89` SEC:in airbäkkiratista?
89` SEC:in airbäkkiratista?
Eli onko mahdollista vaihtaa ratti jos on airbakki? Kaveri meinaili että voi koska mallia on tehty myös ilman noita turhuuksia, mut onko todella näin? Kuinka se airbägi on siihen rattiin pakattu, eli sopiiko sitä päällikantta alkaa irrottaa, ilman että se mosahtaa silmille ja ilman että löytää talttapäämensseliä ottikosta
Aattelin ostaa jalopuuruorin tilalle, toi alkuperänen kun on ruma kuin petolinnun p***e
!.
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Moi
Ratin airbag osuus lähtee ratin takana olevista torx ruuveista irti. Sitten ei muuta kun airbag liitin irti ja ratti pois.
Ratin airbag osuus lähtee ratin takana olevista torx ruuveista irti. Sitten ei muuta kun airbag liitin irti ja ratti pois.
SEKKIMIES
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Re: 89` SEC:in airbäkkiratista?
Eikös juuri ollu näin, että jos mallia on saanut ilman bägiä niin voi poistaa?! Mulla on sellainen mielikuva jostain lehtiartikkelista jossa näin ilmoitetaan.Jukka L. kirjoitti:Eli onko mahdollista vaihtaa ratti jos on airbakki? Kaveri meinaili että voi koska mallia on tehty myös ilman noita turhuuksia, mut onko todella näin? Kuinka se airbägi on siihen rattiin pakattu, eli sopiiko sitä päällikantta alkaa irrottaa, ilman että se mosahtaa silmille ja ilman että löytää talttapäämensseliä ottikostaAattelin ostaa jalopuuruorin tilalle, toi alkuperänen kun on ruma kuin petolinnun p***e
!.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Jos autosta on olemassa myös turvatyynytön versio, niin turvatyynyt saa poistaa. Silloin auto pitää muuttaa vastamaan myös muuten tyynytöntä ajoneuvoa (vrt. ns. vertailuauto moottorinvaihdossa).
Uusimmat autot on koko mallisto tyyppihyväksytty turvatyynyn kanssa, joten sitä ei saa poistaa. W126 ei ole vielä niistä.
Kun tyyny poistetaan, pitää akku olla irti. Sen pitää olla ollut itri jo jonkin aikaa. Nuo turva-ajat vaihtelevat vanhojen autojen puolesta tunnista (!) kymmeniin sekunteihin (uusimmat). Tämä varmistaa, ettei kiihtyvyysanturin eli laukaisimen piireihin ole jäänyt virtaa. Jos ei ole varma tuosta virrasta, niin kannattaa avata auton ovet (paine) ja olla menenättä turvatyynyn eteen purkaessa sitä.
Vanhammissa autoissa koko moduuli antureineen on ratissa, joten siitä ei lähde johtoja. Mutta W126:ssa taitaa olla erillinen anturi/laukaisin. (Tuostahan sen näkisi W126-Airbägin esitteestä, mutta en jaksa kurottaa metriä tuohon arkistoon...)
Siinä "tööttipaketissa" on siis sisällä laskostettu pussi, jonka alla on lieriömäinen kaasukehitin. Kaasukehittimen alapinnassa tai moduulin takapinnassa (sama asia) on sitten liitin sille laukaisijalle. Se vaan irti.
Jos ratilla ei enää mitään tee, niin senhän voi räjäyttää. 15 metriä piuhaa vaan ja sitten virtaa.
Mutta ei siitä nää kuin pölähdyksen, on se sen verran nopea kaveri tuo tyyny.
-Daaz
PS. En muuten ota mitään syytteitä yllytyksestä jos se tyyny pamahtaa silmille.
Uusimmat autot on koko mallisto tyyppihyväksytty turvatyynyn kanssa, joten sitä ei saa poistaa. W126 ei ole vielä niistä.
Kun tyyny poistetaan, pitää akku olla irti. Sen pitää olla ollut itri jo jonkin aikaa. Nuo turva-ajat vaihtelevat vanhojen autojen puolesta tunnista (!) kymmeniin sekunteihin (uusimmat). Tämä varmistaa, ettei kiihtyvyysanturin eli laukaisimen piireihin ole jäänyt virtaa. Jos ei ole varma tuosta virrasta, niin kannattaa avata auton ovet (paine) ja olla menenättä turvatyynyn eteen purkaessa sitä.
Vanhammissa autoissa koko moduuli antureineen on ratissa, joten siitä ei lähde johtoja. Mutta W126:ssa taitaa olla erillinen anturi/laukaisin. (Tuostahan sen näkisi W126-Airbägin esitteestä, mutta en jaksa kurottaa metriä tuohon arkistoon...)
Siinä "tööttipaketissa" on siis sisällä laskostettu pussi, jonka alla on lieriömäinen kaasukehitin. Kaasukehittimen alapinnassa tai moduulin takapinnassa (sama asia) on sitten liitin sille laukaisijalle. Se vaan irti.
Jos ratilla ei enää mitään tee, niin senhän voi räjäyttää. 15 metriä piuhaa vaan ja sitten virtaa.
-Daaz
PS. En muuten ota mitään syytteitä yllytyksestä jos se tyyny pamahtaa silmille.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Sen takia se pitääkin filmata koko tapahtuma ja pistää tänne yleiseen jakoon!Daaz kirjoitti:Jos ratilla ei enää mitään tee, niin senhän voi räjäyttää. 15 metriä piuhaa vaan ja sitten virtaa.Mutta ei siitä nää kuin pölähdyksen, on se sen verran nopea kaveri tuo tyyny.
-Daaz
PS. En muuten ota mitään syytteitä yllytyksestä jos se tyyny pamahtaa silmille.
Eiks noiden ilmapussien räjähdys panos täytyis vaihtaa joskus, ittee ainakin pelottaa mennä toista kymmentä vuotta vahoihin rasseihin jossa on vanhaa rynamiittia.
Muistaakseni 1993 S124:n käyttöohjekirjassa mainitaan, että tehdas takaa airbagin toimimisen 15 vuoden ajalle auton valmistumisesta.[Ju55i V.] kirjoitti: Eiks noiden ilmapussien räjähdys panos täytyis vaihtaa joskus, ittee ainakin pelottaa mennä toista kymmentä vuotta vahoihin rasseihin jossa on vanhaa rynamiittia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
oon ite kuullu juttua et noi airbäkit menee aika helpolla sekasi jos akun johdot irrottaa väärinpäin. miinus eka vissii pitäs irrottaa. Myös kattoluukku voi mennä samasta virheestä sekasi. 
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Tuo nyt kuulostaa vähän hevosmiesten jutuilta. Enemmän vahinkoa aiheuttavat virtapiikit, joita voi epämääräisellä akkukenkien käsittelyllä tms. aiheuttaa - ne siis käräyttävät ohjauspiirit noista laitteista, mutta ei taida olla '89 autossa niin herkkiä piirejä vielä.Jukka L. kirjoitti:oon ite kuullu juttua et noi airbäkit menee aika helpolla sekasi jos akun johdot irrottaa väärinpäin. miinus eka vissii pitäs irrottaa. Myös kattoluukku voi mennä samasta virheestä sekasi.
Mutta jos akun kengät kiinnittää väärinpäin, niin siitä voi tulla jo isompi vahinko.
Mitenkähän on, hajoiskohan C114:n kattoluukku jos ottaisin akun plussan irti? Taitaa olla hienoelektronisin laite koko järjestelmässä se sen katkaisija.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Jos 126:sta repii bägin irti ja vaihtaa tilalle bägittömän puuruorin, RS valo syttyy pysyvästi kojetauluun ja turvavöiden kiristimet eivät toimi tarvittaessa. Hankin omaani bägilliseen autoon tarkoitetun puuratin Erisiltä:
http://eris-car.de/cgi-bin/iboshop.cgi? ... 80,HOL1W_1
Kovahkoon hintaan sisältyy 150 € pantti vanhasta rungosta.
Näyttää tuolta autossani:

Sävy on aavistuksen verran punaisempi kuin orkkisosissa, mutta ei häiritsevä. Täysin samanlaista puutavaraahan saa vain samasta kaadetusta rungosta.
Ratin irroituksessa tarvitaan lisäksi pulttipyssyä isolla (en muista kokoa) hylsyllä, sillä lukitusmutteri ei irtoa käsivoimin osia rikkomatta kiintoavaimella tmv.
http://eris-car.de/cgi-bin/iboshop.cgi? ... 80,HOL1W_1
Kovahkoon hintaan sisältyy 150 € pantti vanhasta rungosta.
Näyttää tuolta autossani:

Sävy on aavistuksen verran punaisempi kuin orkkisosissa, mutta ei häiritsevä. Täysin samanlaista puutavaraahan saa vain samasta kaadetusta rungosta.
Ratin irroituksessa tarvitaan lisäksi pulttipyssyä isolla (en muista kokoa) hylsyllä, sillä lukitusmutteri ei irtoa käsivoimin osia rikkomatta kiintoavaimella tmv.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Moi
Itse olen purkanut (irroittanut) tuon ratin airbagin useaan otteeseen.
Otin Vehoon yhteyttä eka kerralla, ja siellä neuvottiin ettei sitä saa räjähtämään silmille kuin lyömällä esim vasaralla ohjausakseliin (missä kiihtyvyysanturi sijaitsee). Ratti on kuusiokoloruuvilla (oisko 10mm) ja lukitteella aikas kovaa kiinni.
Itse olen purkanut (irroittanut) tuon ratin airbagin useaan otteeseen.
Otin Vehoon yhteyttä eka kerralla, ja siellä neuvottiin ettei sitä saa räjähtämään silmille kuin lyömällä esim vasaralla ohjausakseliin (missä kiihtyvyysanturi sijaitsee). Ratti on kuusiokoloruuvilla (oisko 10mm) ja lukitteella aikas kovaa kiinni.
SEKKIMIES
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
ja sulla pyra toimii edellee ne turvavyöntarjoajat? alkoko sulla palaan se srs valo ja pystyykö sitä mitenkää ohittaan=sammuttaan?
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Törmäystunnistin on radion takana.Pyra kirjoitti: Otin Vehoon yhteyttä eka kerralla, ja siellä neuvottiin ettei sitä saa räjähtämään silmille kuin lyömällä esim vasaralla ohjausakseliin (missä kiihtyvyysanturi sijaitsee).
Bägi eli koko se musta köntsä joka painuu syvemmälle painaessasi ruisrääkkää plumsahtaa siis suoraan käteen kun ratin takaa syvällä reijissään majailevat torxit 2 kpl on löysätty.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Uus ruori tuli eilen tilattua. tommonen
--> http://www.sportscar-parts.com/scaimage ... 0mm138.gif
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Sanoisinko jopa että loistava valinta...Jukka L. kirjoitti:Uus ruori tuli eilen tilattua. tommonen--> http://www.sportscar-parts.com/scaimage ... 0mm138.gif
Tosin sinun autosi tapauksessa itse olisin kyllä jättänyt vaihtamatta.
Tosi hyvä valinta joo, ei oo kaveri mullekkaan kertonut että tilasi ratin, onneksi luin täältä.. Taisi yllätys mennä pieleen, heh!! Itse jo harkitsin saman ratin tilaamista vuosi sitten..raul kirjoitti:Sanoisinko jopa että loistava valinta...Jukka L. kirjoitti:Uus ruori tuli eilen tilattua. tommonen--> http://www.sportscar-parts.com/scaimage ... 0mm138.gif
![]()
Tosin sinun autosi tapauksessa itse olisin kyllä jättänyt vaihtamatta.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Juu w***iks taas meni ylläri, mut onkelmitta onnistu ratin irrotus.
Kyl siin pikkasen jännitti ku sitä bäkkiliitintä kampes irti.
Uus ruori tuntuu viel pikkasen oudolta mut kyly se siit. Kiitti kaikille vinkkejä antaneille! 
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Tuolta:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
ja tuolta:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
lisää kiristimistä ja bägeistä.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
ja tuolta:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
lisää kiristimistä ja bägeistä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990





