Henkan w124 +200hp

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
AhoDeLaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.01.2014 23:34
Paikkakunta: Kylmäkoski

Henkan w124 +200hp

Viesti Kirjoittaja AhoDeLaho »

Tosiaan olen ihan neitsyt täällä foorumilla sekä viikon verran vasta ollut omistuksessa elämäni ensimmäinen tähti keula. Olen siis todella kova Renault harrastaja henkeen ja vereen joten en ala täällä puhumaan auto historiastani sillä todennäköisesti yksikään täällä ei arvostaisi sitä(n. 65% ranskalaisia ja 20% japanilaisia + 15% mitälie). :D
Nykyinenkin mersu tuli perheeseen vahingon kautta ja se oli tarkoitus hävittää muiden rojektien tieltä mutta koska jokaisella ihmisellä pitää olla ne "huonot" ystävät niin huomauttivat hekin tällä kertaa että olin uutena vuotena pienissä sievissä luvannut että "seuraava auto minkä hommaan tulee olemaan vähintään 250hp" koska nyt viimeinen auto hankintani on tämä 2.5d tomaatti mese ja minähän olen sanani mittainen mies niin tarkoitus oli antaa tälle kaikkeni mihin pystyn ja jopa myydä oma käyttis pois tämän tieltä. :)
Auto ei ole mikään ruusu ja maaliskuussa odottaa katsastus mutta ei ollut auto hinnallakaan pilattu, tarkoitus oli siis kerätä nyt osia maaliskuulle ja katsastuksen jälkeen laittaa vikalista kohdilleen ja saada dynotettua tuosta rungosta tuo kaksi ja puol sataa hevosta ja parantaa auton ajettavuutta ainakin jämäkämmällä alustalla. Jarrut tuntuvat olevan melko hyvät nyt mutta entä tuossa 2-3 sadan hp hujakoilla? Eli onko pelkkää herkistelyä niiden saralla vai mitä kansa ehdottaa? Olen otettu ja otan mielelläni vinkkejä sekä osa tarjouksia vastaan täällä foorumilla oleilevilta "ammattilaisilta". :)
Muutama kysymys vielä tähän loppuun.
-Onko ehdottaa tähän koppaan "sporttisempaa" sisustaa(edes kunnon penkit) kun ei tunnu etupenkit enään olevan ryhdissään.
-Mistä halvalla tuulilasi autoon, nykyinen ottanut pahaa iskua pelkääjän yläkulmaan.
-Minkälaista madallusta näissä on suosittu kun tuntuu todella suurelta tuo yli 40mm madallus(myö asun maalla nääs) ;)
-Minkälaisella kokoonpanolla kannattaa lähteä etsimään tuota 250hp? Mitä sanoo laatikko, perä? nivelet?
Kiitos kun jaksoitte lukea avautumiseni ja jos mahdollista yritetään pitää budjetti "aisoissa". :)
Tuossa vielä kuva ostokunnossa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut AhoDeLaho, Ke 15.01.2014 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja pforsell »

AhoDeLaho kirjoitti:-Onko ehdottaa tähän koppaan "sporttisempaa" sisustaa(edes kunnon penkit) kun ei tunnu etupenkit enään olevan ryhdissään.
-Mistä halvalla tuulilasi autoon, nykyinen ottanut pahaa iskua pelkääjän yläkulmaan.
-Minkälaista madallusta näissä on suosittu kun tuntuu todella suurelta tuo yli 40mm madallus(myö asun maalla nääs) ;)
-Minkälaisella kokoonpanolla kannattaa lähteä etsimään tuota 250hp? Mitä sanoo laatikko, perä? nivelet?
Tossa se 250+ hv olisi vakiona. Sisusta on sporttisempi, Avantgarde on valmiiksi jo hieman madallettu (2 cm muistaakseni), tuulilasi ehjä, laatikko, perä ja nivelet valmiina. Saattaa tulla halvemmaksi.

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/6000414" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja ei ole minun auto, vaan ihan random klikkaus nettiautosta. Niitä on siellä paljon.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Melkein suosittelisin vaihtamaan auton valmiiseen 250 heppaiseen. Mutta jos haluat rahasi ja aikasi hukata, niin eihän se ongelma ole. Koneeksi om 605 tai 602 turboversio, jotta kestää. Vanhasta om 602 koneestasi pumppu pikku touhulla tuon koneen kylkeen, kunhan ensin käy tapitettavana 7mm elementeille. Sitten pitää hommata billet pakosarja ja joku sopiva ahdin, ei liian suurta noille tehoille max Holset HX35 kokoluokkaa. Cooleri nokalle.

Tuo pikku automaattilaatikko saattaa nippa nappa kestää tuon tehon, mutta tod. näk. ei.

Katsastus setä vaatii isot etujarrut, esim 300TDT tai 300 E mallista. Sopiva penkkilappu tehoista.

Hyvin pintapuolinen kuvaus, mitä pitää tehdä. Foorumilla on tosi paljon aiheesta keskusteluja.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

JP74 kirjoitti:Melkein suosittelisin vaihtamaan auton valmiiseen 250 heppaiseen.

Olen samoilla linjoilla.
On aika hullua puuhastelua alkaa väsäämään tiinutettua kulkupeliä tieliikenteeseen. Lankusta löytyy dieselinä aivan riittävän tehoisia tekniikoita. Pikkumersuista ( W201 / 202 ) löytyy myös 2.5-litraiset OM 602 ja 605 turbo-versiot. E-sarjalaisista löytyy jo monenlaista.
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=104122" onclick="window.open(this.href);return false;

tuosta saattas olla apua tuohon turbottamiseen.
AhoDeLaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.01.2014 23:34
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja AhoDeLaho »

Valehtelin näköjään heti ensimmäisessä viestissäni kun olin kirjoittanut että auto "ostokunnossa". Auto oli palvellut viimeisen vuoden päivät "laulu autona". Joten sisusta oli siinä kunnossa että sinne ei tavalliset sisäpuhdistus aineet ja hajun syöjät auttaneet vaan vaimoke hinkkasi lattiat ja jakkarat kunnon myrkyillä. Takalasit oli tummennettu tyylillä "tein itse ja säästin" joten en nähnyt mitään järkeä pitää kalvoja ikkunoissa jotka oli repeilleet sieltä täältä ja kuplia ikkunoiden ja kalvon välissä oli enemmän kuin pikku Eemelin kylpyvedessä. Takalasiin oli myös liimattu iso liuta A4 kokoisia dinosaurus tarroja jotka toisaalta olivat todella tyylikäs näky mutta jostain syystä poistin kaikki.
pforsell kirjoitti:Tossa se 250+ hv olisi vakiona. Sisusta on sporttisempi, Avantgarde on valmiiksi jo hieman madallettu (2 cm muistaakseni), tuulilasi ehjä, laatikko, perä ja nivelet valmiina. Saattaa tulla halvemmaksi.

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/6000414" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja ei ole minun auto, vaan ihan random klikkaus nettiautosta. Niitä on siellä paljon.
JP74 kirjoitti:Melkein suosittelisin vaihtamaan auton valmiiseen 250 heppaiseen.
Mesemies89 kirjoitti:Olen samoilla linjoilla.
On aika hullua puuhastelua alkaa väsäämään tiinutettua kulkupeliä tieliikenteeseen. Lankusta löytyy dieselinä aivan riittävän tehoisia tekniikoita. Pikkumersuista ( W201 / 202 ) löytyy myös 2.5-litraiset OM 602 ja 605 turbo-versiot. E-sarjalaisista löytyy jo monenlaista.
Tosiaan olen nyt pienessä pakko tilanteessa juuri tämän auton suhteen koska menin luvanneeksi tosiaan poika porukassa että seuraava autoni tulee olemaan ainakin 250hp ja jotenkin tämä auto tuli vahingossa ostetuksi ilman että edes muistin tuota tekemääni lupausta. Ikävä kyllä kaverit muistivat. :D
En voi sietää sitä vit**ilun määrää mitä tulen koko loppu vuoden kestämään ellen edes yritä. :)
Lukasin läpi Jusbe:n laittaman linkin ja siellä oli Stiffmeister saanut 1.2bar ahdoilla 245,5hv ja 553,2Nm. Osina oli hieman parempi cooleri, ite tehty pakosarja, 3" putkisto ja 7mm karat tossa pumpussa. En näe tossa nyt aivan hirveitä rahan syöjiä pois lukien tuo pumppuun uppoava raha. Ja olihan siellä maininta että isommat jarrulevyt satuloineen tuon n.300€.
Ja mitä olen ymmärtänyt niin tämä mersun automaatti laatikko on kestävämpi kuin manuaali vai olenko kuullut ihan täyttä sontaa?
Tärkeintähän tässä on että saan nuo 250hp dynolaput tästä autosta jonka jälkeen auton ei tarvitse tuottaa kun osa tästä jotta saan kuljetettua itseni tällä töihin. :) Yrittäkää ymmärtää että tässä on kunnia kyseessä. :D
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Tehothan saa halavalla ja käyrän paperille. Se maksaaki sitte hiuka et se mosa/loota kestäiski enemmän ku 50km. :D
S124 & W124
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toi "tomaattilaatikko kestää paremmin, kun manuaali", niin riippuu pelkästään siitä mitä tomaattia ja mitä manuaalia verrataan. mutta karkeesti niin, että 722.3 automaattilaatikot, mitä on 6 pyttysten pensakoneiden perässä ja turboahdetuissa 6 pyttysissä diiseleissä siis näissä 124 korimallin ikäsissä autoissa, niin tuo toosa on kestävämpi, kun samoissa autoissa manuaali askit. sitten on noita "pikkutomaatteja", eli 722.4, mikä löytyy sunkin autosta. ne ei kestä mitään järisyttäviä voimia. ehkä yhtä kestäviä, kun saman ikäluokan manuaalit. paitsi, että sitten on jotain sporttimalleja, missä on vahvempaa manuaalitoosaa, jotain getrakkia yms.

oma henk koht kokemus noista perus manuaaleista on ainakin se, että ne ei kestä mitään. noin vuodessa meni neljä, vai viis manuaalilootaa rikki. sitten, kun laittoi ton ison tomaatin, niin alko kestään. tosin tääläkin monia, joilla toi manuaali on toiminut murheitta isompiakin tehoja.

ja mitä tohon teholukeman saantiin tulee, niin ei se nyt niin iso rahareikä ole, jos sen ei tarvi kestää kunnolla. tohon vaan pumppu, cooleri ja turbo, niin se on siinä. ja tietty jotain ahtoputkee ja liitintä yms. mutta noin niinku karkeesti. tolla voi sitten päästä satoja, tai tuhansia, tai kymmeniä tuhansia kilsoja. arpa peliä.

jos tekis kunnommalla, niin laittais orkkis turbokoneen, vahvan laatikon, kaikkia jäähdyttimiä, mittareita yms sinne lisäks. ja lompsan vahvuudesta ja omasta innostuksesta riippuen sitten pakosarjaa, imusarjaa, pakoputksee yms muuta sellasta perus juttua tekis kunnolla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Stiffmeister
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja Stiffmeister »

Semmosella 1500-1800e voi jo hyvästikkin saada tuommoiset lukemat lapulle. Mutta kun nälkä kasvaa syödessä niin sitten ei enää alle 5000e saa yhtään mitään. Ja jos pysyy käyttöautona niin rahaa menee vielä auton ylläpitoon kun jos\kun jotain hajoaa niin sehän on nopeesti saatava kuntoon. Jos kunnollista haluaa niin kannattaa laittaa pumppu, pakosarja, välijäähdytin, kunnollinen syyläri(esim.griffi), ö-jäähdytin, vetarit, laatikko, perä, yms... kaikki kerralla kuntoon ja raakasti ylimitottaa tietyt osat(perä,vetarit,välijäähdytin, syyläri,ö-jäähdytin) ennenkuin auto siirtyy ajoon. Ja sopivasti olla toki niitä varaosia hyllyt täynnä:)
AhoDeLaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.01.2014 23:34
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Henkan w124 +200hp

Viesti Kirjoittaja AhoDeLaho »

Kiitti kaikille vastauksista. Noi autto jo kovasti. :) Tossa poikien kanssa eilen saunotellessa tuli kyseltyä vähän että mitä kaikkea tuli oikein luvatuksi heikkoina hetkinä niin sanoivat jotain mikä helpotti jo kovasti tätä projektia. Äänin kolme vastaan yksi oli kolme miestä +200 hevosvoiman puolella ja vain yksi miehistä oli sitä mieltä että olin luvannut seuraavaan projektiin yli 250 heppaa. Eli tehotavoite putosi jo radikaalisti. Tuli myös illalla ensimmäisen kerran ajettua autolla pidemmälle kun tuohon lähi kauppaan ja huomasin heti muutamia puutteita. Listasin tohon alas nyt muutamia. ;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä tähän nyt sanois, halvat kännit oli sulla :D
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 881
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

enemmänki tainnu toi alkometri ku mosa virittyä tän topicin aikana
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
AhoDeLaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.01.2014 23:34
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja AhoDeLaho »

naftale_n kirjoitti:enemmänki tainnu toi alkometri ku mosa virittyä tän topicin aikana
Mutta eikös ne sano että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty? :D Sain sentään tuommoiset oikein tuuunink vanteet haettua sunnuntaina.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hanppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 31.08.2013 09:43

Re: Henkan w124 +250hp

Viesti Kirjoittaja Hanppa »

AhoDeLaho kirjoitti:
naftale_n kirjoitti:enemmänki tainnu toi alkometri ku mosa virittyä tän topicin aikana
Mutta eikös ne sano että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty?
Ja puolivalamis on kelvannu ennenki.

Nyt ei muutaku 430:sta alle...
S203 220 CDI
AhoDeLaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.01.2014 23:34
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Henkan w124 +200hp

Viesti Kirjoittaja AhoDeLaho »

Tänään kävi mersu tuulilasin vaihdossa Tampereella ja tulo matkalla käytin auton konttorilla ja vikalistalle tuli taka jarrulevyjen vaihto + jarruteho liian suuri sekä käyttöjarrussa että käkkärissä, pelkääjän jalkatilan kohdalla oli tulitikku rasian kokoinen reikä sekä apusimpukka oli katsurin mielestä väljä. Jarrut menee tuossa ennen viikonloppua kuntoon mutta kysyisin että mitä ootte tuolle apusimpukalle yleensä tehneet? Joku sanoo että ei missään nimessä saa asentaa tuota esim. motonetissä myytävää korjaus sarjaa,(? :eh: ?) tulee kuulemma entistä väljempi. Jotkut sanoo että pitää vain irroittaa ja vaihtaa hieman puslien paikkaa. Itse en ole koskaan kuullutkaan kyseisen ohjauksen korjailuista joten vinkit olisi tarpeen. :)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Henkan w124 +200hp

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kiristätä sieltä oikeesta simpukasta vaan löysät pois, niin hyvä tulee. elikkäs, siellä ilmanputsarikotelon alapuolella on simpukka, minkä päällä näkyy kuusiokolokantanen pultinpää, missä on lukitusmutteri. ensinnä käännät auton renkaat suoraan. sitten löysäät sen lukitus mutterin. sitten kiristät siitä kuusiokolopultista simpukan välystä "väärään suuntaan", eli pulttia löysemmälle, niin välys pienenee. säädät sen sellaselle välykselle, että kun renkaat on suorassa, niin ratissa ei tunnu klappia. renkaat käännettynä tuntuu normaalisti klappia. ja sekin vielä, että älä kiristä liikaa, muuten alkaa takerteleen ohjaus ja pahimmassa tapauksessa menee koko simpukka jumiin ja auto lakkaa kääntymästä vallan. helppo ja nopee toimenpide.

jos ei sittenkään tokene, niin sitten vasta sen apusimpukan kimppuun.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: Henkan w124 +200hp

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Kappas täällä on tutun näköinen mersu, katoi meinaan syksyllä tätä ja kaupatkin vaihdosta oli jo lyöty puhelimessa lukkoon ja sitten kun olin lähdössä matkaan menikin homma puihin, erimielisyys välirahasta erotti myyjän kanssa tiemme vaikka viikko sitten oli sovittu jo välirahasta.

Nopeasti on ruostuun päässy tosta etlokarista kun oli vielä sillon ihan ruosteeton.

Eikös tässä ollut kohtuu määrä kilometreissäkin, tosin todeperäisyydestä en menis takuuseen :D

Mut ihan siistin mesen oot ittelles hankkinu ja noi vanteet on ne jotka tuollaiseen kuuluu ;) Ja omaan silmään ne on hienot.

Mutta onnea turbotukseen, toivotaan että laitteet kestää! :thumbup:
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
AhoDeLaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.01.2014 23:34
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Henkan w124 +200hp

Viesti Kirjoittaja AhoDeLaho »

Peralle kiitos vinkistä, pitää koittaa vloppuna mitä simpukka sanoo. :)
pake1 kirjoitti:Kappas täällä on tutun näköinen mersu, katoi meinaan syksyllä tätä ja kaupatkin vaihdosta oli jo lyöty puhelimessa lukkoon ja sitten kun olin lähdössä matkaan menikin homma puihin, erimielisyys välirahasta erotti myyjän kanssa tiemme vaikka viikko sitten oli sovittu jo välirahasta.

Nopeasti on ruostuun päässy tosta etlokarista kun oli vielä sillon ihan ruosteeton.

Eikös tässä ollut kohtuu määrä kilometreissäkin, tosin todeperäisyydestä en menis takuuseen :D

Mut ihan siistin mesen oot ittelles hankkinu ja noi vanteet on ne jotka tuollaiseen kuuluu ;) Ja omaan silmään ne on hienot.

Mutta onnea turbotukseen, toivotaan että laitteet kestää! :thumbup:
Tosiaan perhe tuttu jolta auto tuli ja tällä hetkellä mittarissa n.230tkm mutta muistaakseni oli puhetta että mittaristo vaihdettiin jossain 300 kohdalla. Lokasuojat näyttivät siltä että olisivat olleet vain vähän pinta ruosteessa mutta pikkusen painellessa ja käännellessä ne näytti todellisen luonteensa. Tarkoitus oli hakea mielellään käytettynä samalla sävyllä jostain purku autosta mutta jos ei meinaa millään onnistua niin kai se on pakko motonetistä käydä uudet hakemassa. Tutulta sain hyllystä 2.5L turbo koneen osasia kuten ahtimen joka oli päästänyt öljyt lävitseen, joitain pantoja, silikoni letkuja, ahtoputkea yms. yms.
Kun tossa tuli puhe imusarjan etsimisestä niin sanoi myös että käyttäisin alkuperäistä imusarjaa johon tekisin vain yhdysputken jolla liittäisin imusarjan ahtoputkiin? Ja ovat jotkut täällä netissä kai ihan alkuperäisestä lyhentämälläkin rakennelleet? Minkä sortin imusarjoja täällä on suosittu tuon 2.5L kanssa? Entä pakosarja? Jostain olisin lukenut että 3L pakosarjasta yhden sylinterin rälläköimällä saisi ihan asiallisen/halvan pakosarjan? Mikäli mahdollista yritetään pitää kuitenkin nuo kulut asiallisella tasolla? Myös pieni cooleri olisi tuossa tuttavalla nurkissa pyörimässä, siitä lisää kun saan käytyä sitä katsomassa ja mitat haettua. Ja yrittäkää ymmärtää että näistä tähti keuloista ei ole yhtään aikaisempaa kokemusta joten älkää pahottako mieliänne vaikka kyselisin täysin tyhmiä. :D Mitenkäs tuo öljyn kierto? Mistä olette ottaneet tulon ja mihin lykänneet paluun? Onko jossain tässä koneessa selvät alkuperäiset paikat? Mahdollista ottaa tulo esim öljynsuodattimen jalasta?
Avatar
umppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 24.08.2010 09:01
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Henkan w124 +200hp

Viesti Kirjoittaja umppo »

AhoDeLaho kirjoitti:Tänään kävi mersu tuulilasin vaihdossa Tampereella ja tulo matkalla käytin auton konttorilla ja vikalistalle tuli taka jarrulevyjen vaihto + jarruteho liian suuri sekä käyttöjarrussa että käkkärissä, pelkääjän jalkatilan kohdalla oli tulitikku rasian kokoinen reikä sekä apusimpukka oli katsurin mielestä väljä. Jarrut menee tuossa ennen viikonloppua kuntoon mutta kysyisin että mitä ootte tuolle apusimpukalle yleensä tehneet? Joku sanoo että ei missään nimessä saa asentaa tuota esim. motonetissä myytävää korjaus sarjaa,(? :eh: ?) tulee kuulemma entistä väljempi. Jotkut sanoo että pitää vain irroittaa ja vaihtaa hieman puslien paikkaa. Itse en ole koskaan kuullutkaan kyseisen ohjauksen korjailuista joten vinkit olisi tarpeen. :)
pera8x kirjoitti:kiristätä sieltä oikeesta simpukasta vaan löysät pois, niin hyvä tulee. elikkäs, siellä ilmanputsarikotelon alapuolella on simpukka, minkä päällä näkyy kuusiokolokantanen pultinpää, missä on lukitusmutteri. ensinnä käännät auton renkaat suoraan. sitten löysäät sen lukitus mutterin. sitten kiristät siitä kuusiokolopultista simpukan välystä "väärään suuntaan", eli pulttia löysemmälle, niin välys pienenee. säädät sen sellaselle välykselle, että kun renkaat on suorassa, niin ratissa ei tunnu klappia. renkaat käännettynä tuntuu normaalisti klappia. ja sekin vielä, että älä kiristä liikaa, muuten alkaa takerteleen ohjaus ja pahimmassa tapauksessa menee koko simpukka jumiin ja auto lakkaa kääntymästä vallan. helppo ja nopee toimenpide.

jos ei sittenkään tokene, niin sitten vasta sen apusimpukan kimppuun.
Kyllä sinne kärsii laittaa motonetin korjaussarjankin, ainaskin mitä itelle oon kahteen 201 laittanu niin ok tavaraa ollu.
Omasta mielestä tuo simpukan kiristely on vähän turhaa jos apusimpukan hela on väljä niin eihän se simpukkaa kirimällä sen tiukemmaks tule :shifty:
SJL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 07.08.2012 22:24
Paikkakunta: Evijärvi

Re: Henkan w124 +200hp

Viesti Kirjoittaja SJL »

AhoDeLaho kirjoitti: Tosiaan perhe tuttu jolta auto tuli ja tällä hetkellä mittarissa n.230tkm mutta muistaakseni oli puhetta että mittaristo vaihdettiin jossain 300 kohdalla. Lokasuojat näyttivät siltä että olisivat olleet vain vähän pinta ruosteessa mutta pikkusen painellessa ja käännellessä ne näytti todellisen luonteensa. Tarkoitus oli hakea mielellään käytettynä samalla sävyllä jostain purku autosta mutta jos ei meinaa millään onnistua niin kai se on pakko motonetistä käydä uudet hakemassa. Tutulta sain hyllystä 2.5L turbo koneen osasia kuten ahtimen joka oli päästänyt öljyt lävitseen, joitain pantoja, silikoni letkuja, ahtoputkea yms. yms.
Kun tossa tuli puhe imusarjan etsimisestä niin sanoi myös että käyttäisin alkuperäistä imusarjaa johon tekisin vain yhdysputken jolla liittäisin imusarjan ahtoputkiin? Ja ovat jotkut täällä netissä kai ihan alkuperäisestä lyhentämälläkin rakennelleet? Minkä sortin imusarjoja täällä on suosittu tuon 2.5L kanssa? Entä pakosarja? Jostain olisin lukenut että 3L pakosarjasta yhden sylinterin rälläköimällä saisi ihan asiallisen/halvan pakosarjan? Mikäli mahdollista yritetään pitää kuitenkin nuo kulut asiallisella tasolla? Myös pieni cooleri olisi tuossa tuttavalla nurkissa pyörimässä, siitä lisää kun saan käytyä sitä katsomassa ja mitat haettua. Ja yrittäkää ymmärtää että näistä tähti keuloista ei ole yhtään aikaisempaa kokemusta joten älkää pahottako mieliänne vaikka kyselisin täysin tyhmiä. :D Mitenkäs tuo öljyn kierto? Mistä olette ottaneet tulon ja mihin lykänneet paluun? Onko jossain tässä koneessa selvät alkuperäiset paikat? Mahdollista ottaa tulo esim öljynsuodattimen jalasta?
Imusarjan moni on tehnyt turbomallin vakioimusarjasta hitsaamalla siihen pätkän 2,5/3" alumiiniputkea. Voi myös tehdä vaparin imusarjaan painekotelon, johon tekee ahtoputken lähdön, mutta vaatii enemmän hitsailua ja alumiininhitsausvehkeet. Pakosarjassa pääsee helpoimalla kun ostaa om602 turbokoneen vakiopakosarjan ja hitsaa siihen sopivan turbon laipan eli noilla tehotavotteilla luultavasti t3. Öljykierto on helpoin vapari koneessa toteuttaa niin että öljynpaluun ottaa esim. banjoliittimellä sylinterikannen takapäässä olevan kuusiokoloruuvin paikalta ja paluun alkuperäiseltä paikalta lohkon alareunasta. Lohkossa näkyy siellä aivan alareunassa ennen öljypohjaa sellainen tasainen pinta, jossa kohtaa lohko on todella ohut ja siitä on helppo porata läpi. Kone paikoillan on vaan erittäin vaikea, lähes mahdoton porattava, koska tilaa on vähän (ainakin w201). Lisäksi öljypohja pitää saada irti että poraamisesta lähtevät terstat ei jää koneen sisälle.
Vastaa Viestiin