Mesemies89 kirjoitti:
Niinhän tuolla esitteessä lukee mutta siitä huolimatta en laittaisi kyseistä moottoriöljyä dieselmoottoriin. Myöskään dieselmoottoreiden valmistajat eivät "suosittele " mainittuja öljyjä moottoreihinsa.
"Älä käytä suositeltua moottoriöljyä ja tankkaa bensiiniä dieselmoottoriin" -hienoa asiantuntemusta.
Mesemies89 kirjoitti:
Niinhän tuolla esitteessä lukee mutta siitä huolimatta en laittaisi kyseistä moottoriöljyä dieselmoottoriin. Myöskään dieselmoottoreiden valmistajat eivät "suosittele " mainittuja öljyjä moottoreihinsa.
Mercedeksen 229.5 listalta löytyy Castrol 0W-30. Tämä lista EI OLE niistä tuotteista, joita valmistajat eivät "suosittele ". Kiitos valistuksesta.
Onko nämä vain Sinun hallussasi olevat valmistajaa paremmat tiedot jossain kirjallisessa muodossa, vai ainoastaan Sinun päässäsi? Olisi meille kaikille arvokasta, jos laittaisit linkin öljyihin, joita Mercedes suosittelee, mutta siis salaisesti ei suosittele. Nyt on aika tehdä Snowdenit ja julkistaa Meseleaks. Linkki esiin!
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
rumilus kirjoitti:Kuulehan nyt .....mesemiehen jutut eivät ole mitään esson baarin horinoita, kun noita moottoriöljyjä olen kyllä tutkinut aikas paljon polttomoottorikäytössä.
Älä nyt vaan luule ja saa sellaista käsitystä netin kautta saatuihin kertomuksiin ja öljy-yhtiön ilmoittamiin testeihin että ne ovat kaikki totta....siellä on menesti koira haudattuna tosiasioihin nähden.
Niinkuin sanottu, älkää missään nimessä laittako 0W- moottoriöljyjä dieselmoottoreihin.
Sitä emme epäile etteikö rumiluksen omien tutkimusten tulos voisi olla se etteivät 0w-öljyt sovellu dieselmoottoreihin, nyt kun lähde on mainittu ei asiasta tarvinne enempää kiistellä.
Tainnut Rumilus periä Nilsiän Oljy Sheikin salaiset tutkimus raportit.
Reilusti vaan tulokset esille , ei me naureta.
Tauno Kuosmanen/ Man Oil taitaa legenda elää vieläkin!
Mesemies89 kirjoitti:
Bensiinimoottorit Mobil 1 0W-40 ja Mobila 5W-50
Dieselmoottorit Mobil Super 300 X1 5W-40
Mobil Super 2000 X1 10W-30
Hiukkassuodattimella Mobil 1 ESP 5W-30
Vastaavat muiden öljy-yhtiöiden valmistamat löytyy API-luokituksen mukaisesti.
Nämä vain Mersun moottoreihin suositukset !
Viestissäni ylempänä oli jo linkki Mercedeksen 229.5 listaan, joka on huomattavasti laajempi, kuin mitä yllä kerroit. Mutta tietolähteenäsi on siis Wikipedia? Oletin jotain enemmän, mutta tässä vaiheessa huomaan, että keskustelumme liikkuu koko lailla eri tasolla.
Mitä tulee Rumiluksen tutkimuksiin, niin linkkiä ja/tai ISBN-numeroa niihin, kiitos. Tieteellinen tutkimus perustuu julkaistuihin ja muiden tutkijoiden toistamiin ja arvioimiin tuloksiin. Kaikki muu on taikauskoa ja satua. Siispä tutkimukset esiin, koska niihin kerran vetosit. Tai kuten jenkit sanoo: "You sure can talk the talk, but can you walk the walk?"
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
Siis jos nyt ihan perusasiosta vaikka lähdettäisiin tätä sekoilua purkamaan.
Jos autonvalmistaja sanoo että kuuman pään viskositeetti pitää olla 40, niin se on silloin oikea viskositeetti. Tämä viskositeetti määräytyy sen mukaan, kuinka moottorin liukulaakerit on suunniteltu. Eli minkälainen välys, pinta-ala ja leikkausnopeus niissä on.
Ja sitten se kylmä pää. Mitä alhaisempi se W-luku on, sitä pumpattavampaa öljy on kylmässä ja se vaikuttaa kuuman pään toimintaan siten, että mitä alhaisemmassa lämpötilassa öljy on pumpattavissa, sitä vakaampi öljyn viskositeetti on lämpötilan funktiona, eli 0W-40 öljy on ylikuumana paksumpaa (eli lähempänä moottoriin tarkoitettua viskositeettia) kuin 5W-40 öljy, jonka viskositeetti muuttuu voimakkaammin lämpötilan muuttuessa (matala viskositeetti-indeksi). Kannattaa tutustua hydrodynaamisen laakerin toiminnan edellytyksiin, niin voi sitten omalla järjellä näitä miettiä.
Tuli joskus luettua aika paljon öljyistä ja selattua eri valmistajien datalehtiä läpi, kun pelkkää mutua tuntui olevan tarjolla. En käsitä kuinka moottori toimisi kilpailussa paremmin moottoriin sopimattomilla öljyillä, jollaiset moni autoonsa laittaa radalle mennessään.
Täällä taitaa olla esiintynyt sellanen driftinkiseccimersu, jonka koneessa on miljoona hevosvoimaa ja taitaa sekin mennä 0W-40 ölpillä, ihan vaan esimerkkinä siitä, että vaikka moottorin tehoa on kasvatettu ihan sairaasti, ei se ole muuttanut laakereiden toimintaa.
Ainakin itse olen sitä mieltä, että moottorin laakereille tulisi tarjota toimintaedellytykset heti kylmäkäynnistyksessä.
Mesemies89 kirjoitti:Suomessa tutkitaan myös usealla taholla moottoriöljyjen vaikutusta...lähinnäkin olosuhteisiimme käytettäväksi...johon olen jonkin verran myös osallistunut laboratoriokokeiden puitteissa.
Asiassa aikaisemmin kertomaani ei ole lisättävää , enkä katso kirjoituksissani olevan ristiriitaa öljynjalostamoiden ilmoituksiin öljylaaduistaan ja soveltuvuuksistaan eri moottorityyppeihin.
Laboratoritutkimuksissa ollaan havaittu monenlaisia sellaisia vaikuttavia tekijjöitä, joita ei öljy-yhtiöiden tiedotteissa ilmoiteta.
Mitä tulee viittaamallani linkkeihin, joista tavallinen tallustelija voi tyydyttää tiedonhaluaan aivan riittävästi.
Itse katson tämän foorumin tarpeisiin riittävän edellämainitun, koska jalostustyö ja dokumentaatiot ovat maksullisia, jos mielii syvällisemmin päästä tutkimukstuloksiin.
Katson että keskustelu tässä asiassa päättyy omalta osaltani tähän.
Olet osallistunut salaisiin laboratoriokokeisiin? Hyvää yötä
Omaan ongelmaani löytyi jotain Öljyn valmistajien suosituksista ja nimenomaan siitä pikkupräntistä.
Esimerkkinä Castrol Suomi sivulta. Suositus käsittää 0w-40 öljyn, mutta perässä on suluissa pikku a. joka tarkoittaa "Käytetään ainoastaan Katso Ohjekirja:ää uusiin, huollettuihin ja korjattuihin moottoreihin ensimmäiseen öljynvaihtoon saakka (paitsi M 102 16V -moottorit)"
Vaikka purkin kyljessä onkin MB229.3 ja MB229.5 luokitukset niin silti ei tuon tekstin mukaan 0W-40 öljyä valmistaja suosita jatkuvaan käyttöön. Näin minä tuon ymmärtäisin.
Mobilin sivuilla tulee vastaan sama teksti ensisijaisen suositus öljyn kohdalla (Mobil new life 0W-40).
itte käyttänyt aina 5-10,40-50 öljyjä,melkein sama minkä tunnetun valmistajan.jos nuolla km:llä huohottaa tänä päivänä kaikki tunnetut valmistajat ovat laatutavaraa.eli nou hätä topikin alkavalle ja vielä lopuksi:talvella esilämmitys ei mulla muuta.
Unique387 kirjoitti:Ja taas korjaus. Oli ne öljyt kyl 10w60
Tiesitkö että liian isolla viskositeetilla voiteluhäiriön riski kasvaa, toisin kuin "liian lirulla". Ne ahtimen laakerit on voinut mennä juurikin tuon takia.
Ja mesemiehen horinat on taas tuttua Essonbaari laatua. Netistä kyllä löytyy eräskin testi missä pintapaineen kestoa on testattu ja kyseisessä testissä 0W Mobil pärjäsi oikeinkin hyvin, ei sillä että tuolla olisi juurikaan merkitystä kuten barton jo totesi, tämä tuli muistaakseni ilmi myös kyseisessä testissä. (testin taisi voittaa joku Royal Purple jos en väärin muista)
Jos tarvitsee ilman lämmitystä kovissa pakkasissa käynnistellä, niin 0W-40 käy oikein hyvin. Ja jos autoa voi normaalisti lämmittää niin 5W-40 kelpaa enemmän kuin hyvin suurimpaan osaan autoista.
Sori! "liian isolla viskositeetillä voiteluhäiriön riski kasvaa" taitaa kyllä joutaa kategoriaan, PUPPUA. Mitä ikinä tarkoitatkaan
"liian isolla" viskositeetillä ? Autohan tietysti käytettiin ensin lämpöiseksi ym. ym.
Ne ahtimien (vesijäähdytetyt, 2kpl) päittäislaakerit sai kilpakäyttöön tarkoitettua,rankkoihin olosuhteisiin ja käyttöön tarkoitettua RACING öljyä niin paljon kuin pumppu työntää.
Tuolla logiikalla kaikkien Rata/Rallicross ym. kilpa autojen turbot ja laakerit pamahtelis lakkaamatta !
EI , se öljy on kehitetty juuri niitä "varjelemaan"! Turbot huoltanut kaveri on keskittynyt turboihin n.20v. ja öljyt myynyt kaveri ajanut rallikrossia n.10v. 300-400hv tehoilla, samoilla öljyillä, ..... siis välillä vaihtaen sentään.
"Syyllinen" voi löytyä ennemminkin turbojen rakenteesta. Rakenne ei yksinkertaisesti salli noin äkillisiä,ankaria paineita.
Alunperin tehty n. 300hv. tehoille. Eli vaikka siellä olisi ollut "valaan rasvaa" niin olisi varmaan käynyt samoin.
Mutta kuten sanottu , kyyti oli komeeta !
Ei se mitään puppua ole, ihan tunnettu fakta että liian jäykkä öljy kasvattaa voiteluhäiriön riskiä, samoin se vain lisää lämpöä johtuen isommasta kitkasta. Mutta enhän minä väittänyt että tuossa tapauksessa vaurio johtuu varmasti siitä, kun en tapauksesta sen enempää tiedä. Ennempää panostaa siihen öljyn jäähdytykseen kuin isontamalla viskositeettia. Nää on niin moneen kertaan jauhettu jo foorumeilla, ettei oikein enää jaksa kiinnostaa. Se että joku rallimies jotain sanoo, ei välttämättä tee asiasta yhtään sen enmpää totta, näyttää olevan niin uskon asia koko öljyhomma.
kuusikulma kirjoitti:Olen selaillut noita topikkeja öljystä ihan tolkuttoman määrän, mutta ei oikein löydy vastausta kysymyseeni.
Eli kyseessä OM606 kone, 300TD vm-97 E-sarjalainen pirssi, ajeltu n.300tkm.
Olen käyttänyt öljynä mobil super 3000 5w-40 öljyä. Nyt kun öljyjen vaihto olis taas ajankohtaista mietin voisko tuleviin pakkasiin varautua laittamalla koneeseen 0w-40 viskositeetin öljyt. Jota myös Mobilin sivut suosittelevat autoon.
Onko kellään kokemuksia tai tietämystä alkaako tämä konemalli huohottamaan enemmän öljyä viskositeetin ohentuessa?
Tai onko tuo öljyn viskositeetti lainkaan sovelias kun puhutaan kuitenkin esikammio aikaisesta koneesta?
Tuskin se sen enempää huohottaa 100 asteessahan on molemmissa öljyissä sama viskositeetti, kannattaa öljyissä kuitenkin katsoa että öljy täyttää auton valmistajan vaatimukset! Esim.Suomalainen TB-Diamond Diessel 5W40 täyttää kaikki MB-diesselöljyille asetetut vaatimukset ja on hinnaltaan varsin kohtuullinen ja ei ole ollut kyllä käynnistysvaikeuksia! Varmaan kuitenkin kunnon pakkasilla kannattaa 2h pitää roikassa.
Tätä edellämainittua öljyä ajattelinkin sitten seuraavaksi kokeilla. 10l kannussa tulee kohtuullinen litrahinta.
Seurattava huohotaako se vähemmän kuin tuo Mobil super 3000.