270 cdi imusarjan irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Auto siis ML (w163, vm 01) 270 koneella. Kone sotkee moottorin imusarjan alta öljyiseksi, eli epäilen tuota kuuluisaa imusarjavuotoa, läppä irti ja vuotaa akselin reiästä?'kö? Mitään vikailmotusta ei oo ainakaan vielä antanut. Vuotanut jo kuukauden reilummin, eli sotkee tallin lattian. Kun rätillä kuivailee paikat niin viikon päästä taas on alla läikkä. Eli mimmonen homma tuo on irrottaa ja onnistuuko tässä ko. koneessa tuo tulppaaminen ilman herjoja tulevaisuudessa. Vai pitääkö sinne ostaa suoraan uus sarja. Ei varmaan suutinputkia tarvi irrotella? Eli voisko joku tuon tehneenä vähän listata mitä tarvii tehä ja hommata valmiiksi, imusarjan tiivisteet nyt ainaki. Ja onko tuo yhen illan ropellus vai meneeko useempi ilta? Jotain juttuja täältäkin lukenut, mutta vähemmän on tuosta ite purkuhommasta juttua ollut, ite putsauksesta ja tulppauksesta sitte useempiki ketju.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
mejsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 24.12.2012 09:35

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mejsu »

mettämies kirjoitti:Auto siis ML (w163, vm 01) 270 koneella. Kone sotkee moottorin imusarjan alta öljyiseksi, eli epäilen tuota kuuluisaa imusarjavuotoa, läppä irti ja vuotaa akselin reiästä?'kö? Mitään vikailmotusta ei oo ainakaan vielä antanut. Vuotanut jo kuukauden reilummin, eli sotkee tallin lattian. Kun rätillä kuivailee paikat niin viikon päästä taas on alla läikkä. Eli mimmonen homma tuo on irrottaa ja onnistuuko tässä ko. koneessa tuo tulppaaminen ilman herjoja tulevaisuudessa. Vai pitääkö sinne ostaa suoraan uus sarja. Ei varmaan suutinputkia tarvi irrotella? Eli voisko joku tuon tehneenä vähän listata mitä tarvii tehä ja hommata valmiiksi, imusarjan tiivisteet nyt ainaki. Ja onko tuo yhen illan ropellus vai meneeko useempi ilta? Jotain juttuja täältäkin lukenut, mutta vähemmän on tuosta ite purkuhommasta juttua ollut, ite putsauksesta ja tulppauksesta sitte useempiki ketju.
purin samalla koneella olevasta c mersusta vajaa vuosi sitten saman vian takia imusarjan pois eli sotki koneen vuotavien läppäakseleiden takia. paras tulee ku tilaa uuden imusarjan. itse puhistin vanhan ja poistin läpät oli aika savotta tuo puhdistus jos oisin tiennyt minkälainen työmaa tuo on oisin ostanut uuden imusarjan.
itse purkaminen ei oo kummonen en jaksa alkaa kirjottaan joka työvaihetta tähän mutta minulla ainakaan ei yks ilta riittäny tais mennä koko päivä.
kannattaa hommata valmiiksi ainakin http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=133382" onclick="window.open(this.href);return false; tuo muoviputki
mikki92
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ke 31.07.2013 00:20

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mikki92 »

211 270cdi koriseen tehneenä,suosittelisin että olis nosturi käytössä,sieltä alta pitää kuitenkin irrotella johtoja ja polttoaineletkuja. En viitsi sen tarkemmin ruveta ohjeita antamaan kun on kuitenkin eri auto kyseessä. Tosiaan siinä putsaamisessa on aikamoinen homma. Itse putsasin ja otin läpät kokonaan pois ja tein kierteet niihin akselireikiin (12mm) ja tulppasin 20mm pitkillä kuusiokolo pulteilla.Pari tippaa pikaliimaa kierteisiin. Läppämoottori pitää jättää sinne toimintaan ilma vivustoja,muuten vikatilaa pukkaa.purkuun ja kasaukseen ei montaa tuntia mene,mutta putsaus onkin sitte tapauskohtaista. :thumbup:
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Joo kyllä nosturi löytyy omasta tallista. Eli ilmeisen simppeli homma, eikä pitäisi vikailmotuksia pukata kun vaan jättää sen moottoriosan paikolleen. Uutta osaa en näillänäkymin laita joskerta tuosta saa toimivan putsaamalla, ja ilman läppiä. Särkykö mejsu tuo muoviputki huolimattomuutta vai oliko niin tiukassa/hankala irrottaa muutenvaan.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Jos jätät sen mottorin dinne elämään omaa elämmäänsä niin ei tule vika koodeja. Tuo muvi puki voi olla niin hapero, että menee rikki
varovasti kun irroitelee, niin pysyy ehjänä. Onnea putsaamiseen :thumbup:
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

-03 ML:ään tehneenä ei mikään mahdoton homma.
Oma värkkäämisensä vaan saada se imusarja keploteltua pois sieltä moottorin kyljestä. Itse en purkanut mm. sitä EGR jäähdytintä irti.
Moottorin nostokorvalliset ja termostaatti piti käyttää irti ja muistaakseni myös rail-putki.

Imusarja puhdistuu hyvin kun ensin liottaa sitä bensassa ja sen perään pesee kanavat höyrypesurilla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja dealer »

No jos ne muoviset polttoaineputket vaihtaisi samalla, ellei ole vasta vaihdettu. Samaten termostaatti ellei lämmöt nouse hyvin, ja pikkutermari moottorin kylkeen.
Korjaamolla imusarjaremontti ottaa muutaman tunnin aikaa, puhdistettu ja tulpattu imusarja toki aina valmiina hyllyssä.
wiimax.fi
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Eiköhän tuo pidä laittaa jalalle het kun sopiva välämä aukee. Ei oo mun aikana polttoaineputkia vaihettu (100tkm), ja tuskin ennenkään. Paljonhan lie kustantaa. Sen ylimääräsen härpäkkeen, mikä sammutin lie, oon nostanut hyllyyn jo aikaa sitten, rupesi tippasemaan. Saiskos tuota putkea metritavarana? Miksi se rail-putki pitää irrottaa, vähän vierastan nuita metalliputkia irrotella, saako niistä enää pitäviä. Jos korjaamolla tehdään muutamaan tuntiin niin eiköhän tuon pesuineen yksillä vapailla tee. Käyttää säästyneen imusarjarahan vaikka optimointiin. Oulussa ketään asian osaavaa, vaikka yv:llä hintatietoa, kiitos. :shh:
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No mulla on menny kohta 400tkm ja alkuperäset muoviputket. Eikä vuoda. Taino mistäpä noista tietää vaikka ois kymmeneen kertaan vaihdettu. Missään huoltokuitissa ei vaan ole merkintöjä vaikka muuten on kyllä ahkerasti kerätty merkkiliikkeen kuitteja.

Ei niitä toinna kuitenkaan turhaan vaihtaa.

Ne metalliputket kyllä pitää eikä tarvi (eikä saa) tiukkaan vääntää.
mikki92
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ke 31.07.2013 00:20

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mikki92 »

Kyllä se rail putki on irrotettava. hyvin ne pitää kun kirraa takaisin. Kyllähän tuossa hommassa paljon saa purkaa :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ehtiihän ne putket sitten vaihtaa kun ongelmia tulee, kuten minkä tahansa osan.
Usein tulee näitä kommentoitua oman kokemuksen ja omien autojenkin kautta, työmatkaa kun on yli 100 km päivässä ja kiinnostus oman auton käynnistelyyn apuvirralla / hinaamalla / muuhun remonttiin tuolla parinkympin pakkasessa on nollassa, tulee laitettua tietyt "heikot kohdat" kuntoon jo etukäteen :D
wiimax.fi
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Elikkäs i.s.tiivisteet hommailee valmiiksi niin pitäisi riittää. Onko käsitykseni oikea, että alavääntö kärsii läppien poistossa, saako vähintäänkin samaksi JOS optimoi. Epäilempä kuitenkin että parannusta nykyiseen tulee jokatapauksessa, kun kyllähän net ahtopaineet ainakin osittain puhaltaa tuolta pihalle tällä hetkellä. :lol: Tällähetkellä opd lukijan ilmottamat ahdot maantiellä 0.3-0.4bar ja maks 1.4bar kiihdyttäessä.

PS. On tässä viimepäivinä tuota jonkunverran purettukin kun oli tuo eeberi projekti. On vaan niin hyvä jahtiauto ettei raaski luopua vaan mieluummin laittelen kuntoon ja ajelen tuon varmaan paaliin asti, perheautonakin vielä toistaseksi. Joo ei oo tarvinnu apuvirtoja tai muitakaan apuja itekkään, senverta "jatkuvaa" kunnossapitoa tulee harrastettua että suht hyvin pysyny kartalla missä mennään.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ML ei tarvi alavääntöä kun sen turbiini/vaihteiston ohjaus on suunniteltu niin paskaksi ettei se osaa hyödyntää moottorin alavääntöä lainkaan.

Manuaalivaihteisena toki eriasia.

Itse en kyllä huomannut minkäänlaista eroa käytöksessä.
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Manuaalihan mulla. :D Pitänee purkaa ja jos tuntuu liian isolta työltä purkaa uuestaan niin tilata sitte suoraan uus imusarja. kolmen sadan kantturassa näyttävät olevan. Mutta jos osottautuu kovinkin helpoksi niin miksipä sitä ei kokeilis riittääkö ne väännöt. Missähinnoissa tuo "lastutus" liikkuu. Kunhan saa muuten tuon tikilleen niin pitänee harkita, jos sitä samalla sais sen egr:n pois haitolta sotkemasta.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
mikki92
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ke 31.07.2013 00:20

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mikki92 »

Eipä toi tuntunu vaikuttavan alavääntöihin juuri mitenkään. Tuossa ohjelmointi asiassa kannattaa olla yhteydessä nimimerkki tuikku. Hänen ohjelmia asennellaan vissii useammalla paikkakunnalla.
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 270 cdi imusarjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Remppa tehtynä. Uusiksi meni tiivisteet, + osa jäähytinnesteistä, kun sen egr kanavan käytti irti. Eli purkuhommaahan siinä melkopaljon oli. Ite imusarja oli suhteellisen puhdas, johtunee manuaalilaatikosta ->manuaalilla ajelee monesti isommilla kierroksilla. Luotinpesuaineella, painepesurilla, bensalla, nuillapa se puhistu. Läpät oli kaikki paikollaan, väljät oli tiivisteet läpivienneissä ja käyttöakseli melkeen irti. Läpät lähti polttolaitokselle ja reikiin tein 12mm jenkat ja liimatiivisteen ja O-renkaiden kanssa kiersin pultit kiinni. Seuraavana aamuna kasaus. Tulipahan melkoset savut pakoputkesta kun egr-ää irrottaessa meni varmaankin pakoputkeen jäähytinnesteitä. No hetken ajoa ja höyrystyminen lakkasi. Auto ei nyt ainakaan huonontunut läppien poistolla. Kaikki osat toki samalla tuli putsattua, samaten moottorin kylki.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Vastaa Viestiin