Voinko ostaa isomman akun?
Voinko ostaa isomman akun?
Moro noviisi täällä taas!
eli siis otsikko kertookin että voinko ostaa isomman akun, nykyinen on 88ah ja laturi on 90ah. Eli voinko esim lykätä 88ah tilalle 100ah:n akun. Tuleeko toi laturi ikinä lataamaan tota täyteen tms muita haittoja?
Auto: MB E220D -96 W210
eli siis otsikko kertookin että voinko ostaa isomman akun, nykyinen on 88ah ja laturi on 90ah. Eli voinko esim lykätä 88ah tilalle 100ah:n akun. Tuleeko toi laturi ikinä lataamaan tota täyteen tms muita haittoja?
Auto: MB E220D -96 W210
Re: Voinko ostaa isomman akun?
voi laittaa ja lataa kyllä täyteen
- sepulaakeri
- Mersumies
Laita vaikka 5000ah akku sillä ei ole mitään väliä kunhan se mahtuu fyysisesti paikoilleen.
Ah merkintä tarkoittaa kuinka monta tuntia akku toimii amppeerin virralla. Siihen ei vaikuta laturi mitenkään, 12v laturi lataa 12 v akun täyteen aina oli akku kuinka iso tahansa seon sitten laturista kiinni kuin kauan siinä menee.
Ah merkintä tarkoittaa kuinka monta tuntia akku toimii amppeerin virralla. Siihen ei vaikuta laturi mitenkään, 12v laturi lataa 12 v akun täyteen aina oli akku kuinka iso tahansa seon sitten laturista kiinni kuin kauan siinä menee.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Kyllä voit ja kannattaakin laittaa dieseliin iso akku, herää lähinnä kysymys, miksi siellä on pieni akku? Eikö siellä kuuluisi olla tällainen n. 100Ah akku kaikissa (diesel) mersuissa?
PS Minäkin laitoin Volkkarin 75Ah akun tilalle mersun 100Ah ja volkkarin laturi on siis sitä 65A luokkaa.
PS Minäkin laitoin Volkkarin 75Ah akun tilalle mersun 100Ah ja volkkarin laturi on siis sitä 65A luokkaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Suomi-autoissa on aina 100 ampeerin akku, joissain ulkomaantuonneissa on vakionaan pieni akku ja akun teline. Toinen vaihtoehto on että joku on säästänyt hiukan ja laittanut sinne halvemman ( pienemmän akun)
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Ennen akku oli 88Ah , nykyään vastaava on 100Ah johtuen akkujen valmistus muutoksesta.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
http://www.justcarbatteries.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvät takuu ja ilmainenrahti.
esim.
http://www.justcarbatteries.co.uk/index ... eries.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvät takuu ja ilmainenrahti.
esim.
http://www.justcarbatteries.co.uk/index ... eries.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brilliant!!
Kiitos tiedoista!
Joo tosiaan tuontiauto kyseessä, mikäs olis hyvä akku tälläseen diesel mersuun?
Joo täytyy harkita tota britti sivustoo tai sit vaa käppäilee lähimpää akkukauppaa..!
Kiitos tiedoista!
Joo tosiaan tuontiauto kyseessä, mikäs olis hyvä akku tälläseen diesel mersuun?
Joo täytyy harkita tota britti sivustoo tai sit vaa käppäilee lähimpää akkukauppaa..!
MInä olen ollut tyytyväinen tähän: Exide Premium EA1000 12v 100Ah. Edellinen Exide levis tällä viikolla, se oli otettu käyttöön 1/2003. Uusi on juuri tuollainen EA1000. Kuten kaikissa minun autoissani. Lapin akussa maksoi 135e.
Mun kokemuksien mukaan Bosch silver on paras akku, sitten seuraavina tulee varta, bilteman hopea ja varmaan muitakin merkkejä.
Exiden akkuihin taas en koske pitkällä tikullakaan, niiden kanssa on ihan liikaa tullut tapeltua
Exiden akkuihin taas en koske pitkällä tikullakaan, niiden kanssa on ihan liikaa tullut tapeltua
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Samaa voi sanoa Bosch Silveristä, 3kpl (2-3v vanhoja) on hajonnut mulla totaalisesti
Eli, totuus lienee se ettei niissä ole juuri mitää eroja.
tuo 11v vanha Exide o minulla ensimäinen exide joka ei enää toimi. Minusta s eo iha hyvä suoritus
Yhden toimivuutta viime keväänä epäilin, mutta se osoittautui että auton radio oli väärin asennettu.
On meil kyl veneessä neljä vajaa 100Ah Silveriä jotka on suunillee saman ikäiset eli yli 10v. Ei minulla ole kyllä varsinaisesti moitittavaa mistään akkumerkistä. Hinta on ratkaissut ja exide on aina ollut halvin.

tuo 11v vanha Exide o minulla ensimäinen exide joka ei enää toimi. Minusta s eo iha hyvä suoritus

On meil kyl veneessä neljä vajaa 100Ah Silveriä jotka on suunillee saman ikäiset eli yli 10v. Ei minulla ole kyllä varsinaisesti moitittavaa mistään akkumerkistä. Hinta on ratkaissut ja exide on aina ollut halvin.
Joo,
näkemyksiä on monenlaisia. Mulla oli joskus yhdessä autossa joku siihen aikaan ihan suht hinnakas Boschin akku, ja se ei ollut pitkäikäinen, eikä muutenkaan ominaisuuksillaan säväyttänyt. Exide Excell on tuntunut ihan hyvin toimivalta toistaiseksi, ja semmoisen ostin sitten toiseenkin Mersuun keväällä. Samoin Yuasa oli sellainen patteri, joka toimi varsin mainiosti vaikka kuinka monta vuotta, vaikka ei niin tunnettu merkki taida täällä päin ollakaan.
Motonetin Snajderista olen kuullut useammastakin suunnasta sen verran paljon negatiivista, että en lähtisi itse kokeilemaan sitä.
Ja sitten vielä, tarina kertoo, että Varta on Mersun alkuperäisakkujen valmistaja, joten sen ei ainakaan kovin huono luulisi olevan. En tosin tiedä tämän tarinan todenperäisyyttä, mutta tämmöistä on monesti kerrottu.
näkemyksiä on monenlaisia. Mulla oli joskus yhdessä autossa joku siihen aikaan ihan suht hinnakas Boschin akku, ja se ei ollut pitkäikäinen, eikä muutenkaan ominaisuuksillaan säväyttänyt. Exide Excell on tuntunut ihan hyvin toimivalta toistaiseksi, ja semmoisen ostin sitten toiseenkin Mersuun keväällä. Samoin Yuasa oli sellainen patteri, joka toimi varsin mainiosti vaikka kuinka monta vuotta, vaikka ei niin tunnettu merkki taida täällä päin ollakaan.
Motonetin Snajderista olen kuullut useammastakin suunnasta sen verran paljon negatiivista, että en lähtisi itse kokeilemaan sitä.
Ja sitten vielä, tarina kertoo, että Varta on Mersun alkuperäisakkujen valmistaja, joten sen ei ainakaan kovin huono luulisi olevan. En tosin tiedä tämän tarinan todenperäisyyttä, mutta tämmöistä on monesti kerrottu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
TM on akkutestissä näköjään valinnut parhaan akun "Trane".
Onks kellää tosta mitään omakohtasta kokemusta, 100ah 145€.
Onks kellää tosta mitään omakohtasta kokemusta, 100ah 145€.
20.01.2002 Asennettu Exide 88Ah antautui eilen, nyt tilalle vastaava 100Ah.
W108-71 3.5 , W202 x2 , W124 coupe , Kupla-66
Ei muuten ole ihan noin. Jos laturi on liian pieni suhteessa akun varauskapasiteettiin, niin suurikin akku on hyvin pian vajaassa varauksessa ja sulfatoinutun.sepulaakeri kirjoitti:Laita vaikka 5000ah akku sillä ei ole mitään väliä kunhan se mahtuu fyysisesti paikoilleen.
Tilanne on sama jos pienellä lirulla yrittäisi täyttää suurta saavia.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
- sepulaakeri
- Mersumies
Re:
M.K kirjoitti:Ei muuten ole ihan noin. Jos laturi on liian pieni suhteessa akun varauskapasiteettiin, niin suurikin akku on hyvin pian vajaassa varauksessa ja sulfatoinutun.sepulaakeri kirjoitti:Laita vaikka 5000ah akku sillä ei ole mitään väliä kunhan se mahtuu fyysisesti paikoilleen.
Tilanne on sama jos pienellä lirulla yrittäisi täyttää suurta saavia.
Tarttuhan joku

Juu, huomasin saman epäkohdan myöhemmin lukiessani. jos asia viedään äärimmäisyyksiin olet oikeassa.
Onneksi mersun konttiin ei taida mahtua 5000Ah:n akkua niin ei taida tulla asiasta huutoa.
No kuinkas tollainen AGM akku soveltuu tollaiseen vanhempaan 124:seen? Olen jostain antanut itseni ymmärtää että toi akku vaatisi kovemma lataus virran kuin 12v eli porsiiko laturi tai akku?
- sepulaakeri
- Mersumies
Nyt meni taas kaksi aivan eri asiaa sekasten. Lataus virta ->A eli amperi ja jännite -> V eli voltti.EetuTee kirjoitti:No kuinkas tollainen AGM akku soveltuu tollaiseen vanhempaan 124:seen? Olen jostain antanut itseni ymmärtää että toi akku vaatisi kovemma lataus virran kuin 12v eli porsiiko laturi tai akku?
En ole AGM akkuun ikänä perehtynyt syvemmin mutta käsittääkseni ko. Akku toimii autossa ihan normaalisti kuten edeltäjä.
Suurempaa lataus jännitettä tarvitaan kun ladataan verkkolaturilla, otetaan akkua käyttöön.
Joku korjaa jos olen väärässä.