Alapallo vaihdettu
Alapallo vaihdettu
No, niin, illalla tuli vaihdettua 124:n alapallo. Vaikka uhosin tuossa aiemmin, että vaihdatan liikkeesä, niin itse kuitenkin tein. Miksi? Tuli sellainen tunne, että eihän se nyt voi olla sellainen homma, etteikö siitä itse selviä. Toinen syy oli raadollinen: Kävin arvuuttamassa Lahdessa parissa paikassa ja kun hinta-arvio liikkui lähellä viittäkymppiä, niin kummasti alkoi oma työ kiinnostamaan.
Näin sen tein:
Etukulma tunkilla ylös, pyörä pois ja aputunkki alatukivarren alle. Pallon kiinnityspultti irti ja aputunkkia laskemalla alatukivarren pallopää irtosi. Ihan sujuvasti.
Pyöränripustus sivuun, jolloin työskentelytilaa tuli ihan mukavasti.
Rälläkällä pallon alakuppi irti ja yläpäähän pari laakia moskalla, jolloin pallo lopsahti pois. Sen jälkeen sahasin rautasahalla kupin kehään pari piirtoa ja taltan avulla naputtelemalla loppu irtosi kätevästi.
Olin teettänyt sorvissa sopivan holkin, joka istui uuden pallon alaosaan. Kokeilin -paukuta moskalla- vaihtoehtoa, jonka hylkäsin heti alussa. Hitsasin sen sijaan 12 tonnin pallotunkkia varten sopivan, suorakaiteen muotoisen kehyksen, johon mahtuivat alapään holkki ja yläpuolinen putkenpätkä.
Sitten vain tunkkaamalla pallo paikalleen. Meni ihan hyvin, piti vain olla tarkkana että menee suoraan.
Koko hommaan kahvitaukoinen ja hitsaamisineen meni kolme tuntia.
Nyt mese menee taas kuin kiskoilla.
Vanha pallo ei ollut päällisin puolin mitenkään huonon näköinen. Kupissakin oli rasvaa reilusti, mutta niinhän vain oli väljä kuin...!
Seuraavan vaihdon teen ehdottomasti itse. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista, joiden ansiosta ylipäätään uskalsin yrittää.
Niin, kuumia en sitten käyttänyt, eikä ole tarviskaan.
Näin sen tein:
Etukulma tunkilla ylös, pyörä pois ja aputunkki alatukivarren alle. Pallon kiinnityspultti irti ja aputunkkia laskemalla alatukivarren pallopää irtosi. Ihan sujuvasti.
Pyöränripustus sivuun, jolloin työskentelytilaa tuli ihan mukavasti.
Rälläkällä pallon alakuppi irti ja yläpäähän pari laakia moskalla, jolloin pallo lopsahti pois. Sen jälkeen sahasin rautasahalla kupin kehään pari piirtoa ja taltan avulla naputtelemalla loppu irtosi kätevästi.
Olin teettänyt sorvissa sopivan holkin, joka istui uuden pallon alaosaan. Kokeilin -paukuta moskalla- vaihtoehtoa, jonka hylkäsin heti alussa. Hitsasin sen sijaan 12 tonnin pallotunkkia varten sopivan, suorakaiteen muotoisen kehyksen, johon mahtuivat alapään holkki ja yläpuolinen putkenpätkä.
Sitten vain tunkkaamalla pallo paikalleen. Meni ihan hyvin, piti vain olla tarkkana että menee suoraan.
Koko hommaan kahvitaukoinen ja hitsaamisineen meni kolme tuntia.
Nyt mese menee taas kuin kiskoilla.
Vanha pallo ei ollut päällisin puolin mitenkään huonon näköinen. Kupissakin oli rasvaa reilusti, mutta niinhän vain oli väljä kuin...!
Seuraavan vaihdon teen ehdottomasti itse. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista, joiden ansiosta ylipäätään uskalsin yrittää.
Niin, kuumia en sitten käyttänyt, eikä ole tarviskaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Ihmisen itsetunto ja -varmuus sekä elämänhallinta kasvaa aina onnistumisten myötä. Arvostan suuresti, että uskaltaa kokeilla ja tehdä uuusia asioita keksimillään menetelmillä. Monella ei riitä uskallusta ja sinnikkyyttä olla "pelle peloton" ongelmien ratkaisuissa.
Se siitä psykologiasta!!!
Itse raketelin alapallon vaihtoon 12 tonnin tunkkisystemin, jossa sopivat holkit alapallon irrotukseen ja takaisin paikalleen vetoon. Sama vekotin käy myös tukivarsien puslien irrotukseen jne.
Onnistumisen iloa kaikille lukijoille ja foorumilaisille
Se siitä psykologiasta!!!
Itse raketelin alapallon vaihtoon 12 tonnin tunkkisystemin, jossa sopivat holkit alapallon irrotukseen ja takaisin paikalleen vetoon. Sama vekotin käy myös tukivarsien puslien irrotukseen jne.
Onnistumisen iloa kaikille lukijoille ja foorumilaisille
Kas vain, tukivarsi koko ajan paikoillaan. Minä irrotin koko alatukivarren ja tein homman ruuvipenkissä. Piti ostaa jousipuristimet ja laittaa lopuksi 70 euroa kulmien säätöön.
Muuten tein kuvatulla tavalla rälläköimällä, sahailemalla ja taltalla naputtelemalla (=jysimällä) jne; täältä mainiosta mersufoorumistahan tämä työohje löytyi.
Kannattaa muuten käyttää sopivankokoista hylsyä tai putken pätkää, kun tunkee uutta palloniveltä tukivarren reikään. Kupin pohja on pehmeää ja menee yhdestä harhalyönnistä littuun ja pitää hakea polkupyörällä uusi pallonivel tarvikeliikkeestä sen aukioloaikana. Nimimerkki Yritin ensin pelkällä moskalla.
Muuten tein kuvatulla tavalla rälläköimällä, sahailemalla ja taltalla naputtelemalla (=jysimällä) jne; täältä mainiosta mersufoorumistahan tämä työohje löytyi.
Kannattaa muuten käyttää sopivankokoista hylsyä tai putken pätkää, kun tunkee uutta palloniveltä tukivarren reikään. Kupin pohja on pehmeää ja menee yhdestä harhalyönnistä littuun ja pitää hakea polkupyörällä uusi pallonivel tarvikeliikkeestä sen aukioloaikana. Nimimerkki Yritin ensin pelkällä moskalla.
300TD-92
Juu, paikallaan. Ei tarvitse irroittaa alatukivartta. Tunkin voi laittaa joko ala- tai yläpuolelle. Alapuolella on ehkä helpompi operoida.virgil kirjoitti:Kas vain, tukivarsi koko ajan paikoillaan.
Alatukivarren irroittaminen tosiaan edellyttää kyllä sitten kulmien säätöä. Tuskin sitä saa niin tarkasti samaan asentoon, vaikka kuinka merkkaa säätöpulttien asennot. Siitä sitten seuraakin jo suurempi lasku kuin pallon vaihto liikkeessä tehtynä.
Lienenkö järkeillyt oikein, mutta pelkän pallon irroitus ja uuden laitto ei vaikuta pyöränkulmiin? En ainakaan huomannut ajossa, nyt menee kuin kiskoilla. Vakaasti ja arvokkaasti

Niin, vielä yks' pikkujuttu, kun laittaa palloa paikalleen. Huomioikaa poikittaisen kiinnityspultin lovi pallon varressa, että se tulee oikeaan asentoon kun alatte työntämään paikalleen. Ainakin Motonetin saksalaisessa tarvikkeessa (todennäköisesti sama mitä myydään mersuiikkeessä alkuperäisvaraosna?) on pallon kuoren kaulalla pieni lovi, joka osoittaa oikean suunnan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
minä vaihdatin ammattilaisella
aikaa meni puoli tuntia ja veloitus 25 e + osat.
ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa
H:gin Oulunkylän Varaosamaailmasta ostetuissa pallonivelissä oli kuoressa parikin lovea, isompi ja pienempi, mutta vähän ihmetytti että mitä ne merkit oikeastaan meinaa, kun pallonivelen tappiahan saa käänneltyä siten että saa sen loven tarkasti oikeaan suuntaan. Ehkä ne on ne kuuluisat "tehtaan säädöt" ...?pallon kuoren kaulalla pieni lovi, joka osoittaa oikean suunnan
300TD-92
Totta kai näkee, jos hoksaa. Ajattelin vain muistuttaa, koska onhan se helpompi homman kannalta jos laittaa ensimmäisellä kerralla oikein päin.dealer kirjoitti:Eihän sitä merkkiä ole mitään järkeä tehdä näyttämään sitä, mihin suuntaan lovi tapissa on, kyllähän sen näkee muutenkin.
Se kehässä oleva lovi oli muuten täsmälleen varren loven suunnassa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Kyllä, siis muistutuksesi oli todella aiheellinen !
Nivel pitää laittaa paikalleen juuri niin että merkkilovi on sisään ( tai ulos) päin, että liikevara varmasti riittää joustossa ja autoa nostettaessa.
Tarkoitin vain sitä, että periaatteessa sillä ei ole merkitystä, mihinpäin tapissa oleva pultin ura on asennettaessa, vaan itse nivelen oikea asento on tärkeä.
Toki nuo on tehtaalla laitettu niinpäin että pultin urakin on merkkiloven kohdalla.

Nivel pitää laittaa paikalleen juuri niin että merkkilovi on sisään ( tai ulos) päin, että liikevara varmasti riittää joustossa ja autoa nostettaessa.
Tarkoitin vain sitä, että periaatteessa sillä ei ole merkitystä, mihinpäin tapissa oleva pultin ura on asennettaessa, vaan itse nivelen oikea asento on tärkeä.
Toki nuo on tehtaalla laitettu niinpäin että pultin urakin on merkkiloven kohdalla.
wiimax.fi
Juu, ajattelin lähinnä sellaisia koheltajia kuin itse olen. Teen yleensä ensin ja funtsaan vasta sen jälkeen. Onnistumisprosentti on noin 50 ensimmäisellä kerralla vastaavissa tapauksissa.dealer kirjoitti:Kyllä, siis muistutuksesi oli todella aiheellinen !![]()
Nivel pitää laittaa paikalleen juuri niin että merkkilovi on sisään ( tai ulos) päin, että liikevara varmasti riittää joustossa ja autoa nostettaessa.
Tarkoitin vain sitä, että periaatteessa sillä ei ole merkitystä, mihinpäin tapissa oleva pultin ura on asennettaessa, vaan itse nivelen oikea asento on tärkeä.
Toki nuo on tehtaalla laitettu niinpäin että pultin urakin on merkkiloven kohdalla.
Sen verran on jo kylläkin oppinut lukemaan varaosissa olevia erilaisia koloja, viivoja ja merkkejä, että joku tarkoitus niillä yleensä on. Alapallon kolon en tiennyt tarkoittavan varsinaisesti sitä nivelen suuntaa. Laitoinpahan just samalla tavalla kuin alkuperäinen oli ja ilmeisesti onnistuin!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Jees, sama täällä, ja samalla onnistumis%:lla. Pallonivelen kuoressa oli siis vastakkaisilla puolilla kaksi erikokoista lovea, joista isomman laitoin osoittamaan sisäänpäin. Toivottavasti meni oikein.Teen yleensä ensin ja funtsaan vasta sen jälkeen. Onnistumisprosentti on noin 50 ensimmäisellä kerralla
Alfamerin suomenkielisessä 124-Mersun korjausoppaassa on alapallonivelen vaihdosta nimittäin tasan nolla sanaa.
300TD-92