Vetoakseli meni poikki!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Vetoakseli meni poikki!

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Lähdin ohittamaan 300TD:llä leikkuupuimuria ja nopeuden ollessa 120km/h auto nykäisi terävästi ja veto loppui kokonaan ja pysähdyin tien reunaan arvioimaan vahinkoja ja soittamaan apua kun oli emäntä ja poika(4kk) kyydissä, hyväksi onneksi kaveri oli juuri tulossa samasta suunnasta ja loppu 5km kotimatka taittui VW transportterin hinauksessa.
Vaihdoin tänään varaosa-autosta ottamani vetoakselin AnttiK:n avustuksella.
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eli akseli ei varmaan pitänyt mitään ihme ääniä tahi täristyksiä ennen tapahtumaa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Ei, luulin että ulompi nivel olisi mennyt jumiin joka olisi aiheuttanut katkeamisen mutta ehjä oli, kiihdytyksen aikana ja mittään varottamatta se katkesi :shock: mystistä.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu, ajattelin vaan kun aina varoitellaan siitä että naksuva tai raviseva vetari on loppusuoralla. Mutta hajoaa se näemmä "ehjäkin". :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jyppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 13.05.2003 14:28
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Jyppe »

Olen nähnyt vastaavanlaisen tapauksen... liekö joku "heikoinlenkki"?
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428

MR2 mk1.5
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Vetoakseli meni poikki!

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ville Komulainen kirjoitti:
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
Olikos akselinpätkä kutakuinkin tämän oloinen? (220kt kuva)

Kyseessä on perinteinen väsymismurtuma. Aluksi on varsin sileä viisto murtumapinta ja sitten loppuosa kutakuinkin kohtisuora ja karkea. Tämmöisessä tapauksessa murtuma on ollut akselissa jo kauan ja kasvanut pikkuhiljaa (sileä osa). Lopulta akseli on murtunut äkkirysäyksellä sopivan nykäyksen seurauksena, kun ehjä osa akselista on ollut tarpeeksi pieni. Tuollainen murtuma ei välttämättä varoittele itsestään mitenkään jos akseli ei taivu.
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Vetoakseli meni poikki!

Viesti Kirjoittaja ripe »

Melitos kirjoitti:
Ville Komulainen kirjoitti:
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
Olikos akselinpätkä kutakuinkin tämän oloinen? (220kt kuva)

Kyseessä on perinteinen väsymismurtuma. Aluksi on varsin sileä viisto murtumapinta ja sitten loppuosa kutakuinkin kohtisuora ja karkea. Tämmöisessä tapauksessa murtuma on ollut akselissa jo kauan ja kasvanut pikkuhiljaa (sileä osa). Lopulta akseli on murtunut äkkirysäyksellä sopivan nykäyksen seurauksena, kun ehjä osa akselista on ollut tarpeeksi pieni. Tuollainen murtuma ei välttämättä varoittele itsestään mitenkään jos akseli ei taivu.

vai väsymisestä johtuva :?: ja mää kun luulin että sen rikko pelkkä raakavoima :wink:
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Mane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 29.06.2004 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mane »

Kävi samanlailla muutama vuosi sitten 250D:n kanssa, mittarissa toki oli jo 770tkm, joten väsyy se vahvakin rauta.
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
W213 E200D Edition One Avantgarde -19
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Vetoakseli meni poikki!

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Melitos kirjoitti:
Ville Komulainen kirjoitti:
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
Olikos akselinpätkä kutakuinkin tämän oloinen? (220kt kuva)

Kyseessä on perinteinen väsymismurtuma. Aluksi on varsin sileä viisto murtumapinta ja sitten loppuosa kutakuinkin kohtisuora ja karkea. Tämmöisessä tapauksessa murtuma on ollut akselissa jo kauan ja kasvanut pikkuhiljaa (sileä osa). Lopulta akseli on murtunut äkkirysäyksellä sopivan nykäyksen seurauksena, kun ehjä osa akselista on ollut tarpeeksi pieni. Tuollainen murtuma ei välttämättä varoittele itsestään mitenkään jos akseli ei taivu.
Jos tulkitsen kuvaa oikein, niin kysymyksessä on valmistusvirhe. Elikkäs akselin lämpökäsittely on hiukan mennyt pieleen. Siitä kielii osittainen varsin karkea kiderakenne.

Oisko mersulla joku alihankkija, joka tekee näitä hommeleita ja sama tekee myös jouset? Minusta on suorastaan hälyttävää, että mersun jousia katkeilee niin paljon. Omastakin kärrystä oli toissa vuonna toinen etujousi poikki, kun menin katsastukseen. Jos valmistus ja lä-käsittely tehdään oikein, niin jousi on "ikuinen".
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tänään tuli pihalle 250TD ja akseli poikki. Toinen puoli oli laitettu muutama vuosi sitten. Ja katkennut yllättäen suojakumin juuresta.
Joku mersupurkaamo??
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mites hei muuten, jos autossa on lukkoperä? Eikö tällaisessa tapauksessa lukko mene päälle, kun toinen pyörä mukama sutii :arrow: auton pystyy ajamaan ainakin seuraavalle levähdysalueelle?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: Vetoakseli meni poikki!

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Ville Komulainen kirjoitti:Lähdin ohittamaan 300TD:llä leikkuupuimuria ja nopeuden ollessa 120km/h auto nykäisi terävästi ja veto loppui kokonaan ja pysähdyin tien reunaan arvioimaan vahinkoja ja soittamaan apua kun oli emäntä ja poika(4kk) kyydissä, hyväksi onneksi kaveri oli juuri tulossa samasta suunnasta ja loppu 5km kotimatka taittui VW transportterin hinauksessa.
Vaihdoin tänään varaosa-autosta ottamani vetoakselin AnttiK:n avustuksella.
Eniten kyllä ihmetyttää tapa miten akseli oli katkennut, se oli "kiertynyt" poikki hieman ennen ulompaa niveltä.
Menee huumorin puolelle tämä kommentti ( ei saa ottaa vakavissaan) mutta mikäs oli puimurin merkki? Tollaisella jo kerkeäisi puimaan kauemmaksikin :shock:
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Re: Vetoakseli meni poikki!

Viesti Kirjoittaja mahannus »

moi

sama homma, mulla vetari teki just samanlain oli silleen kiertynyt ja naks poikki ja veto pois.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ja onneksi oli katkennut kumin sisältä ettei valtoimenaan heiluva tukivarren pätkä ollut tehnyt lisätuhoja.

Vaihto itsessään ei ole kummoinenkaan homma kunhan pultit saa auki. xn-avain tarvitaan vetarin irroittamiseen perän laipasta ja tiheä 30mm hylsy navan päässä olevaan mutteriin. Pakoputken irroitus taisi olla työläin homma.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Aku P kirjoitti:Mites hei muuten, jos autossa on lukkoperä? Eikö tällaisessa tapauksessa lukko mene päälle, kun toinen pyörä mukama sutii :arrow: auton pystyy ajamaan ainakin seuraavalle levähdysalueelle?!
Näinhän se menee ainakin mekaanisessa lukossa, ja myös elektronisessa jos anturi on perässä eikä navassa. Paitsi tietysti jos lukko onkin "lukko", joka käyttää jarrua sutivan pyörän hidsatamiseen.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sivonen kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Mites hei muuten, jos autossa on lukkoperä? Eikö tällaisessa tapauksessa lukko mene päälle, kun toinen pyörä mukama sutii :arrow: auton pystyy ajamaan ainakin seuraavalle levähdysalueelle?!
Näinhän se menee ainakin mekaanisessa lukossa, ja myös elektronisessa jos anturi on perässä eikä navassa. Paitsi tietysti jos lukko onkin "lukko", joka käyttää jarrua sutivan pyörän hidsatamiseen.
Eli ASD-peräisellä autolla pitäisi periaatteessa päästä ajamaan, vaikka toinen vetari on poikki / puuttuu :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Joo pystyy varmaan ajamaan, mutta irtipoikki oleva vetari saattaa tehdä selvää jälkeä piiskatessaan jarruletkuja ja pyöränripustuksia :shock:
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

tuohon 16-tappiseen kanssa tullut vaihdettua jo yks vetari samasta syystä. rivakampi lähtö risteyksestä ja kyllä kajahti. Kaverilla oli 2.3:ssa sama homma.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Joo, aivan saman näköinen oli kuin Melitoksen laittamassa kuvassa.
Metallin väsymisestä se johtuu tai ei sitä vanhasta autosta tiedä vaikka olisi jossain kolarissa jo ottanut siipeensä.
Ei ole tuota autoa tasauspyörästön lukolla/ASD:llä siunattu :(
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mahtaako tuo asd olla 100%lukko? jos ei ole niin sehän saattaa luistaa jos ajaa yhden vetävän renkaat varassa... ei varmaan ole aivan terveellistä perälle.. vaikka ei ajaiskaan kuin vaikka 50m... eihän se sillä matkalla varmaan miksikään mene mutta kuitenki... :P
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Minkäs paksuisia noi teidän vetarit oli. Tuli vaan mieleen että onko vetarit mersuissa saman paksuisia. Mulla on 126:ssa 29m/m keskellä akselia. Se kyllä kiinnitti huomiota että siinä keskellä on hitsaus sauman näköinen palko, onko se jo hitsattu vai onko se vaan jonkinlainen valusauma.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Terve!

Ekaa viestiä tänne kirjoitan. En tosin hyvissä merkeissä.

100 km kerkesin olla ekan oman Mersun ratissa ku perässä pamahti.
No vetarihan sieltä meni poikki, -89 190 2.5-16 kyseessä siis.
Tämä tapahtui lauantaina. Nyt on vetari purettu ulompaa osaa lukuunottamatta
pois. Oli navan mutteri nii perkelee jumissa että täytyy viedä huomenna muualle avattavaksi. :evil:

Onko tämän 2.5 16V:n vetari samanlainen kuin muissa bensavehkeissä mistä luistonesto löytyy? :?
Soitin nimittäin Veholle ja kertoivat akselin hinnaksi 814 €!! :shock:
Varaosaliikkeissä ei tunneta 201-korille kuin yhdentyyppistä vetoakselia.
Miten on? Kertokaa te gurut.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Emmä ainakaan päässy eteenpäin enää metriäkään, kun vetareita jysähteli vaikka autossa on ASR ja lukkoperä.

Aiheesta lisää: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ght=#94576

Oliks kellään kokemuksia vetareiden teettämisestä koneistamossa? Vehon orkkishinnoilla luulisi jo muutaman kappaleen teettävän varoillekin.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

Muistaakseni 1000-1500mk maksoi uusi vetari ja vaihto autovaraosalla.

Samallalailla kun tuossa kuvassa mullakin meni molemmat puolet vuosi oli peräti väliä tapahtumilla.
Ai että väsymismurtuma? hmmm..ja mä kun luulin et se johtuu tuosta 2litrasen dieselin hurjasta väännöstä.. :cry:[/quote]



Moi !

Ihme homma, että vetarit katkeaa, ei noissa tuota vääntöä ihan jumalattomasti ole, ei ainakaan 200/250D malleissa.

Tulipa mieleen, josko narina yms nivelten lämmityksessä ois vetari myös saanut vähän lämpöä....

t jone
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

jone2 kirjoitti:Moi !

Ihme homma, että vetarit katkeaa, ei noissa tuota vääntöä ihan jumalattomasti ole, ei ainakaan 200/250D malleissa.
Ei se vääntö niitä rikokaan. Riittää että vetarissa on joku pieni virhe pinnassa. Tämän virheen lähiympäristöön tulee aina suuri jännitys kun vetoakselin välittämä vääntömomentti muuttuu (esim kytkin nostetaan rivakasti). Virheestä alkaa kasvamaan murtuma joka kasvaa joka kerta kun vetoakseliin kohdistettava vääntömomentti muuttuu nopeasti. Nyt puhutaan kuitenkin hyvin pienestä murtumasta ja hitaasta (mutta varmasta) kasvusta. Lopulta murtuma on kasvanut niin suureksi että jäljelle jäänyt alue akselista murtuu yhtäkkiä rivakan kytkimennoston seurauksena. Murtuma voi alkaa vaikkapa valmistuksen yhteydessä teräkseen jääneestä kuonasulkeumasta, karkeasta kiderakenteesta tai ruosteen kaivamasta kuopasta.

Eli tiivistettynä: ei se vääntö (tässä tapauksessa) niitä akseleita riko vaan vaihtuva vääntömomenttikuormitus. Tietysti jos vääntöä on paljon niin vääntömomenttikuormitus voi vaihdella enemmän ja murtuma kasvaa nopeammin.

Lopuksi olen vielä sitä mieltä että vetoakseli on hyvä "sulake" voimansiirrossa. Sen rikkoutuminen ei yleensä ole kovin vaarallista ja vaihto on suhteellisen yksinkertaista. Ajatelkaapas jos voimansiirron ensimmäinen rikkoutuva osa olisi aina vaihdelaatikossa tai perässä sisällä...
Touringdieselisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 04.02.2004 15:27
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Touringdieselisti »

Heipähei,

Kun nyt vielä ei ole vetaria poikki mennyt ja yhtään ei kiehdo ajatus villinä pyörivästä akselinpäästä... Kertokaas mikä on tuo "naru" vetarin ympärillä? Onko se joku tuki jos vetari katkeaa? Olisiko jotain tukea järkevää viritellä näihin mersuihin vai onko saivartelua? Ja höh...satuinpa kesken kirjoittamisen vilkaisemaan kuvaa ja eihän autossa näytä edes perä olevan kiinni joten naru on väliaikainen tuki. :oops: Mutta olisiko joku tukirengas kuitenkin millään mallilla vaivan arvoinen...http://www.autotuontijuhajunnikkala.fi/ ... sesc9x.jpg
"Rahalle pitää saada vastinetta"
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Kai M kirjoitti:
Muistaakseni 1000-1500mk maksoi uusi vetari ja vaihto autovaraosalla.
Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole. Täytyy muistaa S-lisä ja ASR-lisä. Hinta oli Veholla 5Kmk/kpl luokkaa. Sen verran harvinaisesta vetarimallista oli omassa tapauksessani kyse, ettei niitä ollut myyty silloin kun omat vetarit hajosivat vielä yhtään kappaletta koko Suomeen.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No! Piti kokeilla kuinka se mersu pyörittää rengasta? Pam.. :oops: Vetari poikki ja meno jatkui hinurilla. (80e-> kotiin)
Sitä se tekee kun rupee leikkimään,mutta katkesi ihan ulommasta päästä siitä kumin sisäpuolelta ,joten ei ilmeisen vahvoja noi vetarit? :roll:

Huomenna ooppelilla töihin niin oppii jotain. :evil:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Tätä tuntuu olevan liikkellä, sama vamma sunnuntai iltana, -tana.
Vastaa Viestiin