Vetoakseli meni poikki!
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 651
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Mellilä
Vetoakseli meni poikki!
Lähdin ohittamaan 300TD:llä leikkuupuimuria ja nopeuden ollessa 120km/h auto nykäisi terävästi ja veto loppui kokonaan ja pysähdyin tien reunaan arvioimaan vahinkoja ja soittamaan apua kun oli emäntä ja poika(4kk) kyydissä, hyväksi onneksi kaveri oli juuri tulossa samasta suunnasta ja loppu 5km kotimatka taittui VW transportterin hinauksessa.
Vaihdoin tänään varaosa-autosta ottamani vetoakselin AnttiK:n avustuksella.
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
Vaihdoin tänään varaosa-autosta ottamani vetoakselin AnttiK:n avustuksella.
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 651
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Mellilä
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Re: Vetoakseli meni poikki!
Olikos akselinpätkä kutakuinkin tämän oloinen? (220kt kuva)Ville Komulainen kirjoitti:
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
Kyseessä on perinteinen väsymismurtuma. Aluksi on varsin sileä viisto murtumapinta ja sitten loppuosa kutakuinkin kohtisuora ja karkea. Tämmöisessä tapauksessa murtuma on ollut akselissa jo kauan ja kasvanut pikkuhiljaa (sileä osa). Lopulta akseli on murtunut äkkirysäyksellä sopivan nykäyksen seurauksena, kun ehjä osa akselista on ollut tarpeeksi pieni. Tuollainen murtuma ei välttämättä varoittele itsestään mitenkään jos akseli ei taivu.
Re: Vetoakseli meni poikki!
Melitos kirjoitti:Olikos akselinpätkä kutakuinkin tämän oloinen? (220kt kuva)Ville Komulainen kirjoitti:
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
Kyseessä on perinteinen väsymismurtuma. Aluksi on varsin sileä viisto murtumapinta ja sitten loppuosa kutakuinkin kohtisuora ja karkea. Tämmöisessä tapauksessa murtuma on ollut akselissa jo kauan ja kasvanut pikkuhiljaa (sileä osa). Lopulta akseli on murtunut äkkirysäyksellä sopivan nykäyksen seurauksena, kun ehjä osa akselista on ollut tarpeeksi pieni. Tuollainen murtuma ei välttämättä varoittele itsestään mitenkään jos akseli ei taivu.
vai väsymisestä johtuva ja mää kun luulin että sen rikko pelkkä raakavoima
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Kävi samanlailla muutama vuosi sitten 250D:n kanssa, mittarissa toki oli jo 770tkm, joten väsyy se vahvakin rauta.
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
W213 E200D Edition One Avantgarde -19
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
W213 E200D Edition One Avantgarde -19
Re: Vetoakseli meni poikki!
Jos tulkitsen kuvaa oikein, niin kysymyksessä on valmistusvirhe. Elikkäs akselin lämpökäsittely on hiukan mennyt pieleen. Siitä kielii osittainen varsin karkea kiderakenne.Melitos kirjoitti:Olikos akselinpätkä kutakuinkin tämän oloinen? (220kt kuva)Ville Komulainen kirjoitti:
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
Kyseessä on perinteinen väsymismurtuma. Aluksi on varsin sileä viisto murtumapinta ja sitten loppuosa kutakuinkin kohtisuora ja karkea. Tämmöisessä tapauksessa murtuma on ollut akselissa jo kauan ja kasvanut pikkuhiljaa (sileä osa). Lopulta akseli on murtunut äkkirysäyksellä sopivan nykäyksen seurauksena, kun ehjä osa akselista on ollut tarpeeksi pieni. Tuollainen murtuma ei välttämättä varoittele itsestään mitenkään jos akseli ei taivu.
Oisko mersulla joku alihankkija, joka tekee näitä hommeleita ja sama tekee myös jouset? Minusta on suorastaan hälyttävää, että mersun jousia katkeilee niin paljon. Omastakin kärrystä oli toissa vuonna toinen etujousi poikki, kun menin katsastukseen. Jos valmistus ja lä-käsittely tehdään oikein, niin jousi on "ikuinen".
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Mites hei muuten, jos autossa on lukkoperä? Eikö tällaisessa tapauksessa lukko mene päälle, kun toinen pyörä mukama sutii auton pystyy ajamaan ainakin seuraavalle levähdysalueelle?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Vetoakseli meni poikki!
Menee huumorin puolelle tämä kommentti ( ei saa ottaa vakavissaan) mutta mikäs oli puimurin merkki? Tollaisella jo kerkeäisi puimaan kauemmaksikinVille Komulainen kirjoitti:Lähdin ohittamaan 300TD:llä leikkuupuimuria ja nopeuden ollessa 120km/h auto nykäisi terävästi ja veto loppui kokonaan ja pysähdyin tien reunaan arvioimaan vahinkoja ja soittamaan apua kun oli emäntä ja poika(4kk) kyydissä, hyväksi onneksi kaveri oli juuri tulossa samasta suunnasta ja loppu 5km kotimatka taittui VW transportterin hinauksessa.
Vaihdoin tänään varaosa-autosta ottamani vetoakselin AnttiK:n avustuksella.
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
Re: Vetoakseli meni poikki!
moi
sama homma, mulla vetari teki just samanlain oli silleen kiertynyt ja naks poikki ja veto pois.
sama homma, mulla vetari teki just samanlain oli silleen kiertynyt ja naks poikki ja veto pois.
Ja onneksi oli katkennut kumin sisältä ettei valtoimenaan heiluva tukivarren pätkä ollut tehnyt lisätuhoja.
Vaihto itsessään ei ole kummoinenkaan homma kunhan pultit saa auki. xn-avain tarvitaan vetarin irroittamiseen perän laipasta ja tiheä 30mm hylsy navan päässä olevaan mutteriin. Pakoputken irroitus taisi olla työläin homma.
Vaihto itsessään ei ole kummoinenkaan homma kunhan pultit saa auki. xn-avain tarvitaan vetarin irroittamiseen perän laipasta ja tiheä 30mm hylsy navan päässä olevaan mutteriin. Pakoputken irroitus taisi olla työläin homma.
Näinhän se menee ainakin mekaanisessa lukossa, ja myös elektronisessa jos anturi on perässä eikä navassa. Paitsi tietysti jos lukko onkin "lukko", joka käyttää jarrua sutivan pyörän hidsatamiseen.Aku P kirjoitti:Mites hei muuten, jos autossa on lukkoperä? Eikö tällaisessa tapauksessa lukko mene päälle, kun toinen pyörä mukama sutii auton pystyy ajamaan ainakin seuraavalle levähdysalueelle?!
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Eli ASD-peräisellä autolla pitäisi periaatteessa päästä ajamaan, vaikka toinen vetari on poikki / puuttuuSivonen kirjoitti:Näinhän se menee ainakin mekaanisessa lukossa, ja myös elektronisessa jos anturi on perässä eikä navassa. Paitsi tietysti jos lukko onkin "lukko", joka käyttää jarrua sutivan pyörän hidsatamiseen.Aku P kirjoitti:Mites hei muuten, jos autossa on lukkoperä? Eikö tällaisessa tapauksessa lukko mene päälle, kun toinen pyörä mukama sutii auton pystyy ajamaan ainakin seuraavalle levähdysalueelle?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 651
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Mellilä
Minkäs paksuisia noi teidän vetarit oli. Tuli vaan mieleen että onko vetarit mersuissa saman paksuisia. Mulla on 126:ssa 29m/m keskellä akselia. Se kyllä kiinnitti huomiota että siinä keskellä on hitsaus sauman näköinen palko, onko se jo hitsattu vai onko se vaan jonkinlainen valusauma.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Terve!
Ekaa viestiä tänne kirjoitan. En tosin hyvissä merkeissä.
100 km kerkesin olla ekan oman Mersun ratissa ku perässä pamahti.
No vetarihan sieltä meni poikki, -89 190 2.5-16 kyseessä siis.
Tämä tapahtui lauantaina. Nyt on vetari purettu ulompaa osaa lukuunottamatta
pois. Oli navan mutteri nii perkelee jumissa että täytyy viedä huomenna muualle avattavaksi.
Onko tämän 2.5 16V:n vetari samanlainen kuin muissa bensavehkeissä mistä luistonesto löytyy?
Soitin nimittäin Veholle ja kertoivat akselin hinnaksi 814 €!!
Varaosaliikkeissä ei tunneta 201-korille kuin yhdentyyppistä vetoakselia.
Miten on? Kertokaa te gurut.
Ekaa viestiä tänne kirjoitan. En tosin hyvissä merkeissä.
100 km kerkesin olla ekan oman Mersun ratissa ku perässä pamahti.
No vetarihan sieltä meni poikki, -89 190 2.5-16 kyseessä siis.
Tämä tapahtui lauantaina. Nyt on vetari purettu ulompaa osaa lukuunottamatta
pois. Oli navan mutteri nii perkelee jumissa että täytyy viedä huomenna muualle avattavaksi.
Onko tämän 2.5 16V:n vetari samanlainen kuin muissa bensavehkeissä mistä luistonesto löytyy?
Soitin nimittäin Veholle ja kertoivat akselin hinnaksi 814 €!!
Varaosaliikkeissä ei tunneta 201-korille kuin yhdentyyppistä vetoakselia.
Miten on? Kertokaa te gurut.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Emmä ainakaan päässy eteenpäin enää metriäkään, kun vetareita jysähteli vaikka autossa on ASR ja lukkoperä.
Aiheesta lisää: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ght=#94576
Oliks kellään kokemuksia vetareiden teettämisestä koneistamossa? Vehon orkkishinnoilla luulisi jo muutaman kappaleen teettävän varoillekin.
Aiheesta lisää: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ght=#94576
Oliks kellään kokemuksia vetareiden teettämisestä koneistamossa? Vehon orkkishinnoilla luulisi jo muutaman kappaleen teettävän varoillekin.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Muistaakseni 1000-1500mk maksoi uusi vetari ja vaihto autovaraosalla.
Samallalailla kun tuossa kuvassa mullakin meni molemmat puolet vuosi oli peräti väliä tapahtumilla.
Ai että väsymismurtuma? hmmm..ja mä kun luulin et se johtuu tuosta 2litrasen dieselin hurjasta väännöstä.. :cry:[/quote]
Moi !
Ihme homma, että vetarit katkeaa, ei noissa tuota vääntöä ihan jumalattomasti ole, ei ainakaan 200/250D malleissa.
Tulipa mieleen, josko narina yms nivelten lämmityksessä ois vetari myös saanut vähän lämpöä....
t jone
Samallalailla kun tuossa kuvassa mullakin meni molemmat puolet vuosi oli peräti väliä tapahtumilla.
Ai että väsymismurtuma? hmmm..ja mä kun luulin et se johtuu tuosta 2litrasen dieselin hurjasta väännöstä.. :cry:[/quote]
Moi !
Ihme homma, että vetarit katkeaa, ei noissa tuota vääntöä ihan jumalattomasti ole, ei ainakaan 200/250D malleissa.
Tulipa mieleen, josko narina yms nivelten lämmityksessä ois vetari myös saanut vähän lämpöä....
t jone
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Ei se vääntö niitä rikokaan. Riittää että vetarissa on joku pieni virhe pinnassa. Tämän virheen lähiympäristöön tulee aina suuri jännitys kun vetoakselin välittämä vääntömomentti muuttuu (esim kytkin nostetaan rivakasti). Virheestä alkaa kasvamaan murtuma joka kasvaa joka kerta kun vetoakseliin kohdistettava vääntömomentti muuttuu nopeasti. Nyt puhutaan kuitenkin hyvin pienestä murtumasta ja hitaasta (mutta varmasta) kasvusta. Lopulta murtuma on kasvanut niin suureksi että jäljelle jäänyt alue akselista murtuu yhtäkkiä rivakan kytkimennoston seurauksena. Murtuma voi alkaa vaikkapa valmistuksen yhteydessä teräkseen jääneestä kuonasulkeumasta, karkeasta kiderakenteesta tai ruosteen kaivamasta kuopasta.jone2 kirjoitti:Moi !
Ihme homma, että vetarit katkeaa, ei noissa tuota vääntöä ihan jumalattomasti ole, ei ainakaan 200/250D malleissa.
Eli tiivistettynä: ei se vääntö (tässä tapauksessa) niitä akseleita riko vaan vaihtuva vääntömomenttikuormitus. Tietysti jos vääntöä on paljon niin vääntömomenttikuormitus voi vaihdella enemmän ja murtuma kasvaa nopeammin.
Lopuksi olen vielä sitä mieltä että vetoakseli on hyvä "sulake" voimansiirrossa. Sen rikkoutuminen ei yleensä ole kovin vaarallista ja vaihto on suhteellisen yksinkertaista. Ajatelkaapas jos voimansiirron ensimmäinen rikkoutuva osa olisi aina vaihdelaatikossa tai perässä sisällä...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 04.02.2004 15:27
- Paikkakunta: Varkaus
Heipähei,
Kun nyt vielä ei ole vetaria poikki mennyt ja yhtään ei kiehdo ajatus villinä pyörivästä akselinpäästä... Kertokaas mikä on tuo "naru" vetarin ympärillä? Onko se joku tuki jos vetari katkeaa? Olisiko jotain tukea järkevää viritellä näihin mersuihin vai onko saivartelua? Ja höh...satuinpa kesken kirjoittamisen vilkaisemaan kuvaa ja eihän autossa näytä edes perä olevan kiinni joten naru on väliaikainen tuki. Mutta olisiko joku tukirengas kuitenkin millään mallilla vaivan arvoinen...http://www.autotuontijuhajunnikkala.fi/ ... sesc9x.jpg
Kun nyt vielä ei ole vetaria poikki mennyt ja yhtään ei kiehdo ajatus villinä pyörivästä akselinpäästä... Kertokaas mikä on tuo "naru" vetarin ympärillä? Onko se joku tuki jos vetari katkeaa? Olisiko jotain tukea järkevää viritellä näihin mersuihin vai onko saivartelua? Ja höh...satuinpa kesken kirjoittamisen vilkaisemaan kuvaa ja eihän autossa näytä edes perä olevan kiinni joten naru on väliaikainen tuki. Mutta olisiko joku tukirengas kuitenkin millään mallilla vaivan arvoinen...http://www.autotuontijuhajunnikkala.fi/ ... sesc9x.jpg
"Rahalle pitää saada vastinetta"
Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole. Täytyy muistaa S-lisä ja ASR-lisä. Hinta oli Veholla 5Kmk/kpl luokkaa. Sen verran harvinaisesta vetarimallista oli omassa tapauksessani kyse, ettei niitä ollut myyty silloin kun omat vetarit hajosivat vielä yhtään kappaletta koko Suomeen.Kai M kirjoitti:
Muistaakseni 1000-1500mk maksoi uusi vetari ja vaihto autovaraosalla.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
No! Piti kokeilla kuinka se mersu pyörittää rengasta? Pam.. Vetari poikki ja meno jatkui hinurilla. (80e-> kotiin)
Sitä se tekee kun rupee leikkimään,mutta katkesi ihan ulommasta päästä siitä kumin sisäpuolelta ,joten ei ilmeisen vahvoja noi vetarit?
Huomenna ooppelilla töihin niin oppii jotain.
Sitä se tekee kun rupee leikkimään,mutta katkesi ihan ulommasta päästä siitä kumin sisäpuolelta ,joten ei ilmeisen vahvoja noi vetarit?
Huomenna ooppelilla töihin niin oppii jotain.
Hyvät on perät.......
Auti