Elikkä, rekkarikilven valo pimeni, ja yritin etsiä järkevitä tapaa vaihtaa uusi/uudet tilalle. W124:ssa oli muistaakseni mahdollisuus poltimoiden vaihtoon ilman mitään ruuvien aukomista, mutta tästä en löytänyt mitään vaihtoluukkua/-reikää takakontin verhoilusta. Pitääkö siis ruuvata koko sydeemi auki ulkopuolelta käsin?
Toinen probleema, vieläpä ajankohtainen näillä keleillä. Ilmastointi on v***uillut koko ajan mitä auto minulla on ollut, eli välillä toimii ja välillä ei. Nyt vika on vain pahentunut koko ajan. Onko aineet vähissä, vai mitä kannattaisi pelätä ennen huoltoon viemistä?
W210:n rekisterikilven valot + ilmastoinnista
Sulakkeet
Koitappa tsekata sulakkeet, itsellä krenaili kanssa, ja kun vaihdoin ilmastoinnin sulakkeen uuteen (vaikkei vanha ollutkaan palanut) niin johan alkoi pelittämään. Nuo sulakkeet kannattaisi vaihtaa vuoden - parin välein, hapettuu nääs. Ainakin noi kakkosnelosen pötkömalliset lelusulakkeet.
Toinen on ylijännitesuoja, W210:n sijainnista vaan ei ole tietoa, 124:ssa se on akun takana, alumiininen mötikkä jossa on kaksi 10A:n lattasuleketta päällä. Katso sen liittimet ettei ole töhnää.
Toinen on ylijännitesuoja, W210:n sijainnista vaan ei ole tietoa, 124:ssa se on akun takana, alumiininen mötikkä jossa on kaksi 10A:n lattasuleketta päällä. Katso sen liittimet ettei ole töhnää.
Re: Sulakkeet
Jep. Jo pelkkä sulakkeiden pyörittely pesissään tai kevyt hionta auttaa, jos on kiire tai ei uusia sulakkeita lähistöllä.Mauri H. kirjoitti:Koitappa tsekata sulakkeet, itsellä krenaili kanssa, ja kun vaihdoin ilmastoinnin sulakkeen uuteen (vaikkei vanha ollutkaan palanut) niin johan alkoi pelittämään. Nuo sulakkeet kannattaisi vaihtaa vuoden - parin välein, hapettuu nääs. Ainakin noi kakkosnelosen pötkömalliset lelusulakkeet.
.
Kannattaa ilmeisesti myös hiukan naputella akun takana sijaitsevia "linnunmunia". Ne voivat jumitella kuten esim. meikäläisellä, että ilmastoinnin kennoon pääsee kiertämään paitsi "huoneenlämpöistä", myös lämmitettyä ilmaa. Kokonaisvaikutelma on se, että ilmastointi toimii mutta kompura on kovilla, kun systeemissä on tavallaan liian kovat paineet.
Kyseessä voi olla toki silkka aineiden puute. Meikäläiselläkin kylmäaineen vähäisyys oli syynä siihen, että ilmastointi ei pelannut, järjestelmässä pitäisi olla noin 3,5 baria ja meillä oli 0,5.... Laitteistossa on syylärin lähellä paineventtiili, joka estää kompuran käynnistymisen mikäli paine on turhan alhainen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Niin joo
Joo, pitikin siitä ilmastoinnin paineista, aisantuntevassa firmassa mittaavat paineet ennen kuin alkavat täyttää, eli ei tule kalliiksi jos paineet ovatkin on.
Itsellä oli hiukan vajausta ja täyttö maksoi 55 €, omassa on jo uudemmat freonittomat litkut...
Itsellä oli hiukan vajausta ja täyttö maksoi 55 €, omassa on jo uudemmat freonittomat litkut...
Jep. Mulla täytettiin Halikon kylmäpojissa. Velimies oli auton kanssa täytättämässä systeemin (kunenhänminänäistätöistäkoskaanmihinkäänpääse) ja pyysi laskun. Jotain 60-70 euron pintaan veikkasivat etukäteen maksavan.
Kannattaa muuten hoitaa jollain niin, että ainakin tuo ilmastoinnin sähköflekti pyörii vaikka itse ilmastointi ei pelaisikaan. Ainakin meillä näillä keleillä oli tosi "mielenkiintoista "ajella kaupungissa, kun lämpömittari kipusi kovin herkästi kohti punaviivaa. Koneen tuuletin toimii OK, mutta ei jaksa vetää ilmaa kaupunkinopeuksissa saati paikallaan sekä jäähdyttimen että ilmastoinnin kennon läpi.
Sähköflektille voi tilapäisesti kytkeä vaikka suoran virran jostain, paneelilta tulee ohjausvirta releille mutta kompura ja flekti ovat sillä tavoin nipussa, että jos kompura ei pyöri (aineiden vähäisyys!) ei myöskään puhallin pyöri.
Kannattaa muuten hoitaa jollain niin, että ainakin tuo ilmastoinnin sähköflekti pyörii vaikka itse ilmastointi ei pelaisikaan. Ainakin meillä näillä keleillä oli tosi "mielenkiintoista "ajella kaupungissa, kun lämpömittari kipusi kovin herkästi kohti punaviivaa. Koneen tuuletin toimii OK, mutta ei jaksa vetää ilmaa kaupunkinopeuksissa saati paikallaan sekä jäähdyttimen että ilmastoinnin kennon läpi.
Sähköflektille voi tilapäisesti kytkeä vaikka suoran virran jostain, paneelilta tulee ohjausvirta releille mutta kompura ja flekti ovat sillä tavoin nipussa, että jos kompura ei pyöri (aineiden vähäisyys!) ei myöskään puhallin pyöri.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97