om603 kalina
om603 kalina
Eli kuuluu tuollaista epämääräistä kalinaa joutokäynniltä noin 1000rpm asti. Syöttöpumppu on mynän vanha 7mm, onko sillä merkitystä asiaan?
Käynti on muutenkin aika epätasaista ja kone heiluu aika tavalla.. Pumpun ennakkoa olen koittanut kääntää molempiin suuntiin mutta ei tunnu olevan ainakaan parantavaa vaikutusta.
crc:tä kun ruikkii esikammion ja kannen väliin, niin siittä puoliympyrän näköisestä kolosta tulee vähän kuplia ja tämä siis kahdesta esikammiosta, voiko noin pienellä vuodolla olla noin suurta vaikutusta? Suutinputkia kun koittaa avata yksitellen, niin ei minkään putken avaamisella tunnu olevan vaikutusta kalinaan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ROoqmOsNCdM[/youtube]
Käynti on muutenkin aika epätasaista ja kone heiluu aika tavalla.. Pumpun ennakkoa olen koittanut kääntää molempiin suuntiin mutta ei tunnu olevan ainakaan parantavaa vaikutusta.
crc:tä kun ruikkii esikammion ja kannen väliin, niin siittä puoliympyrän näköisestä kolosta tulee vähän kuplia ja tämä siis kahdesta esikammiosta, voiko noin pienellä vuodolla olla noin suurta vaikutusta? Suutinputkia kun koittaa avata yksitellen, niin ei minkään putken avaamisella tunnu olevan vaikutusta kalinaan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ROoqmOsNCdM[/youtube]
Re: om603 kalina
tuo ääni tulee palotapahtumasta. vanhemmat isotappiset pumput "kalkattelee" enemmän, kun uudet. ääni on tavallaan ihan normaali tiettyyn rajaan saakka. sitä voi koittaa säätää myöhästämällä ruiskuennakkoa. sit jos se roklottelee vielä kierroksillakin, niin se ei enää ole normaalia, eikä turvallista. joku 1000rpm on sopiva raja, minkä jälkeen pitäis rauhottua äänet kuumalla koneella. jos kalkattelee esim. 2000rpm, niin on liikaa ennakkoa. karkeesti niin, että mitä isommat elementit, niin sitä enemmän se raklattelee. tosin mynädiiseli on kehitelly siihen niitä viistettyjä elementtejä, ettei raklattelis tollain. käytännössä se säätää kait vaan pintakaasulla ennakkoa myöhäsemmälle, kun elementit kääntyy siellä kaasun asennon mukaan.
eli. jos ei kierroksilla kalkattele, niin ei hätää.
eli. jos ei kierroksilla kalkattele, niin ei hätää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om603 kalina
Liian myöhäinenkin ennakko aiheuttaa kalinaa varsinkin kylmänä. tosiaan vanhiolla 7mm pumpuilla käyntiääni kuuluukin olla pikkukierroksilla kohtuu terävä. joutokäynnin kun nostaa hieman ylemmäs rauhoittuu käynti paljon, omakin kolajaa ja aaltoilee varsin villisti jos käy alle 800, jotennyt säädettynä noin 900 ja käy lämmettyään jo kohtuu siististi.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: om603 kalina
Kiitoksia vastauksista! En kyllä vieläkään tahdo usko että tuollainen kalina olisi kovinkaan tervettä. Kyseinen moottori ollut siis autossa kiinni joka on pyörähtänyt katolleen. 1 sylinterin kanki oli mutkalla, jonka siis vaihdoin, tuon rempan yhteydessä vaihdoin myös kk laakeriliuskat, jakoketjun, ketjun ohjurit, venttiilinpainimet, kaikki stefat ja lohkon tasopinta oikaistiin, kampiakseli runkolaakereineen tarkistettiin, sylinterit honattiin ja tietenki kansi myös oikaistiin. Tällä hetkellä kasassa moniventtiilin peltitiivisteellä. Suuttimet juuri tarkistettu diesel pajalla ja ne oli hyvät.. Nooh mittaan vielä puristuspaineet ja jos ne on ok, niin kalina saa minun puolesta jäädä.
Re: om603 kalina
Mäntä voi antaa tosi kovaa meteliä vioituessaan..tossa jokin aika ihmeteltiin kauorma-auton tyhjistä ja siinä meni mäntä ja putki vaihtoon.
Ei tieten ole nyt mitään varmaa onko tässä moista.
Oikeastaan pitäisi ja onhan ne yleensä käytetyt kanget suoria mutta nekin voi oikealla penkillä mitata ja todeta.
kouluaikaan mittailtiin kankia ja se oli outoa kun niitä sitten väkisin väännettiin sitten oikeaan asentoon eli melttoa paskaa ovat vakio kanget.
Ei tieten ole nyt mitään varmaa onko tässä moista.
Oikeastaan pitäisi ja onhan ne yleensä käytetyt kanget suoria mutta nekin voi oikealla penkillä mitata ja todeta.
kouluaikaan mittailtiin kankia ja se oli outoa kun niitä sitten väkisin väännettiin sitten oikeaan asentoon eli melttoa paskaa ovat vakio kanget.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om603 kalina
Olisko siellä jokin toinenkin kanki mutkalla ja se sylinteri sitten kalisee. 7
Löysää suutinputkia yksi kerrallaan, jos kalina lakkaa jonkun sylinterin kohdalla niin siinä on vikaa.
Löysää suutinputkia yksi kerrallaan, jos kalina lakkaa jonkun sylinterin kohdalla niin siinä on vikaa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: om603 kalina
Jep, no siihen sylinteriin tuli vaihdettua mäntäkin samalla kyllä, missä kanki oli mutkalla. Kaikki muut männät katsoin ihan silmämääräisesti ja näytti hyvä kuntoisilta. Ja siis se tuli katsottua, että kaikki männät nousee samaan tasoon, eli ei siellä pitäis mikään muukaan kanki mutkalla olla. Ja niinkuin mainitsin ekassa viestissä, niin suutinputkien aukominen ei poistanut kalinaa.
Re: om603 kalina
en tiedä minkälaista mekkalaa mäntävaurio voi pitää, mutta tiedän kuinka hiljasta ääntä se voi pitää. itse joskus ostin moottorivikaisen (om602 turbo) auton. auto kävi siististi ja sukkasillaan, mutta vaan neljällä pytyllä. lopulta, kun sen purin ja sain vian selville, niin siellä oli kakkosen mäntä aika heikossa hapessa. oli jotenkin leikannut kiinnit tms, kaikki männänrenkaat osina mäntä raapaleilla yms. silti ei pitänyt mikään kahinaa, tai kolinaa käydessään. eli näiltä pohjilta en ihan ekana kyllä mitään mäntävauriota uskoisi.
palotapahtuman ääneltä tuo jokatapauksessa kuulostaa. ja jos kerta ääni tulee joka pytystä, eli suutinputkien aukominen ei poista ääntä, niin sillonha se on vaan ajotuksesta, tai ruiskutuksesta kiinni. minkäslainen siellä on se todellinen ruiskuennakko? koita huvikseen ihan reilusti käännellä ennakkoa kumpaankin suuntaan. toiseen suuntaan pitäis pahentua tuon äänen ja toiseen suuntaan sitten laimentua. pieni kääntely, muutaman asteen kääntö ei vielä vaikuta paljoakaan tuohon kalinaan.
palotapahtuman ääneltä tuo jokatapauksessa kuulostaa. ja jos kerta ääni tulee joka pytystä, eli suutinputkien aukominen ei poista ääntä, niin sillonha se on vaan ajotuksesta, tai ruiskutuksesta kiinni. minkäslainen siellä on se todellinen ruiskuennakko? koita huvikseen ihan reilusti käännellä ennakkoa kumpaankin suuntaan. toiseen suuntaan pitäis pahentua tuon äänen ja toiseen suuntaan sitten laimentua. pieni kääntely, muutaman asteen kääntö ei vielä vaikuta paljoakaan tuohon kalinaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om603 kalina
Männästä tuleva kolina ei lopu jos löysää suutinputkea.
Eikä kanki tartte olla kuin vähän väärä eli ylös noususta ei varmaan näe se todellista kuntoa kieruutta mutta ei se nyt voi räjähtää siltikään yks kaks nyt.
Aja ja kuuntele .
Eikä kanki tartte olla kuin vähän väärä eli ylös noususta ei varmaan näe se todellista kuntoa kieruutta mutta ei se nyt voi räjähtää siltikään yks kaks nyt.
Aja ja kuuntele .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om603 kalina
Noniin kiitoksia taas vastauksista! Eli ennakko on tippa menetelmällä katsottuna nyt noin 15 eykk. Ja tosiaan kunnolla olen käännellyt sitä ja juuri kuten sanoit niin kalina kovenee huomattavasti toiseen suuntaan kääntäessä, kun taas toiseen suuntaan kääntäessä vaimenee, mutta kun liikaa kääntää niin käynti on huonoa eikä kalina siittä enään vaimenekkaan.
Re: om603 kalina
aivan. uskoisin tämän perusteella, että se ääni on vaan tuon pumpun ominaisuus. ei siellä oikein mikään muukaan voi olla, kun joka pytystä tulee ja ennakon säätäminen vaikuttaa. kyllä ne mullakin kalisee, se on ihan normaalia tasapääelementeille. se on voima, mikä siellä kalkattelee.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om603 kalina
Joo eli puristuspaineet tuli mitattua ja kaikissa noin 22kiloa mutta kutosessa ei juuri ollenkaan. Imusarjan ku nykäsin pois, niin kutosen imuaukossa oli öljyä ja venttiili ihan karstassa. Nyt joku viisaampi vois kertoa että mikä mättää.
Re: om603 kalina
Laita käyntiin ilman imusarjaa. Jos puhaltaa kutosen imuaukosta niin venttiilivika.
Re: om603 kalina
katselin ja kuuntelin tuon videon uudestaan. tällä kertaa kuulokkeilla. kun vähän tarkemmin kuunteli, niin kyllä siellä joku kalkattaa/naputtaa aika harvakseen moottorin kierrosten mukaan. tuo ääni ei tule palotapahtumasta.
hytkyykö kone pahasti?
tuota...koititko aukoa niitä suutinputkia? jos siellä on se kutos pytty pimeenä, niin sillon kaikissa muissa pytyissä pitäis vaikuttaa tuo suutinputkien aukominen, mutta kutosen aukominen ei vaikuta mitään. ei se kyllä kuulosta siltä, kun olis pimeenä yks pytty.
hytkyykö kone pahasti?
tuota...koititko aukoa niitä suutinputkia? jos siellä on se kutos pytty pimeenä, niin sillon kaikissa muissa pytyissä pitäis vaikuttaa tuo suutinputkien aukominen, mutta kutosen aukominen ei vaikuta mitään. ei se kyllä kuulosta siltä, kun olis pimeenä yks pytty.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om603 kalina
Joo pitääpä koittaa tuleeko imuaukosta ilmaa. Hytkyy kyllä aika tavalla. Kyllä se kutosen putken aukominen vaikuttaa, eiköhän şe pytty käy siis jotenkin ainakin.
Re: om603 kalina
Tein tämmösen testin, eli käänsin kutosen nokan ylös ja pistin painetta sylinteriin, niin paine karkasi imuaukon kautta. Sitten kun nykäsin nokka-akselin pois ja toistin saman jutun, niin paine ei enään karkaa. Eli onko akseli siis kiero vai häh?
Re: om603 kalina
Eli kansi irti ja venttiilit ja ohjurit uusiks?
Re: om603 kalina
Ei....seetihän on kulunut eli vena painunut syvemmälle ja eikös diesel miehet ole vain venan päästä hialtaneet vähän että se ei kanna ja ilman kannen purkua.niko124 kirjoitti:Eli kansi irti ja venttiilit ja ohjurit uusiks?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om603 kalina
Joskus nostinkin hajoaa niin että jättää venttiilin kantamaan, aika harvinaista mutta mulla kävi monivenassa niin. Välillä toimi ja välillä rupesi supsuttamaan imusarjaan. Nostimien vaihdon jälkeen on toiminu. Mulla ne kyllä sai varmaan kipeää siinä kun imunokan ratas meinas irrota nokasta ja ajoitus oli pahoin pielessä, ja männät saattaneet osua vähän venttiileihin. Venttiilit oli kuitenkin pysyneet suorassa.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: om603 kalina
Jep.. No noilla uusilla painikupeilla ei oo moottoria paljoa kyllä käytetty. Noh jokatapauksessa tuo kutosen imuventtiilin paininkuppi on nyt sökö kun se on sellanen löysä. Kun kaikki muut on sellasia kovia mutta tuo yks vaan on joustava/löysä, eikös se niin mene?
Re: om603 kalina
Ei vältämättä, joskus ne ei pidä sitä öljynpainetta ja ovat sen takia löysät koneen ollessa sammutettuna mutta paineen saatuaan alkavat painaa venttiiliä ihan kunnolla, mutta jos se on löysä niin se ei ainakaan kanna. Nostimen pitäisi pyöriä kohtuu sormivoimalla kun nokka on ylhäällä. Kun venttiili uppoaa seetiin niin se alkaa kantaa ja alkaa tuntua nihkeältä, eli välys katoaa pois.
Vähän ristiriitaisia ilmiöitä nyt...
No jokatapauksessa joudut ottamaan nokan pois ja voit sitten vielä ihmetellä tiivistyykö sylinteri kun nostin on kokonaan pois. Samalla voi ihmetellä miltä se nostimen tappi siellä sisällä tuntuu, liikkuuko normaalisti. Nostimesta olisi hyvä saada kaikki öljyt pois tässä kohtaa hommaa. Jotkut ovat osanneet noita purkakin osiksi...mutta ihmetellään tuota lisää. Niin no, nostin ei maksa paljoa, joten kannataako edes ihmetellä. Painele samalla jollakin konstilla sit venttiiliä, liikkuuko samalla tavalla kuin vieruskaveri.
Mikäli nostin ei koskaan saa öljynpainetta niin silloin se jää löysäksi, mutta kai siellä nyt öljy viimeiseenkin kuppiin kulkee.
Vähän ristiriitaisia ilmiöitä nyt...
No jokatapauksessa joudut ottamaan nokan pois ja voit sitten vielä ihmetellä tiivistyykö sylinteri kun nostin on kokonaan pois. Samalla voi ihmetellä miltä se nostimen tappi siellä sisällä tuntuu, liikkuuko normaalisti. Nostimesta olisi hyvä saada kaikki öljyt pois tässä kohtaa hommaa. Jotkut ovat osanneet noita purkakin osiksi...mutta ihmetellään tuota lisää. Niin no, nostin ei maksa paljoa, joten kannataako edes ihmetellä. Painele samalla jollakin konstilla sit venttiiliä, liikkuuko samalla tavalla kuin vieruskaveri.
Mikäli nostin ei koskaan saa öljynpainetta niin silloin se jää löysäksi, mutta kai siellä nyt öljy viimeiseenkin kuppiin kulkee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 kalina
Kiitoksia neuvoista taas! Eli laitoin sinne nyt uuden nostimen ja mittasin niitä venttiili varsia kuinka korkealla ne oli, mutta ei se kutosen imuventtiili ollut yhtään sen korkeammalla kuin muutkaan. Nyt kun käänsi moottorista 6 sylinteriin puristuksen, niin kyllä se nostaja pyörii keveästi ihan sormilla. Ja puristuspaineet oli sen saman 22 kuin muissakin. Uskaltaako tuota nyt käynnistellä? Voisko siellä olla venttiili kierossa tjsp?
Re: om603 kalina
Eli vika on ikäänkuin kadonnut nyt ? Mielestäni noin kaksi vaihtoehtoa:
- Nostaja oli viallinen (vika on nyt korjattu)
- Venttiili jumittaa aika-ajoin (vika on edelleen)
Nimittäin minähän aikoinaan ostin tuollaisen vähän ajetun ja priiman OM601 moottorin jostakin purkuautosta. Sieltähän sitten selvisi että yksi venttiili jumitteli kun purin ne venttiilit irti kannesta, en tiedä oliko varsi kiero ja mikä siinä lopulta oli mutta ei meinannut jaksaa vetää irti sormivoimin.
- Nostaja oli viallinen (vika on nyt korjattu)
- Venttiili jumittaa aika-ajoin (vika on edelleen)
Nimittäin minähän aikoinaan ostin tuollaisen vähän ajetun ja priiman OM601 moottorin jostakin purkuautosta. Sieltähän sitten selvisi että yksi venttiili jumitteli kun purin ne venttiilit irti kannesta, en tiedä oliko varsi kiero ja mikä siinä lopulta oli mutta ei meinannut jaksaa vetää irti sormivoimin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603 kalina
Jep siltä vaikuttaa, eiköhän se käytöllä selviä, jos alkaa uudelleen jumittamaan niin sitten kansi auki ja kattomaan mikä on pielessä. Puristelin kyllä niitä venttiileitä alas eikä se venttiili tuntunut takertelevan vaan liikkui samalla tavalla kuin muutkin. Epäilyttää vaan kun sillä uudella nostimella ei ollut käyttöä juuri ollenkaa, että miten se nyt rikki ois noin nopeeta mennyt.
Re: om603 kalina
Mulla oli om606 turbossa samantapaista ongelmaa. Supsutti imusarjaan eli venttiilit ei ollut tiiviit. Moottorissa oli ennen egr mikä oli aika kivasti karstottanut imukanavan ja siitä lähti paska lämmetessä liikkeelle ja jätti venttiilin vuotamaan, ensiapuna brake cleania kanaviin ja paineilmaa perään ja räikällä kampuran päästä pyöritellen. Siitä se rupesi pikkuhiljaa pitämään.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: om603 kalina
Juu, onhan tuossa egr, pitääpä putsailla imusarja jollain konstilla ihan varmuudeks. Mutta kannen otinkin irti jo ja vein koneistamolle, että tekevät venttiilityöt + oikasun, niin onpahan ainakin kunnossa. Minkälainen huohotus on tälläisessä 350tkm ajetussa normaalia? Tuntuu puhaltavan ainakin omasta mielestä aika reippaasti.
Re: om603 kalina
Öljykorkin ku avaa ja kokeilee ni ei tunnu itellä puhaltavan oikeestaa ollenkaa. Kilometrejä 360 mittarissa josta puuttuu ainakin 50 tuhatta. Huohottimesta en oo kokeillu. Onks tää vapari? Turbohan huohottaa vissiin enempi?