Mahtuuko venttiilit normaalisti aukeamaan, jos siirtää nokka-akselia yhden hampaan verran aikaisemmalle ?
Mitä se tekee asteina kampiakselilla ja onko sillä oikeastaan mitään merkitystä tehoihin.
Mäntä mitattu ykkösessä, TDC -1...-4 astetta "vapaana".
Ja mersun ohjekirjan mukainen mittaus mäntä alaspäin 3,22 mm, pitäisi antaa - 20, minulla -22.
Ko. kone on ollut aina laiskan puoleinen, jos vertaan sitä 4-sylinteriseen.
Kone on nyt rempattu ( ensimmäinen diesel-remontti ) ja samalla minua alkoi kiinnostamaan kaikenlaiset ajoitukset, mitä missäkin on, tässä koneessa.
Pumpun säätö - 17...-13 tuntuu olevan ihan sama missä se on tuolla välillä.
Kampiakseli pyörähtää 1:n kierroksen ja nokka-akseli 0,5 kierrosta.
Oleellinen tieto jäi pois. Kävin PP-dieselillä muuan vuosi sitten laiskuuden takia ja pumppu tarkastettiin. Kunnossa oli.
Laitan tässä jossakin vaiheessa kuvia ykkösen männästä, mitä männälle tapahtuu, ku lämpötila käväisee 120 asteessa, auton lämpömittarin mukaan.
om602.911; 2,5D nokan siirto yhdellä aikaisemmaksi
om602.911; 2,5D nokan siirto yhdellä aikaisemmaksi
Viimeksi muokannut ejuvonen, Su 23.02.2014 10:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W201, 2,5 D, vm91
Re: om602.911; 2,5D nokan siirto yhdellä aikaisemmaksi
En osaa sanoa mahtuuku venttiilit olemaan, mutta aika tiukkaa tekee imuventtiilien osalta. En muista kuinka monta hammasta rattaissa on, mutta jos nokalla olis vaikka 40 ni kammella silloin 20 eli yksi hammas 18 astetta, eli aika paljon, ja varmasti on vaikutusta tehoihin.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: om602.911; 2,5D nokan siirto yhdellä aikaisemmaksi
Sinänsä piristäviä kysymyksiä ejuvosella, erilaisia kuin näillä palstoilla yleensä.
Sanoisin että ei mahdu, tai viimeistään käydessä paukuttaa.
Laiskuudesta pääsee eroon laitattamalla pumpun PP-Dieselillä, Mynädieselillä tms. osaavassa paikassa. Oletuksena tietysti että moottorin korjaus on onnistunut.
Kerrotusta päätellen moottorin tehosta on kateissa jonkin verran vakiolukemista - ja pumpun laiton jälkeen voimaa on 10-20% enemmän kuin vakiossa, eli ero olisi tässä tapauksessa todella huomattava.
Mitään ihmevirityksiä tai taikatemppuja ei tarvita, eikä asiaa kannata lähteä miettimään vaikeimman kautta
Sanoisin että ei mahdu, tai viimeistään käydessä paukuttaa.
Laiskuudesta pääsee eroon laitattamalla pumpun PP-Dieselillä, Mynädieselillä tms. osaavassa paikassa. Oletuksena tietysti että moottorin korjaus on onnistunut.
Kerrotusta päätellen moottorin tehosta on kateissa jonkin verran vakiolukemista - ja pumpun laiton jälkeen voimaa on 10-20% enemmän kuin vakiossa, eli ero olisi tässä tapauksessa todella huomattava.
Mitään ihmevirityksiä tai taikatemppuja ei tarvita, eikä asiaa kannata lähteä miettimään vaikeimman kautta

wiimax.fi
Re: om602.911; 2,5D nokan siirto yhdellä aikaisemmaksi
Sanoisin suoraan että ennakko pumpulla ei ole ihan paras mahdollinen ja noi oikeaoppiset mittaukset ennakon ajoitukseen niin niissä voi helposti tulla heittoa ja paras olisi korvakuulolla etsiä se.
Siksi tällainenkin kommentti kun kahdesta koneesta säädin ja en lukkotapilla ,enkä nousu takaiskun saanut mitenkään sitä kohdilleen vaan lopulta korvakuulolla etsien tuli sitten hyvä.
Toisekseen voit kokeila nokkaakselilta hyppyyttää sen yhden hampaan vaikka venynyt ketjukaan ei kyllä ihan anna milloinkaan sitä yhtähammasta venyneenä mutta laske senteissäketjun lenkkiväli ja siitä laskien mitä se antaa sateissa.
Jokin tarvike nokka akseli voi ola suurinpiirteiden siellä tehtaan ilmoittamista ajoituksessa.
Nämä kun eile kilpamoottoreita niin ei ole nin tarkkaa.
Sen ainakin tiedän että siellä ei ole paljoa tilaa heittää huti sitä ketjua....mutta kokeile ..
Siksi tällainenkin kommentti kun kahdesta koneesta säädin ja en lukkotapilla ,enkä nousu takaiskun saanut mitenkään sitä kohdilleen vaan lopulta korvakuulolla etsien tuli sitten hyvä.
Toisekseen voit kokeila nokkaakselilta hyppyyttää sen yhden hampaan vaikka venynyt ketjukaan ei kyllä ihan anna milloinkaan sitä yhtähammasta venyneenä mutta laske senteissäketjun lenkkiväli ja siitä laskien mitä se antaa sateissa.
Jokin tarvike nokka akseli voi ola suurinpiirteiden siellä tehtaan ilmoittamista ajoituksessa.
Nämä kun eile kilpamoottoreita niin ei ole nin tarkkaa.
Sen ainakin tiedän että siellä ei ole paljoa tilaa heittää huti sitä ketjua....mutta kokeile ..
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-