W211 Eberin käynnistys epävarmaa
W211 Eberin käynnistys epävarmaa
Auto W211 280 CDI -06. Eber tehdasasenteinen. (Eber on arvaus, voi olla webastokin)
Eberin käynnistys epävarmaa, kun pakkanen kiristyy. Nyt alkoi oikuttelemaan -17 asteessa. Tällaisessa tilanteessa eberin puhallin lähtee päälle, mutta polttoainepumppu ei naksuta ollenkaan. Eberin puhallin sammuu kohta, varmaankin siksi, koska ei saa polttoainetta. Kestää jonkunaikaa, ennenkun lämmitin suostuu yrittämään uudelleen. Jos täräyttää auton käyntiin, eber saattaa sitten käynnistyä uudella yrittämällä.
Pohdintoja:
Jos kysymyksessä olisi akun varaustila, luulisi, että älykäs lokiikka ei käynnistäisi eberiä ollenkaan?
Ohjekirja sanoo, että jos polttoainetta on vähemmän kun 1/4 tankkia, lisälämmittimen toiminta voi olla epävarmaa (jotenkin tähäntyyliin).
Nyt tankki on kuitenkin täynnä ja ongelmaa ilmenee silti.
Mielestäni tämä kuullostaa siltä, että pumpun ohjauslokiikassa on vika?
Onko kellään kokemuksia
Eberin käynnistys epävarmaa, kun pakkanen kiristyy. Nyt alkoi oikuttelemaan -17 asteessa. Tällaisessa tilanteessa eberin puhallin lähtee päälle, mutta polttoainepumppu ei naksuta ollenkaan. Eberin puhallin sammuu kohta, varmaankin siksi, koska ei saa polttoainetta. Kestää jonkunaikaa, ennenkun lämmitin suostuu yrittämään uudelleen. Jos täräyttää auton käyntiin, eber saattaa sitten käynnistyä uudella yrittämällä.
Pohdintoja:
Jos kysymyksessä olisi akun varaustila, luulisi, että älykäs lokiikka ei käynnistäisi eberiä ollenkaan?
Ohjekirja sanoo, että jos polttoainetta on vähemmän kun 1/4 tankkia, lisälämmittimen toiminta voi olla epävarmaa (jotenkin tähäntyyliin).
Nyt tankki on kuitenkin täynnä ja ongelmaa ilmenee silti.
Mielestäni tämä kuullostaa siltä, että pumpun ohjauslokiikassa on vika?
Onko kellään kokemuksia
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
Polttoainepumppuko ei missään vaiheessa lainkaan lähde käyntiin?
Arvailuahan tämä on, mutta muuten tuo voisi olla sellainen vika, että polttoaine ei syty. Ja sitten laite lopettaa polttoaineen pumppaamisen alkuunsa, kun se tunnistaa, ettei se syttynytkään. Ja silloin syyllinen voisi olla hehkutulppa, joka ei toimi kunnolla, varsinkaan enää, kun on enemmän pakkasta ja kun moottorin ollessa sammuksissa, jännitetaso ei ole ihan ylärajoilla.
Ei välttämättä liity tähän tapaukseen mitenkään, mutta mulla veneen ilma-Eberspächer oli joskus sellainen, että se toimi hyvin paljon kuvatunlaisesti. Eli lähti puhaltamaan, mutta ei syttynyt ja sammui sitten itsekseen, jos moottori ei ollut käynnissä. Yleensä moottorin käynnistämisen jälkeen kun starttasi uudelleen, niin alkoi toimia. Sillä kertaa vika oli virtapuolen hapettuneissa sulakkeissa. Eli jännitettä kyllä riitti sen verran, että laite yritti käynnistyä, mutta riittävää määrää virtaa ei kuitenkaan kulkenut sulakkeiden läpi starttivaihetta varten. Koneen kun pisti käymään, niin systeemin jännite nousi sen verran, että pienemmälläkin virralla se lähti käymään. Sulakepesän ja sulakkeiden vaihdon jälkeen on toiminut jotakuinkin ongelmattomasti.
Arvailuahan tämä on, mutta muuten tuo voisi olla sellainen vika, että polttoaine ei syty. Ja sitten laite lopettaa polttoaineen pumppaamisen alkuunsa, kun se tunnistaa, ettei se syttynytkään. Ja silloin syyllinen voisi olla hehkutulppa, joka ei toimi kunnolla, varsinkaan enää, kun on enemmän pakkasta ja kun moottorin ollessa sammuksissa, jännitetaso ei ole ihan ylärajoilla.
Ei välttämättä liity tähän tapaukseen mitenkään, mutta mulla veneen ilma-Eberspächer oli joskus sellainen, että se toimi hyvin paljon kuvatunlaisesti. Eli lähti puhaltamaan, mutta ei syttynyt ja sammui sitten itsekseen, jos moottori ei ollut käynnissä. Yleensä moottorin käynnistämisen jälkeen kun starttasi uudelleen, niin alkoi toimia. Sillä kertaa vika oli virtapuolen hapettuneissa sulakkeissa. Eli jännitettä kyllä riitti sen verran, että laite yritti käynnistyä, mutta riittävää määrää virtaa ei kuitenkaan kulkenut sulakkeiden läpi starttivaihetta varten. Koneen kun pisti käymään, niin systeemin jännite nousi sen verran, että pienemmälläkin virralla se lähti käymään. Sulakepesän ja sulakkeiden vaihdon jälkeen on toiminut jotakuinkin ongelmattomasti.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
Joo, polttoainepumppu ei naksuta yhtään, ei edes ihan alkuvaiheessa.
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
Ei noita polttoainepumppuja kauheen usein hajoo, vaikka kai sekin mahdolista on. En muista miten hehkutus alkoi, sehän imee virtaa hetkellisesti aika rajusti, ja voi notkauttaa jännitteen mistä seuraa että sammuu.
Starilla saa vikakodeja kun on kerran orkkis väylävehje (webasto se varmaan on), näkee miksi se sammuu. Ja pääsee myös ronkkimaan sitä jänniterajaa. Mä pidän akun kylmillä keleillä yöt ylläpitolaturissa, tuntuu että akkuvaraus pikkuhiljaa heikkenee kun ei ajomatka riitä kunnon lataukseen. Sitten jää vielä se kaikkien pelottelem ohjainkorttivika
Starilla saa vikakodeja kun on kerran orkkis väylävehje (webasto se varmaan on), näkee miksi se sammuu. Ja pääsee myös ronkkimaan sitä jänniterajaa. Mä pidän akun kylmillä keleillä yöt ylläpitolaturissa, tuntuu että akkuvaraus pikkuhiljaa heikkenee kun ei ajomatka riitä kunnon lataukseen. Sitten jää vielä se kaikkien pelottelem ohjainkorttivika

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
Mainitsit Starin. Onko se joku MB:n softa, jolla pääsee vikakoodeja lukemaan.
Onko se freeware vai pitääkö se ostaa, entäs kaapeli.
Minulla on olemassa joku VGA:n sopiva kaapeli ja softa sekä joku yleiskaapeli + ScanTool for OBD-2 diagnostics softa.
Voiskohan tällä päästä kiinni MB:hen?
Onko se freeware vai pitääkö se ostaa, entäs kaapeli.
Minulla on olemassa joku VGA:n sopiva kaapeli ja softa sekä joku yleiskaapeli + ScanTool for OBD-2 diagnostics softa.
Voiskohan tällä päästä kiinni MB:hen?
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
Juuei toimi, en usko että pääsee weballe asti tonkimaan. Noilla saa yleensä jotain moottorivaloja, srs valoja tai muita katsastuinssin kiinnostuskohteita sammuteltua jos ovat jostain syystä 'jääneet' päälle, ja kryptisiä PXXXXX koodeja luettua (ilman tulkintaa, eikä aina löydy 'muunnoslistoistakaan') . Eikä aina kykene noitakaan tekemään.
Star on se MB:n oma softa + multiplekseri. Hinnat alkaen 300 taalaa kiinalainen klooni, siihen läppäri päälle. Aito maksaakin sitten tonneja.
Kato tuolta 'misä starit löytyvät' ketjusta jos lähettyvilläsi olisi joku foorumilainen, joka pyynnöstä vilkaisisi webaasi.
Star on se MB:n oma softa + multiplekseri. Hinnat alkaen 300 taalaa kiinalainen klooni, siihen läppäri päälle. Aito maksaakin sitten tonneja.
Kato tuolta 'misä starit löytyvät' ketjusta jos lähettyvilläsi olisi joku foorumilainen, joka pyynnöstä vilkaisisi webaasi.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
Vaikuttaa siltä, että polttoainepumppuun vaikuttaa akun jännitteen hiipuminen.
Taas kerran kun webasto ei lähtenyt käyntiin, laitoin virran päälle, tuli ilmoitus akun jännitteen alenemisesta, mukavuuslaittees eivät ole tilapäisesti käytettävissä....=> esim. penkinlämmittimet eivät lähteneet päälle, vilkuttivat vaan valoja. Samoin webasto. En tiedä oliko webasto hetken vikatilassa, mutta kun moottori oli hetken ladannut akkua, hälytys poistui, penkinlämmittimet alkoivat toimia ja polttoainepumppu + webasto lähti myös päälle.
Laitoin auton (akun) yöksi lataukseen. Aamulla webasto lähti iloisesti käyntiin vaikka pakkasta oli -18 astetta.
Onko kellään tietoa,
- voinko nähdä tai säätää ko. jännitteen hälyrajaa?
- onko rintapellin luona konehuoneessa olevalla pikkuakulla tekemistä webaston kanssa, vain onko isoakku tähän syyllinen?
Muuten w211 280 CDI:hin todella tyytyväinen, pitää saada webastonkäyttö varmaksi.
Taas kerran kun webasto ei lähtenyt käyntiin, laitoin virran päälle, tuli ilmoitus akun jännitteen alenemisesta, mukavuuslaittees eivät ole tilapäisesti käytettävissä....=> esim. penkinlämmittimet eivät lähteneet päälle, vilkuttivat vaan valoja. Samoin webasto. En tiedä oliko webasto hetken vikatilassa, mutta kun moottori oli hetken ladannut akkua, hälytys poistui, penkinlämmittimet alkoivat toimia ja polttoainepumppu + webasto lähti myös päälle.
Laitoin auton (akun) yöksi lataukseen. Aamulla webasto lähti iloisesti käyntiin vaikka pakkasta oli -18 astetta.
Onko kellään tietoa,
- voinko nähdä tai säätää ko. jännitteen hälyrajaa?
- onko rintapellin luona konehuoneessa olevalla pikkuakulla tekemistä webaston kanssa, vain onko isoakku tähän syyllinen?
Muuten w211 280 CDI:hin todella tyytyväinen, pitää saada webastonkäyttö varmaksi.
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
Starilla tai webaston omalla kaapelilla/ohjelmalla saa jänniterajan muokattua. Pikkuakku ei tähän osallistu. Kannttaa laitta se pääakku kuntoon, jos ei nyt pikkulatauksilla tokene. Itse huomasin että ajoo pitää olla aika rutkasti että näillä pakkasilla akku pysyy ihan täynnä. Ohjehan webastokäytölle on saman verran ajoo mitä weba ollut päällä, mutta tuokaan ei aina ihan päde. Rajusti imee nää nykyautot virtasta. Testailin syksyllä sitä puhaltimessa olevaa lämpövastusta, sehän imas 100A kun oli täysillä (star antoi ilmoituksen että laturi kyykkäs tyhjäkäynnillä).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
HEi
Mulla on Webasto Thermotop Evo 5 ja sieltä saa tällaissia vikakoodeja ja selityksiä
https://dl.dropboxusercontent.com/u/311 ... 20Test.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämmöisellä kaapelilla ja Webaston omalla ohjelmalla "Webasto thermo test"
https://dl.dropboxusercontent.com/u/311 ... 480%29.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on Webasto Thermotop Evo 5 ja sieltä saa tällaissia vikakoodeja ja selityksiä
https://dl.dropboxusercontent.com/u/311 ... 20Test.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämmöisellä kaapelilla ja Webaston omalla ohjelmalla "Webasto thermo test"
https://dl.dropboxusercontent.com/u/311 ... 480%29.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
Minulla on autossa (s211 e320 vm2006 facelift) jäliasennus webasto joka on mallikohtainen elikkä weba menee suoraan can-väylään. Webasto ei syty, jos on varttitankki polttoainetta, ei anna imiä kuivaksi tankkia. Kyllä mulla ainakin saa staarilla muokattua jänniterajan, koska webasto on can-väylässä.
Ohjaimena on telestart (kaukosäädin hukassa) tämän telestartin rinnalla on remuc ja sieltäkin saa erikseen säädettyä kynnysjännitteen milloin sammuttaa webaston.
EDIT: jos on ihan tehtaalla laitettu lämmitin niin luulisin, että webasto sielä on.
Ohjaimena on telestart (kaukosäädin hukassa) tämän telestartin rinnalla on remuc ja sieltäkin saa erikseen säädettyä kynnysjännitteen milloin sammuttaa webaston.
EDIT: jos on ihan tehtaalla laitettu lämmitin niin luulisin, että webasto sielä on.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Re: W211 Eberin käynnistys epävarmaa
soittelin eilen webaston huoltoon. Sanovat siellä, että jos on tehdasasennettu webasto, he eivät saa vikakoodeja sieltä omilla laitteillaan, että kannattaa soitella weholle.
No tämä näyttää kyllä niin selvältä, että eipä nuo vikakoodit paljon lämmitä.
No tämä näyttää kyllä niin selvältä, että eipä nuo vikakoodit paljon lämmitä.