviisi.

Hyvää 60-luvun hypetystä näin Lahti Classicin alla mutta onneksi ei ole sitä hippi-kukkaishöpsötystä vaan Esson tiikeriä laittaa SuperMies Plymouth Barraccudan tankkiin -linjalla, rei'itetyt nahkahanskat kädessä :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja Havis »

Mikäli vanhat lehtiartikkelit möhkö mesestä (ja myös W108 & W100 malleista) kiinnostaa, suosittelen hankkimaan kirjan

Brooklands Road Test Books
Mercedes S and 600 1965 - 1972
ISBN 1 85520 1860

Sisältää joitakin Suomi mainintoja (mm Jerry Slonigerin juttu Urpo Lahtisen 'waxenbergerin' tyypeistä Ahvenistolla, Road Test Jan 1971, 'Mercedes Builds a Reluctant Racer' sekä lyhyt juttu Lennonin W100:sesta, joka 'was bought at an auction of pop memorabilia by a businessman from Finland for £140000 April 1989 ')

Itse tilasin sen aikoinaan Alfamerin kautta (kun luulin hankkivani joskus W108:n). Siitä on tosin sen verran aikaa että liekkö onnistuu enää (eikä sitä Raid-meseäkään ole vielä pihassa...).

Kirja on varmaan toiseks luetuin oman hyllyn tarjonnasta, vain ISBN 1 85520 4371 on selvästi edellä.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja RH »

karra kirjoitti:No nyt taas vaikuttaa uusi mobla oikein supernumerolta, ainakin 60-luvulla syntyneen ja vaahtosammutimen kokoisena isän kanssa autotallissa aikaa viettäneen mielestä :D .

Olihan se waxe ja Span kisat esillä, tarttee vaan lukea ajan kanssa tuo aviisi.

Hyvää 60-luvun hypetystä näin Lahti Classicin alla mutta onneksi ei ole sitä hippi-kukkaishöpsötystä vaan Esson tiikeriä laittaa SuperMies Plymouth Barraccudan tankkiin -linjalla, rei'itetyt nahkahanskat kädessä :lol: .
Ja minä olen vielä niin poikanen, että muistelot ei oikein ylety tuonne asti, mutta kyllä 60-luku oli vahvasti läsnä meidänkin isän tallissa vielä 70-luvun alussa (taitaa olla vieläkin... :lol: ), jolta ajalta maailmankatsomuksen ensimmäisen palikat rakentuu.
Lahden viikonloppua jo kovasti odotellessa :thumbup:.
Milläs vehkeellä karra meinaa polkaista paikalle?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

RH kirjoitti:Ja minä olen vielä niin poikanen, että muistelot ei oikein ylety tuonne asti, mutta kyllä 60-luku oli vahvasti läsnä meidänkin isän tallissa vielä 70-luvun alussa (taitaa olla vieläkin... :lol: ), jolta ajalta maailmankatsomuksen ensimmäisen palikat rakentuu. Lahden viikonloppua jo kovasti odotellessa :thumbup:.
Milläs vehkeellä karra meinaa polkaista paikalle?
Itse juuri ja juuri muistan niitä 60-luvun juttuja, se muistan kun säihkähdin kerran autoa kovasti kaasutettaessa ja pillahdin itkuun. Onneksi tuosta ei ole sen pahempia traumoja jäänyt :lol: . Taisi olla sedän tähtiperä-cortina. Sain yhden kerran huudot kun joskus autossa odotellessa räpläsin tupakansytkäriä ja poltin tikkitakkiini reiän, se oli eräs muisto. Sitten vielä kun minut jätettiin 1962 malliseen (barokki?) Taunukseen odottamaan kun isä oli työmaallaan käymässä, oisko ollut loma tms, niin tuli ikävä iskää ja en saanut ovea auki. Kiipesin sitten ikkunasta ulos.... olitiin varuskunta-alueella tuolloin :) .

Tavoite on pagodalla tulla Lahteen, lauantaina. 300 SEL pitäis olla ajovalmiiina jos pagoda ei valmistu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Wanha kuva:

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Australiassa dealerit ollivat vaihtaneet sumuvaloja apukaukovaloihin. No siellähän ajetaan väärällä puolella tietä ja pääosin maaseudulla missä kenguruja sekä wallabeita joten lisävalo kait tarpeen eikä niinkään sumuvalo. Tämä ilmoitus leikattu 60-luvun lopussa lehdestä, huonolaatuinen skannaus tosin.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuli käytyä Essenissä Techno Classicassa. Kotimatkalla vähän purettiin pääkopan "muistikortilta" vkl aikana tehtyjä bongauksia. Itse en nähnyt mutta Esa sekä Jaakko olivat bonganneet yhden W124 500 E:n. Lisäksi arvelisin että yhtään 300SEL 6.3:ta ei ollut siellä, itse en ainakaan huomannut.

Kuusysejä ja kuussatasia taisi olla kolme kutakin, kuussatasia saattoi olla enemmänkin; ainakin messualueen ulkopuolella parkissa oli yksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Mikälie saitti: http://hooniverse.com/2014/06/27/hooniv ... 00sel-6-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja unski »

hooniversestä löytyi ensimmäinen kuva ikinä oman w109:n originaaliväristä...

[img]http://hooniverse.com/wp-content/upload ... AM.bmp.jpg[/img]

Edit: Kokeillaampa toimiiko osoite kuvaksi, saattaa olla tuota välimerkkiä liikaa, ettei tunnista
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

http://www.petrolicious.com/this-is-the ... el=1234567" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Tammikuussa 1972 varustelistassa oli tällaista saatavilla 6.3 mersuun. Vakiona oli nahkaverhoilu, optiona veluurit; kangas- tai MB-tex verhoilua ei ollut saatavana.

55/0 Trailerhook
53/1 or /2 or /3 Automatic Antenna
57/0 armrests in leather or velours
25/6 LSD (was standard)
50/2 mirror rightdoor
21/7 Becker Autotelefon
27/3 TeKaDe Autotelefon
67/3 heavy Battery (was standard)
53/3 Radio preparing (entstörung) (was standard)
40/4 [or /5] orthopedic seat left [right]
56/1 [or /2] strenghtened seat left [right]
339 seat left lowered 3 cm
340 seat right lowered 3 cm
45/2 twotone fanfare
58/4 electric windows (was standard)
68/2 fire extinguisher
876 doorlightcontacts reardoors [or code 220]
286 luggage nets (was standard)
42/0 automatic gearbox with tunnelshift (was standard)
54/1 Halogen front lights (was standard)
61/6 Foglights (was standard)
54/2 light glovebox (was standard)
248 REAR WINDOW, ELECTRICALLY HEATED (COMPOUND GLASS)
282 lugage set 6 piece with security belts
291 GARMENT TRUNK, LARGE
292 LINEN CASE, MEDIUM SIZE
293 LINEN CASE, SMALL SIZE
294 HAT-BOX
295 BEAUTY CASE
297 safety belts (without luggage set)
835 COIR MATS 4 pieces
57/2 headrest in leather or velours leftside front
57/1 headrest in leather or velours rightside front
879 headrest leather or velours rear left
880 headrest leather or velours rear right
58/0 airconditioning
811 speaker in rear with Balanceknob
64/0 light alloy rims
55/1 Ivory steeringwheel (without extra costs)
877 readinglights rear
46/2 rear foglight
51/4 Becker Europa LMKU
51/6 Becker Grand Prix LMKU
51/0 Becker Mexico Radio mono + Stereo Cassette
51/8 Becker Europa Stereo
63/0 RADIAL-PLY TIRES in black (was standard)
64/1 RADIAL-PLY TIRES whitewall
64/5 RADIAL-PLY TIRES M&S in black
41/0 sliding roof electric
42/2 powersteering (was standard)
43/1 safetybelts frontseats
43/0 safetybelts front and rear seats
56/0 hightadjustable frontseat rightside
289 ski holder
45/4 tank lock
220 doorcontacts rear (was standard)
63/1 first aid box
45/1 WINDSHIELD (LAMINATED GLASS) (was standard)
59/7 Heatisolating glass around
59/0 heatisolating glass around with heated rearwindow
49/2 heavy heater
46/6 central locking (was standard)
54/0 SEAT ADAPTER, BETWEEN THE FRONT SEATS in leather optional velours

Jotain "maakohtaisia dealerin vakiovarusteita" oli myös ja jos sellaista ei haluttu se piti tilata poisjätettynä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja Andreas »

unski kirjoitti:hooniversestä löytyi ensimmäinen kuva ikinä oman w109:n originaaliväristä...

[ http://hooniverse.com/wp-content/uploads/2014/05/176.jpg-1024×685-Google-Chrome-5182014-84034-AM.bmp.jpg ]

Edit: Kokeillaampa toimiiko osoite kuvaksi, saattaa olla tuota välimerkkiä liikaa, ettei tunnista
Timppa
Tällainen tötterö: Kuva
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

https://www.youtube.com/watch?v=Ct-Klbv ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Jay Leno kertoilee omastaan
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja Havis »

karra kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=Ct-Klbv ... e=youtu.be

Jay Leno kertoilee omastaan
Mukavan leppoisaa jutustelua. Korvaan osui maininta terävästi vaihtavasta laatikosta, josta tosin Jay tuntui pitävän, kun se antaa ns. urheilullisen tunnun. Johtuneeko sitten siitä, että MB:n laatikkossa ei ole momenninmuunninta "torgue converter" vaan nestekytkin "hydraulic coupling". Vaikea sanoa kun en tiedä noiden käsitteiden eroa.

Tuolla tuosta jotain on selitetty:
http://forums.aaca.org/f120/fliuid-coup ... 06192.html" onclick="window.open(this.href);return false;

5000 taalaa maksanut ja 300000 mailia ajettu 6.3 vois olla mukava kesäillan kruiseri. Toivottavasti Jay ei vaihda kuoreen modernia tekniikkaa vaan pitää laitteen sellaisenaan, eli "stock"
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja unski »

Havis kirjoitti:
karra kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=Ct-Klbv ... e=youtu.be

Jay Leno kertoilee omastaan
. Johtuneeko sitten siitä, että MB:n laatikkossa ei ole momenninmuunninta "torgue converter" vaan nestekytkin "hydraulic coupling". Vaikea sanoa kun en tiedä noiden käsitteiden eroa.
Johtuu. Mm. w107:n ensimmäiset automaattilaatikot olivat hydraulisella kytkimellä. Kytkin vain vaihdettiin n. vuoden kulttua momentinmuuntimeen, jolloin vaihdot pehmenivät huomattavasti, tosin samalla jätettiin kasikoneiden laatikosta 1. vaihde pois, mutta 6-koneisiin se jäi.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:
Havis kirjoitti:
karra kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=Ct-Klbv ... e=youtu.be

Jay Leno kertoilee omastaan
. Johtuneeko sitten siitä, että MB:n laatikkossa ei ole momenninmuunninta "torgue converter" vaan nestekytkin "hydraulic coupling". Vaikea sanoa kun en tiedä noiden käsitteiden eroa.
Johtuu. Mm. w107:n ensimmäiset automaattilaatikot olivat hydraulisella kytkimellä. Kytkin vain vaihdettiin n. vuoden kulttua momentinmuuntimeen, jolloin vaihdot pehmenivät huomattavasti, tosin samalla jätettiin kasikoneiden laatikosta 1. vaihde pois, mutta 6-koneisiin se jäi.

Timppa
Eli ekat R107 laatikot oli K-laatikoita ja kun W116 tuli markkinoille niin niiden 722-lootat eksyivät myös sataseiskoihin. Mites pystärien laatikot, tuo W116 esittely tapahtui aika keskellä pystärien elinkaarta?

Saako K-laatikon lähtemään ykkösellä muuten kuin painamalla kick-downin pohjaan, eikäs siellä ole pienen hetken kakkonen pesässä ellei jarrulla nyt pidä autoa paikoillaan. En ole omallani raaskinut kokeilla... jos lähtee rauhallisesti liikkeelle ja painaa kaasun pohjaan kikkariin asti niin silloin mielestäni ykkönen menee pesään ja toisesta takarenkaasta irtoaa aina pito :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

M100 foorumilla valistettiin että uusissa moottorissa, tai siis jos uusitaan jakoketju niin vasen nokka on 2 astetta ennakolla ja oikea nokka on 4 astetta aikaisella. 20 000 km jälkeen ketju on venynyt siten että ajoitus on optimi. Tästä eteenpäin kun ketju venyy määräaikaishuolloissa nokkien ketjupyöriin asennetaan offset-key eli sellainen kiila joka muuttaa nokan ajoitusta kompensoimaan ketjun venymistä. Näitä oli tarjolla kahdeksan asteen kompensointiin jonka jälkeen ketju olisi vaihdettava ja homma alkaa taas alusta.

Millä helkutilla ne on nuo asiat aikoinaan miettineet ja oikeaksi todistaneet?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL 6.3 1968 - 1972?

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin