om606 turbo esikammiot: kuvia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

om606 turbo esikammiot: kuvia

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nonnii, alotellaas uutta topiccia.

Nii paljo on juttua esikammioista, helmistä/kuulista ja niitten toiminnasta, jotta aattelin tähä heittää vähä juttua mitä ite saanu seleville.

Tuo esikammion helmihän ilmeisesti hehkuu, ainakin kaasulla lämitettäessä meleko laajalla lämpöalueella, joten se lienee yks sen tehtävä, eli sytyttää seosta. Mutta, löysin amerikkalaiselta foorumilta juttua 617, 603 ja 606 kammioiden patenteista. Linkin laitan ku löydän sen uuesta... :roll: Pääasiallisesti siellä kerrottiin 617 koneessa olevan helmen olleen täysin symmetrinen. Ite en tuota helmeä oo nähny, mutta uudempien koneitten helmet kyllä. Eli kapeekantisessa, esim. 603, on helmessä viiste, jonka oikean asennus asennon kertoo se lommi helmen päässä. Tämä viiste on sittemmin muokattu moniventtiileissä sellaseks koveran malliseks. Eli tän tehtävä taas on saaha aikaan oikeenlainen pyörre kammioon. Kun mäntä painaa ilmaa kammioon, virtaus törmää viisteeseen ja se alkaa pyöriä kammiossa helmen ympäri. Suutinhan on vinossa kammioon nähen, jolloin sen suihku on osotettu pyörteen mukaan.

Vaparien ja turbo kammioiden eroista en tiiä, muutaku että eri numerolla ovat, ja tuolla amerikkalaisella foorumilla joku oli niitä mittaillu, että joissain ne purkausreijät ois erikokoset (vaparissa pienemmät) sekä että se kammion sisähalkasija ois pienempi. Ite en oo vaparin kammiota hajottanu, vielä...

Mutta, nyt kysymys kuuluuki että mitkä on lääkkeet helmien säästämiseks? Joo, suutinkäret sulattaa kaiken jos vain sumu ei oo hyvä. Ajotus syö kaiken jos ei oo kohallaan. Syötön määrä nostaa lämpöä, joka ajan mittaan alkaa sulattaan helmeä. Mutta nyt on käyny niin, että muutamassa koneessa on ollu siitä huolimatta ongelmia helmien kanssa. Pyttyjen väliset ajotukset pitäs olla kohallaan, ja samoten ennakko. Suutinkäret testattu ja sumu on nätti. Missä siis vika?

Yks vaikuttava tekijä voi olla kulunu ennakonsäädin. Jos koneella ajettu mlijoonia tasakaasulla, on se säädin voinu kuluttaa itelleen "kolon" tähän tiettyyn kierroslukuun. Nytteku poijjaat viilaa ja pumput syöttää rajummasti soppaa, ryntäys on nii mahoton että säädin ei "kerkee" mukaan, ku se juuttuu hetkeks pieneks tohon kuluneeseen kohtaan. Tää kävis järkeen. Eli tietyssä hetkessä ajotus onki täysin väärä, joka aiheuttaa ennakkoa, tai nii myöhästä syöttöä että palamatonta juttua jää männän päälle.

Nyt oon sen verran päässy etenemään, että aloin tutkimaan sitä helmen ainetta. Opiskelen TTY:llä, ja siellä olis tarkotus helmi itessään, ja ehkä kammion materiaali selvittää röntgen mikroskoopilla. Metallia säteilytetään röntgenillä ja heijastuneesta aallonpituudesta selviää alkuaineet, ja olikohan 0,01 prosentin tarkkuudella seokset. Luulis että tän kautta pystys sanomaan mikä se sulamislämpö oikeesti siellä on, eli mite lämpöstä soosia käsitellään... Nimittäin, jos olis mahollista löytää tuota ainetta ja koneistaa noita helmiä erikseen, ei tarttis ostaa aina sitä 180e kammiota jossa uus helmi tulee. Jos noita alkais koneistamaan, vois sitä paksuutta samalla pikkusen lisätä, se tekee jo paljon jos 0,5mm halkasijaa kasvattaa ohuimmalta kohtaa. Toi selevitys menee varmaan tammikuun puolelle...

Toinen lääke mitä oon aatellu, että porais niitä kammion pään reikiä isommaks. Tiiän että joissain koneissa näin on jo tehty. Pari poranterää katkasseena voin sanoo että ei ihan pehmosinta tavaraa... Mutta, jos siihe porais noita reikiä, luulis sen aineen virtaavan paremmin ja siten myös lämmön vähä alenevan. En tiiä...

Sanokaa jos tiiäettä jottain, oisko kannattavaa alkaa tekeen noita helmiä, vai tietääkö joku jo mitä ainetta ne tarkasti on, tai mikä on sulamislämpö/muut ominaisuudet?
Viimeksi muokannut Kummeli, La 15.02.2014 01:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 turbo esikamiot

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Heh....heh.... :roll: oletpa mennyt sellaiselle alueelle " tutkimuksessasi " ettei tällä foorumilla saa siihen vastausta.
Metallurgisesti tuo esikammion materiaali on helposti selvitettävissä tai massaspektrometrillä tai röngenspektri analyysilla.
Tuolla materiaalin koostumuksella ei juurikaan ole merkitystä, koska kyseinen materiaali vielä lämpökäsitellään tietyin ehdoin.
Kyseinen kuula ei tule käyttöolosuhteissa henkuvan punaiseksi koska polttoainesuihku jäähdyttää sitä tehokkaasti.
Myöskään mitään porauksia ei kannata tehdä kammionavan purkausaukkoihin koska sekoittumissuhe palotilassa muuttu ratkaisevasti.
Mielestäni näitä asioita ei kannata tällä foorumilla pähkäillä, koska on aivan liian monta muuttujaa joita tarvitsi samassa yhteydessä käsitellä. :angel:
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 turbo esikamiot

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nii tuota... Kyllähän se reikien poraus muuttaa koko systeemiä, samalla lailla kun kaikki muukin mitä koneeseen tehään. Mutta eikai se seos enää sylinterissä muutu? Mun käsityksen mukaan toi kammion pää jakaa palavan tavaran vaan tasasesti männän päälle. Sillon ku mäntä on yläällä, nii kaikki tavara on käytännössä tuola esikammiossa. Eikä noita reikiä mitenkää isoksi ois tarkotus vetää, vaan pikkasen avartaa. Nyt kuitenki pukataan 3 kertaa enemmän juttua noista läpi mitä saksassa ovat aatelleet. Ja eihän siinä, jos joku muu tapa ois lämpöö alentaa, tai tuo helmi saaha kestämään nii olen avoin ehdotuksille :D
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 turbo esikamiot

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kummeli kirjoitti:Nii tuota... Kyllähän se reikien poraus muuttaa koko systeemiä, samalla lailla kun kaikki muukin mitä koneeseen tehään. Mutta eikai se seos enää sylinterissä muutu? Mun käsityksen mukaan toi kammion pää jakaa palavan tavaran vaan tasasesti männän päälle. Sillon ku mäntä on yläällä, nii kaikki tavara on käytännössä tuola esikammiossa. Eikä noita reikiä mitenkää isoksi ois tarkotus vetää, vaan pikkasen avartaa. Nyt kuitenki pukataan 3 kertaa enemmän juttua noista läpi mitä saksassa ovat aatelleet. Ja eihän siinä, jos joku muu tapa ois lämpöö alentaa, tai tuo helmi saaha kestämään nii olen avoin ehdotuksille :D
Eihän seos muutukaan mutta sekoittumissuhde palotilassa muuttuu. : Näppituntuma on, jos kammion navan reikiä suurentaa niin menetetään muiden parametrien ollessa ennallaan pari kilowattia tehosta per sylinteri.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Onko sulla näkemystä mikkä nää muut parametrit sitte olis? Koska sanotaanko nyt näin, että niitä kilowatteja on sen verran että muutaman kärsii lämmön poistamiseenki uhrata... :think:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

En ehkä suurentelisi niitä kammion reikiä.
Tahtoo tippua ilmankin se kammion pää männän päälle. :lol:
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

:shock:

Onkos sitä tapahtunu jostain muusta syystä kuin kusevasta suutinkärestä?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

En tiä mistä johtuu.

Tuttu koneistaja vaan kerran mainitsi että vuositasolla tulee varsin paljon kansia laitettavaksi jossa on kammion pää tippunut.
Nimenomaan moniventtiilien kansia.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kuulostaa kyllä rajulta... :o

Ite oon yhen sellasen koneen nähny, mutta siinä oli syynä juurikin kusevat suuttimet. Sieltä oli menny kaikki, hehku, helmi ja vielä kammionki pää :D

Mahto käydä nätisti...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kummeli kirjoitti:Kuulostaa kyllä rajulta... :o

Ite oon yhen sellasen koneen nähny, mutta siinä oli syynä juurikin kusevat suuttimet. Sieltä oli menny kaikki, hehku, helmi ja vielä kammionki pää :D

Mahto käydä nätisti...

Yksistään kuseva suutin ei vaurioita esikammion kuulaa...siihen tarvitaan suurempia voimia.
Joko on kysymyksessä rakenne-/materiaalivika...ruiskutusennakko pielessä tai muuten on tuotu liikaa lämpökuormaa tai lämpöä ei ole saatu pois palotilasta esimerkiksi vääränlaisen turbon saantona. Toki on paljon muitakin tekijöitä jotka lisäävät lämpökuormaa.

Kun ja jos esikammion kuula irtoaa...seurauksena se kyllä rikkoo hehkutulpan päänkin ja kaiken kuukkuraksi voi aiheuttaa navan irtoamisen kammiosta. Tuolloin olisi ryhdyttävä korjaamaan vaurio hetimiten.

Parhaat tulokset saadaan kun palotilaa muokkaa tapaus kohtaisesti...mäntä....palotila...esikammio..toisentyyppinen suutinkärki jne. antavat mahdollisuuden suuriinkiin täytöksen muutoksiin.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

No ei tietenkää pelkkä suutinkärki sitä hajota, vaan se on se syy miksi hajoo... kyllähän sitä saa kylymää polttoainetta ruikkia vaikka vesipyssyllä helemen päälle vaikka tästä iäisyyteen. Mutta ku siihe yhistetään palaminen, ja nimenomaan palaminen tuossa pinnalla ja liian pitkään, nii siitähän se sulaa.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kummeli kirjoitti: Mutta ku siihe yhistetään palaminen, ja nimenomaan palaminen tuossa pinnalla ja liian pitkään, nii siitähän se sulaa.

:lol: :crazy: :wave: Ei siellä esikammoin tuossa kohtaa mitään palamista tapahdu.....vrt. nopeakierroksiset dieselit.
Ja siksi toisekseen kyseiset materiaalit kestävät luokkaa viisikertaisen lämpötilan mitä palotilan lämpötila on työtahdin aikana.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nyt voisin väittää että menit mettään, ei sitä palamista pitäs siinä tapahtuakkaan, mutta kun suutin kusee nii sillon tapahtuu.

Mutta jos oot liia hyvä kertoakses totuutta, jota tuskin tiiät, nii antaa olla. Ja lopetas aikanas kirjotteleen, ettei mee tääki taas kiinni. :roll:

Ootellaan muiden mielipiteitä edelleen, onko turhaa kuluttaa aikaa tän miettimiseen...?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kummeli kirjoitti:Nyt voisin väittää että menit mettään, ei sitä palamista pitäs siinä tapahtuakkaan, mutta kun suutin kusee nii sillon tapahtuu.

Mutta jos oot liia hyvä kertoakses totuutta, jota tuskin tiiät, nii antaa olla. Ja lopetas aikanas kirjotteleen, ettei mee tääki taas kiinni. :roll:

Ootellaan muiden mielipiteitä edelleen, onko turhaa kuluttaa aikaa tän miettimiseen...?

Sittehän voisit minullekin kertoa missä meni metsään.....viittaan ensimmäiseen vastaukseeni tähän threariin... :angel:
Näistä asioista kyllä tiedetään, mutta ei kirjoitettuna tällä foorumilla. :wave: Omat kirjoituksesi antoivat osviittaa missä tolalla tietämyksesi moottoritekniikasta ovat. Tässä tapauksessa kannattaisi syventyä kammiotyyppisiin polttomoottoreihin ja kammion tähdelliseen tarkoitukseen. :angel:
Toki lopetan kommentoinnin tässä asiassa ettei kenellekään tee kipeää....tarvittaessa voin poistaa omat kirjoitukseni tältä osin.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Tarkotuksena nyt tosin vielä silipasta vapari 606:n kammio halaki, ja verrata turboon, että onko niissä oikeesti eroja, vaikka nii väitetään. Varsinki helmen osalta, jos vaparista sopis turboon nii seki auttas. Heittelen tänne sitte "mittaustuloksia" ku kerkeen.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nhonnii, homma saatu alulleen. Ens keskiviikkona ois labra varattu kammio mittauksille. Saa nähä mitä sieltä tullee, liekkö täysin joutavaa... :shock:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Forum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 23.08.2009 14:25

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Forum »

Laitappa kuvia näytille. Ei ole mitään käsitystä miltä tuollainen näyttää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jees, kuvia labrasta kiitos ja värkistä millä tuommoisia mittaillaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Oikein mielenkiintoista pohdiskelua kokeilujen suhteen. Olen itte sitä mieltä että eikun kokeilemaan mitä vaikutuksia reikien suurentamisella on. Kaikesta päätellen sinulla on materiaalia millä koitella et ei oo het suru puserossa jos jotain menisi koitellessa rikkikin. Ennenkaikkea sulla on laitteita ja tietoa käytössä joita jokapojan "tallissa" ei todellakaan ole.

Ei ku koittelemaan hetki ajoa ja analysoimaan mitä materiaalleille tapahtu vai tapahtuko mitään :thumbup: :thumbup:

Ja laita kuvia jos se vaan on mahdollista.

Ellei mitään tiedossa olevaa tietoa kyseenalaista ei mitää kehitystä minkään suhten voi tapahtua :wink: Mielestäni oikein terve ja järkevä lähestymistapa moneen asiaan.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jari Ke kirjoitti:Oikein mielenkiintoista pohdiskelua kokeilujen suhteen.

Ellei mitään tiedossa olevaa tietoa kyseenalaista ei mitää kehitystä minkään suhten voi tapahtua :wink: Mielestäni oikein terve ja järkevä lähestymistapa moneen asiaan.

Noihin polttomoottoreiden kehitykseen voisin senverran vielä kommentoida, että viimeisen 20-vuoden periodilla kammiotyyppisten polttomoottorien "kehityskulku" on loppuun koluttu. Uudentyyppiset polttomoottorit ovat tulleet , joilla pyritään aivan toisenlaiseen käyttötarkoitukseen mitä vanhat tekeleet. Mainitut polttomoottorit ovat tätänykyäänkin aika huonoja hyötysuhteeltaan, joten kuolema korjaa niidenkin lopun kun uudet tekniikat tulevat käyttöön.
Mitä tulee Mersun moottoreiden kehityksestä 20-vuoden takaiseen aikaan, niin ei niitä moottoreita kannata Suomalaisissa pikkupajoissa tai tutkimuslaitoksissa enää koestaa, kun Mersun insinöörit ovat kattavasti ne aikoinaan jo testanneet.
Kaikki perustuu kuitenkin moottorin suunnitteluun, jossa tiedetään kaikki olennainen mitä moottorissa on oltava materiaaleista aina käytön suhteen. Suunnittelupöydällä suurin osa asioista jo ratkeentuu.
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Mesemies89 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Oikein mielenkiintoista pohdiskelua kokeilujen suhteen.

Ellei mitään tiedossa olevaa tietoa kyseenalaista ei mitää kehitystä minkään suhten voi tapahtua :wink: Mielestäni oikein terve ja järkevä lähestymistapa moneen asiaan.

Noihin polttomoottoreiden kehitykseen voisin senverran vielä kommentoida, että viimeisen 20-vuoden periodilla kammiotyyppisten polttomoottorien "kehityskulku" on loppuun koluttu. Uudentyyppiset polttomoottorit ovat tulleet , joilla pyritään aivan toisenlaiseen käyttötarkoitukseen mitä vanhat tekeleet. Mainitut polttomoottorit ovat tätänykyäänkin aika huonoja hyötysuhteeltaan, joten kuolema korjaa niidenkin lopun kun uudet tekniikat tulevat käyttöön.
Mitä tulee Mersun moottoreiden kehityksestä 20-vuoden takaiseen aikaan, niin ei niitä moottoreita kannata Suomalaisissa pikkupajoissa tai tutkimuslaitoksissa enää koestaa, kun Mersun insinöörit ovat kattavasti ne aikoinaan jo testanneet.
Kaikki perustuu kuitenkin moottorin suunnitteluun, jossa tiedetään kaikki olennainen mitä moottorissa on oltava materiaaleista aina käytön suhteen. Suunnittelupöydällä suurin osa asioista jo ratkeentuu.
Topicin tutkimusmatkassa on kyse siitä että tavaraa kulkee läpi kolminkertainen määrä mersun insinöörien suunnitelmasta poiketen. Varmasti on 6mm elementin kanssa jokainen parametri hiottu viimesen päälle kuosiin. Kyse on virittämisestä, mielenkiinnolla odottaen tutkimustuloksia joita voisi mahdollisesti itsekin hyödyntää.

Hatunnosto pioneeri työtä tekeville.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

aniemiko kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Oikein mielenkiintoista pohdiskelua kokeilujen suhteen.

Ellei mitään tiedossa olevaa tietoa kyseenalaista ei mitää kehitystä minkään suhten voi tapahtua :wink: Mielestäni oikein terve ja järkevä lähestymistapa moneen asiaan.

Noihin polttomoottoreiden kehitykseen voisin senverran vielä kommentoida, että viimeisen 20-vuoden periodilla kammiotyyppisten polttomoottorien "kehityskulku" on loppuun koluttu. Uudentyyppiset polttomoottorit ovat tulleet , joilla pyritään aivan toisenlaiseen käyttötarkoitukseen mitä vanhat tekeleet. Mainitut polttomoottorit ovat tätänykyäänkin aika huonoja hyötysuhteeltaan, joten kuolema korjaa niidenkin lopun kun uudet tekniikat tulevat käyttöön.
Mitä tulee Mersun moottoreiden kehityksestä 20-vuoden takaiseen aikaan, niin ei niitä moottoreita kannata Suomalaisissa pikkupajoissa tai tutkimuslaitoksissa enää koestaa, kun Mersun insinöörit ovat kattavasti ne aikoinaan jo testanneet.
Kaikki perustuu kuitenkin moottorin suunnitteluun, jossa tiedetään kaikki olennainen mitä moottorissa on oltava materiaaleista aina käytön suhteen. Suunnittelupöydällä suurin osa asioista jo ratkeentuu.
Topicin tutkimusmatkassa on kyse siitä että tavaraa kulkee läpi kolminkertainen määrä mersun insinöörien suunnitelmasta poiketen. Varmasti on 6mm elementin kanssa jokainen parametri hiottu viimesen päälle kuosiin. Kyse on virittämisestä, mielenkiinnolla odottaen tutkimustuloksia joita voisi mahdollisesti itsekin hyödyntää.

Hatunnosto pioneeri työtä tekeville.

Ei pidä luulla etteikö Mersun moottorivalmistajan insinöörit ole tutkineet kattavasti tuolle moottorityypille optimaaliset komponentit.
Mainitut tahot myös testaa moottorit usemmalla komponenttivaihtoehdoilla. Sillä ei ole tässä tapauksessa merkitystä, vaikka kolminkertainen polttoaineen ruiskutus ohjataankin palotilaan...aina menee optimista pieleen jos ei muita parametrejä ja rakenteita muuteta.
Mitä tulee näihin Mersun moottoreiden virittelyihin, niin onhan niitä erilaisilla kokoonpanoilla tehneet useakin taho kummosillakaan edistyksillä, jotka kyllä tietävät jo jotakin moottoritekniikan virittelyistä.

Muistutan vaan että ne viimeiset tehot ja vääntömomementin hyödyt voi koitua kalliiksi harrastukseksi. Moottoria on vaikea saada tasapainoon kaikilla osakuormilla....ja se yksikin epätasapainossa oleva rääkäisy voi aiheuttaa moottorin tuhotumisen.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mesemies89 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Oikein mielenkiintoista pohdiskelua kokeilujen suhteen.

Ellei mitään tiedossa olevaa tietoa kyseenalaista ei mitää kehitystä minkään suhten voi tapahtua :wink: Mielestäni oikein terve ja järkevä lähestymistapa moneen asiaan.

Noihin polttomoottoreiden kehitykseen voisin senverran vielä kommentoida, että viimeisen 20-vuoden periodilla kammiotyyppisten polttomoottorien "kehityskulku" on loppuun koluttu.
Minähän en tätä kyllä usko alkuunkaan.

Sen uskon että parempia tekniikoita on olemassa ja pääosin tutkimus/kehitys keskittyy niihin joka lie on järkevääkin. Mutta varmaa on se että ennakkoluuloton asenne uusine kokeiluneen tuo takuulla positiivisia tuloksia myös vanhaan tekniikkaan. On eriasia se onko se taloudellisesti järkevää suorittaa. Voi ollakkin? Sen tietää sitten kun on kokeillu ja tietää tulokset ja kustannukset. "Keramiikkamekaniikka" jos sitä nyt sellaiseksi voi nimittää on paljon mahdollisuuksia joita ei ole vielä hyödynnetty suurelta osin kustannussyistä esimekiksi mainitakseni.

On mielestäni täysin absurdia väittää että 80 luvulla keksittyä tekniikkaa ei voida enää parantaa nykytietämyksellä.

Onneksi meitä pellepelottomia on vielä olemassa jotka uskalataa kyseenalaistaa ns. varmana pidettyä tietoa :wink: On ittekkin tullu ns. pöyhittyä asioita testausalalla kun olen :D Ala tosin on eri kun tässä.

Edittiä: Suorasuihkudieseleitä oli jo 50 luvun lopulla yleisesti kaikissa dieselmoottoreissa käytössä ja sitä pidettiin 70 ja 80 luvulla aivan paskana tekniikkana Tuli esikammiodieselit ja nyt ollaan takas suorasuihkudieseleissä kun se olikin oikeinkin hyvä tekniikkaa.

Muistan kun joku pellepeloton joskus kauan sitten ihmetteli et minkä ihmeen takia autoihin laitetan esikammioita kun hyvääkin tekniikkaa on olemassa :lol: Kaveri oli ehkä aikaansa edellä enemmän kuin arvasikaan.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

[quote="Jari Ke"]
Minähän en tätä kyllä usko alkuunkaan.

"Keramiikkamekaniikka" jos sitä nyt sellaiseksi voi nimittää on paljon mahdollisuuksia joita ei ole vielä hyödynnetty suurelta osin kustannussyistä esimekiksi mainitakseni.


Näin se vaan on että polttomoottorien ( mäntäkoneiden ) elinaika on päättymässä....joskin se elinaika olisi pitänyt jo täyttyä.
-80-luvun puolenvälin paikkeilla tuli ensimmäiset keraamipinnoitteiset polttomoottorit markkinoille, jonka jälkeen sen osalta ei ole tähän päivään mennessä tapahtunut mitään mullistaavaa muutosta.
Tämänpäivän polttomoottorit ovat hyvin lähellä -80-luvun vanhaa tekniikkaa, joten ei niissä ole hurraamista. Pieniä muutoksia ollaan näperrelty mutta kokonaishyötysuhde on ala-arvoinen.
Minkään palotilan muokkaamisella ei päästä juuri mihinkään parannukseen.
Tässä on turhaa jatkaa monologia, koska tiedän ettei tällä foorumilla ole vastaanottokykyä ja ymmärrystä polttomoottoritekniikasta henkilöillä joiden kanssa keskutelee.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mesemies89 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Minähän en tätä kyllä usko alkuunkaan.

"Keramiikkamekaniikka" jos sitä nyt sellaiseksi voi nimittää on paljon mahdollisuuksia joita ei ole vielä hyödynnetty suurelta osin kustannussyistä esimekiksi mainitakseni.

On mielestäni täysin absurdia väittää että 80 luvulla keksittyä tekniikkaa ei voida enää parantaa nykytietämyksellä.

quote]


-80-luvun puolenvälin paikkeilla tuli ensimmäiset keraamipinnoitteiset polttomoottorit markkinoille joka jälkeen sen osalta ei ole tähän päivään mennessä tapahtunut mitään mullistaavaa muutosta.
Puhuu mies joka ei uskalla kyseenalaistaa mitään :lol: :lol: :lol:

Muistelen että jossain topiikissa kehuit olleesi testaamassa jotain uutta josta ei uskalla tuloksia juklistaa ilman rahaa :roll: No se on osin tottakin En ittekkään niin voi tehdä. Testaaminen kuitenkin edelyttää ennakkoluulotonta asennetta asiaan kuin asiaan mikäli minä työkuvani oikein olen ymmärtänyt ? Mikäli sellaista asennetta ei ole on värällä alalla ja ilmoitetut/raportoidut tulokset eivät ole objektiivisia

No niin tai näin niin en olekkaan puhunut/kirjoittanut mistään yksittäisestä mahdollisuudesta. Mikä tai kuka sanoo että yksittäinen keramiikkakokeilu oli lopullinen tulos???

Mitäs mietit tuosa 50 luvulla keksitystä suorasuihkutus -keksinnöstä joka nyt on kehityksen kuuminta kärkeä joka ei ollu mitään 70 ja 80 luvluvlla?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jari Ke kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Minähän en tätä kyllä usko alkuunkaan.

"Keramiikkamekaniikka" jos sitä nyt sellaiseksi voi nimittää on paljon mahdollisuuksia joita ei ole vielä hyödynnetty suurelta osin kustannussyistä esimekiksi mainitakseni.

On mielestäni täysin absurdia väittää että 80 luvulla keksittyä tekniikkaa ei voida enää parantaa nykytietämyksellä.

quote]


-80-luvun puolenvälin paikkeilla tuli ensimmäiset keraamipinnoitteiset polttomoottorit markkinoille joka jälkeen sen osalta ei ole tähän päivään mennessä tapahtunut mitään mullistaavaa muutosta.
Puhuu mies joka ei uskalla kyseenalaistaa mitään :lol: :lol: :lol:

Muistelen että jossain topiikissa kehuit olleesi testaamassa jotain uutta josta ei uskalla tuloksia juklistaa ilman rahaa :roll: No se on osin tottakin En ittekkään niin voi tehdä. Testaaminen kuitenkin edelyttää ennakkoluulotonta asennetta asiaan kuin asiaan mikäli minä työkuvani oikein olen ymmärtänyt ? Mikäli sellaista asennetta ei ole on värällä alalla ja ilmoitetut/raportoidut tulokset eivät ole objektiivisia

No niin tai näin niin en olekkaan puhunut/kirjoittanut mistään yksittäisestä mahdollisuudesta. Mikä tai kuka sanoo että yksittäinen keramiikkakokeilu oli lopullinen tulos???

Mitäs mietit tuosa 50 luvulla keksitystä suorasuihkutus -keksinnöstä joka nyt on kehityksen kuuminta kärkeä joka ei ollu mitään 70 ja 80 luvluvlla?

Meidän väliset "keskustelut " menee ohi aiheen, joten on parempi ettei kommentoida kumpikaan toistemme kertomuksia, koska olemme aivan eri alalla joten keskustelu ei tuota kummallekaan kuin mielipahaa.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mesemies89 kirjoitti:

Meidän väliset "keskustelut " menee ohi aiheen, joten on parempi ettei kommentoida kumpikaan toistemme kertomuksia, koska olemme aivan eri alalla joten keskustelu ei tuota kummallekaan kuin mielipahaa.

OT:ksi menee se on totta mutta Ittelle ei mielipahaa koidu :wink:

Pistin YV:tä
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Älkää nyt lopettako. Tämä alkoi käymään viihteesta. Tämä on vähän niinkuin saippuaooppera, jossa katsojat hakevat "omat puolensa".

Mesemies89 on tyypillinen "bessewisser" joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken ja kun tiukka paikka tulee, niin menee sanattomaksi. Vetoaa johonkin salassapitojuttuihin jne. Kaikki, jotka on ollut vähänkään tekemisissä akateemisten tutkimusten kanssa, tietävät, että kaikki lähdeaoineisto on julkaistavaa materiaalia. Jos on taas kyse oikeasti salaisista tutkimuksista, niin niistä joutuu tekemään salassapitosopimuksen työnantajan kanssa ja niistä ei sanktioiden uhalla täällä kirjoitella. Edes tyyliin, tiedän, mutta en voi kertoa.

Omaa mutua :oops: : Mersun insinöörit ovat olleet pahasti" hakoteilla" OM60X moottoriperhettä suunniteltaessa, jos mietitään elinikää. Siihen aikaan henkilöautojen mitoitusperuste taisi olla 200 tkm. Nämä moottorit kestävät jotain ihan muuta ja vaikka tehoja nostaa niin silti tuntuvat kestävän. ST virittäjät tuskin haaveilevat edes 50 tkm kestosta, joten reserviä on. Kammioiden kesto on varmaan yksi suurimmista riskeistä. Ollut sitä jo ehkö konetta suunniteltaessa. Jonkinlainen ongelma se oli jo edellisen moottorisukupolven kanssa. Siinä on tehty kompromisseja tehon kustannuksella eliniän varmistamiseksi. Joten lonkalta sanoisin, että se mikä on tehtaalta tullut ei ole tehojen kannalta optimaalisin.

Hatunnosto ketjun aloittajalle ja muille kammiogeometrian kyseenalaistamisesta :thumbup:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

tulimäki kirjoitti: Hatunnosto ketjun aloittajalle

Justiinsa näin :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Se kuitenkin on totta ettei kaikkia testituloksia ole tarkoitus julkistaa mutta joka ikinen kerta nuo ei julkaistavat tulokset liittyy koe C tai koe B sarjan testeihin joilla on tarkoitus hakea ne kehityskohteet joita tulosten perusteella löydetään. A -sarja on sitä premium sarjaa joita sit menee eteenpäin ja taatusti täyttää testaus speksit. Niistä myös speksit lie on saatavilla ilman eri maksua ?
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 turbo esikammiot

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Hmmh... :think:

Pitääpäs kysästä kärsiikö kuvia ottaa, laitan tänne jos saan luvan. Ei se kummonen kampe oo. Viime viikolla kävin pätkäsemässä osat palasiks mitä mitataan, eli kammion pää inan reikien "yläpuolelta" poikki, ja siitä materiaali "spektri", sekä helmestä.

Ei oo mun hommia nää yliopiston labrajutut, hitto ku kysyivät että veetäänkö yliopistolla palasiks vai vedänkö ite, nii sanoin että samapa tuo että veetään koululla nii saahaan oikeenlaine jälki jos sillä on merkitystä mittaukseen (ei ole...). No, varattiin labra 1.5h nii siinä ajassa kerettiin justii vetää kahesta kohtaa kammio poikki... :mrgreen: 35mikromilliä/sekunnissa liikku se katkasulaite... :clap:

Noh, ny on ainaki nätti leikkausjälki, harvon peili nuon kirkas mitä se leikkauspinta.

Kyllä nuista tuloksista ainaki jonkinnäköne julkasu tänne tulee.

Ku tarkotuksena olis myös sellanen, että alkais tekemään noita helmiä itte. Tekis karvan verran paksummalla varrella, muuten samanlaisia, samasta materiaalista. Jos alkais sarjana tehä nii ei hinta ois kauhee, niinku uus kammio et +150e. Eikä tarttis jännittää että onkohan tarvike, vaan olis hyvin lähellä todellisuutta.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Vastaa Viestiin