
Todella asiallinen projekti ja huomaa että on keskimääräistä harrastajaa enemmän osaamista takana.
Kiitos kohteliaisuudesta, mutta pidän itseäni kyllä aika avuttomana harrastajana, siksi kyselenkin aina "tyhmiä" kysymyksiä. Mutta periaatteeni on aina ollut, että tekemällä oppii ja jos joku muukin on oppinut, niin miksi en minäkinjezze rs kirjoitti:HUOM en tiedä varmaksi HUOM, mutta en ikinä ole nähnyt tuon värisiä synkroja. En mersuissa tai muissakaan. Lisäksi kyllähän tuo rusahtelu viittaa kahteen asiaan. Synkroihin tai vaihteensiirtoon. Vaihteensiirto jos on väljä voi kytkeä ikään kuin puoleen väliin ja siten rusahtaa. Tuotahan voisit kokeilla testata ns. välikaasu vaihdoilla. Jos loppuu rusahtelu viittaa vahvasti synkroihin. Tosin jos laatikko osissa olisi varmaan kiva koota uusilla jo nyt![]()
Todella asiallinen projekti ja huomaa että on keskimääräistä harrastajaa enemmän osaamista takana.
hiukan tarkemmin lueskellenCDI203 kirjoitti:Kovin ajatuksella en ehtinyt lukea muttatimodeus kirjoitti:Tähän onkin hyvä jatkaa, piitkästä aikaa. Eipä ole ollut aikaa muuta kuin käyttää autoja, kaikenlainen "turha" huoltaminen ja siivoaminen on jäänyt parempaan hetkeen. Ja nyt se hetki on vihdoin koittanut.timodeus kirjoitti:Sitten itse itselleni vastaten, EPS tuli kuntoon vaihtamalla uuteen virtalukkoon sopivan uudemman mallin EPS-ABS yksikön. Sekin tuli saksasta erittäin sopuhintaan. Vanha joutaa sitten myyntiin, lähtee edullisesti![]()
Lisäksi vaihdoin kaikki moniurahihnan laakerit, moottori hiljeni siltä osin, tosin laturi vielä pikkuisen hiertää, pitää sekin avata kun ehtii. Kytkimen painelaakeri alkoi myös huutamaan, näköjään nuo laakerit eivät ole suunniteltu ollenkaan upotettavaksi kuraveteen, teettävät ylimääräistä työtä mokomat.
Olen nyt remontin jälkeen ajanut tällä autolla n. 15 tkm ja kohtuullisen hyvin on toiminut, seuraavaksi vielä asioita, mitkä hiertävät.
-sisävalot (sain nämä ihan yllättäen toimimaan, piti koodata EDW1, mistäpä tuonkin olisi tiennyt, muuta kuin kokeilemalla. Nyt talven hämärissä sisävalot ovat enemmän kuin tarpeen.)
-SRS, vanha kastunut keskusyksikkö ei lähtenyt toimimaan, metsästin pitkään kahdelle tyynylle sopivaa versiota ja kun sen löysin (kallis mokoma), niin eihän sekään käynyt. Se oli ilmeisesti Vitosta, jossa on ollut 3 penkkiä edessä, niiden turvavyökatkaisijoita yksikkö kaipailee, kuten myös oikeaa runkonumeroa. Jollain ideaa tähän? Koodasin kaikki valot pois, kun piti katsastaakin auto välillä. Nyt ajelen yksikkö irtikytkettynä, muuten turvavyövaroitin huutaisi koko ajan.
-vakionopeudensäädin, autossahan ei sellaista ollut, mutta samalla kun hommasin noita muita sähköosia, niin ostin viiksenkin. (50€) Luovuttaja autossa, mistä on ecu, virtalukko ym. on ollut vakkari. Olen yrittänyt sitä koodata myös mittaristoon, mutta kun ei. Joskus alussa vipua käyttämällä sain kuulumaan piippauksen ja mittaristoon tuli hetkeksi trippimittarin paikalle viivaa, mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään, eikä myöskään jää mitään vikakoodia. En ole varma, oliko tämä ennen edellisen EPS-yksikön aikaan. Tässä uudessa eps:ssä on valikossa liikkeellelähtöavustin ja tempomat, tuon ensimmäisen sain koodattua toimivaksi, mutta tempomatin kohdalle tulee vaan "Talvinopeusrajoitus". Mitä pitäisi tehdä?
-moottorin tehonpudotus, joka tapahtuu yleensä isolla vaihteella täyskaasukiihdytyksessä, tai vaihdetta vaihtaessa kun nostaa kaasua. Yleensä vikakoodina on 2671-002 Imuilmanoton valvonta. Adaption raja-arvo. Pari kolme kertaa olen saanut toisenkin vikakoodin tulemaan, joka vaatii sitten jo staaria, että saa tehot takaisin. Tuossa edellisessä riittää, että käyttää virtaa pois ja laittaa heti takaisin. Liitteenä kuva vikakoodeista:
Ja olosuhdetiedot:
Sitten se painelaakerin ja laturin huutaminen, otin ne irti tänään, olipahan laakerit jo kauheassa kunnossa. Kytkimessäkin oli ruostepölyä oikein kunnolla.
Löysin saksan eBaysta käytetyn painelaakerin, vaihdettu lähes uudesta autosta, josta oli kytkin poltettu ja tietenkin laitettu uusi osa tilalle. Postikuluineen 42€, ja on ihan kuin uusi.
Lisäksi hommasin R. Aaltoselta Pirkkalasta, josta olen paljon muitakin osia hommanut, 9 tkm ajetun vauhtipyörä/kytkin paketin. Hyvä paikka, täytyy oikein mainostaa.
Siinä pari kuvaa aiheesta:
Sitten ikävämpi ongelma, vaihteisto on kovin tarkka varsinkin kakkoselle ja kolmoselle vaihdettaessa, meinaa rusahdella. No nyt kun se kerran on irti, niin pitihän sekin aukaista ja katsoa, ettei vaan ole kura päässyt tekemään tepposiaan. Siistiltähän se näytti, pari huuhtelua taisi kohtuullisen hyvin sen puhdistaa. 6-vaihteen synkro lähti ilman ulosvetäjiä irti. Aika erikoisen värinen, voisiko joku mesen manuaaleja aukonut kertoa, että pitääkö tuon olla tuollainen, vai onko sille käynyt jotain ikävää? Jos tuon pitäisi olla kirkas, kuten yleensä, niin pitää varmaan vaihdella kaikki synkrot, huoh, rahanmenoa ei voi estää.
Muiden synkrojen irroittaminen vaatii sitten jo voimaa, onko jollain tietoa, että kuinka paljon? Pitääkö mennä ulosvetäjäkauppaan??
Siinäpä tämänkertaiset, olisi kiva jos jollakin olisi edes yhteen kysymykseen noista monista vastaus
ainkin
tuohon
SRS
kysymykseen vois olla ratkisu samassa paikassa kuin muutamaan muuhunkin "piene"
onkelma on aiemmin ollut
Täytyyhän tuollaisen nelipaikkaisen auton olla vähän halvempi kuin nuo meidän 5-paikkaiset vanhat taksimersut. Ja sellainen 2-paikkainen McLaren tietenkin vastaavasti jo puoli ilmainen, ihmekös jos meni äkkiä kaupaksi jollekin jota ei bensamoottori kauheasti haittaa.timodeus kirjoitti: Seuraavan kerran kun näen myyjän, niin kysyn sitä hintaa. Aikamoiset nahkalöhösohvat siellä on sisällä, siis 4kpl erillisiä. Ja vähän jotain muutakin varustetta... Aikaisemmin siellä oli vaihtoautona MacLaren Mercedes, se ei ollut vaan kovin kauaa
Heh, tässä piti tänään lähteä käymään tuolla parinsadan kilsan päässä yhdessä vuoristokylässä, mutta siellä on nyt tullut pari päivää lunta ja nyt alkanut pakastamaan, eli kesärenkailla ei sinne ole asiaa. (kitkarenkaat taas puolestaan ovat täällä sakon uhalla kielletty, älkää kysykö miksi.) Nyt tuulee kylmästi, aurinko paistaa ja lämpöä on niukin naukin 10.DBFI kirjoitti:
Tämä threadi on kyllä koukuttaa lukijan, yhdistelmä huippuosaamista ja sopivia kevennyksiä ja jotain mikä herättää tervettä kateutta (ainakin nyt kun nämä kamalat yli 10 asteen pakkaset alkoi meillä).
timodeus kirjoitti:Heh, tässä piti tänään lähteä käymään tuolla parinsadan kilsan päässä yhdessä vuoristokylässä, mutta siellä on nyt tullut pari päivää lunta ja nyt alkanut pakastamaan, eli kesärenkailla ei sinne ole asiaa. (kitkarenkaat taas puolestaan ovat täällä sakon uhalla kielletty, älkää kysykö miksi.) Nyt tuulee kylmästi, aurinko paistaa ja lämpöä on niukin naukin 10.DBFI kirjoitti:
Tämä threadi on kyllä koukuttaa lukijan, yhdistelmä huippuosaamista ja sopivia kevennyksiä ja jotain mikä herättää tervettä kateutta (ainakin nyt kun nämä kamalat yli 10 asteen pakkaset alkoi meillä).
Kiitos muuten kohteliaisuudesta ja ystävällisyydestä ja avuliaisuudesta. Tempomat toimii edelleen hienosti. Ei toki niin pehmeästi kuin automaatissa, mutta sehän on selvä. Kuitenkin esim. vaihteita pystyy vaihtamaan kätevästi vakkari päällä, veto vaan katkeaa siksi aikaa, kun kytkimen painaa pohjaan.
Lisäksi SRS on nyt koodailtu kuntoon, siitä taas iso kiitos CDI203:lle. Yksi hauska yksityiskohta tuolta SRS-yksikön koodailusta jäi mieleen:
Hauska nähdä, että kääntäjilläkin voi olla joskus huumorintajua
![]()
Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että tämä auto saattaa tulla vaikka kuntoon. Kun on jo kohta 15 tkm ajellut niin, että mittaristossa palaa mitä erikoisempia valoja, niin tuntuu suorastaan kummalliselta, että siellä ei pala enää kuin yksi turha lamppu.
Tämänkin ymmärsin vasta nyt, kun se oikea lamppu syttyi. Eli tuo BRAKE on se turha. Luulin, että se liittyy kuluneisiin takajarruihin tai viallisiin johtoihin, mutta nyt tosiaan syttyi tuo valo, mikä oikeasti merkkaa niitä jarruja. Samaan syssyyn paloi toinen takaparkki, siksi tuo palaneen lampun merkkivalo.
Mitä siis olen miettinyt tuon valon suhteen, niin sen täytyy olla SAM, joka valehtelee mittaristolle jonkun tiedon. En vaan ole vielä keksinyt, mikä tieto se on. Onko ideoita?
Mutta on yksi aika ikävä vaiva vielä jäljellä, vaiva johon kenelläkään ei tunnu olevan lääkettä.
Eli se, että aina välillä vedätettäessä tai kaasua nostaessa menee vikatilaan ja tehot tippuu.
Ecun vakio-ohjelmalla tulee kaksi vikakoodia. Ja ne tulevat hyvin herkästi:
Tuikku on ansiokkaasti muokannut jo monta kertaa ohjelmaa, jonka ansiosta vika ei tule enää niin helposti ja egr:n ohittamisen takia siitä ei enää herjaa tule, mutta silti tuo Adaption raja-arvo vielä herjaa.
Niin kuin tuolla aikaisemminkin olen tästä maininnut, niin joskus harvoin saa aikaiseksi myös ilmamassamittarin offset-siirtymän vikakoodin, joka ei minulle kerro sen enempää kuin tuo adaption raja-arvokaan. Voiko ilmamassamittarissa olla joku piilevä vika?? Imupuolen tiiveyden olen tarkistanut, enkä ole vuotoja löytänyt.
Millaiset pyörimisanturit navoissa tms tuossa on - niissä jotain ongelmaa?tahtoomersun kirjoitti:Eli jotain elämää on, tietäis vaan mitä tekohengitystä pitäis antaa, että heräis kunnolla.
Onneksi näin ei kuitenkaan tapahtunuttahtoomersun kirjoitti:No entäs jos tämä EPS sekoaa vauhdissa ja lukitsee vaikkapa vas. etupyörän....timodeus kirjoitti:EPS ei toimi edelleenkään, virtalukosta ei löydy sellaista koodausta, jolla saisin sen pelaamaan. CAN tarkastus menee läpi, muttei laitteisto pysty lukemaan mitään EPS:stä. Mutta jos heti suoraan käynnistyksen jälkeen lähdet liikkeelle, niin ESP täryyttää ja lukitsee etupyöriä hetken aikaa. Eli jotain elämää on, tietäis vaan mitä tekohengitystä pitäis antaa, että heräis kunnolla.
Haa, sittenhän myyn sulle tuosta yhden ylimääräisen laatikon!vito111 kirjoitti: päästä eroon rusahtelevasta 2 ja 3 vaihteesta
t . Tommi V
Tekijä mies, kyllähän tuosta vielä auto tulisi...timodeus kirjoitti:Nyt on tullut aika lopettaa tämä tarina.
Ei se nyt ihan noinkaan ole.C350e-hybridi kirjoitti: ↑Ti 21.03.2023 16:07 Jenkeissä nuo tulva-autot (flood-car) on erittäin edullisia, joku erehtyy jopa niitä ostamaan, vaikka onkin tietoinen tulvan aiheuttamasta vesivauriosta.
Korjauskulut ja sähkövikojen määrät on massiivisia, eikä autosta tule koskaan entistään.
Käytännössä menevät paaliin, jos ei joku heikompiälyinen erehdy ostamaan.
Jokainen kastunut autonsa on omanlaisensa keissi. Ei kaikki ole kokonaan ollut upoksissa. Aika paljon niitä ihmiet tietoisesti ostaa ja tekee tiliä, ettei se nyt niin erehtymistä ole.