Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Seuraavan linkin takaa löytyy ohje suuttimien huollolle: " Injection system"
Sieltä löytyy kuva suihkun muodosta.
Paineet ja momentit.
602:ssa ainakin suutin aukaistaan ja neula puhdistetaan ja kiristetään 30 Nm ja kanteen 70 - 80 Nm.
Parhaan tuloksen saa, jos ostaa kimpassa 200 €:n suihkun tarkistus laitteen. Ei siinä mitään prikkoja välttämättä tarvitse, 5 bar:in heitto.
Tuskin sitä tarkemmin saa. Uudet jossakin 120 ja vanhat 100 - 110 bar. Jos isompi heitto, niin jousien vaihto.
http://www.startekinfo.com/StarTek/outs ... ocId=11832" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sitten tarkistetaan oikea ennakko, + 24 astetta +/- 1.
http://www.w124performance.com/service/" onclick="window.open(this.href);return false; ... chElec.htm
Sieltä löytyy kuva suihkun muodosta.
Paineet ja momentit.
602:ssa ainakin suutin aukaistaan ja neula puhdistetaan ja kiristetään 30 Nm ja kanteen 70 - 80 Nm.
Parhaan tuloksen saa, jos ostaa kimpassa 200 €:n suihkun tarkistus laitteen. Ei siinä mitään prikkoja välttämättä tarvitse, 5 bar:in heitto.
Tuskin sitä tarkemmin saa. Uudet jossakin 120 ja vanhat 100 - 110 bar. Jos isompi heitto, niin jousien vaihto.
http://www.startekinfo.com/StarTek/outs ... ocId=11832" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sitten tarkistetaan oikea ennakko, + 24 astetta +/- 1.
http://www.w124performance.com/service/" onclick="window.open(this.href);return false; ... chElec.htm
W201, 2,5 D, vm91
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Suihkun kuvio avautumis paine ja sisäinen paineen ylläpito tietyssä ajassa...siinäpä ne mittaukset taisi olla.
Itse tein korinoikaisupumpusta ja siihen mittari ja suutinputki lähtö niin sellaisella joitakin suihkuja varmistellut onko kunnossa ja yhden kuorkin suuttimet oli ruuvilla säädettävä avauspaineet niin siinä se oli jees.
Jos tieten kuvio ja paineet ja kesto on hyvä niin kasaan mutta suosittelen suoraan uudet käret..ei ne tainneet kovin kalleita olla.
Itse tein korinoikaisupumpusta ja siihen mittari ja suutinputki lähtö niin sellaisella joitakin suihkuja varmistellut onko kunnossa ja yhden kuorkin suuttimet oli ruuvilla säädettävä avauspaineet niin siinä se oli jees.
Jos tieten kuvio ja paineet ja kesto on hyvä niin kasaan mutta suosittelen suoraan uudet käret..ei ne tainneet kovin kalleita olla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Tekniikan maailmassa oli juttua noista suuttimista vuosi pari sitten. Muistaako kukaan mikä numero mahtoi olla kyseessä?
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Käytin omat suuttimet dieselhuollossa. Suuttimen kärjet maksavat 25 - 35 €/kpl. kertakäynti noin 200 €. Halvin testilaite 110 €.
Kyl ne voi jossakin vaiheessa itse huoltaa.
Pääset palkoille. Niinkuin ohjeessa oli niin katsoo ensin mitä ne suuttimen sanoo eli suihkun muoto ja avautumispaine.
Kyl ne voi jossakin vaiheessa itse huoltaa.
Pääset palkoille. Niinkuin ohjeessa oli niin katsoo ensin mitä ne suuttimen sanoo eli suihkun muoto ja avautumispaine.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Mistäs niitä tuohon hintaan saa meinaan ittelle makso muistaakseni 75€ vai onko turbon kärki erilainenejuvonen kirjoitti:Suuttimen kärjet maksavat 25 - 35 €/kpl.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Muunmuassa OM 602 moottoriin suutinkärki maksaa 13.90 € Motonetissä. Suutinkärki on sama vaparissa ja turbossa...avautumispaine turbossa korkeampi.Jari Ke kirjoitti:Mistäs niitä tuohon hintaan saa meinaan ittelle makso muistaakseni 75€ vai onko turbon kärki erilainenejuvonen kirjoitti:Suuttimen kärjet maksavat 25 - 35 €/kpl.
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Ei taida olla edes italovalmisteita tuohon 13,90 hintaan? Kiinalaisia kärkiä?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Minä laitoin noin vuosi sitten tuommoset halvat kärjet (dieselkontor.de) volkkariin ja hyvin ne on toimineet. Meinaan tilata samasta paikasta myös mersuun, niin sittenhän tuo selviää. Tosin kun motonetista saa niin miksei sitten sieltä, lienee ihan samaa tavaraa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Motonetin käret laittoin entiseen ja hyvin pelitti mitä ehti auto olla.
S124 & W124
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Voi olla et muistan hinnan väärinkin. KL:n tavaraa se oli. Lähetyskulut noin 15€ ni kärjelle jonka ostin jää silti aikalailla kakkua? Sanotaan et muistan väärin ni ei ittestä tunnu niin pahalta
Siinä mielessä mielenkiintoista tietoa et tilausmatka on jo sovittu Salonseudulta länsiluoteeseen
Toisaalta oon senverta epäluuloinen etten taida motonetin kärkiä sinne laittaa. Autoa kun on jokatapauksessa tarkoitus pitää ittellä.

Siinä mielessä mielenkiintoista tietoa et tilausmatka on jo sovittu Salonseudulta länsiluoteeseen

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Oletkos Jari muuten kysellyt Nikkaselta Halikosta KL tavaran saamista ilman toimituskuluja, onnistui ainakin aikoinaan ja tavaraa tuli aina keskellä viikkoa. Kun tarvitsee jonkin parin euron nippeliä niin ei viitsi toimituskuluja maksaa. Tosin 10€ ne minun mielestä on viime aikoina enää ollut matkahuollon kautta.
Saataiskos me Mynästä hyvällä hinnalla kärkiä kimpssa ? Tarttisin 10 kärkeä noin alkuun
ja vähän paksumpia shimmausprikkoja...
Saataiskos me Mynästä hyvällä hinnalla kärkiä kimpssa ? Tarttisin 10 kärkeä noin alkuun

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Pistin YV:täveskola kirjoitti:Oletkos Jari muuten kysellyt Nikkaselta Halikosta KL tavaran saamista ilman toimituskuluja, onnistui ainakin aikoinaan ja tavaraa tuli aina keskellä viikkoa. Kun tarvitsee jonkin parin euron nippeliä niin ei viitsi toimituskuluja maksaa. Tosin 10€ ne minun mielestä on viime aikoina enää ollut matkahuollon kautta.
Saataiskos me Mynästä hyvällä hinnalla kärkiä kimpssa ? Tarttisin 10 kärkeä noin alkuunja vähän paksumpia shimmausprikkoja...
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Bosch vaihtosuuttimet KL-Varaosilta 64,30 euroa kappale.
wiimax.fi
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Noniin Tämä hinta täsmää muisteluundealer kirjoitti:Bosch vaihtosuuttimet KL-Varaosilta 64,30 euroa kappale.

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Vaihtosuutin ja uusi kärki on eri asia, vaihtosuuttimessahan hintaan sisältyy ikäänkuin asennustyö.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Niinpä, yksi vaihtoehto on entisiä tutkimatta tilata vaihtosuuttimet ja heittää paikalleen. Kustannuksia ei tuon hinnan
lisäksi tullutkaan kuin tiivisteprikoista, eikä mennyt aikaa juuri lainkaan.

wiimax.fi
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
dealer kirjoitti:Niinpä, yksi vaihtoehto on entisiä tutkimatta tilata vaihtosuuttimet ja heittää paikalleen. Kustannuksia ei tuon hinnanlisäksi tullutkaan kuin tiivisteprikoista, eikä mennyt aikaa juuri lainkaan.
Hetkinen hetkinen.... Mulle tuli uusi kärki ja ollakseni rehellinen muistan hinnan satavarmasti oikein. Lappukin vois löytyä tallista kun lähden kaivelemaan vaikka asia on pari vuotta vanha.
Nuinko olis peritty koko helahoidon hinta pelkällä kärjen hinnalla vahingossa

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Nyt dealer on ymmärtänyt homman aivan väärin, tälläisessä suuttimen kanssa puuhastelussa pitää saada sellainen 1/2 vuotta kulumaan ja kustannuksia pitää kertyä yhden halvan dieselmersun hinnan verran. Asennustyö tulee tehdä pariin kertaan mutukertoimella siten, että vasta kolmannella, pakkasessa sormet kohmeessa tehty työ tuottaa käynnistyvän moottorin. Tyypillisesti tähän liittyy myös 1-2 kerta jolloin tienvarteen hyytynyt joneuvo hintaan kotiin. Muutoin ei harrastuksen tunnusmerkistö täyty ja puhutaankin korjaamotoiminnasta eikä harrasteesta. Esimerkiksi itse ajoin 130 km ja kulutun kolmatta sataa sopivaan mittauskalustoon, jotta saan asennettua muutaman suutinkärjen. Aikaa neljän suuttimen kanssa saa helposti kulutettua palttiarallaa 20h kun pitää käydä lävitse internetin erilaisten ohjeiden kirjo sekä potentiaaliset verkkokaupat, joissa teoriassa on mahdollista säästää 2-3 € per suutin. Kirjeenvaihtoon verkkokauppojen kanssa pitää myös varata useampi tunti.
Olisko tuossa laadukkaan merkkikärjen hintaluokkaa: http://www.idparts.com/catalog/product_ ... ts_id=3084" onclick="window.open(this.href);return false;
Olisko tuossa laadukkaan merkkikärjen hintaluokkaa: http://www.idparts.com/catalog/product_ ... ts_id=3084" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
veskola kirjoitti:Nyt dealer on ymmärtänyt homman aivan väärin, tälläisessä suuttimen kanssa puuhastelussa pitää saada sellainen 1/2 vuotta kulumaan ja kustannuksia pitää kertyä yhden halvan dieselmersun hinnan verran. Asennustyö tulee tehdä pariin kertaan mutukertoimella siten, että vasta kolmannella, pakkasessa sormet kohmeessa tehty työ tuottaa käynnistyvän moottorin. Tyypillisesti tähän liittyy myös 1-2 kerta jolloin tienvarteen hyytynyt joneuvo hintaan kotiin. Muutoin ei harrastuksen tunnusmerkistö täyty ja puhutaankin korjaamotoiminnasta eikä harrasteesta. Esimerkiksi itse ajoin 130 km ja kulutun kolmatta sataa sopivaan mittauskalustoon, jotta saan asennettua muutaman suutinkärjen.






Asiaa ja tunnistaa Jari Ke ittensä tästä

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Tässä on vielä suora linkki dieselkontor.de sivuston kärkeen, joka on siis tarvikekärki: http://www.dieselkontor.de/product_info ... cts_id=159" onclick="window.open(this.href);return false; Tämän pitäisi mielestäni sopia kaikkiin OM60x vajaaventtiilimoottoreihin, mutta ihan noin varmaksi ei voi vannoa, kun jotain lucaksen suuttimiakin on kuulemma joissain käytetty.
Ei ole siis hinnalla pilattu.
MUTTA mikä kärki on moniventtiilissä, onko se tämä ? http://www.dieselkontor.de/product_info ... cts_id=170" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: Kyllä, ainakin googlen mukaan E300/OM606 sisältää tämän: Bosch 0434250897
mutta: Mikäs tämä on: Bosch 0434250176
Ei ole siis hinnalla pilattu.
MUTTA mikä kärki on moniventtiilissä, onko se tämä ? http://www.dieselkontor.de/product_info ... cts_id=170" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: Kyllä, ainakin googlen mukaan E300/OM606 sisältää tämän: Bosch 0434250897
mutta: Mikäs tämä on: Bosch 0434250176
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Mitäs vanhan suuttimen koeponnistaminen yleisesti maksaa? Entä jos siihen laitetaan samalla uusi kärki ja säädetään kohdilleen? Mun pitäis kanssa muutama suutin huollattaa jossain talven aikana...
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
6 pkl:n tarkistus ei säätöä ei huoltoa 15€ Pidin kohtuullisena hintana. Siinä muuten selvisi se yx väärä kuvioinen suutin. Ei kussu tms. Vain väärä kuvio. Pieni muutos oli pa-kulutukseen.Jolle kirjoitti:Mitäs vanhan suuttimen koeponnistaminen yleisesti maksaa? Entä jos siihen laitetaan samalla uusi kärki ja säädetään kohdilleen? Mun pitäis kanssa muutama suutin huollattaa jossain talven aikana...
Uuden kärjen asennus/testaus oli jotain 20€
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Reisu on heitetty ja kyllä se hymy vaan irtoaa vieläkin
Ruikkari oli kolme kertaa liikaa toleranssin ulkopuolella syötöntasaisuuden suhteen pyttyjen kesken
Jovain käypi tasaiseen lankku 25kymppinenkin. Suuttimet "kuin uudet arvoiltaan" oli kommentti.
Sellainenkin ihme on nyt nähty että metallinen takaiskuventtiili pa-paluuletkussa voi vuotaa ilmaa ja nyt siis jo p-ainettakin. Prässäämällä lyöty nippuun ja siitä saumasta se mehi.
Nyt sitte maantietä lankulle niin näkee mitä kulutukseen vaikutti. Sitä onkin tiedossa tuonne Karran suunnille ihan lähiaikoina

Ruikkari oli kolme kertaa liikaa toleranssin ulkopuolella syötöntasaisuuden suhteen pyttyjen kesken

Jovain käypi tasaiseen lankku 25kymppinenkin. Suuttimet "kuin uudet arvoiltaan" oli kommentti.
Sellainenkin ihme on nyt nähty että metallinen takaiskuventtiili pa-paluuletkussa voi vuotaa ilmaa ja nyt siis jo p-ainettakin. Prässäämällä lyöty nippuun ja siitä saumasta se mehi.
Nyt sitte maantietä lankulle niin näkee mitä kulutukseen vaikutti. Sitä onkin tiedossa tuonne Karran suunnille ihan lähiaikoina

Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Missä sijaitsee metallinen takaiskuventtiili pa-paluuletkussa ?
Jos minulla loppuu polttoaine, niin ei sitä saa käyntiin muutoin ku ilmaamalla sieltä sun täältä.
Jos minulla loppuu polttoaine, niin ei sitä saa käyntiin muutoin ku ilmaamalla sieltä sun täältä.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Missäs Jari Ke huollatti suuttimensa?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Mynämäellä. Pidän parhaana mahdollisena tässä maassa oli kyse pumpusta tai suuttimista.
Niin kuvassa näkyy se takaisku.
Edit: Nyt vasta huomasin puusilmä kun on. Terveisiä vaan kulmille
Niin kuvassa näkyy se takaisku.
Edit: Nyt vasta huomasin puusilmä kun on. Terveisiä vaan kulmille

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Alunperin siellä ei ole mitään takaiskuja, joten jos sinne ei ole tuollaista jälkeenpäin laitettu niin turha sitä on etsiäejuvonen kirjoitti:Missä sijaitsee metallinen takaiskuventtiili pa-paluuletkussa ?
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
Minulla sitä ei ole. Olisiko se tarpeellinen tavallisessa pumpussa ? Vai onko se tarve ainoastaan viritettyihin pumppuihin.
W201, 2,5 D, vm91
Re: Onko suuttimien huolto rakettitiedettä...
eipä sillä ole tarvetta kummassakaan, jos muuten on kunnossa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E