Lukkoperästä/luistonestosta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Lukkoperästä/luistonestosta

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

Eli jos joku valaisis tyhmää, kertokaa ASD:n ja ASR:n ero.
ASD=lukkoperä?
ASR=luistonesto? :oops:

mulla on mittarissa ASD-valo eli ilmeisesti se löytyy autosta

mutta on myös koetaulussa sellanen nappi, jossa on kolme nuolta muodostaen ympyrän, niin onko se sitten luistoneston kytkentä? Ja onko se luistonesto päällä silloin kun siinä kytkimessä palaa punainen valo vai silloin kun ei pala valoa?

Voiko edes olla ASD ja ASR samassa autossa??? :oops: :oops: :oops:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Lukkoperästä/luistonestosta

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Rieskale kirjoitti:
mutta on myös koetaulussa sellanen nappi, jossa on kolme nuolta muodostaen ympyrän, niin onko se sitten luistoneston kytkentä? Ja onko se luistonesto päällä silloin kun siinä kytkimessä palaa punainen valo vai silloin kun ei pala valoa?
Eikös tuo ole sisäilmankierrätyksen nappi.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Re: Lukkoperästä/luistonestosta

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Rieskale kirjoitti: ASD=lukkoperä?
ASR=luistonesto? :oops:
Oikein. Voi olla samassa autossa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

se ympyränuolihässäkkänappi on siinä hätävilkkujen vieressä. Eli ei ole puhaltimen/ilmastoinnin vieressä vaan siinä ylempänä, jossa myös niskatukien kaato jne.

Koetaulusta löyttyy myös RS-valo, mikähän se on?
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Ympyränuolihässäkkä on erillään ilmastoinnin nappuloista juuri siellä yläpaneelissa, ja se on sisäilman kierto nappi.
124.023
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

Hemingway kirjoitti:Ympyränuolihässäkkä on erillään ilmastoinnin nappuloista juuri siellä yläpaneelissa, ja se on sisäilman kierto nappi.
No hyvä tietii tuokin :D
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

Vielä hakusessa, että mikähän valo se RS-valo on koetaulussa???
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Rieskale kirjoitti:Vielä hakusessa, että mikähän valo se RS-valo on koetaulussa???
Automaattisten turvavyönkiristäjien merkkivalo

Niin ja jos bägi löytyy niin sen merkkivalo samassa kanssa.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 13.09.2004 08:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lukkoperästä/luistonestosta

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Taxana kirjoitti:
Rieskale kirjoitti: ASD=lukkoperä?
ASR=luistonesto? :oops:
Oikein. Voi olla samassa autossa.
Voiko? Eikö ainakin 80-90-luvuilla ASR ollut W126:n etuoikeus ja muissa oli ASD.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hemingway kirjoitti:Ympyränuolihässäkkä on erillään ilmastoinnin nappuloista juuri siellä yläpaneelissa, ja se on sisäilman kierto nappi.
Tämäkin riippuu muuten versiosta, ainakin Diavian jälkiasennusilmastoinneissa oli näin, mutta ilmeisesti joissain alkuperäisissäkin.

Omissa -88 ja -92 malleissa on molemmissa ollut sisäilman kierto muidenkin lämppärin nappien joukossa.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Mauri H. kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:Ympyränuolihässäkkä on erillään ilmastoinnin nappuloista juuri siellä yläpaneelissa, ja se on sisäilman kierto nappi.
Tämäkin riippuu muuten versiosta, ainakin Diavian jälkiasennusilmastoinneissa oli näin, mutta ilmeisesti joissain alkuperäisissäkin.

Omissa -88 ja -92 malleissa on molemmissa ollut sisäilman kierto muidenkin lämppärin nappien joukossa.
Sisäilmankierronnappi on yläpaneelissa kun on alkuperäinen automaatti-ilmastointi. Ainakin 124:ssä.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Matti R kirjoitti:Sisäilmankierronnappi on yläpaneelissa kun on alkuperäinen automaatti-ilmastointi. Ainakin 124:ssä.
Joo, automaattisessa noin onkin, mutta manuaalisissa on kummia vaihteluita, ilmeisesti alihankkijasta riippuen.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:
Matti R kirjoitti:Sisäilmankierronnappi on yläpaneelissa kun on alkuperäinen automaatti-ilmastointi. Ainakin 124:ssä.
Joo, automaattisessa noin onkin, mutta manuaalisissa on kummia vaihteluita, ilmeisesti alihankkijasta riippuen.
Minulla myös sisäilmankierron nämiskä yläpaneelissa, vaan manuaali-ilmastointi on.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
Matti R kirjoitti:Sisäilmankierronnappi on yläpaneelissa kun on alkuperäinen automaatti-ilmastointi. Ainakin 124:ssä.
Joo, automaattisessa noin onkin, mutta manuaalisissa on kummia vaihteluita, ilmeisesti alihankkijasta riippuen.
Minulla myös sisäilmankierron nämiskä yläpaneelissa, vaan manuaali-ilmastointi on.
Onko Akulla sitten ne lämppärin säätimien välissä olevat napit (2?) sellaisia erikoisen muotoisia? Itselläni on siinä kolme samankokoista neliön muotoista namiskaa allekkain, myös sisäilmankierto.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:Onko Akulla sitten ne lämppärin säätimien välissä olevat napit (2?) sellaisia erikoisen muotoisia? Itselläni on siinä kolme samankokoista neliön muotoista namiskaa allekkain, myös sisäilmankierto.
Akulla on 3 nappia lämppärin säätimien välissä, kuivatustoiminto, lumihiutale ja off-asento, napit kun on pohjaan jääviä painonappeja. Mutta onko tuollaisia nappeja muissa kuin jälkiasenteisissa, muistaakseni WIS:issä olen sellaisesta kuvia nähnyt.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kuva meikun cockpitistä:

Kuva
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:Kuva meikun cockpitistä:

[ Kuva ]
Hmm.. siis kuivatus, hiutale, EC. EC:stä kytketään ilmeisesti poies päältä. Mitä hiutaleella tehdään?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Siis hiutaleella ilmastointi on päällä. EC on sitten minusta asento, jossa päällä on silkkapelkkä lämppäri eli ei kuivatusta eikä ilmastointia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:Siis hiutaleella ilmastointi on päällä. EC on sitten minusta asento, jossa päällä on silkkapelkkä lämppäri eli ei kuivatusta eikä ilmastointia.
Ai niin, kun ne olivat pohjassa pysyviä nappeja. Asia selvä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Mulla kolme nelikulmaista nappia kanssa päällekkäin, ylin on kuivatus, sitten on EC ja alimpana sisäilmankierrätys. Napit eivät jää pohjaan painettaessa, vaan napeissa olevat punaiset valot näyttävät, mikä toiminto on päällä. EC päällä keskimmäiset tuuletinsuuttimet muuttuvat raitisilmakanavaksi, mutta kun EC on pois päältä (eli ilmastointi on tällöin normaalisti päällä), puhaltaa keskeltä samanlämpöistä ilmaa kuin muualtakin.

Mutta osaisikos joku selvittää, mitä tuo kuivatus-toiminto tekee? Tai siis toki tiedän, että se varsin hätäisesti häätää huurut akkunoista, mutta miten se sen tekee? Sekoittaa jäähdytettyyn ilmaan kuumaa ilmaa?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

m4rcuz kirjoitti:Mutta osaisikos joku selvittää, mitä tuo kuivatus-toiminto tekee? Tai siis toki tiedän, että se varsin hätäisesti häätää huurut akkunoista, mutta miten se sen tekee? Sekoittaa jäähdytettyyn ilmaan kuumaa ilmaa?
Siellä on tavallaan normaali lämmönvaihdin, joka kerää ilmasta kosteuden poies.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Kompura kuitenkin pyörinee tuossa kuivain-asennossa myös? Ainakin olin havainnoivani samanlaista pientä on-off-nytkähtelyä, mitä tuo normaaliasentokin aiheuttaa.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Re: Lukkoperästä/luistonestosta

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Aku P kirjoitti:
Taxana kirjoitti:
Rieskale kirjoitti: ASD=lukkoperä?
ASR=luistonesto? :oops:
Oikein. Voi olla samassa autossa.
Voiko? Eikö ainakin 80-90-luvuilla ASR ollut W126:n etuoikeus ja muissa oli ASD.
ASD on lisävarusteena hankitun pelkän lukkoperän nimitys. ASR-autoissa on ainakin omassani lisäksi lukkoperä, josta ei käytetä lisävarusteslangissa yleensä ASD-nimitystä. ASR-pakettiin on siis sisältynyt lisäksi lukkoperä ja kyllä sietikin niillä hinnoilla. ASR-autojen lukkoperien ja ASD-perien eroavaisuuksista ei ole kyllä mitään havaintoa. Lukkoperän tunnistaa helposti konepellin alla lymyilevästä erillisestä öljysäiliöstä.

Kuva

Ilmastoinnin ollessa kuivatusasennossa kompura pyörii jatkuvasti ja jäähdytysasennossa sisätermostaatin ohjaamana. Erittäin kätevä toiminto sadekelillä, mutta puuttuu valitettavasti uudemmista autoista.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Mutta toi säiliöhän toimii myös peränsäädön säiliönä... ELi se säiliö on joko-tai/molemmat vai???? :roll: :?:
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Minäkin olen kuullut paristakin lähteestä että 126:ssa ei olisi asd perää, siinä kuulemma olisi tavallinen kitkalukko jos on lukkoperä. Olisi kiva saada varmaa tietoa. :roll:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Faktat olisi kyllä hyvä tietää... 126:sta on kyllä varmasti saanut ASD:llä, tarkistin korjaamokäsikirjasta, mutta se minkälainen lukko on ASR autossa on mutu-tuntumaa.

Tasonsäädön ja lukkoperän öljykierto

Edit: Oikeassa olitte: ASR:n yhteydessä käytössä on pelkkä kitkalukko. Hyvä että tuli selvitettyä, nimittäin perä on tiputellut aikalailla öljyä ja konehuoneen öljysäiliössä on pinta laskenut sitä mukaa. Johtopäätös: perän tasonsäätöjärjestelmä vuotaa ja perämurikka on melkein kuiva! Täytyypä lorotella lisää öljyä perään. Hämäännyin siitä, että ASD-perä ja perän tasonsäätöjärjestelmä käyttävät samaa öljysäiliötä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Omassa pirssissäni on tasonsäätö ja lukkoperä mutta mittaristossa ei ole minkäänlaista ASD-valoa. Tarkoittaako tämä sitä että mittaristo on vaihdettu vai eikö tässä mallissa ole merkkivaloa ollenkaan.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

jesse kirjoitti:Omassa pirssissäni on tasonsäätö ja lukkoperä mutta mittaristossa ei ole minkäänlaista ASD-valoa. Tarkoittaako tämä sitä että mittaristo on vaihdettu vai eikö tässä mallissa ole merkkivaloa ollenkaan.
Parempi vastata myöhään kuin ei milloinkaan...
Epäilen vahvasti ettei tuossa ole ASD:tä ollenkaan; pelkkä perän korkeuden säätö.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Johtopäätös: perän tasonsäätöjärjestelmä vuotaa

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Miten ton vuodon kanssa kävi, saitko tiivistettyä.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
bonfire
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 14.11.2003 20:49
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja bonfire »

Taxana kirjoitti:
jesse kirjoitti:Omassa pirssissäni on tasonsäätö ja lukkoperä mutta mittaristossa ei ole minkäänlaista ASD-valoa. Tarkoittaako tämä sitä että mittaristo on vaihdettu vai eikö tässä mallissa ole merkkivaloa ollenkaan.
Parempi vastata myöhään kuin ei milloinkaan...
Epäilen vahvasti ettei tuossa ole ASD:tä ollenkaan; pelkkä perän korkeuden säätö.
Ainakin omassa 190D 2.5 oli ASD, ja sille merkkivalo. En osaa sanoa 16v mallista. Eikös niissä ole ollut joku lukko kaikissa?
Vastaa Viestiin