Terve!
Kyseessä on siis hyväkuntoinen automaatti miljoonamese vuosimallia 95! Mittarissa 500tkm.
Oireet:
-Tasakaasulla kone hyytyilee, niinkuin nostelisi kaasupolinta ylös. Hidastaessa tai kaasua painaessa kaikki toimii normaslisti kuin pitääkin. Autolla pitää siis ajaa vuorottain kiihdyttäen ja hidastaen.Tyhjäkäynnillä täysin normaali. Parkissa kaasuttaessa yli 2000 kierroksella takkuilee myös.
-Oireet tulivat esiin viikko sitten kun etsin kostealla kelillä hehkurelettä hehkutulppien resistanssin mittauksen vuoksi, en tosin irroitellut silloin mitään vielä. Yhtä mustaa liitintä (mikä lie) käytin irti vänkärin puolelta konetilasta ja ilmansuodatinta katsoin. Tällä ei varmaankaan ollut vaikutusta asiaan? Tulpan sain vaihdettua, mutta vika ei liittynytkään siihen koska se tuli jo ennen vaihto-operaatiota.
-HUOM! Kun kaasutan autoa kickdown pohjassa ja päästelen hetken menemään, OIREET KATOAVAT täydellisesti siihen asti että sammutan auton ja annan vähän jäähtyä. Viikonloppuna kävin 300km päässä tällä taktiikalla! Pitemmälle matkalle lähtö pedaali pohjassa niin auto toimii täysin normaalisti! Parkkiin ja parin tunnin päästä oireet samat, eikä koneen lämpötilakaan vaikuta.
Mikähän lienee syynä? Jostain lueskelin että kaasupolkimen asentotunnistin voisi olla.. Oiskohan siihen päässyt kosteutta kun sateinen keli oli? Vikakoodeja en kuitenkaan vielä raski mennä luetuttamaan liikkeeseen.
W202 250d Hyytyy tasakaasulla!
Re: W202 250d Hyytyy tasakaasulla!
Oisko mitään ideoita? Muistaakseni vian iltestyessä lämpötilat olivat nousseet juuri plussan puolelle. Nyt on tosin pakkasta mutta yhä häikkäsee. Liekköhän pumpun ohjauksessa jotain?
Re: W202 250d Hyytyy tasakaasulla!
Star testeriin niin valottaa asiaa paljon.
Mielessä kävi egr mutta testeri kertoo faktaa.
Toisekseen erkkarista niin näin yhdessä koneessa että oli otettu siinä putsattiin ja koneen päällä olevan liitos kohdalla olevan läpän tai se läppä otettu kokonaan pois.
Voisiko ilmaa jotenkin tulla putkistoon ajossa eli otapa tankin korkki löysälle myös jos auttaa.
Mielessä kävi egr mutta testeri kertoo faktaa.
Toisekseen erkkarista niin näin yhdessä koneessa että oli otettu siinä putsattiin ja koneen päällä olevan liitos kohdalla olevan läpän tai se läppä otettu kokonaan pois.
Voisiko ilmaa jotenkin tulla putkistoon ajossa eli otapa tankin korkki löysälle myös jos auttaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W202 250d Hyytyy tasakaasulla!
Vikakoodit nyt luettu ja paljonhan siellä oli muistiin kertynyt, näinkin hyväkuntoisessa autossa!
Jarruvalokatkaisin, CAN, jääh. nesteen lmpt tunnistin, ajonopeussignaali, paineensäätöläppä tai ahtopaineensäätö, EDC-merkkivalo, ohjainlaite (P1613), ajonestosignaali, kampiakselin asentoanturi, pysäytysventtiili ruiskutuspumppu.
Tultiin siihen tulokseen, että kampiakselin asentoanturi saattaa aiheuttaa tämmöistä. Osa noista vioista saattaa hyvinkin olla vanhaa perua, esim edc-valo ei ole kyllä ainakaan ohjaamossa palanut. Täytynee alkaa anturin vaihtoon lähipäivinä.
Jarruvalokatkaisin, CAN, jääh. nesteen lmpt tunnistin, ajonopeussignaali, paineensäätöläppä tai ahtopaineensäätö, EDC-merkkivalo, ohjainlaite (P1613), ajonestosignaali, kampiakselin asentoanturi, pysäytysventtiili ruiskutuspumppu.
Tultiin siihen tulokseen, että kampiakselin asentoanturi saattaa aiheuttaa tämmöistä. Osa noista vioista saattaa hyvinkin olla vanhaa perua, esim edc-valo ei ole kyllä ainakaan ohjaamossa palanut. Täytynee alkaa anturin vaihtoon lähipäivinä.
Re: W202 250d Hyytyy tasakaasulla!
Vika onkin ilmeisesti siis juuri noissa polttoaineletkuissa, kiitos vinkistä! Vikakoodin nollauksen ja viikon päästä uudelleentarkistuksen jälkeen kooditkin katosivat kaikki paitsi joku kumma "painesäätöläppä", mikä lie. Aiheesta olen kysellyt lisää toisella otsikolla: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 31#p992731
Re: W202 250d Hyytyy tasakaasulla!
Eipäs ollutkaan vaan EGR:ssä. Polttoainejärjestelmän ilmavuoto ei parantunut tiivisteiden ja letkujen vaihtelulla.. Imusarjaa irroitellessa kuitenkin huomasin miten egr oli sotkenut konetta. Poistettuani järjestelmän toiminnasta vika katosi ja autolla on nyt ajettu huoletta yli 700km! Vika oli ilmeisesti jumittuneessa egr:n pakokaasuventtiilissä, mikä sai auton hyytymään ilmanpuutteesta imuilman saannin tukkeuduttua. Kaasuttaminen ja hidastaminen avasivat imusarjan läpän, mikä sulkeutuu egr:ssä vain osakaasulla. Kovan kaasuttelun seurauksena venttiili taisi ajoittain aueta, minkä vuoksi pysyyin ajamaan pitempiäkin matkoja vaikka vika tulikin aina takaisin.
Re: W202 250d Hyytyy tasakaasulla!
Ota se "raitisilma läppä" kokonaan pois siitä akselista. Ristipääruuveilla kiinni.